Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bo gestrest wanneer ik Max corrigeer

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Bo gestrest wanneer ik Max corrigeer

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ik heb het hier al eens eerder geschreven: sinds Max er is wil Bo supergraag laten zien hoe braaf ze is.
Ze doet super erg haar best en geniet van de complimentjes die ze krijgt.

Max moet nog veel leren.
Hij zit nu bijvoorbeeld in een soort jat-fase. Hij pakt was van het wasrek, kussens van de bank, fotolijstjes van de vensterbank en ga zo maar door.
Als ik hem betrap sta ik op en zeg ik streng 'uh-uh, mag niet!' En pak ik datgene af waar hij mee rondsjouwt.

Op zulke momenten kruipt Bo in elkaar en kijkt ze me heel zielig aan.
Ik vind het heel rot dat ze blijkbaar denkt dat het voor haar is. :ugh:

Bo is meestal niet eens in de buurt als ik Max corrigeer, Bo krijgt zelf weinig correcties en is nooit flink gestraft ofzo. :19:

Ook als ik met ze samen buiten loop en Max trekt aan de lijn en ik sta stil komt Bo echt met haar staart tussen de benen super netjes bij mij zitten. Terwijl ik dan niet eens corrigeer ofzo.

Max is overigens nooit zo onder de indruk :mrgreen:

Doe ik iets verkeerd?
Nu zeg ik als ik zie dat Bo geschrokken wegkruipt: 'tis goed meisje, kom maar' en dan is het goed.
Maar als ik een manier kan bedenken Max normaal te corrigeren zonder Bo daarmee te straffen zou dat super zijn.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Re: Bo gestrest wanneer ik Max corrigeer

Ongelezen bericht door Marco88 »

misschien je stem niet zo verheffen.
Blijkbaar is Bo hier heel gevoelig voor.
Gewoon de gejatte dingen van max afpakken, terugleggen en hem compleet negeren een optie?
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

moniek&bo schreef:Ik heb het hier al eens eerder geschreven: sinds Max er is wil Bo supergraag laten zien hoe braaf ze is.

Max moet nog veel leren.
Hij zit nu bijvoorbeeld in een soort jat-fase. Hij pakt was van het wasrek, kussens van de bank, fotolijstjes van de vensterbank en ga zo maar door.
Als ik hem betrap sta ik op en zeg ik streng 'uh-uh, mag niet!' En pak ik datgene af waar hij mee rondsjouwt.

Bo is meestal niet eens in de buurt als ik Max corrigeer, Bo krijgt zelf weinig correcties en is nooit flink gestraft ofzo. :19:

Ook als ik met ze samen buiten loop en Max trekt aan de lijn en ik sta stil komt Bo echt met haar staart tussen de benen super netjes bij mij zitten. Terwijl ik dan niet eens corrigeer ofzo.

Doe ik iets verkeerd?
Nu zeg ik als ik zie dat Bo geschrokken wegkruipt: 'tis goed meisje, kom maar' en dan is het goed.
Maar als ik een manier kan bedenken Max normaal te corrigeren zonder Bo daarmee te straffen zou dat super zijn.
Elk commando en elke verbale correctie beginnen met de naam van de hond, en dat kan je spelenderwijs goed duidelijk maken door dingetjes als bij je roepen of laten zitten voor een koekje en de andere hond wiens naam je niet hebt genoemd dan echt straal negeren. Met een beetje geluk valt bij Bo uiteindelijk het kwartje en reageert ze niet meer als jij 'Max, nee!' zegt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
moniek&bo
Zeer actief

Marco88 schreef:misschien je stem niet zo verheffen.
Blijkbaar is Bo hier heel gevoelig voor.
Gewoon de gejatte dingen van max afpakken, terugleggen en hem compleet negeren een optie?
Dat heb ik geprobeerd. Maar dat vindt Max dan wel een leuk spelletje.
Als ik niet zeg 'uh-uh, mag niet' doet hij het meteen weer :lol1:
moniek&bo
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
moniek&bo schreef:Ik heb het hier al eens eerder geschreven: sinds Max er is wil Bo supergraag laten zien hoe braaf ze is.

