Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mensen verwelkomen- heel druk enthousiast.
Moderator: moderatorteam
-
Devel
Mensen verwelkomen- heel druk enthousiast.
Wanneer er mensen komen bij ons thuis is Darko helemaal enthousiast, opzich niks mis mee, maar de mensen worden letterlijk en figuurlijk omver gelopen of gesprongen. Hij racet door het hele huis en wordt helemaal dol. Mensen kunnen nog niet rustig op de bank gaan zitten of Darko zit boven op hun.
Hoe is dit het beste in banen te leiden?
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Mensen verwelkomen- heel druk enthousiast.
Ja inderdaad in de bench of vastleggen en als de rust er is dan pas los.
Ik zou dan ook wel aan mijn visite vragen hem ook met rust te laten en niet extra opgewonden te maken.
Ik zou dan ook wel aan mijn visite vragen hem ook met rust te laten en niet extra opgewonden te maken.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
Devel
Dat doen we de laatste tijd al inderdaad, maar dan gilt hij de boel eigenlijk bij elkaar, blijft in beweging en als je denkt dat hij rustig is en je haalt hem eruit begint het gewoon van voor af aan. Zelf hebben we er eigenlijk geen last van, nu moet ik zeggen als ik thuis kom ook niet heel erg enthousiast begroet maar gewoon rustig blijf en hij dat ook blijft. Mensen hem laten negeren heb ik ook al gedaan maar ook dat werkt niet.
- Tineke
- Zeer actief
Geef hem een lekkere kong of knager als hij zijn bench zit en er visite is dan heeft hij wat te doen ondertussen.Devel schreef:Dat doen we de laatste tijd al inderdaad, maar dan gilt hij de boel eigenlijk bij elkaar, blijft in beweging en als je denkt dat hij rustig is en je haalt hem eruit begint het gewoon van voor af aan. Zelf hebben we er eigenlijk geen last van, nu moet ik zeggen als ik thuis kom ook niet heel erg enthousiast begroet maar gewoon rustig blijf en hij dat ook blijft. Mensen hem laten negeren heb ik ook al gedaan maar ook dat werkt niet.

- dagmar88
- Zeer actief
Hier blijft het moeilijk. Heb ook niet echt genoeg bezoek om te oefenen en het kost me vaak best even om ze weer in het gareel te krijgen.
Voor Charlie werkt zich uitsloven met een speeltje het best en inderdaad moet bezoek er even afblijven tot ze rustig zijn.
Voor Charlie werkt zich uitsloven met een speeltje het best en inderdaad moet bezoek er even afblijven tot ze rustig zijn.
-
Devel
Ja kong en kauwstaven enzo heeft hij eigenlijk wel zat. Maar op dat moment doet hij er niets mee. Mensen zijn natuurlijk veel leuker! hahaha
- Mutt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Retrievermixen
- Aantal honden: 1
Mazzel is ook erg enthousiast bij bezoek, iedereen is z'n vriend en hij is dol gelukkig om iemand weer te zien.
Compleet negeren werkt hier het beste (niet aankijken, blijven staan, niet bewegen).
Het moeilijke is inderdaad bezoek toch erop reageert (ofwel omdat ze het toch wel eng vinden met zo'n grote hond of omdat ze hem al snel zelf begroeten).
Compleet negeren werkt hier het beste (niet aankijken, blijven staan, niet bewegen).
Het moeilijke is inderdaad bezoek toch erop reageert (ofwel omdat ze het toch wel eng vinden met zo'n grote hond of omdat ze hem al snel zelf begroeten).

Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Jigzy moet bij mij op schoot zitten. Bezoek = op schoot en ze krijgt pas "vrij" als ze rustig is.
- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Dit doen we met Freek ook en ik zorg dat ik daarvoor nog even uit ga met ze en ze dan even lekker kunnen rennen. Dan gaat Freek voor dat het bezoek komt met een kluif in de bench en hij wordt door iedereen straal genegeerd totdat hij rustig ligt en dan mag hij er uit. Vaak leg ik hem dan naast mij af en gaat het prima. Ik moet wel zeggen dat we nu 2 keer per week dit in scene zetten doordat mijn (schoon)ouders op de koffie komen.Tineke schreef:Ja inderdaad in de bench of vastleggen en als de rust er is dan pas los.
