Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hysterisch blaffen en schrik.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Hysterisch blaffen en schrik.

Ongelezen bericht door Gollum »

Mika kan soms hysterisch blaffend op honden afrennen, het gaat gelukkig al een stuk beter als in het begin dat ik haar had. Als ik Mika onder appel heb gaat het echt prima, ze kijkt netjes naar me en passeert honden op een normale manier. Maar er zijn ook momenten dat ze lekker aan het spelen is, ze niet direct onder appel staat en er ineens een vreemde grote hond voor haar neus staat. Mika vervalt dan in hysterisch geblaf en is heel lastig (niet) bereikbaar. Nu heb ik al eens in een reflex mijn pakje sigaretten naar haar kop gegooid en toen was ze stil. Ik heb haar bij me geroepen en uitbundig geprezen.
Gisteravond laat waren we heerlijk aan het spelen bij het water, geen hond te bekennen verder. Totdat er ineens een grote Cane Corso teef voor ons stond. Mika begon weer hysterisch te blaffen en luisterde niet naar me. De teef rende op Mika af en gaf met haar bek een duw in Mika's rug. Bek houden. Mika schrok en gilde even maar moest van mij ook haar bek houden, eigen schuld. De teef bleek niet alleen, samen met een ander Cane Corso teefje (en de bazin) kwam ze ook bij het water spelen. Mika gedroeg zich na de correctie voorbeeldig en kwam zelfs voorzichtig snuffelen bij de teefjes. Het waren hele leuke honden, de bazin was ook leuk en de hondjes hebben heerlijk gespeeld met en zonder elkaar.

Nu heb ik de conclusie getrokken dat Mika gewoon even moet schrikken als ze zo onbereikbaar hysterisch is. Bestaat er een hulpmiddel hiervoor? Een pakje sigaretten word erg snel nat in het gras en sleutels raak je snel kwijt. Ook wil ik Mika geen pijn doen als ik iets gooi dus het moet niet al te zwaar zijn. Het is de bedoeling dat ik iets naast haar gooi maar ik gooi niet altijd even goed dus kan het ook tegen Mika aan komen. Gollum is ook altijd mee en voor Gol (en andere honden) moet het voorwerp niet aantrekkelijk zijn om ermee te spelen, een balletje bijvoorbeeld kan ik maar 1 keer gebruiken en dan is het gepikt.

Ideeën?
Gollum
Zeer actief

Re: Hysterisch blaffen en schrik.

Tara schreef:Trainingsdiscs?
Die heb ik even opgezocht en het ziet er goed uit! Veel positieve ervaringen gelezen en ze kosten maar 3,50. Inderdaad het proberen waard, bedankt!
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik heb voor zoiets dergelijks ook de Fisher discs aangeleerd. Wat ik nu echter wel lastig vind, is het hebben van twee honden.
Ik vind het namelijk niet de bedoeling dat Truus schrikt, voor de discs die ik Cody heb aangeleerd. Dus ik gebruik ze niet meer voor als ze samen zijn.
Gollum
Zeer actief

JBK schreef:Ik heb voor zoiets dergelijks ook de Fisher discs aangeleerd. Wat ik nu echter wel lastig vind, is het hebben van twee honden.
Ik vind het namelijk niet de bedoeling dat Truus schrikt, voor de discs die ik Cody heb aangeleerd. Dus ik gebruik ze niet meer voor als ze samen zijn.
Gollum is vrij stoïcijns en scharrelt meestal om me heen, Mika rent van me af om te blaffen. Op zo'n moment zou ik dan die disks naar Mika gooien. Zou dat niet werken denk je?
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Tara schreef:
Gollum schreef:
JBK schreef:Ik heb voor zoiets dergelijks ook de Fisher discs aangeleerd. Wat ik nu echter wel lastig vind, is het hebben van twee honden.
Gollum is vrij stoïcijns en scharrelt meestal om me heen, Mika rent van me af om te blaffen. Op zo'n moment zou ik dan die disks naar Mika gooien. Zou dat niet werken denk je?
Denkfout: die discs zijn niet bedoeld om naar je hond te gooien.
Het gaat om het geluid dat ze maken, bedoeld om even je hond uit zijn focus te 'rinkelen'. :wink:

Daarom, eerst aanleren. Het naar je hond gooien, kan wel werken maar dat is dan meer dat het geluid wat je hebt gekoppeld beter binnenkomt en makkelijker uit de focus haalt dan jij ze rinkelt en Mika op afstand van je staat. Op YouTube staan goede filmpjes om aan te leren.