Max moet nog veel leren.

Doe ik iets verkeerd?
Elk commando en elke verbale correctie beginnen met de naam van de hond, en dat kan je spelenderwijs goed duidelijk maken door dingetjes als bij je roepen of laten zitten voor een koekje en de andere hond wiens naam je niet hebt genoemd dan echt straal negeren. Met een beetje geluk valt bij Bo uiteindelijk het kwartje en reageert ze niet meer als jij 'Max, nee!' zegt.

Bij commando's doe ik dit inderdaad. Als ik Bo vraag te komen komt ook echt alleen Bo en als ik Max vraag te komen komt ook echt alleen Max.

Correcties noemde ik nooit naam van de hond omdat ik bang was dat ze dan naam koppelen aan iets negatiefs.
Maar misschien is dat wel de oplossing, hopelijk trekt Bo zich er dan wat minder van aan.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

moniek&bo schreef:Correcties noemde ik nooit naam van de hond omdat ik bang was dat ze dan naam koppelen aan iets negatiefs.
Maar misschien is dat wel de oplossing, hopelijk trekt Bo zich er dan wat minder van aan.
Hier werkt het niet. Als ik zeg "Ska-di! Káppen!" op een beetje bozige toon kruipt Cayuga in elkaar of ik hem dagelijks afros. Skadi kijkt me dan grijnzend aan met haar 'jaja, ik weet het wel, maak je niet zo druk' hoofd :tongue:
Als hij echt héél erg onder de indruk is, zo dat hij echt van slag is, zeg ik meestal iets als 'jij bent wel braaf, man' terwijl ik hem even kort aanhaal. Maar voor de rest reageer ik er niet erg op. Het was tenslotte niet voor hem bedoeld.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Cody heeft dat ook heel erg.
Ik gebruik sinds Truus een combi van de posts hierboven, dus naam neutraal en dan het 'niet doen' commando. En als ik zie dat Cody het zich aantrekt, zeg ik 'Cody is wel braaf' en een gaap als kalmeend signaal.
Hij begint het nu te snappen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
moniek&bo schreef:Correcties noemde ik nooit naam van de hond omdat ik bang was dat ze dan naam koppelen aan iets negatiefs.
Hier werkt het niet. Als ik zeg "Ska-di! Káppen!" op een beetje bozige toon kruipt Cayuga in elkaar of ik hem dagelijks afros. Skadi kijkt me dan grijnzend aan met haar 'jaja, ik weet het wel, maak je niet zo druk' hoofd :tongue:
Als hij echt héél erg onder de indruk is, zo dat hij echt van slag is, zeg ik meestal iets als 'jij bent wel braaf, man' terwijl ik hem even kort aanhaal. Maar voor de rest reageer ik er niet erg op. Het was tenslotte niet voor hem bedoeld.

Ja heel handig, één die praktisch nergens van onder de indruk is en één die zich van het boze ook alleen al gillend en rillend op z'n plaats stort.
En dan ook nog een vrolijke uitprobeerder en een autistische mopperkont :mrgreen:
Tibbe voelt zich gelukkig sinds een paar weken totaal niet meer aangesproken als ik het tegen een ander heb. Of in mezelf loop te mopperen :tongue:
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Hier heb ik dat ook heel erg gehad met Chiko, hij is zo gevoelig dat als ik Browny (die nooit onder de indruk is) corrigeer, Chiko in elkaar kroop en mij kalmerende signalen bleef geven.

Ik heb dit opgelost door Chiko een andere correctie te geven. Bij de andere honden geef ik een strenge "uhhhh!" En alleen bij Chiko geef ik een "foei" dit heb ik dus apart aangeleerd en werkt perfect :E: als ik de andere honden corrigeer is er dus niets meer aan de hand.

