Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond en eend met rust laten=aandacht van pup vragen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

hond en eend met rust laten=aandacht van pup vragen

Ongelezen bericht door BessieTurf »

Mijn pup is nu 4 maanden jong en heeft al behoorlijk aandacht voor de eenden en uiteraard andere honden.
Mijn vraag is, hoe kan ik zijn aandacht opvragen/opeisen zonder dat ik hem beloon dat hij zijn aandacht al op het andere object heeft?

De eend heb ik nog vaak wel in het vizier, dus dan probeer ik al vroeg zijn aandacht te vragen en loop ik met een stukje kaas in de hand langs.

De hond is andere koek, daar ik mijn pup hier wel eens lekker los laat rennen en er een hond om de hoek kan komen. Vanochtend was dat ook het geval. De hond was aangelijnd, de baas vertrouwde het niet, maar pup was natuurlijk al druk bezig met een sociale interactie met die hond. Hoe leer ik hem dat hij niet altijd maar gelijk ervan door mag sprinten naar zijn soortgenoten?

Let wel: ik begrijp dat dit nu nog wat teveel gevraagd is van hem, maar jong geleerd is oud gedaan dus ik ga er nu graag mee aan de slag.
Ik ben er zelf van overtuigd dat honden onderling hun zaken kunnen regelen, maar natuurlijk niet als één van hen of allebei aan de riem zitten dus daarom wil ik het pup wel graag leren dat ik véél interessanter ben. Maar ik ben nu niet veel interessanter want die andere hond is veel leuker dan het stukje kaas of worst wat ik heb :W:
roebeltje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard
Aantal honden: 2

Re: hond en eend met rust laten=aandacht van pup vragen

Ongelezen bericht door roebeltje »

Lijn die hond eerst maar weer eens aan, zodat hij niet de kans krijgt om naar zijn soortgenoten te sprinten.
Ik ben er overigens zelf van overtuigd dat honden onderling hun zaakjes niet hoeven te regelen.
Geduld is een schone zaak, als pup niet bij eend kan komen, komt vanzelf wel weer de aandacht terug bij de baas; brok erin en feest vieren, zo werkt dat ook met honden of wat dan ook.
BessieTurf
Actief

Ik was er al "bang" voor, het is beter pup weer meer aan te lijnen en te lopen naar een gebied waar hij beter los kan.

Het "hier" zit er zeker nog niet goed in, maar we trainen hard.

Bedankt voor het meedenken!! :E:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

En misschien (aangelijnd!!) de eendjes gaan voeren?
Daar worden ze nog wel eens gewoon onderdeel van het wandelgebied van, zonder dat ze verder iets bijzonders zijn.
Daarbij zorgen dat de hond niet bij de eenden kan.
Eventueel vastzetten aan een boom of bankje terwijl je er naast staat om de eenden te voeren.
Niet op de hond reageren als hij zich druk maakt.
Als hij rustig staat/zit/ligt is hij braaf.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
BessieTurf
Actief

Eendjes voeren is niet nodig want ze zitten in grote getalen in zijn uitlaatgebied hier om de hoek, daar de buren die beesten te veel voeren. Ik wil geen extra aandacht aan de eenden geven, ben bang dat meneer het dan alleen maar nog interessanter vindt.

Wat te doen als meneertje voor me uit rent om naar de eenden toe te rennen? Blijf ik dan stil staan of loop ik de andere kant op? Er zijn hier veel plekken waar ik alleen maar vooruit kan lopen of terug, uitwijken naar opzij gaat dan dus niet. Ook is er simpelweg langs lopen ook niet altijd te doen daar de plekken gras smal zijn.

Tja, moedereend deed ook zo interessant tegen hem toen hij kwam snuffelen bij haar. Dat nodigde uit tot nog een snuffelpartij, maar die zie ik toch maar liever niet. Nu is het nog snuffelen maar straks is het in een baldadige bui meer.
BessieTurf
Actief

Aan het 'hier komen' schort het nog even. Pup is nu 19 weken, dus we hebben -hopelijk- nog even de tijd om het te leren.
Aandacht zit nog overal; bij de bloem, vlinder, takje, vogel, etc. :scratch:
Af en toe bij mij. Heel mal doen, zoals veel hondenscholen het aanpakken, wordt hij heel dol van in zijn koppie en daarom ook heel happerig. Ik ben nog druk aan het zoeken wat dé methode voor deze kleine man is, al zit er wel progressie in.

