Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vóóruit!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Vóóruit!

Ongelezen bericht door blondie »

Hahah jong geleerd oud gedaan blijkbaar. Vriend komt net terug met de honden van een korte wandeling.
Bluf moet even rustig aandoen want ze loopt sinds een weekje niet geheel soepel, en afgelopen week na 1x een balletje gooien stond ze met achterpoot omhoog en liep mank.
Even geen ballen gooien dus, hoe graag ze ook actie wil.
Vriend had wel de grote bal net weggetrapt, maar liet haar wachten om hem te gaan halen, en liet haar aan de voet zitten. Vervolgens zei hij blijkbaar "vooruit, dan maar".
Daar kwam ik achter omdat hij zei dat ze zo goed luisterde toen hij zei rustig aan te doen. "Zo rustig dat ze ineens bij de bal af ging liggen..".
Ik schoot wel in de lach, want bedacht me dat met het commando "Vooruit" aanleren je vaak dus met balbeloning werkt, en dat je af roept als ze bij de bal komen.
Nu is het al wat jaartjes geleden dat ze die oefening heeft gedaan. Maar blijkbaar dus nog niet verleerd!
Jac snapt nu ook beter waarom ze ineens af ging liggen bij de bal. Maar ik kan me voorstellen dat hij het absoluut niet snapte toen ze er bij ging liggen :engel:

Het doet me tegelijkertijd wel beseffen dat bepaalde commando's of associaties een hond dus écht wel bijblijven. En dat je bij een herplaatser bijvoorbeeld best voor verrassingen kan komen te staan in bepaalde situaties en bij bepaalde dingen die je zegt. Hij bedoelde gewoon, nou vooruit, toe maar. Maar zij ging uit van Vóóruit! blijkbaar :mrgreen:

Dezelfde fouten kunnen wel eens gemaakt worden bij rrrrevier, dan had ik een Finn die als een engbek begon te blaffen met tanden ontbloot, ook bij luidt trouwens.
Stofzuiger bij Jollie, de hond van mijn vriend, betekent dat je ineens met een monster te maken krijgt :schrik: moet je ook maar net weten...
En iemand die met een tuinslang gaat sproeien en een loslopende Bluf dat gaat ook niet goed :engel:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Re: Vóóruit!

Ongelezen bericht door Miranda »

blondie schreef:Het doet me tegelijkertijd wel beseffen dat bepaalde commando's of associaties een hond dus écht wel bijblijven. En dat je bij een herplaatser bijvoorbeeld best voor verrassingen kan komen te staan in bepaalde situaties en bij bepaalde dingen die je zegt.
Nou, niet alleen bij dingen die je zegt :tongue:

Toen ik Cayuga net had, viel me op dat hij op handgebaren véél beter reageerde dan op gesproken commando's. Fijn, zou je zeggen. Tót het moment dat je in het bos loopt naast een fietspad, en er fietsers aankomen. Hij aan de ene kant van het fietspad, en jij aan het andere. En je tot je afgrijzen realiseert dat jóúw handgebaar voor 'blijf', zíjn handgebaar voor 'kom voor' is.....
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Miranda schreef:
blondie schreef:Het doet me tegelijkertijd wel beseffen dat bepaalde commando's of associaties een hond dus écht wel bijblijven. En dat je bij een herplaatser bijvoorbeeld best voor verrassingen kan komen te staan in bepaalde situaties en bij bepaalde dingen die je zegt.

Toen ik Cayuga net had, viel me op dat hij op handgebaren véél beter reageerde dan op gesproken commando's. Fijn, zou je zeggen. Tót het moment dat je in het bos loopt naast een fietspad, en er fietsers aankomen. Hij aan de ene kant van het fietspad, en jij aan het andere. En je tot je afgrijzen realiseert dat jóúw handgebaar voor 'blijf', zíjn handgebaar voor 'kom voor' is.....
Ook herkenbaar helaas... dat heb ik nu met Jol. Finn had ik handgebaren geleerd, Bluf groeide daar later mee op, ook haar dat aangeleerd. En toen was Finn er niet meer en was daar Jol. En die kent wel meer commando's niet laat staan handgebaren. Ging ik ook even de mist in bij een fietspad waar ik de dame en heer voorheen altijd zo neer kon leggen. Even vergeten dat Jol dat principe blijf niet bij mij wil uitvoeren, dit zeg ik bewust zo, want ze kent het principe wachten en even blijven wel :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Miranda schreef:

:lol1:
Dat is inderdaad een heel beroerd moment voor zo'n ontdekking :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Het ging nog maar nét goed. Die mensen waren best boos :F:
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:Het ging nog maar nét goed. Die mensen waren best boos :F:
Ja die zijn zich lam geschrokken.
En daar kan je zeker in eerste instantie gloeiend kwaad over worden.

Dat verschil in commando's kan ook andere minder gewenste situaties opleveren.
Voorbeeldje:
Een kennis van me had haar hond getraind voor een KNJV B diploma.
Ze was ziek op de dag van de proef, maar haar overbuuf, zelf ook trainend en goed bekend met de hond zou de proef afleggen met die hond.
Toen de markeer proef moest worden gedaan (opletten waar het apport neervalt en in een rechte lijn daar naar toe lopen zonder zoeken) zei ze "let op" om te waarschuwen dat de hond goed moest kijken.
Resutaat............. de hond zat haar strak naar de ogen te kijken en miste het apport. :mrgreen:

De bazin had n.l. voor kijken waar iets valt "kijk" en "let op" voor aandacht voor de baas.
Dat in tegenstelling tot veel anderen die die twee commando's precies omgekeerd gebruiken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:
Miranda schreef:Het ging nog maar nét goed. Die mensen waren best boos :F:
Ja die zijn zich lam geschrokken.
En daar kan je zeker in eerste instantie gloeiend kwaad over worden.
Precies. En ik was te verbouwereerd om het goed uit te kunnen leggen.
Vooral omdat hij het commando 'kom voor' zo prachtig en vlekkeloos uitvoerde, daar kon ik gewoon niks van zeggen :LOL:
Een kennis van me had haar hond getraind voor een KNJV B diploma.
Ze was ziek op de dag van de proef, maar haar overbuuf, zelf ook trainend en goed bekend met de hond zou de proef afleggen met die hond.
Toen de markeer proef moest worden gedaan (opletten waar het apport neervalt en in een rechte lijn daar naar toe lopen zonder zoeken) zei ze "let op" om te waarschuwen dat de hond goed moest kijken.
Resutaat............. de hond zat haar strak naar de ogen te kijken en miste het apport. :mrgreen:

De bazin had n.l. voor kijken waar iets valt "kijk" en "let op" voor aandacht voor de baas.
Dat in tegenstelling tot veel anderen die die twee commando's precies omgekeerd gebruiken.
Oh, dat is ook lullig, zeg :tongue:
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:
Miranda schreef:Vooral omdat hij het commando 'kom voor' zo prachtig en vlekkeloos uitvoerde, daar kon ik gewoon niks van zeggen :LOL:
welk gebaar was dat dan :scratch: ?
Uhm. Hoe leg ik dat uit.
Bovenarm langs mijn lijf. Onderarm horizontaal. Hand niet in het verlengde van de onderarm, maar omhoog gestoken.

Afbeelding
Zoiets, alleen ik houd mijn onderarm horizontaal, dus. En dan mijn hand weer verticaal opgestoken. Ik weet niet 100% zeker of niet hypermobiele mensen het gebaar ook kunnen maken :scratch:
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Miranda schreef:Uhm. Hoe leg ik dat uit.
Bovenarm langs mijn lijf. Onderarm horizontaal. Hand niet in het verlengde van de onderarm, maar omhoog gestoken.

Afbeelding
Zoiets, alleen ik houd mijn onderarm horizontaal, dus. En dan mijn hand weer verticaal opgestoken. Ik weet niet 100% zeker of niet hypermobiele mensen het gebaar ook kunnen maken :scratch:
ik wel maar ik ben ook een halve :mrgreen: .

wat een raar gebaar voor een kom voor :denken: :denken: .
Inderdaad een vreemd gebaar voor een "hier".
Ik gebruik in ieder geval het zelfde gebaar als jij Miranda voor een "blijf"
Met een vrijwel horizontale onderarm en een verticale hand :tongue: :wink:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:wat een raar gebaar voor een kom voor :denken: :denken: .
Ja, dat vond ik ook :LOL:

Maar hij deed het keurig. Pál voor me, recht, netjes zitten en me attent aankijken.
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Inderdaad een vreemd gebaar voor een "hier".
Nee, 'kom voor'. 'Hier' is naast me zitten, aan de voet. In mijn wereld, dan :tongue:
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
ranetje schreef:Inderdaad een vreemd gebaar voor een "hier".
Nee, 'kom voor'. 'Hier' is naast me zitten, aan de voet. In mijn wereld, dan :tongue:
Sorry :lol1:

Het gebaar zoals op de foto die je bij voegde zou .........als een hond geen wacht of blijf op afstand heeft geleerd................kunnen betekenen dat hij netjes voor je moet zitten.
Zou dat het misverstand kunnen zijn?
Dat een gestrekte onderarm geen aparte betekenis voor hem heeft?
Geef je er het commando "wacht" of "blijf" bij zoals jij het gebaar uitvoert?

Zoals het op die foto staat zou het heel goed een "zit" voor de baas kunnen betekenen.
Het is een gebaar dat ik bij verschillende jachttrainingen wel op die manier heb zien maken...............
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Geef je er het commando "wacht" of "blijf" bij zoals jij het gebaar uitvoert?
Tegenwoordig wel, hij snapt mijn handgebaar nu ook. Ik vond het onhandig om voor twee honden twee verschillende gebaren te moeten gebruiken.
Zoals het op die foto staat zou het heel goed een "zit" voor de baas kunnen betekenen.
Het is een gebaar dat ik bij verschillende jachttrainingen wel op die manier heb zien maken...............
Hmm. Het zou kunnen. Weet je toevallig welke handgebaren in de agility gebruikt worden? Hij heeft blijkbaar op vrij hoog niveau agility gelopen.

Wat Inge zegt zou ook nog kunnen, daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen.
Cayuga doet het niet zo goed onder druk.
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
ranetje schreef:Zoals het op die foto staat zou het heel goed een "zit" voor de baas kunnen betekenen.
Hmm. Het zou kunnen. Weet je toevallig welke handgebaren in de agility gebruikt worden? Hij heeft blijkbaar op vrij hoog niveau agility gelopen.
Nee sorry geen flauw idee :wink:
Wat Inge zegt zou ook nog kunnen, daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen.
Cayuga doet het niet zo goed onder druk.
Dat kan ook zeker. :ok:
Of er is gewoon verkeerd beloond (als er met beloningen werd gewerkt).

Ik heb wel gezien dat sommige honden netjes gingen zitten/wachten op afstand en na een "goed zo" of "klik" meteen bij de baas hun beloning op kwamen halen.
Of de baas beloonde voor het wachten ook als de hond nog enkele meters door liep voor hij ging wachten en/of zitten.
Of er werd te vroeg over gestapt van een beloning op de plek waar hij moest blijven naar een "doorroepen", dus dat de hond bij je mag komen.

Serieus werken op steadyness is niet iedereen gegeven :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”