Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Spelen/bijten
Moderator: moderatorteam
-
Baxie
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Jack Russel
- Aantal honden: 1
Spelen/bijten
Goedemorgen,
Ik zit met een vraag. Wij hebben een Jack Russell pup van nu 15 weken.
Thuis luistert hij goed en daar zit het probleem niet. Als we buiten zijn, dan is die veel te druk met alles en iedereen. Aan het struinen en bij de cursus wil die alleen maar naar de andere pups.
Als ze dan mogen spelen gaat hij alleen maar bijten. En dat wordt steeds harder. Hij mag nu ook niet meer spelen omdat het te hard gaat en niet meer spelen is. Lijkt meer of hij de baas wil worden, bij grote honden draait hij gelijk op de rug en is er weinig aande hand, maar zodra de grote hond wil spelen bijt hij ook in de wang of nek, daarna ligt hij weer op zijn rug. (het is niet een hele harde bijt).
Bij kleine honden gaat hij niet op de rug en bijt hij gelijk in de wang, nek of oor, ook maakt hij er een gorgelend geluid bij. Daardoor gaan de andere pups ook bijten.
Hopelijk kan iemand mij vertellen wat dit is en wat wij eraan kunnen doen. Hij is erg sociaal en voor niks bang en altijd erg enthousiast als die iemand of een hond ziet.
Bedankt alvast.
Ik zit met een vraag. Wij hebben een Jack Russell pup van nu 15 weken.
Thuis luistert hij goed en daar zit het probleem niet. Als we buiten zijn, dan is die veel te druk met alles en iedereen. Aan het struinen en bij de cursus wil die alleen maar naar de andere pups.
Als ze dan mogen spelen gaat hij alleen maar bijten. En dat wordt steeds harder. Hij mag nu ook niet meer spelen omdat het te hard gaat en niet meer spelen is. Lijkt meer of hij de baas wil worden, bij grote honden draait hij gelijk op de rug en is er weinig aande hand, maar zodra de grote hond wil spelen bijt hij ook in de wang of nek, daarna ligt hij weer op zijn rug. (het is niet een hele harde bijt).
Bij kleine honden gaat hij niet op de rug en bijt hij gelijk in de wang, nek of oor, ook maakt hij er een gorgelend geluid bij. Daardoor gaan de andere pups ook bijten.
Hopelijk kan iemand mij vertellen wat dit is en wat wij eraan kunnen doen. Hij is erg sociaal en voor niks bang en altijd erg enthousiast als die iemand of een hond ziet.
Bedankt alvast.
- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Spelen/bijten
ik lees niet echt iets heel vreemds: jong, druk, puberaal... past wel bij de meeste Jack Russells van die leeftijd toch
het is alleen de kunst om dat goed te begeleiden, dus duidelijk te maken wat hij wel en niet mag en dat is in deze periode zeer belangrijk.
als je hem met brokjes voert zou het misschien helpen om je hondje te laten werken voor zijn eten, en dan met name buiten zodat hij leert dat hij voer krijgt als hij oplet.
als hij met kleinere hondjes te ruw speelt zou ik hem op deze leeftijd niet met deze hondjes laten spelen, maar alleen met honden waarvan je weet dat het goed gaat, zeker op deze leeftijd.
alles in kleine stapjes opbouwen, het is nog maar zo'n jong hondje!
probeer alles zo positief mogelijk te benaderen, je hondje weet waarschijnlijk ook nog niet precies wat er van hem verwacht wordt en zo krijg je veel meer vertrouwen van hem dan wanneer je hem steeds moet corrigeren.
Veel plezier met de puberpuppy
als je hem met brokjes voert zou het misschien helpen om je hondje te laten werken voor zijn eten, en dan met name buiten zodat hij leert dat hij voer krijgt als hij oplet.
als hij met kleinere hondjes te ruw speelt zou ik hem op deze leeftijd niet met deze hondjes laten spelen, maar alleen met honden waarvan je weet dat het goed gaat, zeker op deze leeftijd.
alles in kleine stapjes opbouwen, het is nog maar zo'n jong hondje!
probeer alles zo positief mogelijk te benaderen, je hondje weet waarschijnlijk ook nog niet precies wat er van hem verwacht wordt en zo krijg je veel meer vertrouwen van hem dan wanneer je hem steeds moet corrigeren.
Veel plezier met de puberpuppy

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wat je hier vertelt zijn nu precies de redenen waarom ik er niet voor ben om pups te laten spelen met elkaar op de puppycursus. Ten eerste heeft je hond geen aandacht meer voor jou, als hij weet dat andere pups zijn om mee te spelen. Daarnaast leren pups zoals die van jou dat het leuk is andere pups te terroriseren en oefenen ze zich steeds meer in dat gedrag en leren de wat meer timide pupjes die altijd het onderspit delven dat andere honden niet leuk zijn.
Ik zou je pup dus niet meer laten spelen op de cursus. Bij de oefeningen zou ik wat meer afstand van de andere hondjes nemen en veel belonen voor aandacht.
Ik zou je pup dus niet meer laten spelen op de cursus. Bij de oefeningen zou ik wat meer afstand van de andere hondjes nemen en veel belonen voor aandacht.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Belle schreef:Wat je hier vertelt zijn nu precies de redenen waarom ik er niet voor ben om pups te laten spelen met elkaar op de puppycursus. Ten eerste heeft je hond geen aandacht meer voor jou, als hij weet dat andere pups zijn om mee te spelen. Daarnaast leren pups zoals die van jou dat het leuk is andere pups te terroriseren en oefenen ze zich steeds meer in dat gedrag en leren de wat meer timide pupjes die altijd het onderspit delven dat andere honden niet leuk zijn.
