Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grrrr.... rothond!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound
Aantal honden: 2

Grrrr.... rothond!

Ongelezen bericht door pointer »

Tsja... dachten we aardig op weg te zijn met de opvoeding van onze hond gaat het toch mis.

Ik kom net thuis van mijn werk, manlief loopt wat bozig rond, hond ligt verdacht rustig zich slapende te houden.
Wat blijkt... vanmiddag tijdens het uitlaten heeft Pablo zich misdragen. Hij liep los onder aan de dijk, beetje scharrelen door het riet en pootje baden.
Opeens neemt hij een sprint naar het pad op de dijk, waar een vrouw met kind van een jaar of 5 loopt. Hij sprint op het kind af en hapt in haar capuchon / bontkraagje en grist dit bontkraagje eraf.
Mijn man geeft een brul, Pablo laat van schrik het bontje weer los en gaat er rap vandoor. Uiteindelijk besluit hij toch weer bij de baas te komen die hem een flinke draai om de oren geeft , en dan echt letterlijk.
Duizend maal excuses aangeboden, kind huilen van de schrik, vrouw redelijk lakoniek.
Pablo bleef de hele weg verder aande lijn.

Ik was er niet bij, dus weet de details niet. Maar ik zit hier echt vreselijk te balen. Rothond!!
Groetjes Iris
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Re: Grrrr.... rothond!

Ongelezen bericht door rose »

Tja over het voorval kan ik weinig zeggen, daar was ik niet bij, maar als je je hond een knal geeft bij het toch terug komen schiet de opvoeding naar mijn idee toch al niet zo op :ugh:

Kan mij best voorstellen dat jouw man schrok, maar om dan de hond naderhand een knal te geven....misschien dacht hij even leuk te spelen met het bontje?
Laatst gewijzigd door rose op 14 feb 2014 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

pointer schreef:Tsja... dachten we aardig op weg te zijn met de opvoeding van onze hond gaat het toch mis.

Ik kom net thuis van mijn werk, manlief loopt wat bozig rond, hond ligt verdacht rustig zich slapende te houden.
Wat blijkt... vanmiddag tijdens het uitlaten heeft Pablo zich misdragen. Hij liep los onder aan de dijk, beetje scharrelen door het riet en pootje baden.
Opeens neemt hij een sprint naar het pad op de dijk, waar een vrouw met kind van een jaar of 5 loopt. Hij sprint op het kind af en hapt in haar capuchon / bontkraagje en grist dit bontkraagje eraf.
Mijn man geeft een brul, Pablo laat van schrik het bontje weer los en gaat er rap vandoor. Uiteindelijk besluit hij toch weer bij de baas te komen die hem een flinke draai om de oren geeft , en dan echt letterlijk.
Duizend maal excuses aangeboden, kind huilen van de schrik, vrouw redelijk lakoniek.
Pablo bleef de hele weg verder aande lijn.

Ik was er niet bij, dus weet de details niet. Maar ik zit hier echt vreselijk te balen. Rothond!!
Ik kan me voorstellen dat je door deze actie gefrustreerd raakt, maar een draai om zn oren heeft geen nut, sterker nog dat hij misschien de volgende keer niet meer naar je toe komt. Hij verwachte dan weer een draai om zn oren.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

vossenbontje zeker?
pointer
Zeer actief
Hound

Even voor de duidelijkheid, wij zijn zeker niet voor fysieke correcties. Verre van zelfs.
Laten we het maar houden op een schrikreactie, Pablo zal er idd niet beter van gaan luisteren.
Groetjes Iris
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Bont is not done ( :pffff: wat mij betreft) , nep of niet, slimme hond :engel:
snap dat je schrikt en boos bent dan, maar,........
hond een straf geven al hij uiteindelijk komt, succes de volgende keer :wink:
kan wel eens een lang verhaal worden dan............
rose
Zeer actief

