Bluf moet even rustig aandoen want ze loopt sinds een weekje niet geheel soepel, en afgelopen week na 1x een balletje gooien stond ze met achterpoot omhoog en liep mank.
Even geen ballen gooien dus, hoe graag ze ook actie wil.
Vriend had wel de grote bal net weggetrapt, maar liet haar wachten om hem te gaan halen, en liet haar aan de voet zitten. Vervolgens zei hij blijkbaar "vooruit, dan maar".
Daar kwam ik achter omdat hij zei dat ze zo goed luisterde toen hij zei rustig aan te doen. "Zo rustig dat ze ineens bij de bal af ging liggen..".
Ik schoot wel in de lach, want bedacht me dat met het commando "Vooruit" aanleren je vaak dus met balbeloning werkt, en dat je af roept als ze bij de bal komen.
Nu is het al wat jaartjes geleden dat ze die oefening heeft gedaan. Maar blijkbaar dus nog niet verleerd!
Jac snapt nu ook beter waarom ze ineens af ging liggen bij de bal. Maar ik kan me voorstellen dat hij het absoluut niet snapte toen ze er bij ging liggen
Het doet me tegelijkertijd wel beseffen dat bepaalde commando's of associaties een hond dus écht wel bijblijven. En dat je bij een herplaatser bijvoorbeeld best voor verrassingen kan komen te staan in bepaalde situaties en bij bepaalde dingen die je zegt. Hij bedoelde gewoon, nou vooruit, toe maar. Maar zij ging uit van Vóóruit! blijkbaar
Dezelfde fouten kunnen wel eens gemaakt worden bij rrrrevier, dan had ik een Finn die als een engbek begon te blaffen met tanden ontbloot, ook bij luidt trouwens.
Stofzuiger bij Jollie, de hond van mijn vriend, betekent dat je ineens met een monster te maken krijgt
En iemand die met een tuinslang gaat sproeien en een loslopende Bluf dat gaat ook niet goed