Voer, clicker, speeltjes kunnen hem niet echt boeien. Een goed woordje is hij volgens mij gevoeliger voor. Het wisselt ook van moment tot moment. Tja, er valt ook zoveel te leren.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik zou een pup niet toestaan aan een eend (of wat voor dier dan ook) te snuffelen. Ik leer ze liever aan dat het gewoon is dat er andere dieren rondlopen, maar dat je daar geen interactie mee hoeft. Je mag er naar kijken, meer niet.
Hier voor de deur zijn ook eenden en ganzen. Ik ga daar juist trainen met Suusje, gewoon wat simpele oefeningetjes, waarbij ze veel beloond kan worden en de eenden al niet eens meer ziet. Om specifiek op de eenden te trainen zou ik een afstand kiezen waarop ze niet reageert, maar ze wel ziet. Dan belonen voor rustig gedrag, dus alles is goed, behalve aan de lijn trekken om bij de eenden te komen. Die afstand kun je dan in de loop der tijd steeds meer verkleinen.
Afleiden of heel erg om aandacht vragen werkt vaak niet, omdat iets waar je niet naar mag kijken, juist aantrekt. Kijken is ook niet erg, als het maar rustig gebeurt. Als je steeds beloont voor rustig kijken, zul je zien dat je pup op den duur al naar jou gaat kijken als hij eenden in het vizier krijgt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
BessieTurf
Actief

Belle schreef: Dan belonen voor rustig gedrag, dus alles is goed, behalve aan de lijn trekken om bij de eenden te komen.
Trekken mag nooit natuurlijk, maar wat te doen als meneer ineens een sprint trekt (opzij of naar voren of welke kant dan ook)? Zelf stil blijven staan, wachten tot hij zijn aandacht weer op mij vestigt en dat dan belonen?
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

BessieTurf schreef:
Belle schreef: Dan belonen voor rustig gedrag, dus alles is goed, behalve aan de lijn trekken om bij de eenden te komen.
Trekken mag nooit natuurlijk, maar wat te doen als meneer ineens een sprint trekt (opzij of naar voren of welke kant dan ook)? Zelf stil blijven staan, wachten tot hij zijn aandacht weer op mij vestigt en dat dan belonen?
Dat inderdaad, maar ook bedenken dat je dan blijkbaar te dichtbij staat en een stukje verder van de eenden af gaan oefenen. Eigenlijk moet je dus zien te voorkomen dat hij een ineens een spurt neemt en de afstand waarop je traint in het begin groot genoeg nemen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
BessieTurf
Actief

Belle schreef:
Dat inderdaad, maar ook bedenken dat je dan blijkbaar te dichtbij staat en een stukje verder van de eenden af gaan oefenen. Eigenlijk moet je dus zien te voorkomen dat hij een ineens een spurt neemt en de afstand waarop je traint in het begin groot genoeg nemen.
De eenden zitten hier op de plek waar hij zijn behoeftes doet en zijn niet te vermijden. Ik zal er hard mee aan de slag moeten want ik kan hem niet ergens anders uit laten. :scratch:

Bedankt voor het meedenken! :E:
BessieTurf
Actief

Heavy schreef: Ik weet trouwens niet of je het helemaal afgeleerd gaat krijgen hoor als er zoveel zitten misschien losloopgebied zoeken zonder eenden ?
Ik woon op het platteland en daar zitten de eenden overal :O:
De buren voeren die beesten dus ze lopen gewoon in mijn voortuin.
Ik ga hard trainen met de kleine pup en heb er zin in. Nu ik weet hoe het moet komt het vast goed al zit ik er bij de kleine man nog wel mee dat hij koekjes, kaas, worst en ander lekkers niet heel aantrekkelijk vindt. Ik vind hem nog te jong om hongeriger te maken, of zien jullie dat anders?