Evert ligt rustig in zn mand, dus daar heeft het bezoek geen last van.
- dagmar88
- Zeer actief
Is hier ook niet vanzelf gegaan.Devel schreef:Ja kong en kauwstaven enzo heeft hij eigenlijk wel zat. Maar op dat moment doet hij er niets mee. Mensen zijn natuurlijk veel leuker! hahaha
Ze kreeg bij spanning altijd haar flos en nu pakt ze zelf iets uit de speelgoedkist om zich af te reageren.
Ik mag niet in je nek, maar kijk mij toch eens leuk zijn
-
Devel
Hahaa ja dat doet hij smorgens ook altijd met zijn kong... (dan wel!) en dan gaat dat kontje van links naar rechts, helemaal klein en schattig maken maar dat gaat op een stuk kalmere manier als dat er mensen komen.
-
S@ndr@
- Zeer actief
t is meestal aangeleerd gedrag, en dat wordt alleen maar minder als hij er geen succes mee heeft
, visite mag hem dus niet aan halen tot hij rustig is enz. goed gedrag belonen- dus pas als hij gekalmeerd is
- Tineke
- Zeer actief
Ja hoe de viste reageert is ook belangrijk natuurlijk.
Ik zou ze uitleggen dat je aan het trainen en bent en ze vragen of ze mee willen werken en willen doen wat jij van ze vraagt.
Ik zou ze uitleggen dat je aan het trainen en bent en ze vragen of ze mee willen werken en willen doen wat jij van ze vraagt.

- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Ik moet zeggen dat wij hier ook pas verbetering zien nu we het regelmatig in scene zetten. Al is het wel gezellig dat ze koffie komen drinken hoor! Maar de (schoon)ouders hebben strikte regels gehad en ze houden zich er netjes aan. En nu na een week of 3 kalmeert Freek sneller. Dus met je kindje in aantocht is dit misschien ook het overwegen waard. Want als de kraamvisite er eenmaal is, lijkt het me lastig om nog met een drukke hond te zitten.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Bereid je er maar op voor dat het altijd een punt zal blijven.
Je kunt er veel aan doen door het ontvangen van mensen te oefenen, en anders zoveel mogelijk te regisseren, maar in alle realiteit zal het ontvangen van bezoek waarschijnlijk nooit, of pas over heeel lange tijd, een rustig verloop hebben.
Wat hij wil is A) Ruiken aan het bezoek, en B) Het bezoek laten reageren op hem. Door dat af te dwingen door het gedrag.
Ruiken mag, maar meer niet.
Het is in de praktijk erg lastig te bewerkstelligen om daar zelf de regie over te voeren.
Ik zou hem, in eerste instantie, vastleggen als er bezoek aan de deur is, en het bezoek instrueren geen aandacht aan de hond te schenken.
Het is erg belangrijk om er zelf ook geen aandacht aan te schenken, maar wél meteen even te belonen als hij zich netjes gedraagt of rustig is gaan liggen. Timing is dan cruciaal. Het is ook typisch iets waarbij een gedrags-deskundige echt iets kan betekenen.
Want heel veel mensen denken dat ze goed aan het negeren zijn, of ergens geen aandacht aan schenken, of goed kunnen timen, maar dan blijkt het tegenovergestelde juist waar te zijn. Daar kan hulp van een gedrags-deskundige veel bij betekenen.
Echt negeren, of ergens stoïcijns onder blijven, is veel moeilijker dan je denkt. Een hond pikt spanning meteen op.
Je kunt er veel aan doen door het ontvangen van mensen te oefenen, en anders zoveel mogelijk te regisseren, maar in alle realiteit zal het ontvangen van bezoek waarschijnlijk nooit, of pas over heeel lange tijd, een rustig verloop hebben.
Wat hij wil is A) Ruiken aan het bezoek, en B) Het bezoek laten reageren op hem. Door dat af te dwingen door het gedrag.