Cody heeft ze aangeleerd gekregen, en Truus schrikt zich een hoedje als ik ze zou gebruiken bij Cody. Maar als Gollum er niet van schrikt, en je ze bij Mika (apart van Gollum) kunt aanleren, kan het zeker werken.
Bij Cody heeft het erg goed gewerkt voor zijn uitvalgedrag naar mensen die door de poort lopen. Hij kwam daarmee uit de "zone".
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Gollum schreef:
Die heb ik even opgezocht en het ziet er goed uit! Veel positieve ervaringen gelezen en ze kosten maar 3,50. Inderdaad het proberen waard, bedankt!
Heb ik voor je liggen. Hoef je niet te kopen, pb maar even.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Een leeg plastic potje en een paar muntjes uit je portemonnee daarin. Heb ik een tijdje bij me gehad voor als lola's neus aan de grond ging en ze niet meer luisterde, maar ze nog niet in jachtmodus aan het rennen was.
Gollum
Zeer actief

Safari schreef:
Gollum schreef:
Heb ik voor je liggen. Hoef je niet te kopen, pb maar even.
Oh lief! Maar ik heb ze al besteld, moest ook vlooienspul hebben dus heb het gelijk erbij gedaan. Nu nog even filmpjes bekijken hoe ik ze moet gebruiken..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Een halsband die even zoemt (te vergelijken met trilfunctie mobieltje). Geen pijn, wel een schrikje. Mist nooit.
Te koop bij altijdminder.nl voor weinig geld.
Doorgaans niet waterdicht en een bereik van 0,0 ook al staat dat anders aangegeven.

Ik had vroeger voor zoiets een klein leeg frisdrankblijkje waar ik een paar kiezelsteentjes in had.
Werkte ook prima (net zoals fisherdiscs, maar een wat harder geluid).

Soms werkt geluid minder dan een aanraking.
(zoals die hond even in de rug tikte) , maar dat kan je rustig even uitzoeken.
Misschien is geluid bij Mika voldoende :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Voor dat soort schrikeffecten heb ik een klein spuitflesje mee met water, daarmee spuit ik dan wat water vlak bij haar op de grond. Helpt ook om evt. niet vriendelijke op je afkomende honden te laten afdruipen. :D
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef:
Nanna schreef:Een halsband die even zoemt (te vergelijken met trilfunctie mobieltje). Geen pijn, wel een schrikje. Mist nooit.
Doorgaans niet waterdicht en een bereik van 0,0 ook al staat dat anders aangegeven.
:denken: Ik had er eentje voor Glenn en het bereik lag op zeker 100 meter. Ik vond het super want zo kon ik ook op grotere afstand zijn focus verleggen; ik denk dat ie mooi schijt had gehad aan mijn rinkeldiscs ;-)
Wat goed. :ok:
Misschien heb je geluk gehad of bestaan er toch die wel goed zijn.
Degenen die ik heb gesproken (met dove honden) zijn toch op duurdere banden overgegaan omdat ze echt niet werkten.

En ja zoals ik al schreef:
ranetje schreef:Soms werkt geluid minder dan een aanraking.
:F:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Gollum
Zeer actief

runninggirl schreef:Voor dat soort schrikeffecten heb ik een klein spuitflesje mee met water, daarmee spuit ik dan wat water vlak bij haar op de grond. Helpt ook om evt. niet vriendelijke op je afkomende honden te laten afdruipen. :D
Oh dat klinkt ook wel goed, met water kan ik haar ook geen pijn doen.
Ik vraag me af of Mika het wel in de gaten heeft als ik alleen met de disks mag rinkelen en niet gooien :mrgreen:

Een bandje zou ook nog een idee zijn, alleen dan moet ik de afstandsbediening niet vergeten en continu in mijn hand houden. Als ik dat ding eerst in mijn tas moet gaan zoeken schiet het niet op. Daar zie ik ook gelijk een probleem met de disks eigenijk. Want als het rinkelen al een soort van correctie moet zijn waar berg je die disks dan op zodat ze niet rinkelen maar je er toch snel bij kan?