En zorg dat wat je bij je hebt aan lekkers ook echt heel erg vreselijk lekker is en enorm sterk ruikt.
het lijkt mij meer dat hij dat spelen niet helemaal goed snapt en dat hij zijn bijtrem niet heeft geleerd te gebruiken.Als ze dan mogen spelen gaat hij alleen maar bijten. En dat wordt steeds harder. Hij mag nu ook niet meer spelen omdat het te hard gaat en niet meer spelen is. Lijkt meer of hij de baas wil worden,
Of hij "baas wil worden" is maar zeer de vraag.
Is de enige oplossing van de hondenschool dat hij niet meer mee mag spelen?
Wat heb je verder voor adviezen gekregen?
-
Baxie
- Vaste gebruiker
Eigenlijk nog geen advies, maar puur dat het te hard gaat en daarom niet leuk is voor de andere puppies.het lijkt mij meer dat hij dat spelen niet helemaal goed snapt en dat hij zijn bijtrem niet heeft geleerd te gebruiken.
Het lijkt hem verder niet zoveel te doen, want hij zoekt dan wat anders waarmee die kan spelen.
Hoe kan je zijn bijtrem leren gebuiken?. Als hij speelt met ons en hij bijt in je hand, is het niet hard en corrigeren wij hem ook.
- ranetje
- Zeer actief
Heeft hij in het nest veel gelegenheid gekregen om met toezicht van de moederhond met zijn broertjes en zusjes te spelen?Baxie schreef:Eigenlijk nog geen advies, maar puur dat het te hard gaat en daarom niet leuk is voor de andere puppies.ranetje schreef: het lijkt mij meer dat hij dat spelen niet helemaal goed snapt en dat hij zijn bijtrem niet heeft geleerd te gebruiken.
Het lijkt hem verder niet zoveel te doen, want hij zoekt dan wat anders waarmee die kan spelen.
Hoe kan je zijn bijtrem leren gebuiken?. Als hij speelt met ons en hij bijt in je hand, is het niet hard en corrigeren wij hem ook.
Wat ik dik heb gemaakt in je bericht snap ik niet helemaal.
Als hij in je handen bijt is dat zachtjes................. maar je corrigeert wel?
-
Baxie
- Vaste gebruiker
Ja, in het nest heeft hij veel kunnen spelen en de moeder was er gewoon bij. Hij was toen wel de kleinste van het stel.
Ik bedoel meer, mocht hij te hard bijten, dan reageren wij erop met nee en haal ik mijn hand uit zijn mondje of stop met spelen.
Maar meestel is het gewoon een beetje kauwen als hij je hand te pakken heeft.
Met de andere pups gaat het er heel anders aan toe. Zodra er dan één piept stopt die meteen.
Ik bedoel meer, mocht hij te hard bijten, dan reageren wij erop met nee en haal ik mijn hand uit zijn mondje of stop met spelen.
Maar meestel is het gewoon een beetje kauwen als hij je hand te pakken heeft.
Met de andere pups gaat het er heel anders aan toe. Zodra er dan één piept stopt die meteen.
-
Baxie
- Vaste gebruiker
Ok, eigenlijk is het iets wat wij niet kunnen aanleren?
Maar moet vanzelf weer over gaan?
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik zou ervoor zorgen dat hij niet meer de kans krijgt het gedrag te oefenen.Baxie schreef:Ok, eigenlijk is het iets wat wij niet kunnen aanleren?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
-
Baxie
- Vaste gebruiker
Ok, klinkt logisch.
Zal donderdag bij de cursus ook vragen wat we kunnen doen.
Eigenlijk speelt hij gewoon te wilt en te hard voor de andere pups?
Zal donderdag bij de cursus ook vragen wat we kunnen doen.
Eigenlijk speelt hij gewoon te wilt en te hard voor de andere pups?
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Dat jong en druk kan ik wel volgen maar pubertaal ??? Het is nog een baby. 15 weken toch ?ik lees niet echt iets heel vreemds: jong, druk, puberaal...
Ik denk dat je goede adviezen heb gekregen.
Het is niet fijn om straks een hondje te hebben die niet goed weet hoe "sociaal" te spelen (want dat doet hij nu nog niet) Die krijgt later eens een keer flink de kous op de kop van een hond die misschien ook niet zo goed de sociale-speel- spelregels kent en meteen met gelijke munt + rente terug betaald of ander narigheid.
Maar je moet nu ook geen schrik hebben dat je nu een bullebak(je) van een hond hebt hoor. Het beestje is nog zo jong, daar zit toch nog niks van "ik ga hier ff de baas worden" in hoor. Kan allemaal nog goed bijgestuurd worden etc. Ik zou het zeker met de school bespreken.
- ranetje
- Zeer actief
Belle schreef:Ik zou ervoor zorgen dat hij niet meer de kans krijgt het gedrag te oefenen.Baxie schreef:Ok, eigenlijk is het iets wat wij niet kunnen aanleren?
Wat dat betreft dus terecht dat de hond niet meer in het speelgroepje mag meespelen.
Laat hem maar contact maken met honden waar hij kan leren zich netjes te gedragen.
Oudere stabiele vriendelijke honden.
En niet te veel tegelijk.
Want ook te veel honden tegelijk om zich heen kan leiden tot harder bijten vanwege bijv. opwinding