Maar als ze allemaal stout zijn geweest dan zeg ik, "zijn jullie Stout!"? (Geweest) en dan voelen ze zich allemaal aangesproken :tongue:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik weet niet wat Max allemaal uitvreet :wink:

Het pakken van dingen zou ik niet verbieden maar aan mij af laten geven.
En dan iets geven waar hij wel mee mag sjouwen.
Vervolgens zorgen dat mijn huis nòg meer opgeruimd is zodat er niets verbodens te pakken valt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef: Vervolgens zorgen dat mijn huis nòg meer opgeruimd is zodat er niets verbodens te pakken valt.
je bedoelt dan eigenlijk 'kaal' :LOL: ?
Desnoods :mrgreen:

Ik had alles gewoon hoog staan.
Zeker geen fotolijstjes in de vensterbank en de afstandsbediening van de tv in mijn hand of boven op de kast.

Het hoeft vaak maar tijdelijk en het is gewoon veel rustiger om niet steeds te moeten verbieden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Herman was een super jatter, kon ook overal bij en zag alles wat er voor handen was en op sommige tijden van de dag was ik een slome duikelaar en dan liep hij met een schaar en zelfs een keer met een broodmes(hij was weer wat gegroeid en kon nog verder rekken op het einde van het aanrecht,oef) en hij beschouwde het ook als spel, niet onder de indruk. Ik ging mee sin het spel.
Het spel was JATTEN IS SCOREN en kijken wie het beste is.als hij iet jatte, prees ik hem, ik het atribuut en hij een beloning. Hij was goed, maar ik werd steeds beter. Het duurde helemaal niet lang dat het spel uitdoofde, ik was gewoon te goed.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Met opruimen.
Die dingen zijn allemaal tijdelijk, na een tijdje doen ze het gewoon niet meer of minder.
Ik zei gewoon, goed gezien, ik kreeg de buit en hij een beloning, in die volgorde en rustig, niet uitbundig.
Eigenlijk verander je condities van het spel.
Bij mijn vorige hond, joep een dwergschnautzer was er ook zo'n dingetje. Die moest vreselijk blaffen als ik de andere beesten verzorgde, ging me toch tekeer. Die beloonde ik ook voor het blaffen in die situatie, het nam razendsnel af en na een tijdje moest ik hem verzoeken om te blaffen voor de beloning.
Ik houd duidelijk niet van de strijd aangaan, alss het ook anders kan. Ik kan overigens wel de strijd aangaan en dan ga ik voor goud.
Laatst gewijzigd door j.werkman op 15 feb 2014 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

j.werkman schreef:Met opruimen.
Haha! :mrgreen:
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Dat is best wel een idee eigenlijk. Ipv de strijd aangaan er een soort oefening van maken als er spullen gejat worden.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik doe het net zo als j.werkman.
Zinzi was ook een pikkert, maar Ik heb haar er nooit voor "gestraft", maar altijd aangemoedigd om het te komen brengen..."oh wat heb je voor moois, laat is kijken" en dan komt ze het trots brengen, goedzo en dan een speeltje geven wat ze wel mag.

Ze doet het soms nog wel, maar ik weet ondertussen dat ze dan "tekort" komt en ze gewoon behoefte heeft aan geestelijke uitdaging/trainen. Max is een retriever en retrieven is wat ze het liefst doen, misschien kan je wat vaker apporteren met hem? Daarmee zeg ik niet dat je te weinig met hem doet, want zo te lezen doe je genoeg met ze :wink: maar als apporteren hetgeen is wat hij het liefst doet, dan kan je daar gebruik/misbruik van maken :F:

Als ik door omstandigheden wat minder tijd heb om te trainen met ze, dan mogen ze me in huis helpen, simpele dingen als een leeg flesje water naar de keuken brengen en een volle weer naar binnen, of helpen met de was naar de wasmachine brengen, geweldig vinden ze dat, ze glimmen dan van trots :cheer: Dus misschien een idee om dat soort simpele dingen is met Max te proberen, misschien krijgt hij dan minder de behoefte om zelf dingen te apporteren.