Ruiken mag, maar meer niet.
Het is in de praktijk erg lastig te bewerkstelligen om daar zelf de regie over te voeren.
Ik zou hem, in eerste instantie, vastleggen als er bezoek aan de deur is, en het bezoek instrueren geen aandacht aan de hond te schenken.
Het is erg belangrijk om er zelf ook geen aandacht aan te schenken, maar wél meteen even te belonen als hij zich netjes gedraagt of rustig is gaan liggen. Timing is dan cruciaal. Het is ook typisch iets waarbij een gedrags-deskundige echt iets kan betekenen.
Want heel veel mensen denken dat ze goed aan het negeren zijn, of ergens geen aandacht aan schenken, of goed kunnen timen, maar dan blijkt het tegenovergestelde juist waar te zijn. Daar kan hulp van een gedrags-deskundige veel bij betekenen.
Echt negeren, of ergens stoïcijns onder blijven, is veel moeilijker dan je denkt. Een hond pikt spanning meteen op.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Tineke
- Zeer actief
Precies wat schoonouders in de regel nodig hebben , strikte regelsEvertje schreef:Ik moet zeggen dat wij hier ook pas verbetering zien nu we het regelmatig in scene zetten. Al is het wel gezellig dat ze koffie komen drinken hoor! Maar de (schoon)ouders hebben strikte regels gehad en ze houden zich er netjes aan. En nu na een week of 3 kalmeert Freek sneller. Dus met je kindje in aantocht is dit misschien ook het overwegen waard. Want als de kraamvisite er eenmaal is, lijkt het me lastig om nog met een drukke hond te zitten.

- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Ik vind dat het ook een kunst van inschatten is. Jessie is ook enthousiast bij bezoek en ík vind het al snel dat ze te druk is, maar als je bezoek het leuk vindt, laat ik het voor een groot gedeelte ook maar gaan. Hond blij, bezoek blij, waarom zou Sanchis er dan een punt van maken?
Ik vind het diertje slim genoeg om zelf in te schatten wanneer haar gedrag bij bezoek ongewenst is en ik moet zeggen dat ze daar met de tijd ook een stuk beter mee om gaat. In ieder geval kan ik de eerste 30 sec niet helemaal voorkomen dat ze opspringt, maar ze druipt al gauw genoeg af als bezoek haar afwijst.
Als bezoek op haar avances ingaat is het feest compleet en heb ik een paar minuten een dolle hond maar ik heb geen zin om zo'n chagrijnig oud wijf te worden die alles wil gaan regisseren en daarmee hond en bezoek meesleurt in een negatieve "IN JE MAND"-sfeer.
Maar dat moet je dus een beetje inschatten. Sommige honden draaien door, dat moet niet.
Ik vind het diertje slim genoeg om zelf in te schatten wanneer haar gedrag bij bezoek ongewenst is en ik moet zeggen dat ze daar met de tijd ook een stuk beter mee om gaat. In ieder geval kan ik de eerste 30 sec niet helemaal voorkomen dat ze opspringt, maar ze druipt al gauw genoeg af als bezoek haar afwijst.
Als bezoek op haar avances ingaat is het feest compleet en heb ik een paar minuten een dolle hond maar ik heb geen zin om zo'n chagrijnig oud wijf te worden die alles wil gaan regisseren en daarmee hond en bezoek meesleurt in een negatieve "IN JE MAND"-sfeer.
Maar dat moet je dus een beetje inschatten. Sommige honden draaien door, dat moet niet.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- Jaap*
- Zeer actief
Ik vind enthousiast in dit geval een foute benaming, en zie dit ook niet echt goedkomen als je het maar wat laat gaan.Sanchis schreef:Ik vind dat het ook een kunst van inschatten is. Jessie is ook enthousiast bij bezoek en ík vind het al snel dat ze te druk is, maar als je bezoek het leuk vindt, laat ik het voor een groot gedeelte ook maar gaan. Hond blij, bezoek blij, waarom zou Sanchis er dan een punt van maken?
Niet dat het nou meteen rampzalig is allemaal, maar het is wel heftig en lastig gedrag.