Ik ga morgen maar eens een bidon kopen denk ik!
Gollum
Zeer actief

ranetje schreef:
Nanna schreef:
ranetje schreef:
:denken: Ik had er eentje voor Glenn en het bereik lag op zeker 100 meter. Ik vond het super want zo kon ik ook op grotere afstand zijn focus verleggen; ik denk dat ie mooi schijt had gehad aan mijn rinkeldiscs ;-)
Wat goed. :ok:
Misschien heb je geluk gehad of bestaan er toch die wel goed zijn.
Degenen die ik heb gesproken (met dove honden) zijn toch op duurdere banden overgegaan omdat ze echt niet werkten.

En ja zoals ik al schreef:
ranetje schreef:Soms werkt geluid minder dan een aanraking.
:F:
Aangezien Mika erg hard kan blèren twijfel ik ook of ze op geluid gaat reageren. Op mijn stemgeluid of keihard op mijn vingers fluiten reageert ze niet in ieder geval. Ik vind dat spuitflesje water wel briljant eigenlijk, zo kan ik haar toch aanraken maar doe ik haar geen pijn. Het flesje kan ik rechtop in mijn tas zetten zodat ik er gelijk bij kan en water heb ik toch altijd bij me, dat vergeet ik nooit!
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Gollum schreef:
runninggirl schreef:Voor dat soort schrikeffecten heb ik een klein spuitflesje mee met water, daarmee spuit ik dan wat water vlak bij haar op de grond. Helpt ook om evt. niet vriendelijke op je afkomende honden te laten afdruipen. :D
Ik vraag me af of Mika het wel in de gaten heeft als ik alleen met de disks mag rinkelen en niet gooien :mrgreen:

Een bandje zou ook nog een idee zijn, alleen dan moet ik de afstandsbediening niet vergeten en continu in mijn hand houden. Als ik dat ding eerst in mijn tas moet gaan zoeken schiet het niet op. Daar zie ik ook gelijk een probleem met de disks eigenijk. Want als het rinkelen al een soort van correctie moet zijn waar berg je die disks dan op zodat ze niet rinkelen maar je er toch snel bij kan?

Ik heb echt een kleine bidon, 150 mililiter ofzo (zaten bij zo'n heupband voor hardlopen). Die past ook in een jaszak of wijde broekzak.
ranetje
Zeer actief

Gollum schreef:

Ze moet wel eerst leren wat die disc betekent.
Het is niet zo dat als je rinkelt (je kan die dingen gewoon in een jaszak doen net zoals een klein blikje met steentjes) de hond meteen weet wat daarvan de bedoeling is.
Toverwoorden bestaan niet :8):
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

ranetje schreef:
Gollum schreef:

Ze moet wel eerst leren wat die disc betekent.
Het is niet zo dat als je rinkelt (je kan die dingen gewoon in een jaszak doen net zoals een klein blikje met steentjes) de hond meteen weet wat daarvan de bedoeling is.
Toverwoorden bestaan niet :8):
Ik snap dat je het geluid eerst moet aanleren, ik heb net een filmpje bekeken over het aanleren van de disks. Na het aanleren was een kleine rinkel al voldoende om de hond een onlustgevoel te bezorgen. Ik ben bang dat die disks gaan rinkelen op momenten dat dat niet de bedoeling is. En als er nou iemand anders ook rondloopt met die disks en ermee rinkelt? Nu snap ik ook beter dat als je twee honden hebt ze niet allebei de disks moet aanleren, je kan het in ieder geval niet gebruiken als je dan met twee honden loopt. Dit allemaal in het geval dat Mika de disks ook zal horen als ze zo hysterisch bezig is.
Ik ga eerst maar eens proberen om met water te spuiten, ik schat in dat Mika degene is die beter op aanraking reageert en Gol op geluid. Aanraking is te heftig voor Gol. Dus mocht ik ooit nog eens een probleem met Gol krijgen kan ik haar beter die disks aanleren dan Mika.
ranetje
Zeer actief

Gollum schreef:[Ik snap dat je het geluid eerst moet aanleren, ik heb net een filmpje bekeken over het aanleren van de disks. Na het aanleren was een kleine rinkel al voldoende om de hond een onlustgevoel te bezorgen. Ik ben bang dat die disks gaan rinkelen op momenten dat dat niet de bedoeling is. En als er nou iemand anders ook rondloopt met die disks en ermee rinkelt? Nu snap ik ook beter dat als je twee honden hebt ze niet allebei de disks moet aanleren, je kan het in ieder geval niet gebruiken als je dan met twee honden loopt. Dit allemaal in het geval dat Mika de disks ook zal horen als ze zo hysterisch bezig is.
Ik ga eerst maar eens proberen om met water te spuiten, ik schat in dat Mika degene is die beter op aanraking reageert en Gol op geluid. Aanraking is te heftig voor Gol. Dus mocht ik ooit nog eens een probleem met Gol krijgen kan ik haar beter die disks aanleren dan Mika.
:ok:
Klopt.