Doran is ook een heel gevoelige hond en die is ook onder de indruk als een ander een correctie krijgt, ik doe dus ook eerst naam en dan uh of foei, ik merk dat hij nog wel kijkt, maar minder gedrukt is als ik het zo doe!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
moniek&bo
Zeer actief

Hmm ik lees nu dat er meerdere honden hetzelfde reageren als Bo.
Bo is inderdaad gewoon supergevoelig.

Max heeft nu een jat-fase en ik laat inderdaad niks slingeren maar meneer zet gewoon een poot op de stoel om iets van de hoge tafel te pakken etc :engel: ik ga niet het hele huis leeghalen voor meneertje.
Daarbij is hij slim genoeg om te snappen dat sommige dingen gewoon niet mogen. Ik bied hem dan een alternatief aan.

Ook werd er genoemd dat Max dus blijkbaar de behoefte heeft om meer te apporteren.
Ik doe dat nu wel eens met hem maar kan dat zeker vaker doen, bedankt voor de tip!

Ik hoop dat als ik de naam van Max op een neutrale manier zeg voordat ik corrigeer en daarna tegen Bo zeg 'tis goed meisje' dat ze uiteindelijk gaat begrijpen dat ik niet op haar mopper.

Het is niet dat ik de hele dag op Max loopt te mopperen trouwens hè, maar af en toe komt het wel voor.
Max is wat dat betreft een stuk minder gevoelig dan Bo haha.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja voor Kay is een vinger omhoog al meer dan genoeg signaal dat hij te ver is gegaan. Norah snapt dat niet. Maar Kay vind het ook heel vervelend als ik haar moet vertellen dat iets niet de bedoeling is. Bij ons gaat het dan niet om jatten, dat zou ik inderdaad ook nog wel op een positieve manier kunnen oplossen. Het is overigens niet alleen als ik Norah vertel iets niet te doen, ook elke commando wat ik Norah geeft vind Kay dat voor hem is. Ondanks dat hij al vanaf jongs af aan gewend is dat is dat andere honden ook commando's van mij krijgen. Alles is voor Kay. Als een onbekende naast mij zijn of haar hond een commando geeft kan Kay ook zelfs dat commando uitvoeren. Ach ja overijverig en tja ik zeg dan ook dat het niet voor hem was. Meer kan ik er ook niet mee.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik heb het hier ook. Ik las een keer een artikeltje dat wilde honden in een roedel het zelfde doen. Als een ranghogere een hond corrigeert, laten alle ranglagere kalmerende signalen zien.

Ik maak me er niet meer druk om. Ik ben ervan overtuigd dat je honden goed weten voor wie de correctie bedoelt is, als je consequent bent in wat wel en niet mag.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Lunatic schreef:Als ik door omstandigheden wat minder tijd heb om te trainen met ze, dan mogen ze me in huis helpen, simpele dingen als een leeg flesje water naar de keuken brengen en een volle weer naar binnen, of helpen met de was naar de wasmachine brengen, geweldig vinden ze dat, ze glimmen dan van trots :cheer: Dus misschien een idee om dat soort simpele dingen is met Max te proberen, misschien krijgt hij dan minder de behoefte om zelf dingen te apporteren.
Heb ik bij Cody inderdaad ook gedaan. Hij was nogal obsessief met dingen van de grond af pakken en nu hij het op commando kan, is het veel minder interessant om álles te pakken.
Ik laat dus nog weleens "per ongeluk" mijn telefoonhoesje vallen, papier naar de container, een lege fles die naar de kast moet, of een vuile theedoek die hij dan naar de trap mag brengen om in de was te doen. Hij wordt altijd :cheer: van dat soort dingen en het is nog makkelijk ook als ik mijn handen vol heb :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”