.
BessieTurf
Actief

Heavy schreef:Vind hij een bal niet heel erg leuk ? Oefenen op aandacht is moeilijker met afleidingen om hem heen zoals takjes honden en eenden.
Dus als je op aandacht wil oefenen zou je dat beter eerst thuis in huis of in de tuin kunnen doen.
Als hij dat snapt kan je het buiten gaan oefenen :wink:

Mijn pup had bij de fokker al geleerd dat iemand aankijken een dikke Yes en brokje was heel handig hoor maar dat kun je nu ook nog leren .
Inderdaad eerst maar eens wat meer in huis oefenen. Ik denk dat ik te hard van stapel loop en daarom alles gelijk buiten wil doen :oohja:
BessieTurf
Actief

Heavy schreef:
Dan maak je het jezelf te moeilijk en is voor jou frustrerend en voor de hond verwarrend :wink:
Want die moet wel eerst snappen wat "hier" betekent voordat hij het kan uitvoeren.
En anders misschien toch weer de clicker erbij halen en dan zijn eten laten verdienen.

Eerst zit leren dan blijf en dan hier.
Of gewoon als hij eindje uit de buurt is roepen en als hij komt commando hier erbij en braaaaaf :wink:
Misschien gebruik ik buiten teveel de clicker? Hij lijkt op een gegeven moment niet meer zo'n zin te hebben want alles is ook zooo interessant.

Op het strand los afgelopen weekend kwam hij in één keer, en dat drie keer achter elkaar bij een verschillende roedel hondjes. Dat was geen koekje meer, maar een heel stuk kaas :wink:

Hij reageert ook nog wisselend op zijn naam, dus ook dat moeten we nog meer oefenen. Eerst maar eens meer aan de lijn houden zodat alle verleidingen niet te groot worden. Wat denk jij? Ik wil graag dat mijn hond veel los kan, maar dan zal ik dus moeten beginnen bij de oefeningen blijkbaar. Ik deed het verkeerd om denk ik.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Weet je wat ik in het begin gedaan heb? Elke vorm van aandacht voor mij belonen. Dus 1 seconde kijken was jaaaa goedzo en een voertje erin. Daar begon ik al vanaf dag 1 mee. Het voordeel daarvan was dat hij snel al doorhad dat er wat te halen viel als hij mij in de gaten hield en makkelijk los kon lopen. Maar ik probeerde er ook voor te zorgen dat hij niet de fout in ging. Dat wil zeggen een lange lijn er aan en als hij ergens op af wilde stond hij stil aan het einde van de lijn. Ik bleef dan ook stil staan en zodra hij dan maar omkeek was het weer jaaaa, kom maar!

Toen Tay 19 weken was, kon de bal hem gestolen worden. Paar weken later ging de knop om en sindsdien is de bal heilig.

(En ik heb eigenlijk heel makkelijk praten, want hij wilde dolgraag in de buurt blijven vanaf 8 weken al. Hij bleef uitzichzelf stlstaan als hij op 10 meter afstand kwam, dus daar heb ik het commando wachten aangekoppeld. Ik ben 1 keer weggelopen toen hij niet wilde komen, daarna niet meer nodig gehad tot een maand of 9. Op die leeftijd is hij weer een paar keer aan de lange lijn gegaan)

EDIT: Net zoals Heavy, mijn hond liep de poep en plas rondjes niet los.
BessieTurf
Actief

:E: O, dank je wel voor dit opbeurende bericht! Ik ga heerlijk veel oefenen met het vooruitzicht van een attente loslopende hond. Fijn. Dank je wel (edit: ook voor alle tips waar ik zo heerlijk mee kan werken nu)
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

BessieTurf schreef:Ik was er al "bang" voor, het is beter pup weer meer aan te lijnen en te lopen naar een gebied waar hij beter los kan.

Het "hier" zit er zeker nog niet goed in, maar we trainen hard.

