Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vak aanleren
Moderator: moderatorteam
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
Vak aanleren
We zijn geslaagd voor VEG en beginnen nu op ons gemak aan de GGB.
Ik ben wel benieuwd naar verschillende manieren om het vak aan te leren. Toen ik met Zazoe trainde mocht je nog een riem in het vak leggen maar dat mag nu niet meer...
Op de club werd verteld om dit dan aan te gaan leren met een target. Een alley oop of een dekseltje met snoep erop waar ze heen lopen het op eten en dan moeten gaan liggen.
Nu had ik bedacht om dan snoep in een afgesloten bakje te doen. Dat ze eerst moet gaan liggen en het dan pas krijgt.
Ik loop ook rondjes rond het vak en laat haar dan zelf het bakje opzoeken.
Eigenlijk weet ik niet goed meer hoe ik daar met Zazoe aan ben begonnen maar ben dus ook benieuwd naar andere manieren en inzichten. Ook omdat dat bakje weer iets is wat je af moet leren natuurlijk....
Ik ben wel benieuwd naar verschillende manieren om het vak aan te leren. Toen ik met Zazoe trainde mocht je nog een riem in het vak leggen maar dat mag nu niet meer...
Op de club werd verteld om dit dan aan te gaan leren met een target. Een alley oop of een dekseltje met snoep erop waar ze heen lopen het op eten en dan moeten gaan liggen.
Nu had ik bedacht om dan snoep in een afgesloten bakje te doen. Dat ze eerst moet gaan liggen en het dan pas krijgt.
Ik loop ook rondjes rond het vak en laat haar dan zelf het bakje opzoeken.
Eigenlijk weet ik niet goed meer hoe ik daar met Zazoe aan ben begonnen maar ben dus ook benieuwd naar andere manieren en inzichten. Ook omdat dat bakje weer iets is wat je af moet leren natuurlijk....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 3
Re: Vak aanleren
In belgie is het terugsturen naar de plaats
deze kan zowat overal zijn....
we beginnen met dit aan te leren met een eventuele riem
ik deed dit met een stukje handdoek, en leerde mijn hond op de handdoek 'plaatske' te gaan liggen
ik ging de handdoek steeds verkleinen en nog meer verkleinen, tot ze eigenlijke en vierkante centimeter zijn.
Nu heeft ze geleerd weer te gaan liggen waar haar geur is, af en toe bij een moeilijk plaatske gebruik ik de minihanddoek weer.
wij laten onze hond ergens achter en zeggen dat dat hun plaats is, 10 of 15 meter verder gaan wij staan, roepen we op in zitvoor, dan hond aan de voet en dan sturen we weer naar de plaats
alleen weet ik niet of het bij jullie ook zonis als in belgie
deze kan zowat overal zijn....
we beginnen met dit aan te leren met een eventuele riem
ik deed dit met een stukje handdoek, en leerde mijn hond op de handdoek 'plaatske' te gaan liggen
ik ging de handdoek steeds verkleinen en nog meer verkleinen, tot ze eigenlijke en vierkante centimeter zijn.
Nu heeft ze geleerd weer te gaan liggen waar haar geur is, af en toe bij een moeilijk plaatske gebruik ik de minihanddoek weer.
wij laten onze hond ergens achter en zeggen dat dat hun plaats is, 10 of 15 meter verder gaan wij staan, roepen we op in zitvoor, dan hond aan de voet en dan sturen we weer naar de plaats
alleen weet ik niet of het bij jullie ook zonis als in belgie
- Sanne!!
- Zeer actief
Ja zo gaat dat nu bij ons ook!
Alleen ben ik dus gewend met mijn vorige hond dat ze idd naar de riem terug gestuurd moesten worden maar nu mag er niks meer in liggen.
Alleen ben ik dus gewend met mijn vorige hond dat ze idd naar de riem terug gestuurd moesten worden maar nu mag er niks meer in liggen.
-
- Zeer actief
Sanne!! schreef:Ja zo gaat dat nu bij ons ook!
In onze laagste wedstrijdklassen mag het met riem, daarna niet meer
maar ik heb hun dus eerst met handdoek aangeleerd en dan gaan verkleinen, ze moeten leren op hunne geur terug te gaan, met riem en handdoek is het nog op het zicht, door te verkleinen ga je meer geur vragen

