Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Berijden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Nicole en leon
nieuw lid
Mijn ras(sen): Kruising Berner Sennen met een Friese stabij en een Golden retriever
Aantal honden: 2

Berijden

Ongelezen bericht door Nicole en leon »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Wij hebben een hele lieve reu van 15 maanden. Sinds een paar dagen hebben wij er een reu bij van ongeveer 3 jaar. Beide zijn gecastreerd. De nieuwe hond lijkt wat dominanter dan onze puber. Het contact tussen beide heren gaat erg goed maar vanavond begonnen zij elkaar in huis te berijden. Wij hebben het advies gekregen onze hond als eerste aan te lijnen, als eerste een snoepje te geven etc. Nu vraag ik mij af of ik onmiddellijk moet ingrijpen als dit gebeurt? Ik zou het erg vervelend vinden als zij met elkaar zouden vechten omdat wij verkeerd hebben gehandeld.

Alvast bedankt
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Re: Berijden

Ongelezen bericht door sky »

Als je minst dominante hond gaat voor trekken dmv eerst koekje enz (in dit geval jullie eerste hond) dan heb je juist kans op gevechten.
Met rangorde regelen kan je je beter niet mee bemoeien zolang er geen haren in de lucht vliegen.
Dus juist in dit geval de gene die rijd eerst een koekje en z'n eten geven e.d.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hier in huis wordt er niet gereden, door geen van de honden op de andere honden. Dan grijp ik in, ik wil het niet hebben. Geen gesodehatseflats!
Overigens, buiten mogen ze het ook niet en sta ik het van vreemde honden ook niet toe.

Rijden en ruzie maken zijn hier nono's en verder zoeken ze het maar uit ;-)

Suzanne
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

is gewoon hondentaal om de nieuwe rangorde te bepalen, niks mis mee hoor, gaat vanzelf over
Afbeelding
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Ze bepalen dan de rangorde zonder knokpartijen. Gewoon laten begaan dit heeft niets met sex te maken
~Suzanne~
Zeer actief

Ik weet dat het niets met sex te maken heeft in dit geval maar net zomin als ik dat van een vreemde hond bij mijn honden accepteer doe ik dat onderling. Ik vind het "gepats" en dat is nergens voor nodig.
Vreemde honden hoeven mijn honden niet meteen te domineren en omgekeerd trouwens ook niet.

Onderling doen de mijne het dan ook niet / uiterst zelden. Maar het komt wel voor dat ik een vreemde hond van ze af moet plukken. Ik ga dat dus niet accepteren als we een hond tegenkomen die na "snuf snuf" er meteen op die manier op duikt. Bovendien gaan mijn honden dat niet accepteren dus grijp ik voor ze in.

Suzanne
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik ga met Suzanne mee. Geen gerij. Verder prima. Maar dat wil ik hier ook niet hebben.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Daisy@ schreef:Ik ga met Suzanne mee. Geen gerij. Verder prima. Maar dat wil ik hier ook niet hebben.
Hier is dat ook een dikke nee. Wil het gewoon niet hebben, niet thuis, niet op andermans hond en niet op die van mij.

Ik zou de jongere hond zeker niet voor gaan trekken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nicole en leon schreef:Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Wij hebben een hele lieve reu van 15 maanden. Sinds een paar dagen hebben wij er een reu bij van ongeveer 3 jaar. Beide zijn gecastreerd. De nieuwe hond lijkt wat dominanter dan onze puber. Het contact tussen beide heren gaat erg goed maar vanavond begonnen zij elkaar in huis te berijden. Wij hebben het advies gekregen onze hond als eerste aan te lijnen, als eerste een snoepje te geven etc. Nu vraag ik mij af of ik onmiddellijk moet ingrijpen als dit gebeurt? Ik zou het erg vervelend vinden als zij met elkaar zouden vechten omdat wij verkeerd hebben gehandeld.