Bedankt voor het meedenken!! :E:
Ik ben het er niet echt mee eens. Mij mij loopt bijna alles vanaf dag 1 los en dan kennen ze natuurlijk nog helemaal geen commando's. Ook opvangertjes laat ik in veilig gebied los lopen zodra ze weten dat ik bij ze hoor (en dat is een kwestie van uren, niet dagen/weken/maanden)

Natuurlijk tetteren ze dan wel eens achter vogels aan, maar ik vind het een kwestie van genoeg oefenen en daarbij vind ik het belangrijk dat een hond zijn energie en vertier kwijt kan en daarbij, vind ik, hoort een hond gewoon los te lopen, mits hij geen problemen veroorzaakt.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik train alle honden op de fluit hier en dat leer ik aan door ze vanaf pup te fluiten voor ik voer.
Ben net naar het bos geweest en heb nog een pupje hier van 9 weken, die mag dan mee. Komt feilloos op de fluit dankzij die methode.
Die fluit kun je dan dus ook gebruiken om een sprint ergens heen te doorbreken.
Altijd belonen uiteraard en in het begin ook veel tussendoor fluiten en belonen, gewoon voor het oefenen.

Ik laat alles vanaf dag één loslopen als dat maar even kan, en als ze ergens heen gaan waar ik dat niet van wil fluit ik en loop ik de andere kant op.
Als er al een beter contact is (maand of vier) fluit ik maar soms, maar ik loop wel weg.

Verder doe ik altijd veel aandachtsoefeningen klikkerdeklik, denkspelletjes en zoekspelletjes.
Dan ben je al een heel eind.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
BessieTurf
Actief

Heavy schreef:Op youtube staat ook een heel leuk filmpje over een herderpup van een week of 20 denk ik
How to train "Come" dog training
Je bedoelt dit filmpje: ?

Ik clicker duidelijk te laat. Blij met dit filmpje :cheer:

O jee, een ander mening. Ik snap geheel wat je bedoelt Sanchis en het uitrazen moet ook zeker kunnen. Het is niet zo dat hij problemen veroorzaakt, maar wel dat ik merk dat hij zich dingen aanleert die ik niet graag zie. Hieronder valt ook vanalles oppakken wat niet allemaal even goed voor hem is zoals piepschuim. Ik krijg hem dat niet afgepakt als hij los loopt. Negeren werkt wel want hij laat het wel weer los na een tijdje maar ik ben er niet blij mee.

Het valt mij al jaren op dat de krakers in de stad hun honden altijd los hebben lopen, terwijl de honden vreselijk goed naast ze lopen. Dat zou ik toch ook wel willen.

Edit: het met de lange lijn oefenen moet ik eens proberen maar meneertje is nogal bijterig en trekkerig met de bek aan zijn riem wat nu langzamerhand eindelijk minder wordt. Even aanzien wat er gebeurt als hij aan zo'n lange lijn zit.
Laatst gewijzigd door BessieTurf op 25 jun 2014 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

BessieTurf schreef:Het valt mij al jaren op dat de krakers in de stad hun honden altijd los hebben lopen, terwijl de honden vreselijk goed naast ze lopen. Dat zou ik toch ook wel willen.
Omdat ze veel fysiek contact hebben met die honden, 24/7 samen zijn en veel spelletjes doen met ze.
En verder zie mijn post hierboven ;)

Afbeelding

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

hou je er rekening mee dat je hond nog te jong is om ergens erg lang zijn aandacht bij te houden?
ik zou stoppen met trainen als ie het nog leuk vindt en niet doorgaan tot ie er zat van is, beter een keer of 4 sessies van een minuut of 10 dan 1 keer een half uur.
op die manier hou je het leuk voor hem.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
BessieTurf
Actief

Op fluiten reageert mijn pup wel goed. Gebruik jij een hondenfluitje of fluit je zelf? Ik merk wel dat hij nu op elk gefluit op kijkt, dus ook van anderen. Dat maakt het dan weer even spannender voor mij wat ik daarmee moet.

