Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Steeds meer aandacht
Moderator: moderatorteam
- Drazic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
- Aantal honden: 3
Steeds meer aandacht
Bros is de laatste tijd steeds meer aandacht aan het vragen, eigenlijk de hele dag door.
Het liefste heeft hij dat ik op de bank blijf liggen zodat hij tegen mij aan kan kruipen.
Zit ik ergens vraagt (op zijn honds dan) hij de hele tijd of hij op schoot mag, lukt het niet via mij dan maar via een ander maar hij moet en zal bij mij zitten.
Medisch is er niets aan de hand denk ik.
Hij eet goed, drinkt goed, ontlasting goed. als ik vraag of ze een koekje willen dan staat hij vooraan.
Waar zou dat ineens vandaan komen?
Te verwent?
Het liefste heeft hij dat ik op de bank blijf liggen zodat hij tegen mij aan kan kruipen.
Zit ik ergens vraagt (op zijn honds dan) hij de hele tijd of hij op schoot mag, lukt het niet via mij dan maar via een ander maar hij moet en zal bij mij zitten.
Medisch is er niets aan de hand denk ik.
Hij eet goed, drinkt goed, ontlasting goed. als ik vraag of ze een koekje willen dan staat hij vooraan.
Waar zou dat ineens vandaan komen?
Te verwent?
- Roompie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Steeds meer aandacht
Room heeft daar ook een handje van als ik de teugels teveel laat vieren. Dan meent madam dat ze dat kan maken en zodra ik weer iets strenger tegen haar doe dan is het gauw afgelopen.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik voel mij regelmatig de forumzeiker maar, .....Ja, dat denk ik wel eigenlijkDrazic schreef:Waar zou dat ineens vandaan komen?
Te verwent?
Het is maar net of het je stoort. Als je niet meer op je eigen bank of bed mag ben je net wat te laat
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Drazic
- Zeer actief
Forumzeiker vind ik je niet, te verwent ?Jaap* schreef:Ik voel mij regelmatig de forumzeiker maar, .....Ja, dat denk ik wel eigenlijkDrazic schreef:Waar zou dat ineens vandaan komen?
Te verwent?![]()
Het is maar net of het je stoort. Als je niet meer op je eigen bank of bed mag ben je net wat te laat
Storen doet het mij niet, ik moet juist op de bank gaan liggen.
Strenger doenRoompie schreef:Room heeft daar ook een handje van als ik de teugels teveel laat vieren. Dan meent madam dat ze dat kan maken en zodra ik weer iets strenger tegen haar doe dan is het gauw afgelopen.
Laten we het daar maar op houden dan.Nanna schreef:Hij houdt van zijn mamma
- Drazic
- Zeer actief
Als ik tegen hem zeg dat hij even ergens anders moet gaan liggen, dan doet hij dat ook wel maar wel met een diepe zucht.Nanna schreef:Hier zijn het ook van die etters die op schoot willen zodra mamma even zit na al dat harde werken
Ik vind het best hoor. Als ze maar weer opdonderen als mij dat belieft.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Mika is standaard zo dus daar kijk ik niet van op
Die vind ik niet te verwend hoor, ze heeft gewoon veel behoefte aan aandacht en aaien en contactliggen. Gollum heeft dat veel minder, als zij om aandacht vraagt krijgt ze die altijd omdat het zo weinig voorkomt. Mika krijgt het als het mij uitkomt (dat is best vaak hoor) omdat ze er zo vaak om vraagt. Als je het gevoel hebt dat het echt plotseling is gekomen kun je altijd nog kijken of je iets anders doet dan wat je eerst deed, of een zwangerschapstest
maar waarschijnlijk is het gewoon een moederskindje 
Die vind ik niet te verwend hoor, ze heeft gewoon veel behoefte aan aandacht en aaien en contactliggen. Gollum heeft dat veel minder, als zij om aandacht vraagt krijgt ze die altijd omdat het zo weinig voorkomt. Mika krijgt het als het mij uitkomt (dat is best vaak hoor) omdat ze er zo vaak om vraagt. Als je het gevoel hebt dat het echt plotseling is gekomen kun je altijd nog kijken of je iets anders doet dan wat je eerst deed, of een zwangerschapstest
- Drazic
- Zeer actief
Gollum schreef:Mika is standaard zo dus daar kijk ik niet van op![]()
Die vind ik niet te verwend hoor, ze heeft gewoon veel behoefte aan aandacht en aaien en contactliggen. Gollum heeft dat veel minder, als zij om aandacht vraagt krijgt ze die altijd omdat het zo weinig voorkomt. Mika krijgt het als het mij uitkomt (dat is best vaak hoor) omdat ze er zo vaak om vraagt. Als je het gevoel hebt dat het echt plotseling is gekomen kun je altijd nog kijken of je iets anders doet dan wat je eerst deed, of een zwangerschapstestmaar waarschijnlijk is het gewoon een moederskindje
Er is inderdaad wel veel stress geweest en nog een beetje, mijn man heeft allang geen werk meer. en word daar niet vrolijker van zeg maar.