Alvast bedankt
Ik neem aan dat je je reu van 15 maanden bedoelt?
Op basis waarvan?
Dat hij er "het eerste was"?
Dat geldt niet onder honden en al zeker niet waar het een puberale reu en een vrijwel volwassen reu betreft.
En nog een vraagje .................. beide honden zijn toch van jullie?
Wat bedoel je dan met "onze hond"? :wink:

Uitgebreid gerij heb ik nooit laten voortduren in de tijd dat ik nog twee reuen in huis had.
Even tijdens een "gesprekje" tussen de twee heren is ok, maar niet eindeloos.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Hier word ook niet gereden,ik wil het ook niet hebben.Onderling niet en zeker niet van vreemde honden.En ik heb een prima reuen groep waarin ieder zijn plaats kent.
Laatst komt er een hond bij ons in huis,op visite en die dacht gelijk op mijn kleinste reu te kunnen klimmen,als ik dat toe sta dan heb ik een hoop herrie in huis,mijn dominanste reu stond al klaar voor actie.Met een ferm nee en ieder na zijn plaats was de rust weer terug gekeerd.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

er wordt hier niet gereden, punt uit (wel met uitzondering als ze loops zijn maar dan heeft het een andere reden)

Er zijn tal van andere gedragingen die ze uit kunnen voeren om dingen duidelijk te maken maar rijden hier wordt knokken.

Toen mijn oude pleegpup op visite was (nu 2 jaar) wilde hij ook bovenop de reu van mijn ouders. Teven van mij over de zeik, reu van mijn ouders wilde het niet maar is nogal afwachtend op onze reactie. Dus beest er vriendelijk afgeplukt en toen was er weer vrede in huize weltevree
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Nicole en leon
nieuw lid
Mijn ras(sen): Kruising Berner Sennen met een Friese stabij en een Golden retriever

Onze hond is die van 15 maanden ( kruising berner sennen x Friese stabij ) . Nu hebben wij een hond in de opvang ( kruising setter x ? ) Wij willen graag de setter houden. We wilden wel eerst aankijken hoe het tussen de twee heren gaat voordat wij besluiten hem te adopteren. Ze spelen en ravotten heel de dag en zijn beide niet overdreven dominant. De stichting gaf aan dat de nieuwe hond onderaan de rang staat en daarom ook niet als eerste zijn snoepje, riem etc moet krijgen. Ze hebben ons geadviseerd dat wanneer onze hond aandacht krijgt we de nieuwkomer moeten negeren wanneer hij dit ook wil. Dit omdat de setter opdringerig is in aandacht willen. Nu hebben wij wel ervaring met twee honden maar dit was combinatie oude teef puppy reu. Heel wat anders! Dank jullie voor het advies
ranetje
Zeer actief

Nicole en leon schreef:Onze hond is die van 15 maanden ( kruising berner sennen x Friese stabij ) . Nu hebben wij een hond in de opvang ( kruising setter x ? ) Wij willen graag de setter houden. We wilden wel eerst aankijken hoe het tussen de twee heren gaat voordat wij besluiten hem te adopteren. Ze spelen en ravotten heel de dag en zijn beide niet overdreven dominant. De stichting gaf aan dat de nieuwe hond onderaan de rang staat en daarom ook niet als eerste zijn snoepje, riem etc moet krijgen. Ze hebben ons geadviseerd dat wanneer onze hond aandacht krijgt we de nieuwkomer moeten negeren wanneer hij dit ook wil. Dit omdat de setter opdringerig is in aandacht willen. Nu hebben wij wel ervaring met twee honden maar dit was combinatie oude teef puppy reu. Heel wat anders! Dank jullie voor het advies
Dat eerste (dikgemaakte) advies lijkt me niet correct.
Wat negeren betreft bij aandacht krijgen lijkt het me juister als dat voor beide honden geldt.
Als de een aandacht krijgt is het gewoon handiger als de ander dan even niet aan de beurt is.