Devel schreef:Wanneer er mensen komen bij ons thuis is Darko helemaal enthousiast, opzich niks mis mee, maar de mensen worden letterlijk en figuurlijk omver gelopen of gesprongen. Hij racet door het hele huis en wordt helemaal dol. Mensen kunnen nog niet rustig op de bank gaan zitten of Darko zit boven op hun.
Devel schreef:Dat doen we de laatste tijd al inderdaad, maar dan gilt hij de boel eigenlijk bij elkaar, blijft in beweging en als je denkt dat hij rustig is en je haalt hem eruit begint het gewoon van voor af aan. Zelf hebben we er eigenlijk geen last van, nu moet ik zeggen als ik thuis kom ook niet heel erg enthousiast begroet maar gewoon rustig blijf en hij dat ook blijft. Mensen hem laten negeren heb ik ook al gedaan maar ook dat werkt niet.
Devel schreef:Ja kong en kauwstaven enzo heeft hij eigenlijk wel zat. Maar op dat moment doet hij er niets mee. Mensen zijn natuurlijk veel leuker! hahaha
-
Devel
Het is zeker vervelend. Hij is niet zacht ofzo hij geeft echt al zijn energie en vliegt alle kanten op. Voor even is dat leuk voor de visite maar later wordt dat natuurlijk een stuk minder zeker omdat hij zo beukt..
- Jaap*
- Zeer actief
Nee,ik begrijp wel ongeveer hoe dat gaat hoor. En ook wel hoe je ermee kunt zitten. Het is niet leuk.Devel schreef:Het is zeker vervelend. Hij is niet zacht ofzo hij geeft echt al zijn energie en vliegt alle kanten op. Voor even is dat leuk voor de visite maar later wordt dat natuurlijk een stuk minder zeker omdat hij zo beukt..
-
blondie
- Zeer actief
Het is zeker geen leuk gedrag, en al helemaal niet als hij straks groter en zwaarder is (in combi ook met dat handhappen wat je in een ander topic schrijft.)Jaap* schreef:Nee,ik begrijp wel ongeveer hoe dat gaat hoor. En ook wel hoe je ermee kunt zitten. Het is niet leuk.Devel schreef:Het is zeker vervelend. Hij is niet zacht ofzo hij geeft echt al zijn energie en vliegt alle kanten op. Voor even is dat leuk voor de visite maar later wordt dat natuurlijk een stuk minder zeker omdat hij zo beukt..
Jaap geeft al goede tips.
Zelf vond ik het belangrijkste dat mijn hond die de neiging had tot opspringen laag bleef. Mensen instrueren haar de rug toe te keren werkt niet bij iedereen, niet iedereen is honden gewend of zijn soms wel wat geïntimideerd door dit gedrag.
Het laag houden deed ik door zodra ze de neiging kreeg tot opspringen haar bij de halsband vast te pakken als ik zag dat ze wilde gaan springen. Met een "Nee, laag!".
Bij de bank had zij ook de neiging om op mensen te klimmen. Iets wat een gewenning was voor haar. In die zin dat ze dus gewend was om op de bank te mogen liggen, maar ook om en in mensen te klimmen. Ik vond het dus belangrijk om haar eerst af te leren op de bank te komen als ikzelf er zat. (Hoe gezellig ik het ook vond) Ik vond het voor haar duidelijker dat de bank een no go was, niet met mij erop en dus ook niet met visite. Dat maakte het wat duidelijker voor haar, als ze laag bleef was ze braaf en werd ze beloond. Wilde ze de bank op of op mensen klimmen dan mocht dat niet.
Nu is dat allemaal wat gerelativeerd ze mag af en toe lekker op schoot en mag op een stoel liggen, maar dat liet ik pas weer toe nadat haar duidelijk was wat ik niet wilde en wat ik wel gewenst gedrag vond.
En wat Jaap schrijft, het zal altijd een puntje van aandacht blijven bij honden die erg snel geprikkeld raken of overenthousiast op veranderingen reageren. Dat merk ik hier ook
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik weet niet hoe lang je dat negeren geprobeerd hebt, maar dat moet je vaak wel even volhouden voordat het vruchten afwerpt. In eerste instantie zal hij alleen maar harder zijn best gaan doen voor die aandacht.