Hoe oud is Pablo?
pointer
Zeer actief
Hound

rose schreef:Hoe oud is Pablo?
16 maand
Groetjes Iris
pointer
Zeer actief
Hound

S@ndr@ schreef:Bont is not done ( :pffff: wat mij betreft) , nep of niet, slimme hond :engel:

Yep, morgen maar extra lekkere worst en kaas mee en hopen dat we door dit incident, niet de hele opvoeding om zeep hebben geholpen.
Groetjes Iris
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Het heeft ook niet veel zin meer om nu nog bozig rond te lopen of te balen van je hond. Gebeurd is gebeurd en het is dus een puntje om op te letten. Niet meer fysiek corrigeren bij het terug komen hoor, de volgende keer, hoe boos je ook bent. Kan me voorstellen dat je baalt, maar hier schiet geen enkele partij iets mee op.
Afbeelding
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

pointer schreef:
S@ndr@ schreef:Bont is not done ( :pffff: wat mij betreft) , nep of niet, slimme hond :engel:

Yep, morgen maar extra lekkere worst en kaas mee en hopen dat we door dit incident, niet de hele opvoeding om zeep hebben geholpen.
Dat zal meevallen hoor.Honden zijn meestal vergevingsgezind.
Maar ik kan me voorstellen dat je baalt van het gebeuren,ik zou het ook niet leuk vinden als mijn hond dat deed of als het mijn kind was die het overkwam.
Gelukkig reageerde de moeder lackoniek ,maar je wilt er toch geen één tegen komen die er een heel circus van maakt.
rose
Zeer actief

pointer schreef:
rose schreef:Hoe oud is Pablo?
16 maand

Ach gos, de kleuter :I:
Niet meer lelijk tegen hem doen hoor, je weet het nu dus kun je er rekening mee houden.
Onze vorige hond vrat ook eens een strik bij een kind uit haar haar, helemaal niet leuk maar als je het weet kun je er op in spelen :wink:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Dan schrik je je ook rot :schrik: Stom beest! :boos:
Ik snap best dat je man uit schrik fysiek gehandeld heeft, ik had hem misschien ook wel een mep gegeven. Al is het niet het slimste om te doen als hij al lastig naar je toe komt. Inderdaad een stuk kaas mee volgende keer!
pointer
Zeer actief
Hound

Manlief is ook vergevingsgezind hood, hij is net naar zijn werk vertrokken. Hij heeft nog even een "goed gesprek" gehad met Pablo. Lees... man verteld Pablo allemaal nog eens wat hij vanmiddag fout heeft gedaan en Pablo zit hem schaapachtig aan te kijken en kruipt op schoot. Ze hebben het nog even afgeknuffeld.

Geen blijvende trauma' s hier, wel geschrokken. Wel fijn om even te ventileren.
Groetjes Iris
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

pointer schreef:Manlief is ook vergevingsgezind hood, hij is net naar zijn werk vertrokken. Hij heeft nog even een "goed gesprek" gehad met Pablo. Lees... man verteld Pablo allemaal nog eens wat hij vanmiddag fout heeft gedaan en Pablo zit hem schaapachtig aan te kijken en kruipt op schoot. Ze hebben het nog even afgeknuffeld.

Aaaah :I: Volgens mij heeft iedereen zijn hond wel eens een zwieperd verkocht of een flinke zet onder hun gat, ik tenminste wel :oeps: Kan gebeuren, weer positief verder, dan is er verder niets aan de hand :ok: Door die brul en de schrik is het Pablo vast wel duidelijk dat deze actie niet werd gewaardeerd :mrgreen:
rose
Zeer actief

pointer schreef:Manlief is ook vergevingsgezind hood, hij is net naar zijn werk vertrokken. Hij heeft nog even een "goed gesprek" gehad met Pablo. Lees... man verteld Pablo allemaal nog eens wat hij vanmiddag fout heeft gedaan en Pablo zit hem schaapachtig aan te kijken en kruipt op schoot. Ze hebben het nog even afgeknuffeld.