Ben benieuwd hoe anderen hier over denken. :wink:

In ieder geval lijkt het er op of ze het heel goed samen kunnen vinden :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

ranetje schreef:
Nicole en leon schreef:Onze hond is die van 15 maanden ( kruising berner sennen x Friese stabij ) . Nu hebben wij een hond in de opvang ( kruising setter x ? ) Wij willen graag de setter houden. We wilden wel eerst aankijken hoe het tussen de twee heren gaat voordat wij besluiten hem te adopteren. Ze spelen en ravotten heel de dag en zijn beide niet overdreven dominant. De stichting gaf aan dat de nieuwe hond onderaan de rang staat en daarom ook niet als eerste zijn snoepje, riem etc moet krijgen. Ze hebben ons geadviseerd dat wanneer onze hond aandacht krijgt we de nieuwkomer moeten negeren wanneer hij dit ook wil. Dit omdat de setter opdringerig is in aandacht willen. Nu hebben wij wel ervaring met twee honden maar dit was combinatie oude teef puppy reu. Heel wat anders! Dank jullie voor het advies
Wat negeren betreft bij aandacht krijgen lijkt het me juister als dat voor beide honden geldt.
Als de een aandacht krijgt is het gewoon handiger als de ander dan even niet aan de beurt is.

Ik vind het ook niet zo'n handig advies van de stichting. Voor mij gaat die vlieger in ieder geval niet automatisch op bij een opvang- of logeerhond.
Meestal zijn mijn opvanghonden jonge pubers en is Mila duidelijk de baas, dus dan hanteer ik deze regel wel (eigenlijk alleen bij het echte eten geven gebruik ik die vaste volgorde). Maar toen hier een oudere BC-teef logeerde die duidelijk stabieler en dominanter was dan Mila, gaf ik die logé als eerste eten en dat werd ook direct geaccepteerd door Mila. Met snoepjes geven en riem omdoen doe ik niet aan deze regels, maar krijgt degene die het eerste netjes zit ook het eerst zijn riem om, etc.

Als het om aandacht geven gaat, bepaal ik wie wanneer aandacht krijgt en dan heeft de andere hond zich daar niet mee te bemoeien. :neenee:

Ik zou ze het even zelf laten uitzoeken en goed opletten wat er gebeurt tussen die twee, zodat je daar eventueel rekening mee kunt houden als het gaat om de volgorde van eten geven bijvoorbeeld. Er in ieder geval niet automatisch van uitgaan dat de nieuwe hond lager in rang staat, zeker niet als deze ouder is.
Ik denk ook dat dat rijden vanzelf ophoudt en nu echt hoort bij het aftasten van de verhoudingen, dus tot op zekere hoogte zou ik het laten gaan.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ranetje schreef:

Met Bluf die hier in huis woonde en een Jol die erbij kwam (2 teven) in combinatie met aandacht was het ook lastig. Omdat als alles rustig was en ik riep Bluf bijvoorbeeld bij me, dan kwam Jol haar aandacht ook opeisen. En zij gaf duidelijk te kennen dat Bluf dan dus op moest hoepelen. Dat gaf spanning.
Daarom dus zeker in het begin beide honden zo min mogelijk 1 op 1 aandacht gegeven (ik spreek vanuit mijn situatie). Pas toen beide honden wat langer bij elkaar waren, en ik Jol beter kon inschatten en zij mij ook begreep kon ik gewoon weer Bluf aanhalen, en ook meer de andere duidelijk maken dat ze op dat moment niet de aandacht mocht opeisen, en zeker niet Bluf wegduwen, grauwen en grommen.
In een eerder stadium kon dat voor mijn gevoel niet omdat de spanning zo hoog lag bij met name Jol, die ook niet zou schromen Bluf te bijten (en dat had Bluf dan weer niet gepikt), dat ik in het begin (ook op advies hier) beide honden even wat minder aandacht gaf.

Rijden wil ik niet hebben. Hier als ze beiden loops zijn heeft Jol de neiging om Bluf te bestijgen, en zij laat dat toe. Maar we willen het gewoon niet hebben.
Dit laatste ook, omdat beide honden mij leken te willen claimen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:
eens, de honden zullen zelf uit moeten zoeken hoe de verhoudingen liggen en het is helemaal niet gezegd dat de laatstbijgekomen hond ook inderdaad onder op de ladder staat.
ranetje schreef:Wat negeren betreft bij aandacht krijgen lijkt het me juister als dat voor beide honden geldt.