Ik zou hem ook aangelijnd houden. Even laten snuffelen, eventueel een commando geven dat niet samengaat met het wilde gedrag (zoals zit of af) en hem dan wegleiden aan de riem en hem vast leggen of in een bench met een kong of lekkere kluif. En dit dan ook heel consequent een tijd volhouden.
Ik zou hem ook aangelijnd houden. Even laten snuffelen, eventueel een commando geven dat niet samengaat met het wilde gedrag (zoals zit of af) en hem dan wegleiden aan de riem en hem vast leggen of in een bench met een kong of lekkere kluif. En dit dan ook heel consequent een tijd volhouden.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb de rest van de reacties nog niet gelezen want ik wilde zelf wat schrijven zonder invloed. Ik vind dat gedrag enigszins dominant gedrag en dat zou ik wel echt de kop in drukken. Op schoot springen en dan niet zachtzinnig is een keuze van de hond. Dit is respectloos gedrag en je hond toont hiermee aan dat hij geen respect heeft voor je bezoek. Hij zal het echt niet kwaad bedoelen maar als hij later waaks wordt zit je meteen met een hond die waaks wordt in het gezicht van mensen zonder enige afstand te bewaren en zonder reserves. Op schoot springen is overheersend gedrag. Ik heb zelf toevallig en zonder dat ik daar een aandeel in heb een bescheiden hondje. Ze kijkt wat ze mag van bezoek. Ze loopt naar bezoek en kwispelt. Dan vraagt ze bescheiden om aandacht. Dan gaat ze naast bezoek op de bank en op uitnodiging komt ze op schoot. Niet vanzelf. En ze springt ook niet en indien bezoek niet van hondjes gediend is gaat ze snel weer weg.
Ik heb dus wel makkelijk praten maar ik ken ook jouw kant van de medaille. Wuilus was een overenthousiaste jonge hond toen ik haar kreeg. Springen, rennen door het huis, happen naar handen en domweg veel druk en ongeremd gedrag. Toen die waaks werd na 2 jaar behield ze haar respectloze gedrag naar bezoek. Ze waarschuwde mensen dat ze dingen in huis niet mochten. Ze mochten niet aan spullen zitten, niet naar de wc alleen en dan rondlopen door het huis en ze mochten ook zeker niet naar de keuken. Ook kon zij mensen gewoon een knauw geven als ze niet aan de kant gingen als zij ergens liep. Dus dan liep ze op de stoep en dan kwam iemand haar tegemoed. Soms was dat iemand die vond dat hij CM was en dan liepen ze dus op de hond in. Hond deed dan een knauw in de knie.
Ik zou gaan werken aan gepast respect voor vreemden. Geen overheersend druk gedrag waarover jij als baas geen controle hebt. Precies op die momenten neemt de hond in de chaos het huishouden over van jou en dat moet je proberen onder controle te krijgen omdat je hond later best waaks of met grenzen kan worden. Die vervagen in de drukke chaos en dat wil je niet.
Ik vind het ook heel onprettig als ik ergens door een hond zo overheerst wordt en ik merk dat de baasjes geen controle hebben over hun hond. Ik wil ook geen zware gespierde hond op schoot want dan staan de krassen in je benen.