:ok:
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

pointer schreef:

Het is gewoon ondeugd, zeker op die leeftijd. Dan hebben ze soms zo'n actie. Dat wil niet zeggen dat het met zijn opvoeding niet goed zit.

Wel dat je een gelukkige hond hebt die af en toe ondeugend durft te zijn op een manier die bij zijn leeftijd hoort. :ok:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als het al indruk maakte dan zul je dat de volgende keer in zo`n soort situatie gaan merken, dan komt ie gewoon NIET,n og nog later,.........
aan jullie de schone taak om je dan te beheersen :wink: .
dat zul je echt niet merken in t dagelijks leven hoor
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Tara schreef:
Inge O schreef:
Tara schreef:
rose schreef:Tja over het voorval kan ik weinig zeggen, daar was ik niet bij, maar als je je hond een knal geeft bij het toch terug komen schiet de opvoeding naar mijn idee toch al niet zo op :ugh:

Kan mij best voorstellen dat jouw man schrok, maar om dan de hond naderhand een knal te geven....misschien dacht hij even leuk te spelen met het bontje?
Nou, ik sluit niet geheel uit dat ik hetzelfde zou hebben gedaan. Van schrik, van nijd... Verzin het maar.
Een koekje voor het terugkomen was het sowieso niet geworden, en ik vind honden die kleine kinderen lastigvallen, ongeacht of het wel of niet rot bedoeld is gewoon een absolute NEE.
en ik vind het straffen na hierkomen een absolute nee, tenzij bij hóge uitzondering bij honden waarbij de 'hier' er al rots-, rots-, rótsvast inzit. maar zelfs dan kan ik het amper begrijpen, terwijl ik toch echt geen probleem heb met een verdiende correctie - o p h e t j u i s t e m o m e n t.
Ik keur het ook niet goed, ik geef alleen maar aan dat ik het in die situatie ook had kunnen doen.
Tenslotte ben ik ook maar gewoon een mens. Overigens blijft het bij mij doorgaans bij even bij de kladjes grijpen en bulderen.
Het is ook niet goed maar ja....heb het ook weleens gedaan, gebulderd en ook weleens een hollewipper gegeven, pure frustratie,fout ik weet het :oeps:
Maar Nilsson is er echt niet slechter door gaan luisteren en commando hier is nog steeds een feest voor hem :cheer:
Denk dat als de relatie met je hond goed is hij je dat wel vergeeft :D
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Zelfbeheersing en blijven nadenken in iedere situatie is een vereiste bij het hebben van een hond vind ik. Ik heb zelfs ooit eens een koekje gegeven voor hierkomen nadat hij een zielig hondje (die al mank liep omdat hij pas was aangereden, vreselijk) had gemolesteerd. Op het moment zelf brulde ik hem vloekend bij die hond weg, maar omdat hij wel gelijk naar me toe kwam heb ik hem beloond. Heel krom voor mensen eromheen, maar wel logisch in de zin van opvoeding.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ri@ schreef:Zelfbeheersing en blijven nadenken in iedere situatie is een vereiste bij het hebben van een hond vind ik. Ik heb zelfs ooit eens een koekje gegeven voor hierkomen nadat hij een zielig hondje (die al mank liep omdat hij pas was aangereden, vreselijk) had gemolesteerd. Op het moment zelf brulde ik hem vloekend bij die hond weg, maar omdat hij wel gelijk naar me toe kwam heb ik hem beloond. Heel krom voor mensen eromheen, maar wel logisch in de zin van opvoeding.
Mensen er omheen gaan dan roepen dat "ze/hij nog beloond wordt ook voor dat nare gedrag" :gvd: :mrgreen:

Ben het met je eens dat je het komen juist wel beloont :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Ri@ schreef:Zelfbeheersing en blijven nadenken in iedere situatie is een vereiste bij het hebben van een hond vind ik. Ik heb zelfs ooit eens een koekje gegeven voor hierkomen nadat hij een zielig hondje (die al mank liep omdat hij pas was aangereden, vreselijk) had gemolesteerd. Op het moment zelf brulde ik hem vloekend bij die hond weg, maar omdat hij wel gelijk naar me toe kwam heb ik hem beloond. Heel krom voor mensen eromheen, maar wel logisch in de zin van opvoeding.
Ben het wel met je eens hoor.
Heb Nilsson ook weleens al scheldend bij een hond weggeblaft maar toen hij bij mij kwam was het mopperen over en was hij braaf omdat hij toch maar gelijk naar mij toe kwam ondanks die andere hond en mijn gemopper op hem.
Maar geeft toe dat ik het uit frustratie weleens anders heb gedaan.....vroeger.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Wimpel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatier 7 jaar oud.

Ongelezen bericht door Wimpel »

Pablo is een goede hond voor zijn leeftijd. Hij had nog uren plezier kunnen hebben met dat bontje, en het baasje was toch al boos. Maar nee, hij zag in wat hij fout had gedaan en ging als een brave hond terug naar het baasje. Hij had het baasje vast nog nooit zo boos gezien. Ik wed dat hij heeft beloofd in hondentaal om nooit meer stout te zijn.
Ik zou het daar maar bij laten en hem misschien wat vaker met kinderen laten kennismaken en dan leren dat hij niet dominant mag wezen tegen kinderen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wimpel schreef:Pablo is een goede hond voor zijn leeftijd. Hij had nog uren plezier kunnen hebben met dat bontje, en het baasje was toch al boos. Maar nee, hij zag in wat hij fout had gedaan en ging als een brave hond terug naar het baasje. Hij had het baasje vast nog nooit zo boos gezien. Ik wed dat hij heeft beloofd in hondentaal om nooit meer stout te zijn.
Ik zou het daar maar bij laten en hem misschien wat vaker met kinderen laten kennismaken en dan leren dat hij niet dominant mag wezen tegen kinderen.
:80: :LOL: :cry:
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

nou.. ik gaf Sky ook wel iets lekkers als hij terugkwam toen hij een kind gehapt had.
en dan mocht hij daarmee even fijn de bench in. allemaal heel vriendelijk hoor...
en als hij dan lekker zat kon ik ff heel hard naar buiten of naar boven lopen om te exploderen...
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Inge O schreef:
en ik vind het straffen na hierkomen een absolute nee, tenzij bij hóge uitzondering bij honden waarbij de 'hier' er al rots-, rots-, rótsvast inzit. maar zelfs dan kan ik het amper begrijpen, terwijl ik toch echt geen probleem heb met een verdiende correctie - o p h e t j u i s t e m o m e n t.
Ben ik met je eens maar ik heb het toch een keer gedaan. Een paar jaar geleden heb ik 4 maanden thuis in het gips gezeten en kon de honden toen niet uitlaten. Toen de 1e keer weer kon wandelen en ik ze aan wilde lijnen werd er van alles gedaan (hier nog even piesen, daar nog even snuffelen) behalve hierkomen. Tegen de tijd dat Rock al sloffend bij me kwam was ik woest, heb hem bij de wangen gegrepen en hem een hele kwaaie preek gegeven, intussen schoot Reina weg en deed hetzelfde. Die kreeg bij terugkomst dezelfde behandeling. Daarna heb ik ze een paar dagen strikt (los) naast me laten lopen waarbij ze geen poot voor mijn voeten hoefden te zetten, zelfs een oor verkeerd was al goed voor een brul. Langzamerhand heb ik ze weer meer vrijheid gegeven en na een paar dagen werd er weer prima geluisterd. Maar dat zijn honden die uitstekend weten wat hierkomen betekent :wink:
Afbeelding
alm@
moderator