dat ligt aan de aandacht en in welke situatie.
ik kan bijvoorbeeld heel best twee honden tegelijk kriebelen en deed dat ook regelmatig.
als een van de twee honden daar problemen mee had stuurde ik die weg, mocht ie terugkomen voor een knuffel als ik met de ander uitgeknuffeld was.

als de setter opdringerig is zou ik hem wegsturen, maar dat zou ik ook doen als het de andere hond betrof.
ik maak uit wie ik wanneer aandacht geef, niet de honden
en ik ben niet zo heel erg van het negeren, dat zal er vast ook bijkomen :F:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

rijden zou ik ook niet heel snel tolereren, dat advies is niet heel handig, maar ik ga zo ongezien vanachter een monitor ook niet zeggen hoe je t wel aan moet pakken, want ik heb nog helemaal geen beeld van de honden.
Er automatisch vanuit gaan de degene die er al was de baas is, dat lijkt me geen goede zet,... goed kijken wat er gebeurt.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

renee-uk schreef:
ranetje schreef:
eens, de honden zullen zelf uit moeten zoeken hoe de verhoudingen liggen en het is helemaal niet gezegd dat de laatstbijgekomen hond ook inderdaad onder op de ladder staat.
ranetje schreef:Wat negeren betreft bij aandacht krijgen lijkt het me juister als dat voor beide honden geldt.

dat ligt aan de aandacht en in welke situatie.
ik kan bijvoorbeeld heel best twee honden tegelijk kriebelen en deed dat ook regelmatig.
als een van de twee honden daar problemen mee had stuurde ik die weg, mocht ie terugkomen voor een knuffel als ik met de ander uitgeknuffeld was.

als de setter opdringerig is zou ik hem wegsturen, maar dat zou ik ook doen als het de andere hond betrof.
ik maak uit wie ik wanneer aandacht geef, niet de honden
en ik ben niet zo heel erg van het negeren, dat zal er vast ook bijkomen :F:
Ik kan doordat ik een periode wat meer ben gaan negeren weer 2 honden tegelijkertijd kriebelen :mrgreen:. Het is soms aftasten met wat voor typetjes je van doen hebt, in mijn geval was het heel lastig om weg te sturen omdat de ene hond wel behoorlijk wat spanning in haar lijfje had en er al eens eerder confrontaties waren geweest. En omdat je toch in een kleine woning bij elkaar zit en je toch wilt dat alles gaat werken..
Pfff.. maar die periode is gelukkig achter ons en ik kan nu 2 hondjes tegelijkertijd kriebelen en kunnen ze samen druk en enthousiast worden zonder dat ik denk OHW... hou ze nou rustig want straks hangen ze weer in elkaar!
~Suzanne~
Zeer actief

Ik zie dat anders; ik zie het als dominerend gedrag over de andere hond. En dat wil ik hier thuis idd niet hebben. We weten hoe de verhoudingen liggen en dat was dat. Ook als er hier ooit nog een volwassen herplaatser bijkomt ga ik dat gedrag niet accepteren.

Als ze het nu onderling bij elkaar toch proberen wordt het hier ook beslist hommeles en wordt het vechten en het is gek misschien ;-) maar dat wil ik dus onderling gewoon niet hebben.
Net zo min als "kop op nek/schoft leggen".

Suzanne
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

renee-uk schreef:
ranetje schreef:
Nicole en leon schreef:De stichting gaf aan dat de nieuwe hond onderaan de rang staat en daarom ook niet als eerste zijn snoepje, riem etc moet krijgen. Ze hebben ons geadviseerd dat wanneer onze hond aandacht krijgt we de nieuwkomer moeten negeren wanneer hij dit ook wil. Dit omdat de setter opdringerig is in aandacht willen. Nu hebben wij wel ervaring met twee honden maar dit was combinatie oude teef puppy reu. Heel wat anders! Dank jullie voor het advies
Dat heeft die stichting niet goed, inderdaad.

Ik heb hier zelfs wel eens een hond op bezoek gehad die overduidelijk vanaf de eerste seconde de baas was (Macho van Sam). Mijn teef is een behoorlijk dominant joekeltje, maar die schikte zich in haar eigen huis vanaf de eerste seconde naar de bezoekende hond. Zonder dat er meer dan een blik aan te pas was gekomen.