Bij jouw ras kan dit blijven bij joligheid en blijheid. Maar dat hoeft niet. Feit blijft dat je hond lekker zijn gang gaat en bezoek respectloos behandeld. Stel je eens voor dat er een grote teef binnen komt van 8 jaar die meteen tegen je hond zegt, dacht het dus niet! Dan zal hij dat waarschijnlijk snel respecteren, niet meer in haar persoonlijke zone duiken en haar zeker niet meer fysiek bepotelen. Ik denk ook dat je het in die hoek moet zoeken kwa afleren. Jij of het bezoek moet je hond bij dit gedrag laten weten dat je het niet zo wil. Verstarren, aankijken en belonen bij oren naar achter en zachtjes doen. Dan laten weten dat hij lief is en jij ook. Maar of dat werkt bij een overmatig drukke hond en mensen die niet snappen wat je wil is natuurlijk de vraag. Dan zou ik kiezen voor heel even afkoelen elders en dan aangelijnd weer proberen. Op schoot bij bezoek is imo een no go voor jou ras. Ernaast liggen op de bank in kalme toestand is prima. En dat is ook lief, gezellig en prettig
Ik heb dus wel makkelijk praten maar ik ken ook jouw kant van de medaille. Wuilus was een overenthousiaste jonge hond toen ik haar kreeg. Springen, rennen door het huis, happen naar handen en domweg veel druk en ongeremd gedrag. Toen die waaks werd na 2 jaar behield ze haar respectloze gedrag naar bezoek. Ze waarschuwde mensen dat ze dingen in huis niet mochten. Ze mochten niet aan spullen zitten, niet naar de wc alleen en dan rondlopen door het huis en ze mochten ook zeker niet naar de keuken. Ook kon zij mensen gewoon een knauw geven als ze niet aan de kant gingen als zij ergens liep. Dus dan liep ze op de stoep en dan kwam iemand haar tegemoed. Soms was dat iemand die vond dat hij CM was en dan liepen ze dus op de hond in. Hond deed dan een knauw in de knie.
Ik zou gaan werken aan gepast respect voor vreemden. Geen overheersend druk gedrag waarover jij als baas geen controle hebt. Precies op die momenten neemt de hond in de chaos het huishouden over van jou en dat moet je proberen onder controle te krijgen omdat je hond later best waaks of met grenzen kan worden. Die vervagen in de drukke chaos en dat wil je niet.
Ik vind het ook heel onprettig als ik ergens door een hond zo overheerst wordt en ik merk dat de baasjes geen controle hebben over hun hond. Ik wil ook geen zware gespierde hond op schoot want dan staan de krassen in je benen.
Bij jouw ras kan dit blijven bij joligheid en blijheid. Maar dat hoeft niet. Feit blijft dat je hond lekker zijn gang gaat en bezoek respectloos behandeld. Stel je eens voor dat er een grote teef binnen komt van 8 jaar die meteen tegen je hond zegt, dacht het dus niet! Dan zal hij dat waarschijnlijk snel respecteren, niet meer in haar persoonlijke zone duiken en haar zeker niet meer fysiek bepotelen. Ik denk ook dat je het in die hoek moet zoeken kwa afleren. Jij of het bezoek moet je hond bij dit gedrag laten weten dat je het niet zo wil. Verstarren, aankijken en belonen bij oren naar achter en zachtjes doen. Dan laten weten dat hij lief is en jij ook. Maar of dat werkt bij een overmatig drukke hond en mensen die niet snappen wat je wil is natuurlijk de vraag. Dan zou ik kiezen voor heel even afkoelen elders en dan aangelijnd weer proberen. Op schoot bij bezoek is imo een no go voor jou ras. Ernaast liggen op de bank in kalme toestand is prima. En dat is ook lief, gezellig en prettig
- dagmar88
- Zeer actief
Het zou me verbazen en zou mijn bezoek nooit op die manier met de honden om laten gaan.laeken schreef:Jij of het bezoek moet je hond bij dit gedrag laten weten dat je het niet zo wil. Verstarren, aankijken en belonen bij oren naar achter en zachtjes doen. Dan laten weten dat hij lief is en jij ook. Maar of dat werkt bij een overmatig drukke hond en mensen die niet snappen wat je wil is natuurlijk de vraag.
Begrijpen ze niets van. Tibbe onder normale omstandigheden van mij wel. Op zo'n moment niet.
Ik ken geen enkele jonge stafford die niet zo heeft gereageerd.
Charlie heeft zichzelf en haar lijf wat meer onder controle, dus beuken en kopstoten is er gelukkig niet meer bij.
Uit zichzelf bedenkt ze helemaal niet dat iets pijn kan doen, dat heeft ze geleerd door heel streng grenzen aan te geven.
