Mijn 8 maanden oude reu luistert behoorlijk, maar af en toe gaan de luiken dicht... Als het om een oefening gaat is dat niet zo erg, maar bij het lastig vallen van (langdurig) bezoek (in schoenen en broekspijpen hangen, tegenaan springen, duwen) vind ik dat heel irritant. Meestal is een 'nee' of 'laat' voldoende gelukkig, en ik train daar ook actief mee. Maar soms kan ik dus geen contact met hem krijgen op zo'n moment, en is er iets anders nodig. Dit gebeurt heel af en toe ook nog bij mezelf als hij in mijn broekspijpen hangt o.i.d. (wat hij eerst eigenlijk al niet meer deed), en gewoonweg niet meer los laat
Ik probeer het al met bijvoorbeeld hem te laten zitten of zijn aandacht naar iets anders te verschuiven, bijv. een speeltje. Dit werkt vaak, maar niet altijd.
Nu ben ik geen voorstander van de 'ouderwetse' correcties, zoals in z'n nek pakken e.d. Bovendien halen die ook niets uit bij hem.
Heeft iemand een tip hoe ik op zo'n moment wel door kan dringen tot hem en hem kan corrigeren op een manier die werkt én opbouwend is?
Thnx!