Als je op zo'n moment gaat rommelen met de verhoudingen door de lager in rang staande hond voor te trekken, omdat je het vermenselijkt (hij woonde hier het eerst, het is háár huis) dan kan het best vervelend uit de hand lopen.
Daarom is het zo belangrijk om te kijken naar wat er daadwerkelijk gebeurd. En niet te bedenken wat er zou moeten gebeuren.

Rijden en gepats en dergelijke sta ik bijna nooit toe. De enige keer dat ik het wel heb toegestaan was toen het een overduidelijke rituele vorm aannam. Dat ging heel rustig, in onderling overleg, niks geen gedoe en weer klaar. Mooi om te zien was dat. Net of ze afspraken 'zullen we nog even voor de vorm bevestigen dat jij onder me staat?'.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Raar advies wat nog steeds gegeven word.
Je moet kijken welke hond zich op welke plaats het beste kan ontplooien en functioneren in een groep en daar heb je toch echt een beetje hun eigen mening en hondse inzicht voor nodig naast te jouwe.
Niet iedere aanwezige hond in huis zal,kan,wil een roedelleider zijn net als dat niet het geval is bij iedere nieuwkomer.
Leiders en volgers worden zo geboren en niet gemaakt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef: Ik heb hier zelfs wel eens een hond op bezoek gehad die overduidelijk vanaf de eerste seconde de baas was (Macho van Sam). Mijn teef is een behoorlijk dominant joekeltje, maar die schikte zich in haar eigen huis vanaf de eerste seconde naar de bezoekende hond. Zonder dat er meer dan een blik aan te pas was gekomen.

:ok:

:denken: Kan het niet zo goed uitleggen, maar vind dat gerij meestal niet iets voor een stabiele leider.
Ze kunnen hier dat soort dingen prima af met lichaamstaal, een blik of desnoods een correctie wanneer dat eerste niet doordringt.
Vanuit rust bepalen hoe en wat is toch heel anders dan met gespannen lijfje en uitpuilende ogen in een ander z'n persoonlijke ruimte staan te hannesen.
Rijden is hier eigenlijk altijd (tenzij in bijzonder hormonale fasen :mann:) afreageren van spanning en het lijdend voorwerp is daar lang niet altijd blij mee. Daar pakken ze maar een flos voor.
:wink: Voorbeeld van jou is denk ik de uitzondering op de regel.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Onze mechel van toen 4-5maanden probeerde ook een aantal keer te rijen op onze stafford, ik wil dat gedrag niet hebben. Hij heeft zat andere mogelijkheden om te laten blijken hoe hij er over denkt. Paar keer gecorrigeerd en daarna dus ook niet meer gezien.
Omdat hij toen nog zo jong was vond mij stafford 't prima, maar als een vreemde hond bij hem wil rijen dan kan dat toch vechten resulteren dus ik neem geen risico.
Nicole en leon
nieuw lid

Dank jullie wel allemaal voor de tips en advies! Wij besluiten deze kanjer te houden en zal het helemaal goed komen ;-)
ranetje
Zeer actief

Nicole en leon schreef:Dank jullie wel allemaal voor de tips en advies! Wij besluiten deze kanjer te houden en zal het helemaal goed komen ;-)
:ok:
Afbeelding
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Wat een onzin advies van de stichting.
Hier geen gerij, door geen enkele van mijn vier honden.

Ze proberen het wel eens, maar dat mag niet en dan treed ik op.
Geen gedonder binnen en buiten ook niet.

En roedel bepaling door middel van rijden is achterhaald.
De leiding en het beschermen van de roedel ligt bij mij, mijn man en onze zoon, niet bij de honden, dus is er ook geen rangorde, die maken wij uit, punt!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Rita schreef:Wat een onzin advies van de stichting.
Hier geen gerij, door geen enkele van mijn vier honden.

Ze proberen het wel eens, maar dat mag niet en dan treed ik op.
Geen gedonder binnen en buiten ook niet.