Mijn moeder geopereerd, zijn vader geopereerd.
Na zijn knie operatie is hij qua karakter erg veranderd en niet ten goede, voelde zich buiten gesloten en werd echt boos omdat hij in de bench zat en Bigboy op de bank.
Goh nu ik het zo opschrijf is er echt veel veranderd, en Bros en ik zijn altijd wel een vier poten en twee handen geweest.
-
Marion.
Miep vraagt heel duidelijk meer aandacht nu Saar dood is. Nou ja, dat mag. Ze is ook de jongste niet meer, en moet ineens alles zelf gaan bedenken. Als het de spuigaten uitloopt stoppen we dat wel weer.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Sorry ik weet je leeftijd nietDrazic schreef:Gollum schreef:Mika is standaard zo dus daar kijk ik niet van op![]()
Die vind ik niet te verwend hoor, ze heeft gewoon veel behoefte aan aandacht en aaien en contactliggen. Gollum heeft dat veel minder, als zij om aandacht vraagt krijgt ze die altijd omdat het zo weinig voorkomt. Mika krijgt het als het mij uitkomt (dat is best vaak hoor) omdat ze er zo vaak om vraagt. Als je het gevoel hebt dat het echt plotseling is gekomen kun je altijd nog kijken of je iets anders doet dan wat je eerst deed, of een zwangerschapstestmaar waarschijnlijk is het gewoon een moederskindje
op mijn leeftijd.
Er is inderdaad wel veel stress geweest en nog een beetje, mijn man heeft allang geen werk meer. en word daar niet vrolijker van zeg maar.
Na zijn knie operatie is hij qua karakter erg veranderd en niet ten goede, voelde zich buiten gesloten en werd echt boos omdat hij in de bench zat en Bigboy op de bank.
Goh nu ik het zo opschrijf is er echt veel veranderd, en Bros en ik zijn altijd wel een vier poten en twee handen geweest.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Aandacht vragen is aangeleerd en niet altijd leuk voor het dier zelf. Probeer je te beseffen dat jij je hond dit geleerd heb en neemt het hem nooit kwalijk. Hondjes die zeiken om aandacht denken dat dat werkt en dat ze dat moeten doen. Ik zou dus eens goed kijken hoe je hem bevestigd voor dit gedrag. Aankijken? Aaien? Praten? Allemaal zaken die ik niet zou doen. Want het is niet fijn voor je hondje om het idee te hebben dat hij bij je moet blijven en aandacht moet vragen. Beter leer je hem rust te vinden en te ontspannen. Voor jou en de hond beter. Dus negeren tot je een ons weegt en hij zal zeker stoppen. Dan krijgt hij ook de rust in zijn gedrag die hij verdient. Want nu wordt hij misschien afgewezen en dan weer bevestigd en dan krijg je een hond die voor de gokautomaat hangt en dan de hele dag op de Jackpot wacht. Niet zo leuk voor hem en voor jou.
- Drazic
- Zeer actief
Ik vind een heel mooi stukje, alleen kloppen voor mij een paar dingen niet.laeken schreef:Aandacht vragen is aangeleerd en niet altijd leuk voor het dier zelf. Probeer je te beseffen dat jij je hond dit geleerd heb en neemt het hem nooit kwalijk. Hondjes die zeiken om aandacht denken dat dat werkt en dat ze dat moeten doen. Ik zou dus eens goed kijken hoe je hem bevestigd voor dit gedrag. Aankijken? Aaien? Praten? Allemaal zaken die ik niet zou doen. Want het is niet fijn voor je hondje om het idee te hebben dat hij bij je moet blijven en aandacht moet vragen. Beter leer je hem rust te vinden en te ontspannen. Voor jou en de hond beter. Dus negeren tot je een ons weegt en hij zal zeker stoppen. Dan krijgt hij ook de rust in zijn gedrag die hij verdient. Want nu wordt hij misschien afgewezen en dan weer bevestigd en dan krijg je een hond die voor de gokautomaat hangt en dan de hele dag op de Jackpot wacht. Niet zo leuk voor hem en voor jou.
