Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe leer ik Pablo netjes naast de fiets lopen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound
Aantal honden: 2

Hoe leer ik Pablo netjes naast de fiets lopen?

Ongelezen bericht door pointer »

Onze druktemaker is inmiddels 16 maanden jong. Hij is snel, sterk en enthousiast, het is inmiddels niet meer verantwoord om met hem te fietsen, hij trekt als een dolle.
Ik heb het een tijdje met een halti geprobeerd, hij trekt dan wel minder, maar loopt met zijn kop naar mij gedraaid, dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Ik probeer de riem zo kort mogelijk te houden, maar het is niet te doen.
Hij is voergericht, maar ik weet niet hoe ik dat toe kan passen bij het fietsen.

Of moet ik wachten met fietsen totdat er wat meer rust in dat koppie komt?
Groetjes Iris
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Re: Hoe leer ik Pablo netjes naast de fiets lopen?

Ongelezen bericht door Ellen. »

Uh, gewoon níet accepteren dat hij trekt. Gewoon klinkt wat makkelijk, maar dan maar corrigeren, voertjes tijdens het fietsen lijkt mij 'not done'..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Voertjes tijdens het fietsen lijkt me idd niet handig.
Misschien gaat het beter als je hem aan de springer mee neemt?

En anders eerst laten uitrazen voor je gaat fietsen, zeker in de aanleertijd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano

Ongelezen bericht door nicolioo »

Een springer helpt al erg veel en dan toch een correctie bij te veel trekken. Voertjes zijn niet handig want hoe ga je die geven tijdens het fietsen lijkt me garantie voor ongelukken.
O
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

pointer schreef:Onze druktemaker is inmiddels 16 maanden jong. Hij is snel, sterk en enthousiast, het is inmiddels niet meer verantwoord om met hem te fietsen, hij trekt als een dolle.
Ik heb het een tijdje met een halti geprobeerd, hij trekt dan wel minder, maar loopt met zijn kop naar mij gedraaid, dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Ik probeer de riem zo kort mogelijk te houden, maar het is niet te doen.
Hij is voergericht, maar ik weet niet hoe ik dat toe kan passen bij het fietsen.

Of moet ik wachten met fietsen totdat er wat meer rust in dat koppie komt?
gewoon rustig opbouwen.
Begin met de normale wandeling dat hij niet trekt, en de aandacht voor jou heeft, en niet reageert op iedere prikkel in de omgeving
Lukt dat zover, kun je het eventueel uitbreiden naar een normale wandeling, met de fiets in de hand.
Lukt dat zover, kun je beginnen met er stapvoets op te fietsen, lekker rustig tempo.
Lukt dat ook, kun je eventueel wat sneller gaan.

Dat is hoe ik het zou doen :E:

Je kan wel pats, boem op de fiets springen en racennn maar!1~
Maar dan loop je wel het risico keihard van je fiets afgerukt te worden, en een intieme kennismaking te maken met de grond :goeie:
Laatst gewijzigd door Marco88 op 12 feb 2014 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Met een tuigje aan een springer? Kun je ook nog een extra lijn aan de halsband vast maken voor extra controle. Ik vind het ideaal, fiets altijd met twee honden, één aan de springer en één in de hand. Maar ze trekken niet, dat scheelt.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
pointer
Zeer actief
Hound

Wat super om in een klein half uurtje al zoveel tips te krijgen. Stemcorrectie is hij tijdens het fietsen niet gevoelig voor, hij staat dan in standje onbereikbaar.
Met voertjes zag ik zelf ook niet zo voor me, maar goed je weet maar nooit welk brilliante tip er komt.
Naast mij lopen en naast mij lopen met de fiets aan de hand is geen probleem, kan ik zijn riem rustig aan het stuur hangen. Maar zodra ik ga fietsen is het mis.
De springer in combi met tuig en riem ga ik denk ik proberen.
Groetjes Iris
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix mocht altijd pakweg de eerste honderd meter trekken. Het is mij nooit gelukt om hem in die honderd meter iets duidelijk te maken, en ik ben er ook vrij vlot mee gestopt om dat te proberen.
Gewoon een fiets met terugtraprem kopen, dan is er niks aan de hand :cool2:
Hij heeft voor het fietsen een heel simpel tuigje.
Na een lekker stukje volgas trekken kon ik hem wel tot een beetje normaal meelopen bewegen, maar staande honden lopen vaak nu eenmaal het liefst een stuk voor je uit :wink:

Tegenwoordig, op z'n oudere dag, hoeft het allemaal niet zo nodig meer en loopt hij vaak los mee.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
La Vie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door La Vie »

pointer schreef:Stemcorrectie is hij tijdens het fietsen niet gevoelig voor, hij staat dan in standje onbereikbaar.
Hier ging het in standje HARD!
Tegenwoordig gaan we eerst een half uur in het bos lopen en bij thuiskomst springen we meteen op de fiets.
De springer aan een tuig en een extra halsband met riem voor onverwachtse bewegingen.
Dit werkt perfect! Fietsen is ineens zoooo leuk!
Foto volgt......
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Een halti tijdens het fietsen lijkt me een heel slecht idee. Je zegt zelf al dat hij dan met zijn kop naar je toegedraaid loopt. Dat heeft een reden, die neusband corrigeert hem. Dat is hét recept voor blessures.

Ik heb hier ook een hond die vol gas gaat de eerste kilometers. Mag best. Ze heeft een tuigje om, zodat ze zich niet kan blesseren, en bovendien zit ik in een scootmobiel waar ik haar riem aan vast heb gemaakt. Die hond mag best trekken wat ze wil, 200 kilo scoot krijgt ze toch niet meegesleurd :tongue:

Het is, zoals Jaap ook al zegt, wel een beetje karaktergebonden. Een springer kan dan voor extra veiligheid zorgen op de fiets.
Appèl klinkt leuk, maar die van mij gaat al krijsen van de pret als ze dénkt dat we gaan fietsen, dan wordt ze helemaal wild. En dat is normaal gesproken een keurig luisterende en prima onder appèl staande hond.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Jaap* schreef: Gewoon een fiets met terugtraprem kopen, dan is er niks aan de hand :cool2:
Dat is nog eens een goeie :ok:
Heb ik helemaal niet aan gedacht, maar dan kan je inderdaad veel sneller veilig reageren als het moet. Met 1 handrem accuut moeten remmen is ook niet aan te raden. :mrgreen:

Ik heb het fietsen, om diezelfde reden, hier even gelaten voor wat het was. Eerst maar eens zonder trekken uitlaten.
Dat gaat stukken beter ( behalve als het een beetje heeft gevroren of als meneer moet poepen ). Als ik weer blessurevrij ben wou ik het weer gaan oppakken. Ik heb geen goede ervaring met een springer, maar dat kan ook liggen aan hoe deze gemonteerd was. Ik heb sowieso liever de lijn in mijn hand. Zit ook een fietstas op mijn fiets, die is ook leuk om in te happen.

Ik mis m'n mountainbike :(:

Ben benieuwd hoe het jullie vergaat TS. :ok:
pointer
Zeer actief
Hound

Even snelle reactie, ik moet naar het werk.

uit laten razen voor het fietsen, springer en fiets met terugtraprem. Ik neem alle tips mee, ik houd jullie op de hoogte. Ergens blij te lezen dat meer honden in standje HARD gaan bij het fietsen, ik zie hier alleen maar honden keurig los naast de fiets huppelen. :D
Groetjes Iris
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Boef gaat ook als een dolle tekeer als ik de fiets pak! Zo leuk!!! Hij mag me de straat uit trekken en daarna is het netjes lopen.
Als hij begint te klooiien stop ik met fietsen (zoek wel een rustig weggetje uit) en dat wil hij natuurlijk niet en beginnen we opnieuw.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

pointer schreef: ik zie hier alleen maar honden keurig los naast de fiets huppelen. :D
Nou, als je mij tegenkomt ná die eerste anderhalve kilometer zou je dat van Skadi ook denken, hahahaha.
Dan komt ze in een ritme, en loopt ze keurig in een soort halve trance naast me.
And few will ever climb
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik vind tips als lekker die eerste paar meters laten trekken niet verantwoord. Je kan dan niet goed reageren in het verkeer met alle gevolgen van dien.

