Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jagrn op konijnen, eenden enzovoort

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rennie

jagrn op konijnen, eenden enzovoort

Ongelezen bericht door Rennie »

Onze Rennie, een Podenko van ongeveer 2 jaar, jaagt op eenden, konijnen enzovoort. Hij heeft bijna een jaar als zwerfhond geleefd in Spanje en moest daar voor zijn eigen eten zorgen.
Tot voor kort kon hij nog wel los lopen op het strand en bij een plas in de buurt van Rotterdam, maar tegenwoordig stormt hij de duinen in op jacht naar konijnen en moeten we maar afwachten wanneer hij terug komt. Bij de plas is hij laatst een de vijver van een eendenfokker ingedoken en heeft hij allerlei nesten verstoort.
Hij heeft al met succes een basiscursus gevolgd, maar dat houdt hem niet tegen bij het jagen.
We zijn dringend op zoek naar tips om dit te veranderen, want hij heeft veel beweging nodig en kan nu alleen naast de fiets lopen.
Dank en groet,
Saskia en Dick
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: jagrn op konijnen, eenden enzovoort

Ongelezen bericht door Laura84 »

dat het een ras is wat daarvoor veel instinct heeft plus daarbij dat ie een jaar zelf voor zijn voedsel heeft moeten zorgen is denk ik een redelijk onmogelijke taak.

Ik zou Rennie de komende tijd uitlaten aan een lange lijn en dan gaan trainen op het hier komen, eerst makkelijk starten en dan steeds moeilijker maken, er is ook een topic met het gebruik van een voerdummy ( viewtopic.php?f=9&t=268099). Om de rest van zijn energie kwijt te raken zou je hersenwerk kunnen gaan gebruiken zodat ie vooral mentaal uitgeput raakt.

Ik wil je absoluut niet blij maken met een dode mus en zeggen dat ie uiteindelijk overal los kan en niet meer jaagt, daar is het het ras niet voor
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Laura84 schreef:dat het een ras is wat daarvoor veel instinct heeft plus daarbij dat ie een jaar zelf voor zijn voedsel heeft moeten zorgen is denk ik een redelijk onmogelijke taak.
Dat lijkt mij ook. Je hebt waarschijnlijk bewust voor een podenco gekozen en wist natuurlijk al dat ze een heel sterk en moeilijk beheersbaar jachtinstinct hebben. Naast het trainen op basisgehoorzaamheid, zou ik me er niet teveel druk om maken en hem alleen los laten lopen op plaatsen waarvan je weet dat het goed gaat.

Waarschijnlijk heeft hij zijn leven te danken aan zijn jachtinstinct want hij heeft een jaar lang zelf voor voedsel moeten zorgen. Dat is heel mooi, maar ons dagelijks leven met honden niet makkelijk. Ik zou hem voorlopig aan de lijn houden, en werken aan jullie relatie zonder al te hoog in te zetten op het los kunnen lopen in een wildrijk gebied. Als het mis gaat of het lukt ondanks veel energie erin stoppen niet, kan dat jullie relatie en het plezier in je hond behoorlijk beschadigen.
Misschien na een jaartje aan de lijn heb je er ineens meer vertrouwen in en lukt het beter.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik heb (waarschijnlijk) een podenco kruising die ook 2,5 jaar op eigen houtje heeft geleefd in Spanje. Zij jaagt ook en ik was er totaal niet op voorbereid. Na de eerste keer, heeft ze ruim een jaar heeeeel veel aan de lijn gelopen. Het is niet anders, je kan zo'n jager echt niet loslaten en zeker niet zolang ze nog geen intense band met de baas hebben. Lola kan inmiddels op 'veilige' plekken loslopen maar ik moet haar altijd scherp in de gaten houden. Ik kwam er pas vorig jaar achter dat er mogelijk podencobloed door haar aderen stroomt, dus ik was echt niet voorbereid. Zij is dus hoogstwaarschijnlijk niet raszuiver, in jouw geval zal alles mogelijk nog een graadje erger zijn. Wist je van tevoren niet dat podenco's zo jagen?