En roedel bepaling door middel van rijden is achterhaald.
De leiding en het beschermen van de roedel ligt bij mij, mijn man en onze zoon, niet bij de honden, dus is er ook geen rangorde, die maken wij uit, punt!
Nou dat laatst geloof ik niet zo.
Daar kunnen honden een totaal ander idee over hebben en dat mag (vind ik :wink: )
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

ranetje schreef:
Rita schreef:De leiding en het beschermen van de roedel ligt bij mij, mijn man en onze zoon, niet bij de honden, dus is er ook geen rangorde, die maken wij uit, punt!
Nou dat laatst geloof ik niet zo.
Daar kunnen honden een totaal ander idee over hebben en dat mag (vind ik :wink: )
Precies. Natúúrlijk is er een onderlinge rangorde bij de honden.
En ik vind het alleen maar verstandig om daar rekening mee te houden. Om het hier als voorbeeld te nemen, Cayuga komt met heel erg veel weg bij Skadi, terwijl hij sec gesproken echt onder haar staat. Maar als ik zou gaan klooien met die rangorde, door hem structureel als eerste dingen te geven en zo, zou die vrede wat gauw over zijn.
En nu is het zéker niet zo dat ik altijd Skadi als eerste iets geef of aanlijn of aanhaal of zo. Ik ben daar vrij relaxt in. Maar dat kán ook, omdat ze zeker is van haar plek. Die zekerheid wil je een hond niet afpakken.

Als je je als mens met die onderlinge rangorde gaat klooien is dat over het algemeen een recept voor ellende.

Aanvulling: Daarom is het zo belangrijk om te kijken wat er gebeurd. Ik trek Skadi zeker niet voor 'omdat ze hier woont' of omdat ze 'er eerder was dan Cayuga'. En ook niet omdat ze stiekem mijn favoriet is. Toen Macho hier binnenkwam was het zonder gedoe meteen duidelijk dat Macho bovenaan stond op dat moment. En dat is een hond die op visite kwam. Maar die ging op de beste plek liggen (bij mij op de bank), waar Skadi zich zonder gedoe in schikte. Vond ik ook wel eens goed voor haar, die ervaring. Maar als ik Macho had weggestuurd en Skadi bij me had geroepen, zou het zo maar kunnen dat Skadi gaat denken dat ze moeilijkheden kan gaan maken, want de baas denkt óók dat ik boven hem sta.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Precies.
Er is wel degelijk een onderlinge rangorde en dat boeit niet zo, dat is hun zaak. Zolang ze maar ook begrijpen dat ik degene ben die de regels maakt voor in mijn huis en tijdens mijn activiteiten met hen.
Maar ik ga niet beslissen wie er boven wie staat, dat is hun zaak.
Ik kijk wel heel goed wat er gebeurt en zorg bijvoorbeeld dat drachtige teven worden ontzien en dat pups niet voortijdig praatjes hebben.
En tegelijk zie ik dat die teven veel kunnen hebben en die pups veel kunnen maken, maar ik zorg wel dat er rust is en blijft, ook wat inmenging van buitenaf betreft.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marjoleine schreef:Precies.
Er is wel degelijk een onderlinge rangorde en dat boeit niet zo, dat is hun zaak. Zolang ze maar ook begrijpen dat ik degene ben die de regels maakt voor in mijn huis en tijdens mijn activiteiten met hen.
Maar ik ga niet beslissen wie er boven wie staat, dat is hun zaak.
Ik kijk wel heel goed wat er gebeurt en zorg bijvoorbeeld dat drachtige teven worden ontzien en dat pups niet voortijdig praatjes hebben.
En tegelijk zie ik dat die teven veel kunnen hebben en die pups veel kunnen maken, maar ik zorg wel dat er rust is en blijft, ook wat inmenging van buitenaf betreft.
Geloof ook dat zo de beste manier is.
Je kunt als mens nooit helemaal in de kop van een hond kijken in wat hij is qua leidertypje of ondergeschikte en alles wat daar tussen in zit.
Een leider in de natuur houd zich ook alleen bezig met zijn belang en alles onder hem mag zijn plaats vinden zolang het maar geen al teveel heibel geeft.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”