Succes met het water.
Is Mika dicht genoeg bij je voor die spuit? :wink:
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

ik ben hier geen voorstander van, het is een ouderwetse manier van trainen, je creërt er een bange en onzekere hond mee.
Ik denk dat je je beter moet focussen op de signalen van mika.
En net voordat mika niet meer bereikbaar is, mika terug te roepen of stopwoordje gebruiken en die goed belonen.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Marco88 schreef:ik ben hier geen voorstander van, het is een ouderwetse manier van trainen, je creërt er een bange en onzekere hond mee.
En net voordat mika niet meer bereikbaar is, mika terug te roepen of stopwoordje gebruiken en die goed belonen.
Maar dat is dus het lastige, zolang ik de aandacht heb gaat alles prima. Aan de lijn gaat het perfect maar is Mika lekker los aan het spelen en staat er ineens een hond voor haar neus kan ze van 0 naar 100 gaan qua hysterie en is ze niet meer bereikbaar. Ik kan roepen en fluiten wat ik wil maar ze hoort me gewoon niet. Dan heb ik toch liever dat ze schrikt van een spuitje water dan dat ze straks wel een hond tegenkomt die het niet pikt en haar grijpt.
ranetje
Zeer actief

Gollum schreef:
Marco88 schreef:ik ben hier geen voorstander van, het is een ouderwetse manier van trainen, je creërt er een bange en onzekere hond mee.
Maar dat is dus het lastige, zolang ik de aandacht heb gaat alles prima. Aan de lijn gaat het perfect maar is Mika lekker los aan het spelen en staat er ineens een hond voor haar neus kan ze van 0 naar 100 gaan qua hysterie en is ze niet meer bereikbaar. Ik kan roepen en fluiten wat ik wil maar ze hoort me gewoon niet. Dan heb ik toch liever dat ze schrikt van een spuitje water dan dat ze straks wel een hond tegenkomt die het niet pikt en haar grijpt.
Daar ben je natuurlijk wel bij :wink:
Dus je zou misschien eerder kunnen ingrijpen?
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

ranetje schreef:
Gollum schreef:
Daar ben je natuurlijk wel bij :wink:
Dus je zou misschien eerder kunnen ingrijpen?
Als ik de hond eerder zie dan Mika ben ik haar altijd voor, daar ligt het niet aan. Alleen zijn er dus wel eens situaties met weinig overzicht waar ineens een hond de hoek om kan komen, zoals bij dat watertje (U-vorm met bosjes eromheen) waar we elke dag komen. Als ik de hond eerder zie dan Mika hem/ haar ziet is er niks aan de hand en kan ik erop anticiperen, is het andersom breekt de pleuris uit. Met slecht weer doe ik het illegale rondje met water, daar heb ik veel meer overzicht en controle. Alleen is dat met goed weer nu bezet door zonnende mensen dus ben ik aangewezen op het slechte-overzicht waterplekje.
Marco88
Zeer actief

dus eigenlijk zoek je iemand met een hond om mee te oefenen
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Marco88 schreef:dus eigenlijk zoek je iemand met een hond om mee te oefenen
Ehm, wat stel je voor dat ik ga oefenen dan?
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

En kun je op zo'n paniekmoment niet gewoon naar Mika toe lopen, haar zonder omhaal aanlijnen en meenemen? Dat doe ik met Lola als ze losloopt en een andere hond zó eng vindt dat ze verstijft (en uit gaat vallen, maar dat wil ik dus voor zijn). Ik klik het lijntje eraan, neem haar mee en eventueel, als de andere hond het nodig vindt om onder Lola's staart te duiken en zo mee te lopen, babbel ik tegen Lola iets over koekjes, balletjes, iets leuks doen, zwemmen en zwaai ik eens met een balletje. En voor Lo het weet, is de enge hond weer weg.
Gollum
Zeer actief