Ik heb met Lola erg veel samengewerkt en haar opdrachten gegeven waarmee ze makkelijk succes kon hebben. Daardoor werd het steeds leuker om samen met mij en voor mij iets te doen. Bovendien heb ik de successen met jagen zoveel mogelijk ingeperkt en hou ik haar zo goed in de gaten, dat ik doorgaans eerder haar aandacht heb dan dat zij in de jaagmodus zit. Als ik ook maar een oortje zie bewegen richting standje 'jacht', gaat er even een lijntje aan of hou ik haar op z'n minst geconcentreerd met mij bezig. En als ze onverhoopt toch een haas vindt (afgelopen januari was zo'n moment) dan wordt die plek als onveilig bestempeld en duurt het lang voor ze daar onder scherp toezicht en met aandacht voor mij weer een keer een stukje los mag. Op sommige plekken mag ze nooit meer los omdat het risico gewoon te groot is.

Na een succeservaring met jagen mag Lola überhaupt een paar dagen/weken helemaal nergens meer los. Ze is dan echt op zoek naar hazen. Ze wéét dat ze ergens moeten zitten en is dan vastbesloten er één te vinden. Met haar neus, dus daar kan ik als baas ook echt helemaal niks aan voorzien.

Ik heb daarnaast inmiddels een favoriete bezigheid gevonden voor Lola, namelijk dingen uit het water halen. Daarmee kan ik haar dus makkelijk en veilig haar energie kwijt laten raken. En ik kan het inzetten in de training, onderweg naar het water kan ik haar op een 'moeilijk' stuk soms loslaten, omdat ze in één streep naar het water rent. De ervaring met het jagen op zo'n 'moeilijke' plek, vervaagt op den duur wel een beetje.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Je moet m geestelijk moe maken, hersenwerk ofzo, ik loop met een van mijn podenco's regelmatig door de stad, dan is de onrust uit haar kop
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Valt nog niet mee hier, met zo'n type hond.
Uit praktische overwegingen ben je beter af met een hond die niet verder gaat, als een dummie met 2 veren van de grond oppakken.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hoe weet je dat de hond een jaar voor zichzelf heeft moeten zorgen?
Hoe lang is de hond bij jullie (omdat het tot voor kort wel los kon lopen??)?

Het is namelijk raar: de hond zou een jaar lang (je rekent er op dat de pup in 'wild' is geboren? Hoe komt hij dan zo mensvriendelijk? Een hond die niet bij mensen is geboren, zal nooit daar helemaal aan wennen als hij pas na een jaar met mensen in aanraking komt.) achter van alles aangerend zou hebben om zijn kostje bij elkaar te scharrelen (overigens eten veel zwerfhonden volgens mij gewoon uit het afval enzo?), dan zou hij het een tijd bij jullie niet gedaan hebben en nu weer doen. Dat is natuurlijk niet logisch, als hij het daarvoor al gewend was, dan was hij daar niet tijdelijk mee gestopt.....

Waarom een podenco? Er is meer dan fietsen voor bewegen. Denk aan hardlopen(canicross), steppen/mountainbiken(bikejoring), rolschaatsen en mogelijk zwemmen? Misschien een treadmill ook nog wel wat (loopband). Maar ook dingen als een flirtpole en inderdaad zoals genoemd: coursing. Denk niet dat je de jachtpassie eruit krijgt, maar leer om er mee om te gaan en dat betekend ook een deel tegemoet komen aan de wensen van de hond. Daarnaast kan de hond ook aan de lange lijn?

Ik zou die hond niet losdoen en naast beweging lekker bezig gaan met leuke oefeningen. Mogelijk kan workshop total recall nog iets toevoegen, maar ik zou bij dit ras op dat gebied geen wonderen verwachten....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”