- Sanne!!
- Zeer actief
Nala kan wel goed speuren maar vraag me af of ze ook begrijpt op haar eigen geur terug te gaan liggen.
Zeker als er al tig andere honden in hebben gelegen....
Maar we gaan het eens proberen.
Eerst mocht het bij ons in de laagste klasse ook nog met riem maar dat is allemaal verandert.
Met een bakje is dus een minder goed idee?
Eerst mocht het bij ons in de laagste klasse ook nog met riem maar dat is allemaal verandert.
-
- Zeer actief
Sanne!! schreef:Nala kan wel goed speuren maar vraag me af of ze ook begrijpt op haar eigen geur terug te gaan liggen.
Ik zelf werk niet met snoepjes op de plaats leggen
dan zoeken ze de geur van snoepjes en niet hun eigen geur
als er al veel honden gelrgen hebben weten ze vaak dat dat dexplaats is

Ik beloon wel steeds op die plaats met znoepjes in mijn hand terwijl de hond ligt
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Tip voor een afsluitbaar bakje; neem een klein plastiek bewaarbakje met dekseltje. Sla door de bodem van het bakje een lange (lange!!) spijker, zo kun je het bakje ook in de grond steken.
Als je voer in het vak legt, altijd op een target, anders kunnen ze gaan ze snuffelen.
Dief houdt van eten, maar een target in het vak was voor ons niet de manier. Nu nog, laatst lag er een target van een medecursist in het vak met knakworst. Ik had het niet gezien, maar Dief ook niet, ze ging er naast liggen!
De tip met een target dat je kleiner kan maken, zoals een stukje handdoek is ook een goede manier. Steeds kleiner knippen tot het er niet meer is.
Doorsturen naar een alley oop kan ook heel goed zijn voor de snelheid. Dan zou ik het ook achter het vak zetten. Een pin met een leeg bakje waar bloempjes in zitten bij het tuincentrum op z'n kop erover hangen werkt ook. Je gaat ze dan eerst leren sturen en van je af werken (touch - klik). Dan het target achter je vak. Ook heel handig om er twee te hebben want dan snappen ze ook ineens links en rechts bij het richtingapport
Uiteindelijk is het voor mij en Dief echt het rondjes lopen om het vak geweest waardoor ze het is gaan doen (Naast dat ze het commando voorruit heel goed kent en dat helpt dan weer bij het wegsturen dat ze makkelijker van je af gaan). Eerst dichtbij en dan "let op" en bij "vak" het midden aanwijzen en afleggen. De afstand steeds groter maken. Dief vindt het nog steeds enig om te doen. Lekker snel en actief.
Lastig om te beschrijven.
Als je voer in het vak legt, altijd op een target, anders kunnen ze gaan ze snuffelen.
Dief houdt van eten, maar een target in het vak was voor ons niet de manier. Nu nog, laatst lag er een target van een medecursist in het vak met knakworst. Ik had het niet gezien, maar Dief ook niet, ze ging er naast liggen!
De tip met een target dat je kleiner kan maken, zoals een stukje handdoek is ook een goede manier. Steeds kleiner knippen tot het er niet meer is.
Doorsturen naar een alley oop kan ook heel goed zijn voor de snelheid. Dan zou ik het ook achter het vak zetten. Een pin met een leeg bakje waar bloempjes in zitten bij het tuincentrum op z'n kop erover hangen werkt ook. Je gaat ze dan eerst leren sturen en van je af werken (touch - klik). Dan het target achter je vak. Ook heel handig om er twee te hebben want dan snappen ze ook ineens links en rechts bij het richtingapport