Ze krijgt pas aandacht met vier poten op de grond (ook als wij thuiskomen), kreeg een flosje om zich op af te reageren (pakt ze nu zelf) en mag er gezellig bij liggen zodra ze rustig is.
Ze weet wat ze moet doen om er bij te mogen.
Vroeger duurde het langer, nu ligt ze met een minuut of tien gelukzalig bij het bezoek op schoot te maffen. Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
- Roompie
- Zeer actief
Ik zou dus aangelijnd Darko het bezoek laten 'ontvangen'. Zo kan hij niet alle kanten oprennen en heb jij hem iets meer onder controle. Even laten snuffelen en dan vastleggen of in de bench. Als je dat maar lang genoeg volhoud dan legt hij de link wel.
Oh en natuurlijk wel belonen als hij wel toevallig even stil staat en rustig is.
Oh en natuurlijk wel belonen als hij wel toevallig even stil staat en rustig is.

- Jaap*
- Zeer actief
Bij de honden die zo druk zijn die ík ken word het echt een enorme chaos als je die zogenaamd gecontroleerdRoompie schreef:Ik zou dus aangelijnd Darko het bezoek laten 'ontvangen'. Zo kan hij niet alle kanten oprennen en heb jij hem iets meer onder controle. Even laten snuffelen en dan vastleggen of in de bench. Als je dat maar lang genoeg volhoud dan legt hij de link wel.
Ik ben er echt een voorstander van om er niet eerder iets mee te doen dan dat er een bepaalde mate van rust is. Die onrust mag nooit tot succes leiden.
-
laeken
- Zeer actief
Dus in feite zijn staffords dan dus onbereikbaar? Hoe willen mensen het dan voor elkaar krijgen dat ze normaal met andere honden doen? Ik geloof niet dat als je dit gedrag een paar keer corrigeert je daarna niet iets kan beïnvloeden aan de hond met houding en lichaamstaal. En als ik ergens ben en ik zie dat de hond vriendelijk doch onstuimig is dan verstijf ik ook en dan werkt dat meestal prima. Want wat je nu in feite zegt is dat een drukke opgewonde stafford onbereikbaar is. Dan wordt opvoeden een lastige kwestie verwacht ik.dagmar88 schreef:Het zou me verbazen en zou mijn bezoek nooit op die manier met de honden om laten gaan.laeken schreef:Jij of het bezoek moet je hond bij dit gedrag laten weten dat je het niet zo wil. Verstarren, aankijken en belonen bij oren naar achter en zachtjes doen. Dan laten weten dat hij lief is en jij ook. Maar of dat werkt bij een overmatig drukke hond en mensen die niet snappen wat je wil is natuurlijk de vraag.
Begrijpen ze niets van. Tibbe onder normale omstandigheden van mij wel. Op zo'n moment niet.
Verder begrijpen zover mijn ervaring gaat dan honden heel erg goed wat verstijven en aankijken betekent. Beter dan wegduwen, zeggen dat het niet mag en in geruzie belanden met een hond. Ik ben er nl echt niet van gediend dat een hond mij bespringt, in mijn handen hapt en op mijn schoot komt ploffen op een niet zachtzinnige manier. Die hond bonjour ik er echt af.
Dan hebben we hier precies de reden te pakken dat je deze honden nooit normaal krijgt met honden op straat. Want ik ken geen enkele hond die gediend is van dergelijke ontmoetingen en dat draait altijd uit op mot. Nu zijn staffords ook vaak veel te opgewonden bij vreemde honden. Ik persoonlijk denk overigens wel dat je dat bij kan schaven maar ik snap dat daar de meningen over verdeeld zijn. Ik denk nl dat een rottweilerteefje dit betreffende hondje in 30 seconde in de pas kan laten lopen. Zeker op deze leeftijd. En waarom kunnen wij dat dan niet? Wuilus hield niet van bullenpups en staffies. Cleo ook niet. Beide dames corrigeerde een keer fiks en dan kwam bullenpup kruipend en met het tongetje naar buiten opnieuw zeer beschaafd kennis maken. Varkentje was zo gewassen eigenlijk.Ik ken geen enkele jonge stafford die niet zo heeft gereageerd.Dat heb je met mensblije lompe hondjes met een overdosis energie.