Aangeleerd ja daar ben ik mij van bewust en Bros neem ik het zeker niet kwalijk.
Ik heb niet het gevoel dat hij denkt dat hij dat moet doen, maar meer dat hij dat doet omdat hij dat wil.
Ik ga de fout in bij het stukje bevestiging, hij krijgt van mij sowieso altijd aandacht als hij dat vraagt.
Hij hoeft zeker niet bij mij te blijven, hij mag gaan en staan waar hij wil.
Nu bijvoorbeeld ligt hij in de puppieren te slapen, omdat ik voor de pc zit.
Als ik dadelijk opsta dan sprint hij meteen de ren uit om met mij mee te lopen, maakt niet uit wat ik ga doen.
Afwijzen doe ik hem niet want iets wat ik hem zelf aanleer kan en mag ik hem niet voor straffen.
Of ik moet jou helemaal verkeerd begrijpen.
- Drazic
- Zeer actief
Ik ben dichterbij de 50 als bij de 40.Gollum schreef:Sorry ik weet je leeftijd nietDrazic schreef:Gollum schreef:Mika is standaard zo dus daar kijk ik niet van op![]()
op mijn leeftijd.
Goh nu ik het zo opschrijf is er echt veel veranderd, en Bros en ik zijn altijd wel een vier poten en twee handen geweest.![]()
-
laeken
- Zeer actief
Waarom zou een hond een onrustig bestaan willen waarin hij de hele dag let op jou en jou moet achtervolgen en moet opspringen zodra jij loopt? Want het lijkt mij fijner voor hem als hij de rust in zijn kont had en lekker kon blijven meuren als jij opstaat. Ik herken dit gedrag wel, Bas deed het ook. Maar die was onzeker en net herplaatst. Nu doet ze het niet meer en daar ben ik ook wel blij mee.Drazic schreef: Ik heb niet het gevoel dat hij denkt dat hij dat moet doen, maar meer dat hij dat doet omdat hij dat wil.
Ik ga de fout in bij het stukje bevestiging, hij krijgt van mij sowieso altijd aandacht als hij dat vraagt.
En stiekem leer je hem zo constant aandacht te vragen en dat bevestig je dan. Dan dwing je hem dus aandacht te vragen want je leert hem dat dat beloond wordt. Hij zal dus meer en meer aandacht gaan vragen en een dagtaak krijgen aan het jou in de gaten houden. Ik zou dat voor zijn bestwil echt stoppen. Sommige honden zien aandacht als bevestiging voor gedrag. Stel je hond ligt ergens en jij zegt, goed zoooo, lief, aai aai. Dan gaat hij als het kwartje valt overal liggen. Idem voor meelopen en aandacht vragen.
- Drazic
- Zeer actief
Oke nu begrijp ik het beter en wat jij neer zet kan ik mij wel in vinden.
Ik zal eens proberen of ik dat gedrag van mijzelf eruit kan trainen.al ben ik zelf net zo volhoudend als Bros.
Ik zal eens proberen of ik dat gedrag van mijzelf eruit kan trainen.al ben ik zelf net zo volhoudend als Bros.
-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dat jij hem echt helpt door hem meer te gaan negeren.Drazic schreef:Oke nu begrijp ik het beter en wat jij neer zet kan ik mij wel in vinden.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Ach, die van mij is ook verwend, die hangt graag over mijn schoot heen of vind het geweldig als ik in de tuin zittend balletjes naar hem gooi of staat lekker te schooien aan tafel. Dingen die misschien wel eens wenkbrauwen doen optrekken als je het af zet tegen de do's en don't van honden-regel-makers-normen-waarden-toestanden-gedoe. Het is inderdaad wat ik hem zelf non-verbaal toesta want ik zeg dan wel eens tegen hem "zo vuile schooier sta je weer lekker over me heen te kwijlen en moet ik nou alweer dat rot balletjes gooien terwijl ik hier zit te zonnen" etc. etc. Maar hij weet dat ik het niet meen.