Tara schreef:
alm@ schreef: Maar dat zijn honden die uitstekend weten wat hierkomen betekent :wink:
En dat is natuurlijk wel echt de clou, een jonge hond beloon je natuurlijk altijd voor het komen.
Maar als ze eenmaal volwassen zijn en weten wat de bedoeling is, én doorgaans vlot komen op bevel, die mogen van mij gerust wel weten dat treuzelen of niet luisteren door mij niet op prijs gesteld worden.
Dat is ook de clou. Die van mij weten dat feilloos maar hadden toen maling aan mij omdat ik 4 maanden niet met ze uit was geweest. Moest dus opnieuw even de puntjes op de i zetten.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Tara schreef:
Corneliana schreef:
nou.. ik gaf Sky ook wel iets lekkers als hij terugkwam toen hij een kind gehapt had.
en dan mocht hij daarmee even fijn de bench in. allemaal heel vriendelijk hoor...
en als hij dan lekker zat kon ik ff heel hard naar buiten of naar boven lopen om te exploderen...
Nou, mijn honden worden dus écht niet beloond als ze rottigheid uithalen en uiteindelijk terugkomen.
Ik mopper op ze, of ik zeg gewoon helemaal niks, maar belonen doe ik dan echt niet.
Ze zijn namelijk helemaal niet braaf op dat moment. Ze zijn braaf als ze direct komen als ik ze roep, niet als dat met de nodige vertraging gaat.
Het ging niet met vertraging. Hij pakte dat hondje, ik brul, hij laat los en komt naar me toe. Dus beloning bij mij :wink: Moet iedereen zelf weten maar ik doe dat wel en eigenlijk is Buck de betrouwbaarste hierkomer van al mijn honden. 100% kan niet maar hij komt heel dicht in de buurt.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Als ze hier stout zijn, zorg ik dat, als ze in de buurt zijn, ik niet het "hier" commando geef, maar grijp ik ze in hun kladden en krijgen ze de wind van voren (qua stem dus). Als ik ze wel een hier commando geef, ga ik ook niet straffen. Wie weet als ze echtechtecht iets verschrikkelijks gedaan zouden hebben wel, dat weet ik niet.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
alm@
moderator

Inge O schreef:
alm@ schreef:
Inge O schreef:
Ben ik met je eens maar ik heb het toch een keer gedaan. Een paar jaar geleden heb ik 4 maanden thuis in het gips gezeten en kon de honden toen niet uitlaten. Toen de 1e keer weer kon wandelen en ik ze aan wilde lijnen werd er van alles gedaan (hier nog even piesen, daar nog even snuffelen) behalve hierkomen. Tegen de tijd dat Rock al sloffend bij me kwam was ik woest, heb hem bij de wangen gegrepen en hem een hele kwaaie preek gegeven, intussen schoot Reina weg en deed hetzelfde. Die kreeg bij terugkomst dezelfde behandeling. Daarna heb ik ze een paar dagen strikt (los) naast me laten lopen waarbij ze geen poot voor mijn voeten hoefden te zetten, zelfs een oor verkeerd was al goed voor een brul. Langzamerhand heb ik ze weer meer vrijheid gegeven en na een paar dagen werd er weer prima geluisterd. Maar dat zijn honden die uitstekend weten wat hierkomen betekent :wink:
dat is inderdaad een andere en begrijpelijke situatie hoewel ik er altijd de voorkeur aan geef om zélf op de hond toe te stappen (rennen) en hem dan te bestraffen voor het niét-komen. vervolgens ga ik dan altijd een paar stappen achteruit (en dat een aantal keer) en eis een hier en als ze dat goed doen (en dat doen ze natuurlijk :oeps: :engel: ) zijn ze weer braaf.
Ik liep er ook naar toe hoor, rennen zat er nog even niet in maar blijven staan en wachten tot de boosdoener besluit maar eens terug te sloffen en dan te straffen heeft inderdaad niet zoveel zin of maakt minder indruk :wink: tweede gedeelte van je is een goede tip :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”