Als ik een logeetje heb, fiets ik met 3 honden tegelijk( 2x mechelse herder 1x amerikaanse stafford). Fietsen = luisteren.
Heb al meerdere mensen in de buurt geholpen met hetzelfde probleem als de TS. In de meeste gevallen gaat het bij de start fout. Dus zodra jij klaar staat met fiets en hond om te vertrekken, dan hebben ze een stuiterende hond naast zich. Dat gedrag corrigeren, tot ze rustig zijn en dan weer opstappen. Dit net zo lang volhouden tot je normaal weg kunt fietsen. Let op, neem de tijd hiervoor. Het kan gerust een keer of 10 duren voordat hij doorheeft dat zijn hypergedrag geen effect heeft. Mocht hij direct na de start alsnog gaan trekken, dan til ik ze kort met de voorpoten van de grond. Je kan dan zelf remmen want hij kan nauwelijks kracht zetten en dan fiets je weer rustig verder. Draait hij weer door, dan weer stoppen en van voor af aan.

Met fietsen = luisteren bedoel ik overigens niet dat het een voortdurende appèl oefening hoeft te zijn. Mijn honden zijn gek op fietsen. De eerste maanden aan de riem, dan stukken los en daarna liepen ze beide los. Ik ga hier ook kriskras door de natuur en we hebben vaste stukken dat ze mogen crossen(dus zo hard mogelijk door de berm rennen).
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hippo schreef:Ik vind tips als lekker die eerste paar meters laten trekken niet verantwoord. Je kan dan niet goed reageren in het verkeer met alle gevolgen van dien.
Het gaat al bijna 11 jaar goed. Maarja, hier is ook niet zoveel verkeer.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

En anders gewoon bikejöring gaan doen, daar blinken pointer-kruisingen in uit :lol1:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Jaap* schreef:
Hippo schreef:Ik vind tips als lekker die eerste paar meters laten trekken niet verantwoord. Je kan dan niet goed reageren in het verkeer met alle gevolgen van dien.
Hier ook al een hele tijd en hier is wél verkeer. Ik kan hem ondanks dat hij de eerste zoveel meter vóóruit wil prima houden. Maargoed, ik heb 18 kilo aan de lijn.
Afbeelding
marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Ik ben eerst begonnen met springer aan de zijkant van het tuigje te doen en als extra zekerheid nog een riem aan bovenkant van tuigje. Deze hield ik dan nog vast gewoon bij het stuur. Maar met alleen de springer werkt het veel beter ;)
Ze heeft 1 bepaalde plek in het bos waar ze even lekker mag rennen en mij dus meeneemt, gewoon een recht stuk!
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Fietsen is een erg VOORWAARTSE bezigheid, loopgrage honden lopen hierdoor over van enthousiasme. Je gaat vooral vooruit, en voor je gebeurt van alles. Mijn honden worden ook extra fanatiek als er iets voor ons rijdt, want dat moet ingehaald worden!!

Al met al kan dat ook de kracht zijn in het doorbreken. Zorg er dus voor dat ongewenst gedrag betekent dat je op de rem gaat. Dan is de pret heel even voorbij. Je kunt er ook voor kiezen om dan om te keren en terug te fietsen. Op dezelfde manier als hoe vaak het trekken wordt afgeleerd tijdens wandelen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Daarnaast betekent trekken niet dat je de controle hoeft te verliezen. Kijk maar naar de sledesport. Die kennen stem commando's. Je kunt er ook voor kiezen om toe te staan dat je hond je trekt, en tijd te gaan steken in het controle houden met de stem.

Zo doe ik het. Ik vind het wel een leuke work-out als mijn honden me trekken, en ze doen het graag.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Ik geef wel voertjes onder het fietsen, vind ik leuk :F:
Ik heb de lijn dan in mijn rechterhand en geef de koekjes met links, Beuk loopt rechts. Het klinkt heel onhandig maar het gaat prima.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Toen ik Sterre pas had (herplaatser van toen 5 jaar) kon ze de eerste tijd niet los ivm weglopen en trok ook nog eens enorm. Ik ben toen ook gaan fietsen met een springer. Het tuigje aan de springer en een korte riem aan haar halsband in mijn rechterhand. Is altijd goed gegaan. Zelfs als ze ineens moest plassen en dus stilstond (liet haar wel altijd eerst plassen en poepen, maar ja soms moest ze nog een keer) ben ik nog nooit van de fiets getrokken. Ik vind de springer echt ideaal. Sterre is nu 13 jaar en ik fiets niet meer met haar maar ik heb er jaren van genoten om samen met een hond te fietsen. Heerlijk. Sterre is een Duitse Staande Korthaar teef van ongeveer 30 kilo.
pointer
Zeer actief
Hound

Dat Pablo dat trekken geweldig vind geloof ik en hij heeft absoluut talent voor bikejoring. Canicrossen vind hij ook fantastisch. Maar ik wil toch ook graag gewoon met hem fietsen.
Pablo eerst loslaten lopen onderaan de dijk en dan fietsen heb ik al diverse keren geprobeert, maar hij heeft een onvoorstelbaar uithoudingsvermogen. Het is nog niet eens dat hij naast mij loopt te stuiteren van blijdschap als ik de fiets pak, maar zodra ik opstap zal en moet hij een koplengte voor de fiets lopen.
Hij is niet zwaar (25 kilo), maar wel sterk.
Ik voel me niet vertrouwd op de fiets, dus ook al een tijdje niet gedaan.

