Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leren alleen laten...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lily89
nieuw lid
Mijn ras(sen): Labrador x Bennensenner
Aantal honden: 1

Leren alleen laten...

Ongelezen bericht door Lily89 »

Hallo allemaal,

Wij hebben een pup van 9 weken oud. Nu hebben wij nog vakantie is laten wij de pup eigenlijk nooit alleen. Er is altijd wel iemand in dezelfde ruimte of in de buurt. Over 2 weken moeten we weer werken, hij is dan 11 weken oud. Ik werk korte diensten in de zorg, van 3 tot 4 uur per keer. Hoe kan ik hem hier vast aan laten wennen? De pup is gewend aan de bench.

Alvast bedankt, groetjes!
Afbeelding
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Leren alleen laten...

Ongelezen bericht door Hylos »

Hoeveel werk je hierin moet gaan steken hangt ook wat van je hond af. Sommige moeten dit echt opbouwen van minuut tot minuut. Mijn hond kon vrij snel alleen zijn. We zijn hier begonnen met zo nu en dan even een kwartier naar boven gaan en dat uitbreiden. En daarna boodschappen (das 45 min).

Maargoed, het kan ook zo zijn dat je eerst max 5 minuten op de gang kan staan, dat je hond dan al begint te piepen.

Ik zou dus eerst eens beginnen je hond alleen te laten terwijl je zelf nog wel in huis bent, dan kun je zien hoe ze reageert. Paar minuten en als je hond stil is, kun je terug de kamer in. Desnoods eerst even moe maken en lekker in de bench doen met het deurtje dicht.
Afbeelding
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou nu al leren alleen zijn en er rekening mee houden dat het niet lukt om over 2 weken al 3-4 uur de pup alleen te laten. Eventueel werktijden aanpassen of iemand vragen bij pup te zijn in de uren dat je er niet bent.

Suzanne
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ik ga mee met mijn voorgangers, onze eigen hond kon eigenlijk vrij snel alleen zijn. De eerste paar keer hebben we haar in de bench gelaten, daarna bleek dat ze eigenlijk ook gewoon los kon in de kamer (ze heeft 1 keer wat kapot gemaakt). Ik zal even hetgeen wat ik heb gedaan voor je op een rijtje zetten:

- Begin inderdaad met even naar boven gaan, en pas terugkomen als de hond stil is! Dus ook als ze na 5 min niet stil is, wacht op een moment dat ze wel stil is. Als dat goed gaat kan je ook even naar buiten gaan (waar de hond je niet ziet) en weer terug komen.
- Ik zeg ook altijd even wat als ik weg ga, zoals 'zo terug'. Dit ook blijven herhalen zodat de hond weet dat je even weg gaat. Als ik dit nu zeg dan weet ze dat ik weg ga en gaat lekker liggen slapen.
- Wat ik ook deed was een minuut of 10 voor je weg gaat de hond niet al te veel aandacht meer geven en niet meer kroelen e.d. dan is de overgang naar het alleen zijn niet ineens zo groot.
- Doe bij het weggaan en terugkomen alsof dit de normaalste zaak van de wereld is, dus niet zielig doen tegen de hond of super blij als je weer terug bent. Begroet de hond gewoon normaal en zeg dus gewoon je vaste riedeltje als je weggaat.
- Bouw de tijd gewoon rustig op, begin eerst met minuten en zorg dat je terugkomt als de hond stil is. Dan kan je naar een minuut of 10 gaan, vervolgens naar een kwartier, etc. Hier gaat ze altijd slapen en kan inmiddels lang alleen zijn maar langer dan 5 uur ben ik niet weg. Hoewel ik het idee heb dat 2 uur voor een hond niet anders is dan 4 uur want ik geloof niet dat ze besef heeft van tijd...
- Als laatste, ik doe altijd de radio aan omdat Sam nog wel eens waaks wil zijn en bij omgevingsgeluiden gaat blaffen. Geen idee of het hulp bied maar misschien heeft hij daardoor wat meer mogelijkheid om te relaxen omdat ze geen last heeft van geluiden van de buren of de straat en daar bang van wordt.

Verder heb ik niet echt tips ofzo, bij ons ging het gewoon heel snel dus ik hoop bij jou ook. Maar hou er inderdaad rekening mee dat het ook nog wel eens moeilijk kan worden en dat je dus aan 2 weken niet genoeg hebt om de hond al 3 tot 4 uur alleen te laten. Succes in elk geval!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Binnen 2 weken van een kwartier naar een uur opbouwen? Is dat iets.
Ik heb er nooit zo over nagedacht, ik heb het gewoon gedaan.
Makkelijk praten misschien, bij Castor hebben we niet het probleem dat ie elke dag zoveel tijd alleen is. (nou ja probleem is beetje verkeerd woord misschien)
Toch kan hij prima alleen blijven.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lily89 schreef:Hallo allemaal,

Wij hebben een pup van 9 weken oud. Nu hebben wij nog vakantie is laten wij de pup eigenlijk nooit alleen. Er is altijd wel iemand in dezelfde ruimte of in de buurt. Over 2 weken moeten we weer werken, hij is dan 11 weken oud. Ik werk korte diensten in de zorg, van 3 tot 4 uur per keer. Hoe kan ik hem hier vast aan laten wennen? De pup is gewend aan de bench.

:wink: Let je er wel op dat wanneer je hem in de bench zou laten hij het zo lang dan ook daadwerkelijk goed op kan houden?
Zit er dik in dat hij die beheersing dan nog niet (voldoende) heeft.
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Ik zou kijken hoe lang hij ff'tjes alleen kan blijven. Nu heb ik geen pup, maar mijn hond woont nu in een compleet nieuwe woning en ik was er een beetje bang voor dat ze niet alleen kon blijven. Ik heb gewoon 'es het vuilnis buiten gezet, daarna een rondje in m'n eentje gelopen en thuis gefilmd. Maar ze gaf dus geen kick.
Je zou hiermee eens kunnen kijken waar de grens ligt voor je hond en van daaruit verder opbouwen?
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Lily89 schreef:Hallo allemaal,

Je kan het wel oefenen, maar ik denk niet dat ie het leuk zal vinden zolang alleen.
Als ik jou was zou ik een oppas adres proberen te regelen ^^
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nu beginnen met het leren alleen zijn en opbouwen. Ik heb 4 weken vakantie als er een puppy komt en dan is het alleen zijn en zindelijk worden nr. één op de lijsts om te trainen. Kijk ook of je misschien toch iets in huis kunt afzetten, zodat je hond iets meer bewegingsruimte heeft dan alleen de bench. Ik heb mijn open keuken afgezet met 2 kinderhekjes. Daar de bench ingezet (open) en speeltjes.
Lily89
nieuw lid
Mijn ras(sen): Labrador x Bennensenner

Ongelezen bericht door Lily89 »

Dankjulliewel allemaal voor jullie tips! We gaan aan de slag. We trainen nu al en het gaat erg goed. Mijn vriend heeft nog vakantie en deze week moet ik dus wel werken. Ik laat hem 's morgens uit, speel wat met hem en leg hem dan weer in de bench te slapen. Zodra ik de deur achter mij dicht doe, begint hij wel te piepen. Maar... na 5 min is hij stil en slaapt tot dat mijn vriend beneden komt (1,5 tot 2uur later), en zit dan netjes achter het deurtje te wachten. Ook laten we hem rustig in een andere ruimte als ons slapen en ook dan meldt hij zich niet :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”