Komt hij daarentegen op een moment dat het mij echt niet uitkomt dan hoef ik alleen met mijn hand een stop gebaar te maken en hij gaat gewoon op de grond staan, hij gaat rustig met zijn balletje ergens liggen of hij loopt van de tafel weg en gaat uit zicht liggen etc. etc. Daar is nooit een onvertogen woord bij aan te pas gekomen, geen dwang, duwen of trekken of wat dan ook. Een stopgebaar staat gelijk aan "Nee, wacht, nu niet, straks ben jij weer aan de beurt, ik roep je dan wel" en/of "kom over een uurtje nog maar eens terug".
Werkt voor ons erg goed.
Daarnaast heeft hij wel standaard hang-tijd etc. Als ik vrij ben en ik drink mijn 1ste kop koffie is het "gezellig-even-over-de-schoot-van-de-vrouw-heen-hang-tijd" b.v. Ik geniet daar net zo veel van als hij.
Komt hij daarentegen op een moment dat het mij echt niet uitkomt dan hoef ik alleen met mijn hand een stop gebaar te maken en hij gaat gewoon op de grond staan, hij gaat rustig met zijn balletje ergens liggen of hij loopt van de tafel weg en gaat uit zicht liggen etc. etc. Daar is nooit een onvertogen woord bij aan te pas gekomen, geen dwang, duwen of trekken of wat dan ook. Een stopgebaar staat gelijk aan "Nee, wacht, nu niet, straks ben jij weer aan de beurt, ik roep je dan wel" en/of "kom over een uurtje nog maar eens terug".
Werkt voor ons erg goed.
Daarnaast heeft hij wel standaard hang-tijd etc. Als ik vrij ben en ik drink mijn 1ste kop koffie is het "gezellig-even-over-de-schoot-van-de-vrouw-heen-hang-tijd" b.v. Ik geniet daar net zo veel van als hij.
-
laeken
- Zeer actief
Bas ligt de hele avond bij me op de bank, ligt bij me in de tuin, mag overal mee naartoe in de auto etc etc. Maar ze volgt me niet naar de wc, staat niet op als ik op sta en loopt niet mee naar de keuken als ik een glas water haal. Dat vind ik een groot verschil. De ene hond vindt zijn rust bij veel aandacht, een andere hond vindt nooit meer rust en Let alleen nog op de baas. Dat laatste vind ik niet prettig voor het dier. Dat betekent niet dat je je hond geen aandacht mag geven. Klein verschil is alleen dat je je hond leert dat hij er niet constant mee bezig hoeft te zijn.
- Angeniet
- Erelid
Voor mij met mijn 'nieuweling' een herkenbaar en heel verhelderend stukje, Marc.
Buiten is het Feest, binnen is Boaz de rust zelve die mij overal met zijn ogen volgt.
En ik merk: hoe meer ik dat laatste negeer, des temeer ik de ontspanning in hem zie komen.
Het vergroot zijn zelfstandigheid, ontzettend leuk om te zien!
Buiten is het Feest, binnen is Boaz de rust zelve die mij overal met zijn ogen volgt.
En ik merk: hoe meer ik dat laatste negeer, des temeer ik de ontspanning in hem zie komen.
-
laeken
- Zeer actief
Herplaatsers doen dat denk ik al snel.Angeniet schreef:Voor mij met mijn 'nieuweling' een herkenbaar en heel verhelderend stukje, Marc.
Bas deed het echt heel erg. Van de wc tot het kippenhok was ze mijn schaduw. Dat ben ik bewust gaan afleren, zeker omdat Merit en Lars mij al gewaarschuwd hadden dat ze heel erg op 1 persoon gaat fixeren. Inmiddels ligt ze bv in de tuin als ik binnen ben, blijft ze op haar stoel liggen als ik aan de eettafel zit en kan ik ook koken zonder dat ik mijn nek breek over mijn hondje. EN vindt ze mij en mijn partner echt even leuk. Dat laatste vind ik heel belangrijk. En zij zelf lijkt hoe langer hoe meer relaxed en ik zorg dan uiteraard wel dat ze echt geen aandacht te kort komt
-
laeken
- Zeer actief
Ik zie nu trouwens ook pas echt wat haar eigen dingen zijn. Toen ze nog zo op mij gefixeerd was deed ze zelf eigenlijk helemaal niet zoveel meer. Ja, mij stalken en niet slapen en niet ontspannen.