Uiteindelijk is het voor mij en Dief echt het rondjes lopen om het vak geweest waardoor ze het is gaan doen (Naast dat ze het commando voorruit heel goed kent en dat helpt dan weer bij het wegsturen dat ze makkelijker van je af gaan). Eerst dichtbij en dan "let op" en bij "vak" het midden aanwijzen en afleggen. De afstand steeds groter maken. Dief vindt het nog steeds enig om te doen. Lekker snel en actief.
Lastig om te beschrijven.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Heb je geen vak hoeven te doen bij de veg dan? Wij wel.
Ik werk met een heel klein blikje. Bij het blikje gaan liggen=blikje open, dus wat lekkers. Beginnen op een meter afstand en dat steeds opbouwen.
Ik werk met een heel klein blikje. Bij het blikje gaan liggen=blikje open, dus wat lekkers. Beginnen op een meter afstand en dat steeds opbouwen.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Sepje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner
- Aantal honden: 2
Hier doen we dat ook zo. Ik ben al begonnen met Zoë in de puppyklasse met terug sturen. Alleen in de puppyklasse gaan ze op een matje liggen, en is het echt super basic. Al kunnen sommige oudere pups het al best goed!nathalie schreef:Heb je geen vak hoeven te doen bij de veg dan? Wij wel.
- Sanne!!
- Zeer actief
nee zit niet in het veg programma.
ze kan naar een stukje kleed. en vanmorgen ging ze ook bij een dicht bakje liggen.
bakje open en dan snoep.
maar dat zijn zo'n beetje de manieren dus.
nu twijfel ik alleen of ik het bakje of kleedje zal doen.
ze kan naar een stukje kleed. en vanmorgen ging ze ook bij een dicht bakje liggen.
bakje open en dan snoep.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Maar waarom zou je er in het begin niet mee kunnen trainen?Sanne!! schreef:Ja zo gaat dat nu bij ons ook!
Of een touch paaltje of een dekseltje van een bakje lekkers of wat dan ook.
Mensen beginnen ook niet met hun eindexamen, maar leren eerst wat ze moeten weten

Dat is bij honden niet anders.
- Sanne!!
- Zeer actief
Nee klopt. Maar ik wil de riem niet gebruiken.
Nu twijfel ik dus heel erg tussen het bakje of het kleedje want ja ze zal het idd moeten leren.
Maar vroeg me dus af hoe de andere hier op het forum dat deden.
Ik was ook al wel met het bakje begonnen. En als pup kon ze al naar een klein kleedje gestuurd worden.
Ik denk alleen dat een kleedje makkelijker af te leren is. Omdat je die kleiner kunt knippen tot er uiteindelijk niks meer ligt. Maar we kunnen altijd nog overstappen van het bakje met snoep naar een kleedje. En dan kleiner gaan knippen.
Nu twijfel ik dus heel erg tussen het bakje of het kleedje want ja ze zal het idd moeten leren.
Maar vroeg me dus af hoe de andere hier op het forum dat deden.
Ik was ook al wel met het bakje begonnen. En als pup kon ze al naar een klein kleedje gestuurd worden.
Ik denk alleen dat een kleedje makkelijker af te leren is. Omdat je die kleiner kunt knippen tot er uiteindelijk niks meer ligt. Maar we kunnen altijd nog overstappen van het bakje met snoep naar een kleedje. En dan kleiner gaan knippen.
- ranetje
- Zeer actief
Leer de touch op het kleedje.
En daarna het kleedje kleiner maken.
Eventueel kan je in het begin Nala een metertje voor het vak zetten en met het vereiste commando (is dat nog steeds "vak"?), zelf naast het kleedje gaan staan en Nala het vak in roepen en laten touchen.
Of kleedje met een snoepje er op en naderhand meteen het snoepje brengen als ze op het kleedje ligt.
Meteen een goeie oefening dat ze niet direct opstaat als ze het commando heeft uitgevoerd.
En daarna het kleedje kleiner maken.
Eventueel kan je in het begin Nala een metertje voor het vak zetten en met het vereiste commando (is dat nog steeds "vak"?), zelf naast het kleedje gaan staan en Nala het vak in roepen en laten touchen.
Of kleedje met een snoepje er op en naderhand meteen het snoepje brengen als ze op het kleedje ligt.
Meteen een goeie oefening dat ze niet direct opstaat als ze het commando heeft uitgevoerd.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Bij de meeste hondenscholen zit dat wel im het veg programmaSanne!! schreef:nee zit niet in het veg programma.
bakje open en dan snoep.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Sanne!!
- Zeer actief
apart, bij ons niet en het is wel via cyno.....nathalie schreef:Bij de meeste hondenscholen zit dat wel im het veg programmaSanne!! schreef:nee zit niet in het veg programma.
bakje open en dan snoep.
@inge: jawel er zit een lint om het vak. maar dat is erg riskant want pootjes erover is aftrek geloof ik.
- ranetje
- Zeer actief
Pootje er over was een nul vroeger.Sanne!! schreef: apart, bij ons niet en het is wel via cyno.....
@inge: jawel er zit een lint om het vak. maar dat is erg riskant want pootjes erover is aftrek geloof ik.
Nu niet meer?
Eerst bestond het vak uit vier lijnen (meestal smalle houten latten).
Daarna moest opeens een "vak" worden gevormd door vier pionnen die werden neergezet.
In gedachten kon je tussen die pionnen een lijn trekken.
En daar mocht de hond dus ook met geen pootje overheen als hij af lag in het vak.
(In die tijd waren de posities op afstand ook in dat vak)
Daarna waren het weer 4 lijnen (lint o.i.d.) met pionnen op de hoeken.
Heel leuk als je zakt en je volgende examen moet met de nieuwe regels

Of je hoort twee of drie weken voor je examen dat er iets veranderd is.

- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Pootjes op en over het lint is een 0, alleen de staart mag uit het vak liggen.
Ik heb getraind op 'midden' in het vak en dan van verschillende richtingen door rondjes te lopen en die steeds groter te maken.
Dief 'zoekt' ook echt naar de pionnen en vindt het super leuk. Hopelijk heeft ze het vak morgen ook in het vizier!
Ik heb getraind op 'midden' in het vak en dan van verschillende richtingen door rondjes te lopen en die steeds groter te maken.
Dief 'zoekt' ook echt naar de pionnen en vindt het super leuk. Hopelijk heeft ze het vak morgen ook in het vizier!
- ranetje
- Zeer actief
Zijn er bij jullie ook lijnen met lint tussen de pionnen Inge?Inge O schreef:oww, oké, dan is het ongeveer zoals hier, hier is het ook met pionnen.ranetje schreef:Pootje er over was een nul vroeger.Sanne!! schreef: apart, bij ons niet en het is wel via cyno.....
Nu niet meer?
Eerst bestond het vak uit vier lijnen (meestal smalle houten latten).
Daarna moest opeens een "vak" worden gevormd door vier pionnen die werden neergezet.
In gedachten kon je tussen die pionnen een lijn trekken.
En daar mocht de hond dus ook met geen pootje overheen als hij af lag in het vak.
(In die tijd waren de posities op afstand ook in dat vak)
Daarna waren het weer 4 lijnen (lint o.i.d.) met pionnen op de hoeken.
Heel leuk als je zakt en je volgende examen moet met de nieuwe regels![]()
Of je hoort twee of drie weken voor je examen dat er iets veranderd is.
alleen snap ik de vraag eigenlijk niet zo goed want wat je ook gebruikt als herkenningspunt voor je hond, als dat er uiteindelijk toch niet mag liggen levert zoiets als herkenningspunt gebruiken toch weinig op?
ik denk dat ik dan zou trainen op het tussen de linten liggen zonder ze aan te raken.
Het vak is groot genoeg om ruim in te liggen (2x2 meter dacht ik?).
Ik trainde de honden om net achter het middelpunt van het vak te gaan liggen.
Met de posities op afstand had ik dan voor hun pootjes nog genoeg ruimte als ze wat smokkelden voor ze met de poot over de lijn kwamen

De posities (zitten staan en liggen) op afstand zijn nu niet meer in het vak, maar helemaal apart.
- Sanne!!
- Zeer actief
oh is het zelfs een nul....
het is voor mij al even geleden.
hoe zou jij dat aanleren dan inge? want wat je ook gebruikt je moet het inderdaad afbouwen maar kan niks bedenken zonder hulpmiddel.
en op zich heb ik tijd genoeg ook om dat hulpmiddel af te bouwen.
maar was dus gewoon nieuwsgierig naar hoe andere het aanleren dat was de vraag
het is voor mij al even geleden.
hoe zou jij dat aanleren dan inge? want wat je ook gebruikt je moet het inderdaad afbouwen maar kan niks bedenken zonder hulpmiddel.
en op zich heb ik tijd genoeg ook om dat hulpmiddel af te bouwen.
maar was dus gewoon nieuwsgierig naar hoe andere het aanleren dat was de vraag