Weglopen werkt inderdaad erg goed. Ik probeer hem xo dan ook niet te steunen in wat voor stouts hij eventueel uithaalt of wil uithalen, maar meer op mij te letten.
BessieTurf
Actief

renee-uk schreef:hou je er rekening mee dat je hond nog te jong is om ergens erg lang zijn aandacht bij te houden?
ik zou stoppen met trainen als ie het nog leuk vindt en niet doorgaan tot ie er zat van is, beter een keer of 4 sessies van een minuut of 10 dan 1 keer een half uur.
op die manier hou je het leuk voor hem.
Je hebt helemaal gelijk. 10 minuten haalt het mannetje zelfs niet eens. Dan maar een paar keer per dag kleine sessies.

Ik ben echt bang dat ik hem teveel in één keer wil leren :gvd:
BessieTurf
Actief

Heavy schreef: Nee dat filmpje bedoelde ik niet :wink:
Ik weet niet hoe ik hem moet delen met mijn ipad maar het is een filmpje van Kikopup
Als je dat zoekt zie je vanzelf Come staat als het goed is ze heeft hele leuke en goede filmpjes vind ik
Gevonden :cheer:
Deze bedoel je denk ik (onder andere):

Leuk videokanaal, daar ga ik nog veel aan hebben! Wederom erg bedankt :E:

Ik wachtte overigens te lang met het achteruit lopen, namelijk tot hij me aankijkt, maar deze dame klikt als als de hond mee loopt. Even een stapje eerder dus. Nu snap ik ook waarom het niet altijd lukte.
BessieTurf
Actief

Heavy schreef: Ja die bedoel ik :wink: ze doet ook een oefening met afleiding ( brokjes) :wink:
Deze past heellll goed bij mijn vraag, want de brokjes ter afleiding worden later de eendjes :D
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

BessieTurf schreef:Op fluiten reageert mijn pup wel goed. Gebruik jij een hondenfluitje of fluit je zelf? Ik merk wel dat hij nu op elk gefluit op kijkt, dus ook van anderen. Dat maakt het dan weer even spannender voor mij wat ik daarmee moet.

Weglopen werkt inderdaad erg goed. Ik probeer hem dan ook niet te steunen in wat voor stouts hij eventueel uithaalt of wil uithalen, maar meer op mij te letten.
Ik gebruik een jachtfluitje, een Acme. En dan heb ik een vast signaal voor mijn honden, de kans dat anderen net zo klinken is niet zo groot ;)
Bovendien herkennen ze perfect wie er fluit na verloop van tijd.

Als er bomen of heuvels in de buurt zijn ga ik daar ook achter staan of liggen als ze niet opletten. Als ik opeens weg ben stimuleert dat enorm ;)

De aandachtsoefening in mijn link werkt ook erg goed, dat is een minuutje per keer. Kan je ook prima uitbouwen.

Afbeelding

BessieTurf
Actief

Inderdaad is me achter een boom of muurtje verstoppen een hele leuke oefening. Maar als ik wegloop heeft hij me nog goed in de gaten dus daar moet hij iets ouder voor zijn om die truc een keer uit te halen. Beloon je hem dan als hij je vindt? Ja toch?
ranetje
Zeer actief

BessieTurf schreef:
Heavy schreef:Op youtube staat ook een heel leuk filmpje over een herderpup van een week of 20 denk ik
How to train "Come" dog training
Je bedoelt dit filmpje: ?

Ik clicker duidelijk te laat. Blij met dit filmpje :cheer:

O jee, een ander mening. Ik snap geheel wat je bedoelt Sanchis en het uitrazen moet ook zeker kunnen. Het is niet zo dat hij problemen veroorzaakt, maar wel dat ik merk dat hij zich dingen aanleert die ik niet graag zie. Hieronder valt ook vanalles oppakken wat niet allemaal even goed voor hem is zoals piepschuim. Ik krijg hem dat niet afgepakt als hij los loopt. Negeren werkt wel want hij laat het wel weer los na een tijdje maar ik ben er niet blij mee.

Het valt mij al jaren op dat de krakers in de stad hun honden altijd los hebben lopen, terwijl de honden vreselijk goed naast ze lopen. Dat zou ik toch ook wel willen.