Nu ze wat meer op zichzelf is en meer zelfstandig zie ik dat ze erg graag waaks doet. Naar buiten gaat en wat gaat grommen naar de paarden van de buren, de honden van de buren, blaffen naar hazen en ze gaat dat ook als taakje zien. Niet erg, haar blaf is wrrrfff en dat hoor je nauwelijks. Ook jagen vindt ze heerlijk. Op vliegen, vogels en muizen. Prima, mag ze ook. Ze drinkt nu uit de vijver als ze dorst heeft, iets wat ze eerder niet deed behalve als ik mee liep naar de vijver die aan de zijkant van ons huis ligt. Nu staat ze op, rekt zich uit, loopt doodkalm naar buiten, verdwijnt de struiken in en gaat een muis proberen te vangen. Klaar, loopt ze naar de vijver, drinkt wat, eet wat gras en loopt weer naar binnen. Dat doet ze dus terwijl ik aan de eettafel zit bv.
Ik vind dat super en een teken dat ze zich zelfverzekerd gaat voelen en zichzelf wordt. Ze luistert ook wat minder goed dan de eerste tijd. Soms heeft ze even bananen in de oren. Ook heel goed want dat geeft aan dat ze zelfvertrouwen heeft. Dat zou niet in haar opgekomen zijn de eerste maanden want dan lag ze bij mijn stoel op de stenen vloer in allerlei oncomfortabele houdingen
En als ik haar naam riep dan stoof ze op mij af want dan werd ze bevestigd in haar drang zich aan mij te binden. En ikzelf kreeg dan bijna de neiging om op te staan en naar buiten te gaan, haar niet meer te roepen zodat ze even zelf wat kon doen buiten of op de bank te gaan zitten zodat ze wel lekker kon liggen.

Nu ze wat meer op zichzelf is en meer zelfstandig zie ik dat ze erg graag waaks doet. Naar buiten gaat en wat gaat grommen naar de paarden van de buren, de honden van de buren, blaffen naar hazen en ze gaat dat ook als taakje zien. Niet erg, haar blaf is wrrrfff en dat hoor je nauwelijks. Ook jagen vindt ze heerlijk. Op vliegen, vogels en muizen. Prima, mag ze ook. Ze drinkt nu uit de vijver als ze dorst heeft, iets wat ze eerder niet deed behalve als ik mee liep naar de vijver die aan de zijkant van ons huis ligt. Nu staat ze op, rekt zich uit, loopt doodkalm naar buiten, verdwijnt de struiken in en gaat een muis proberen te vangen. Klaar, loopt ze naar de vijver, drinkt wat, eet wat gras en loopt weer naar binnen. Dat doet ze dus terwijl ik aan de eettafel zit bv.
- Angeniet
- Erelid
Leuk en leerzaam dat je er zo uitgebreid over schrijft Marc, dank je wel!
Natuurlijk zag ik in het begin alleen maar een angstig hondje met zijn staart tegen de buik aangeplakt.
Och wat zielig etc... al gauw echter zag ik ook het gedrag van een claimerig hondje voor me opdoemen.
Het liefst de hele tijd bij mij zijn, geen stap kunnen verzetten zonder mij etc.
Dat wil ik niet: hij moet gewoon tot zijn recht kunnen komen als Hond, hij is pienter genoeg om dingen snel op te pakken. Dus werken aan zijn zelfstandigheid en socialiseren met van alles en nog wat vond ik mijn 'eerste ding' met hem.
Inmiddels gaat hij net als jouw Bas heerlijk buiten liggen terwijl ik binnen ben, en niet meer pal aan mijn voeten.
Rent van binnen naar buiten als hij meent iets weg te moeten jagen
En in het kader van alleen leren zijn vindt hij regelmatig even een dichte deur voor zijn neus.
Zo zie ik dagelijks vorderingen en nieuwe dingen.
Het allermooist vind ik zijn groeiend vertrouwen in mij... 'komt goed', zoiets.
Waardoor hij meer en meer zich ontwikkelt tot een uitermate leuke hond!
Ik weet wel zeker dat hij mentaal al een stuk gezonder aan het worden is.
Natuurlijk zag ik in het begin alleen maar een angstig hondje met zijn staart tegen de buik aangeplakt.