- dre
- Zeer actief
Ik heb hem ook in de veg gehad.
Wij leerden heen aan met het target wat je steeds kleiner maakt.
Alleen bij ons was het juist niet de bedoeling de target aan te leren met de beloning erop. Wel liet je na het aanleren van het target (target aanraken is belonen een die link is snel gelegd) nog wel zien dat het target in het vak wordt gelegd.
Uiteindelijk snappen ze het vak aardig goed zonder target.
Sjuun snapte het hele vak sturen niet, maar op het examen deed ze het perfect, volle punten gekregen zelfs
en wij hadden niet eens het target kleiner gemaakt.
Wat ik wel doe is voor het vak sturen even met juno erin lopen, laten zitten, belonen net het dat is vak en dat eruit.zodat ze wel weet waar ze moet zoeken.
Inmiddels hebben we na het examen een seizoen pauze genomen en nu beginnen met de club-gg en ondanks de maanden niets doen loopt ze nog steeds vak op het target. Zonder heb ik niet gedaan nog, maar tijdens het oefenen ligt het target erin. Al ziet ze nu niet meer dat die erin wordt gelegd
Wij leerden heen aan met het target wat je steeds kleiner maakt.
Alleen bij ons was het juist niet de bedoeling de target aan te leren met de beloning erop. Wel liet je na het aanleren van het target (target aanraken is belonen een die link is snel gelegd) nog wel zien dat het target in het vak wordt gelegd.
Uiteindelijk snappen ze het vak aardig goed zonder target.
Sjuun snapte het hele vak sturen niet, maar op het examen deed ze het perfect, volle punten gekregen zelfs

Wat ik wel doe is voor het vak sturen even met juno erin lopen, laten zitten, belonen net het dat is vak en dat eruit.zodat ze wel weet waar ze moet zoeken.
Inmiddels hebben we na het examen een seizoen pauze genomen en nu beginnen met de club-gg en ondanks de maanden niets doen loopt ze nog steeds vak op het target. Zonder heb ik niet gedaan nog, maar tijdens het oefenen ligt het target erin. Al ziet ze nu niet meer dat die erin wordt gelegd

- Sanne!!
- Zeer actief
oh oké.
omdat je zei dan zou ik ze leren om in het midden te liggen.
maar daar zijn we nu mee bezig ook dmv het bakje.
omdat je zei dan zou ik ze leren om in het midden te liggen.
maar daar zijn we nu mee bezig ook dmv het bakje.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Wij krijgen vak sturen ook al in de VEG. Leren het aan met behulp van een target en de clicker (dus geen voer op de target). Eerst zonder vak: target opzoeken - click. Dit uitbouwen op afstand, dan target achter 2 pionnen die 3 meter uit elkaar staan, afstand opbouwen, target in het vak etc. Als ze het met target goed snappen, wordt het target steeds een stukje kleiner geknipt en uiteindelijk weggehaald.
Handige van deze methode, of sowieso van een target: als de hond een keer een "vak dip" heeft, kan je altijd een target er weer in leggen ter herinnering. Doordat ze hier zelf het target op moeten zoeken en je hier in het begin een spelletje van maakt, is het vak voor de meeste honden leuk. Voor Alfy in ieder geval wel
Met Kenji ben ik nog niet begonnen
Handige van deze methode, of sowieso van een target: als de hond een keer een "vak dip" heeft, kan je altijd een target er weer in leggen ter herinnering. Doordat ze hier zelf het target op moeten zoeken en je hier in het begin een spelletje van maakt, is het vak voor de meeste honden leuk. Voor Alfy in ieder geval wel

In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
-
- Zeer actief
Inge O schreef:ranetje schreef:Zijn er bij jullie ook lijnen met lint tussen de pionnen Inge?Inge O schreef:
oww, oké, dan is het ongeveer zoals hier, hier is het ook met pionnen.
alleen snap ik de vraag eigenlijk niet zo goed want wat je ook gebruikt als herkenningspunt voor je hond, als dat er uiteindelijk toch niet mag liggen levert zoiets als herkenningspunt gebruiken toch weinig op?
ik denk dat ik dan zou trainen op het tussen de linten liggen zonder ze aan te raken.
Het vak is groot genoeg om ruim in te liggen (2x2 meter dacht ik?).
Ik trainde de honden om net achter het middelpunt van het vak te gaan liggen.
Met de posities op afstand had ik dan voor hun pootjes nog genoeg ruimte als ze wat smokkelden voor ze met de poot over de lijn kwamen![]()
De posities (zitten staan en liggen) op afstand zijn nu niet meer in het vak, maar helemaal apart.
Ik zou toche ens naar de nederlandse gg moeten gaan kijken
hier is idd watik beschrijf al iets wat inde beginnerswedstrijde komt
nee, het vak zijn alleen pionnen, geen verder zichtbare afbakening - tenminste toch niet in de 'gewone' gehoorzaamheidscategorieën (annemieb spreekt al van een heel ander niveau, iets vergelijkbaar met GG3 bij jullie geloof ik).
maar bij ons mag de riem wel in het vak dus ik leer ze eerst op het matje te gaan (bij mafje met de touch aangeleerd) en vervang het matje daarna door de riem.