@ Inge O. Sinds we met een tuigje lopen is het trekken grotendeels over, maar om te zeggen dat hij nooit trekt gaat te ver. Hij is allert op zijn omgeving, dus hij wil nog wel eens links als ik rechts wil zeg maar.
Maar hij is goed te corrigern, maar met fietsen :boos: :boos:

Bedankt voor alle tips, we gaan het weekend er mee aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte.

En als het echt niet lukt dan ga ik denk ik een step aanschaffen en dan mag hij me door de bossen heen trekken.
Groetjes Iris
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hilde schreef:
Jaap* schreef:
Hier ook al een hele tijd en hier is wél verkeer. Ik kan hem ondanks dat hij de eerste zoveel meter vóóruit wil prima houden. Maargoed, ik heb 18 kilo aan de lijn.

:mrgreen: Ik 20 met 2 x dat aan kracht, 28 en 40. Gaat ook prima. Ze zitten aan hun tuig aan de springer en hebben een halsband of halti om.
Zodat ik bij kan sturen wanneer nodig, maar dat is het zelden. Ze weten aan de hand van de commando's waar ze heen moeten en in welk tempo, maar als ze niet even het ergste er uit mogen gooien komt daar niks van terecht.
Voor Charlie is trekken nu net de hele lol.
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Hier race ik met Mazz inderdaad het eerste stukje (onze straat) en eigenlijk sinds kort ook altijd los dat stuk, prachtig vind hij dat. Hier overigens geen verkeer op dat moment dus dat schilt.
Afleren gaat niet lukken en ik wil hem dat plezier ook eigenlijk niet ontnemen.
Daarna is het naast de fiets met af een toe een sprintje, want als het aan meneer ligt galopperen we continue :wink:
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

dagmar88 schreef:Voor Charlie is trekken nu net de hele lol.
Voor Skadi ook. Ik heb er zelfs een speciaal commando voor. Pull.
And few will ever climb
Tweetyj
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Dalmatiër

Ongelezen bericht door Tweetyj »

Ik heb eenzelfde probleem met mijn hond, na een grote ronde los in het park loopt hij het laatste stukje opzich prima mee, maar langzaamaan gaat het uithoudingsvermogen toch omhoog.. Mijn probleem is echter dat hij enigzins bang is voor de spaken (als pup met z'n snuit in de spaken gekomen omdat iemand op het wandelpad fietste..) ik blijf even meevolgen dus!
v.d. Zuidzijde Brave Basil [Chip]
pointer
Zeer actief
Hound

Re: Hoe leer ik Pablo netjes naast de fiets lopen? *update*

Fantastisch!

Ik heb gisteren een springer gekocht, avondje klungelen om dat ding aan de fiets te maken.
Vanmorgen Pablo aan de springer, extra riem aan zijn tuig, die had ik losjes in de hand.
De eerste 2km op de lange rechte stukken vol trekken, 20 km/uur ,maar daar had ik geen last van met 2 handjes aan het stuur en hij reageerde goed op commando " rustig" als ik tegelijk in de remmen ging.
Na 2km werd hij rustiger en liep rustiger met de fiets mee, 14 km/uur waarbij ik het tempo bepaalde, zo hebben we 5 km volgemaakt.
Hij is zo met het lopen bezig dat hij weinig oog heeft voor de vogeltjes, mede honden of schaapjes.
Pablo en ik vonden dit een topdag.
Groetjes Iris
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ushi vind fietsen zo leuk, dat ze zich met moeite in kan houden. Dus beloon ik haar altijd met een stukje vol gas, dan mag ze mij vooruit trekken. Die staart maakt overuren dan. Ook mag ze altijd een stuk los mee.

Chuck is een relaxt mannetje, die liep vanaf het begin gewoon normaal mee. Nouja, die kleine stukjes dan, want we zijn nog aan het opbouwen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”