Och wat zielig etc... al gauw echter zag ik ook het gedrag van een claimerig hondje voor me opdoemen.
Het liefst de hele tijd bij mij zijn, geen stap kunnen verzetten zonder mij etc.
Dat wil ik niet: hij moet gewoon tot zijn recht kunnen komen als Hond, hij is pienter genoeg om dingen snel op te pakken. Dus werken aan zijn zelfstandigheid en socialiseren met van alles en nog wat vond ik mijn 'eerste ding' met hem.
Inmiddels gaat hij net als jouw Bas heerlijk buiten liggen terwijl ik binnen ben, en niet meer pal aan mijn voeten.
Rent van binnen naar buiten als hij meent iets weg te moeten jagen
En in het kader van alleen leren zijn vindt hij regelmatig even een dichte deur voor zijn neus.
Zo zie ik dagelijks vorderingen en nieuwe dingen.
Het allermooist vind ik zijn groeiend vertrouwen in mij... 'komt goed', zoiets.
Waardoor hij meer en meer zich ontwikkelt tot een uitermate leuke hond!
Ik weet wel zeker dat hij mentaal al een stuk gezonder aan het worden is.
- Drazic
- Zeer actief
Ik heb nu een paar dingen veranderd in mijn eigen gedrag en volgens mij heeft het een goede uitwerking!
Meestal als ik boven ben dan zitten ze beide onderaan de trap te miepen en piepen, net was ik boven en ik hoorde beneden gerommel
en gescheur.
Bros was gewoon verder aan het gaan met de doos versnipperen, in plaats van op mij te letten.
Gisteren zaten wij buiten en ik was iets vergeten, Bros lag op een stoel naast mij.
Ik sta op en loop naar binnen, en tot mijn grote verbazing lag hij nog steeds op de stoel toen ik terug kwam!
ik kan het wel.
ook al is het wel sneu dat het door mijn eigen gedrag is dat Bros zo onzeker werd.
mijn oogappeltje.
Meestal als ik boven ben dan zitten ze beide onderaan de trap te miepen en piepen, net was ik boven en ik hoorde beneden gerommel
en gescheur.
Bros was gewoon verder aan het gaan met de doos versnipperen, in plaats van op mij te letten.
Gisteren zaten wij buiten en ik was iets vergeten, Bros lag op een stoel naast mij.
Ik sta op en loop naar binnen, en tot mijn grote verbazing lag hij nog steeds op de stoel toen ik terug kwam!
-
laeken
- Zeer actief
Geeft niks, zo te lezen ga je perfect!Drazic schreef:Ik heb nu een paar dingen veranderd in mijn eigen gedrag en volgens mij heeft het een goede uitwerking!
en gescheur.
Bros was gewoon verder aan het gaan met de doos versnipperen, in plaats van op mij te letten.![]()
ik kan het wel.
ook al is het wel sneu dat het door mijn eigen gedrag is dat Bros zo onzeker werd.
mijn oogappeltje.
- Roompie
- Zeer actief
Dat doet Room ook en negeren werkt niet want ze blijft achter me aan lopen. Het enige wat wel werkt is Blijf zeggen.Inge O schreef:hoewel ik snap wat je bedoelt en het er in grote lijnen wel mee eens ben werkt dit (ik zou zeggen jammer genoeg) niet altijd - als ik vonk nog harder zou moeten negeren dan ik al drie jaar doe wordt het echt zielig (ik vind het zo al zielig genoeg) maar het werkt bij haar voor geen meter, stalken doet ze en stalken blijft ze doen.laeken schreef:Dus negeren tot je een ons weegt en hij zal zeker stoppen.

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Precies. Sommige hondjes zijn gewoon zoInge O schreef:hoewel ik snap wat je bedoelt en het er in grote lijnen wel mee eens ben werkt dit (ik zou zeggen jammer genoeg) niet altijd - als ik vonk nog harder zou moeten negeren dan ik al drie jaar doe wordt het echt zielig (ik vind het zo al zielig genoeg) maar het werkt bij haar voor geen meter, stalken doet ze en stalken blijft ze doen.laeken schreef:Dus negeren tot je een ons weegt en hij zal zeker stoppen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
inderdaad en ze worden heus niet allemaal ongelukkig als je het niet verbiedt.Miranda schreef:Precies. Sommige hondjes zijn gewoon zoInge O schreef:hoewel ik snap wat je bedoelt en het er in grote lijnen wel mee eens ben werkt dit (ik zou zeggen jammer genoeg) niet altijd - als ik vonk nog harder zou moeten negeren dan ik al drie jaar doe wordt het echt zielig (ik vind het zo al zielig genoeg) maar het werkt bij haar voor geen meter, stalken doet ze en stalken blijft ze doen.laeken schreef:Dus negeren tot je een ons weegt en hij zal zeker stoppen.