Lizanne schreef:En kun je op zo'n paniekmoment niet gewoon naar Mika toe lopen, haar zonder omhaal aanlijnen en meenemen? Dat doe ik met Lola als ze losloopt en een andere hond zó eng vindt dat ze verstijft (en uit gaat vallen, maar dat wil ik dus voor zijn). Ik klik het lijntje eraan, neem haar mee en eventueel, als de andere hond het nodig vindt om onder Lola's staart te duiken en zo mee te lopen, babbel ik tegen Lola iets over koekjes, balletjes, iets leuks doen, zwemmen en zwaai ik eens met een balletje. En voor Lo het weet, is de enge hond weer weg.
Dat kan inderdaad, alleen is het dan al eigenlijk te laat. Ze rent blaffend op de hond af, tegen de tijd dat ik bij haar ben is ze al een paar seconden bezig, genoeg tijd voor de andere hond om Mika te grijpen. Ik wil haar eigenlijk al stoppen voordat ze bij de andere hond is. Ik heb haar ook al aan de flexlijn laten spelen bij het water en het stomme is dat ze dan dus niet blaft, dan gaat het prima. Ze moet op een of andere manier een lijntje met mij hebben en dan gaat het goed.
Marco88
Zeer actief

Gollum schreef:
Dat ze niet in paniek raakt, of in ieder geval bereikbaar is.
Voor zoiets zou je eventueel een GT kunnen inschakelen die je ermee kan begeleiden.
Kost wel wat tijd, en wat centjes, maar wel een leven lang plezier ervan.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Marco88 schreef:
Gollum schreef:
Voor zoiets zou je eventueel een GT kunnen inschakelen die je ermee kan begeleiden.
Ik heb er een tijdje over nagedacht maar ik denk niet echt dat een gedragstrainer gaat werken. De situatie komt zo sporadisch voor dat ik er een hard hoofd in heb hoe ik dat ga oefenen of hoe een gedragstrainer mij daarbij van dienst kan zijn. Bespreken zal het enige zijn wat ze kan doen denk ik, of ze moet over een periode van een aantal weken elke wandeling mee gaan lopen om een kans te krijgen om het gedrag te observeren. Dat heb ik er niet voor over. Over het algemeen gaat het heel goed en heb ik mijn balans gevonden met Mika en haar vocaliteit :mrgreen: en angstige zenuwen. Ik denk wel dat ik genoeg heb aan af en toe een goed idee van iemand op dit forum.
Ik ga voor de even-schrikken-methode met een spuitje water. De disks heb ik inmiddels binnen maar ik vind ze te weinig geluid maken om ze een kans te geven. Qua trainingsmethode vind ik het ook niet onvriendelijker dan een spuitje water, van beide is het de bedoeling dat het een onlustgevoel veroorzaakt. Nee zeggen geeft ook een onlustgevoel en volgens mij gebruikt iedere hondenbezitter dat woord. Dus ik ga me geen dierenbeul voelen :pffff:
Dus nu loop ik met een bidon water in mijn tas. Er heeft zich nog geen situatie voorgedaan waarin ik de bidon heb willen gebruiken maar ik drink er gewoon van dus hij is ondertussen toch nuttig :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Gollum schreef:
Marco88 schreef:
Gollum schreef:
Ik heb er een tijdje over nagedacht maar ik denk niet echt dat een gedragstrainer gaat werken. De situatie komt zo sporadisch voor dat ik er een hard hoofd in heb hoe ik dat ga oefenen of hoe een gedragstrainer mij daarbij van dienst kan zijn. Bespreken zal het enige zijn wat ze kan doen denk ik, of ze moet over een periode van een aantal weken elke wandeling mee gaan lopen om een kans te krijgen om het gedrag te observeren. Dat heb ik er niet voor over. Over het algemeen gaat het heel goed en heb ik mijn balans gevonden met Mika en haar vocaliteit :mrgreen: en angstige zenuwen. Ik denk wel dat ik genoeg heb aan af en toe een goed idee van iemand op dit forum.
Ik ga voor de even-schrikken-methode met een spuitje water. De disks heb ik inmiddels binnen maar ik vind ze te weinig geluid maken om ze een kans te geven. Qua trainingsmethode vind ik het ook niet onvriendelijker dan een spuitje water, van beide is het de bedoeling dat het een onlustgevoel veroorzaakt. Nee zeggen geeft ook een onlustgevoel en volgens mij gebruikt iedere hondenbezitter dat woord. Dus ik ga me geen dierenbeul voelen :pffff:
Dus nu loop ik met een bidon water in mijn tas. Er heeft zich nog geen situatie voorgedaan waarin ik de bidon heb willen gebruiken maar ik drink er gewoon van dus hij is ondertussen toch nuttig :mrgreen:
:lol1:
Die is dus leeg op het moment suprème :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”