Edit: het met de lange lijn oefenen moet ik eens proberen maar meneertje is nogal bijterig en trekkerig met de bek aan zijn riem wat nu langzamerhand eindelijk minder wordt. Even aanzien wat er gebeurt als hij aan zo'n lange lijn zit.
Ruilen voor iets lekkers.

Hangt er van af hoe je wilt dat je hond wordt en wat je hem wilt leren.

Ik vond het prettig dat mijn pups al heel snel wat ze vonden bij me brachten omdat er wat lekkers te verdienen viel :D
Anderen trainen liever op een verbod om buiten iets van de grond te pakken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
BessieTurf
Actief

ranetje schreef: Ruilen voor iets lekkers.

Ik vond het prettig dat mijn pups al heel snel wat ze vonden bij me brachten omdat er wat lekkers te verdienen viel :D
Is het niet zo dat als ik ruil voor iets lekkers ,ik het oprapen beloon? Mijn pup raapt echt alles op wat hij maar kan vinden. Ik negeer het, maar er zit heel af en toe iets tussen waar ik behoorlijk van in de stress schiet :O:

In plaats van dat hij steeds wat opraapt ben ik hem nu aan het leren dat hij met een speeltje loopt en die vasthoudt. Dat lukt aardig tot nu toe, al zijn er natuurlijk altijd weer andere verleidingen.

Zucht, heb ik al gezegd dat ik me een versuffing denk over de opvoeding. Nee zeker, maar het viel vast niet op :wink:
Heavy schreef: Verstoppen is mij nooit gelukt met mijn Herder :LOL:
I envy you! Zoveel aandacht van je hond, echt zo onwijs goed gedaan!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier aan het einde van de straat is een parkje met een grote vijver met ganzen en eenden, meerkoeten, waterhoentjes. We zullen er echt langs moeten, dus het is gewoon doorlopen. Ik zou je puppy niet loslaten als je bij de eenden bent. Lotje is nu 16 maanden en op een enkele keer na, loopt ze nu gewoon de eendjes voorbij. De ganzen lopen we heel snel voorbij, daar hebben we groot ontzag voor.
ranetje
Zeer actief

BessieTurf schreef:
ranetje schreef: Ruilen voor iets lekkers.

Is het niet zo dat als ik ruil voor iets lekkers ,ik het oprapen beloon? Mijn pup raapt echt alles op wat hij maar kan vinden. Ik negeer het, maar er zit heel af en toe iets tussen waar ik behoorlijk van in de stress schiet :O:

In plaats van dat hij steeds wat opraapt ben ik hem nu aan het leren dat hij met een speeltje loopt en die vasthoudt. Dat lukt aardig tot nu toe, al zijn er natuurlijk altijd weer andere verleidingen.

Zucht, heb ik al gezegd dat ik me een versuffing denk over de opvoeding. Nee zeker, maar het viel vast niet op :wink:
Dat kan heel goed gebeuren
Ik zit daar niet mee omdat ik het prettig vindt dan mijn honden wat ze vinden bij me brengen.
Beter dan dat ik niet weet wat voor eetbaars ze hebben gevonden en misschien ook hebben opgegeten.
Het overdreven van alles oprapen slijt wel in de loop van de eerstkomende maanden.
Tenminste .................. dat is mijn ervaring bij mijn honden :wink:

Mijn vorige hond heeft me in het eerste jaar regelmatig op een middag 40 dennenappels uit de tuin gebracht.(grote boom :tongue: )
Wat ovedreven vond ik dat :mrgreen: maar het jaar daarop was dat over.

Als je in de stress schiet en het per se af wilt nemen wordt het te belangrijk voor de hond en kan er strijd ontstaan.
En dan wil ik vermijden.

Leren om met een speeltje te lopen is een prima alternatief. :ok:
Alleen zal hij het nog niet lang vast blijven houden denk ik?

Enne ........... relax :lol1:
Hondje is maar zo kort pup.
Probeer je daar ook nog van te genieten? :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”