opletten blijven ze toch wel doen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
laeken
- Zeer actief
Dat begrijp ik. Kijk, mijn herders hielden mij ook altijd in de gaten maar dat is meer ingefokt dan aangeleerd. En dan nog kun je ook dat zo beheersen dat het niet de spuigaten uit loopt. Als ik Eva geaaid had of iets tegen haar gezegd zou hebben elke keer dat ze opstond zou ze me nog veel meer in de gaten gehouden hebben. De TS schreef dat ze dit gedrag zelf bevestigd en dat het steeds erger wordt. Hij is geopereerd geweest en daar is een schuldgevoel over. Ze zegt dat ze hem niet goed iets kan weigeren en dat hij misschien te verwend is. Dus daarom dat ik dit schrijf.renee-uk schreef:inderdaad en ze worden heus niet allemaal ongelukkig als je het niet verbiedt.Miranda schreef:Precies. Sommige hondjes zijn gewoon zoInge O schreef:hoewel ik snap wat je bedoelt en het er in grote lijnen wel mee eens ben werkt dit (ik zou zeggen jammer genoeg) niet altijd - als ik vonk nog harder zou moeten negeren dan ik al drie jaar doe wordt het echt zielig (ik vind het zo al zielig genoeg) maar het werkt bij haar voor geen meter, stalken doet ze en stalken blijft ze doen.laeken schreef:Dus negeren tot je een ons weegt en hij zal zeker stoppen.
opletten blijven ze toch wel doen
Als iemand tegen mij zegt dat zijn mechelse herder altijd 1 oog op de baas gericht heeft maar daarin niet bevestigd wordt dan ga ik niet schrijven, negeer hem en probeer hem wat onafhankelijker te maken. Ik snap dat dat des honds is en dat je dan bijna moet gaan scheiden in een bench wil je dat echt verminderen. Dat is niet eerlijk.
Denk dat in dit geval het wel gaat helpen en ik denk dat in dit geval het gedrag wel aangeleerd is omdat het nieuw is, een gevolg van een aantal zaken en daarom ook dat ik denk dat het beter is hier in dit geval zeker wel wat aan te doen.
Ik hou van nature niet van achtervolgd worden door een hond omdat ze me dan in de weg lopen en de aandacht op zichzelf weten te vestigen als ik er geen zin in heb. Als je naar de wc gaat en je hond gaat mee dan kun je nauwelijks doen alsof hij er niet is. Ik wil dat als ik naar de wc ga de hond blijft liggen waar hij ligt. In het begin liep Bas ook mee als ik op stond van de bank en mijn partner niet. Toen ben ik hem gaan vragen haar vast te houden. Domweg tegen te houden. Dat kwartje viel al heel snel. Geen aandacht daarbij, gewoon vasthouden/tegenhouden. Bas blijft nu liggen. Ik wilde niet dat ze elke keer op en af de bank springt voor haar pootjes en ik wil wel gewoon een glas drinken kunnen halen, dan gaan zitten en denken, heb ook zin in een kiwi. Zonder dat dan mijn hondje 2-3 keer in 2 minuten op en af de bank gaat, steeds opnieuw een plekje moet zoeken, steeds weer op de dunne pootjes moet landen op de stenen vloer en bij elke beweging denkt, wakker worden, ik moet wat
Dus natuurlijk ga ik een hond niet verbieden om mij in de gaten te houden. Wel denk ik dat je met de juiste maatregelen dit gedrag een heel eind onder controle krijgt en dat is ten goede van de hond zelf die meer rust in zijn donder krijgt en gelukkiger wordt omdat hij zelfstandiger is.
De mensen met een hond als een herder weten denk ik prima zelf te doseren want anders wordt een herder of een ander baasgericht ras erg irritant en je schaduw. Ik ben daar zelf niet zo van. Zover als nodig en genetisch, prima, maar niet erger omdat ik het ongewild stimuleer.