Charlie heeft zichzelf en haar lijf wat meer onder controle, dus beuken en kopstoten is er gelukkig niet meer bij.
Uit zichzelf bedenkt ze helemaal niet dat iets pijn kan doen, dat heeft ze geleerd door heel streng grenzen aan te geven.
Dat kan prima. Als bezoek dat wil en toestaat. Wil bezoek dat niet en wil bezoek dat de hond eraf gaat dan moet dat wel kunnen. In geval van de TS begrijp ik dat alles erg opdringerig, ongecontroleerd en hardhandig gaat. Daar ben ik zelfs als hondenliefhebber echt niet van gediend. Hondjes mogen bij mij prima op schoot maar ze vragen dat wel eerst en gedragen zich dan kalm en onderdanig. Het is een privilege en geen recht van de hond. Ik ben helemaal niet streng maar Bas vraagt ook of ze op schoot mag en dat hebben al mijn honden zo gedaan. Als ze op de bank wild werden dan was het enige dat ik hoefde doen mezelf groot maken, de honden aankijken en dan dropen ze af of dimden in. Dat verwacht ik ook van honden. Je moet ze wel onder controle houden en krijgen want anders moet ik ze niet bij me hebben. Leuk hoor, wild enthousiasme maar ik vind dat gewoon niet alleen positief. Wel lief en begrijpelijk maar er komen ook kinderen, oudere mensen en andere honden over de vloer. Dan heeft mijn hond zich echt te gedragen.Vroeger duurde het langer, nu ligt ze met een minuut of tien gelukzalig bij het bezoek op schoot te maffen. Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
- Zamunda
- Zeer actief
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Zo heb je bijvoorbeeld nog de optie om te voorkómen, of om de hond uit de situatie te halen.laeken schreef:Dus in feite zijn staffords dan dus onbereikbaar? Hoe willen mensen het dan voor elkaar krijgen dat ze normaal met andere honden doen? Ik geloof niet dat als je dit gedrag een paar keer corrigeert je daarna niet iets kan beïnvloeden aan de hond met houding en lichaamstaal. En als ik ergens ben en ik zie dat de hond vriendelijk doch onstuimig is dan verstijf ik ook en dan werkt dat meestal prima. Want wat je nu in feite zegt is dat een drukke opgewonde stafford onbereikbaar is. Dan wordt opvoeden een lastige kwestie verwacht ik.dagmar88 schreef:Het zou me verbazen en zou mijn bezoek nooit op die manier met de honden om laten gaan.laeken schreef:Jij of het bezoek moet je hond bij dit gedrag laten weten dat je het niet zo wil. Verstarren, aankijken en belonen bij oren naar achter en zachtjes doen. Dan laten weten dat hij lief is en jij ook. Maar of dat werkt bij een overmatig drukke hond en mensen die niet snappen wat je wil is natuurlijk de vraag.
Begrijpen ze niets van. Tibbe onder normale omstandigheden van mij wel. Op zo'n moment niet.![]()
- Roompie
- Zeer actief
Daarom ook de 'ontvangen' tussen aanhalingstekens. Als Darko echt nog geen splinter rust in de kont heeft dan wordt er helemaal niet kennis gemaakt. Dan is het direct vastleggen of de bench in. Althans.. dat zou ik doen.Jaap* schreef:Bij de honden die zo druk zijn die ík ken word het echt een enorme chaos als je die zogenaamd gecontroleerdRoompie schreef:Ik zou dus aangelijnd Darko het bezoek laten 'ontvangen'. Zo kan hij niet alle kanten oprennen en heb jij hem iets meer onder controle. Even laten snuffelen en dan vastleggen of in de bench. Als je dat maar lang genoeg volhoud dan legt hij de link wel.
Oh en natuurlijk wel belonen als hij wel toevallig even stil staat en rustig is.wilt laten kennismaken.
Ik ben er echt een voorstander van om er niet eerder iets mee te doen dan dat er een bepaalde mate van rust is. Die onrust mag nooit tot succes leiden.