Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rare confrontatie hond, had ik iets anders moeten doen?
Moderator: moderatorteam
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
- Aantal honden: 1
Rare confrontatie hond, had ik iets anders moeten doen?
Ik heb even een vraag, over het gedrag van Sam, maar ook of ik zelf iets anders had kunnen doen...
maar voor ik die vraag stel wil ik even de situatie van gisteren uitleggen.
Ik liep met Sam richting het bos, daarvoor lopen we eerst langs een weg (geen stoep). In de verte zag ik een jongen met hond op ons af komen (ken ik vaag, ons kent ons het dorp...). Hij loopt dus aan de andere kant van de weg. Normaal loopt er altijd iemand anders met die hond, dit keer was het een jongen met oordopjes in dus hij hoorde niks.
Ik weet dat Sam graag naar andere honden toe wil, dit leek mij echter niet zo verstandig omdat ik weet dat het ze het niet zo op die hond (tibetaanse terrier) heeft. Ik hield Sam dus strak naast me (aan de kant van de berm), ze wil wel richting de hond maar ik zorg dat ze rechts van me blijft lopen.
Die jongen is in middels tot 2 meter genaderd, maar hij heeft de hond aan een flexi, die drukt hij pas op het laatste moment in dus die hond steekt zo de weg over richting ons.. Ik zat inmiddels zegmaar in de situatie dat ik links van me die Tibetaan heb lopen snauwen naar Sam, en Sam wil inmiddels die Tibetaan wel eens even een lesje leren.
Ik heb geen tijd om naar de jongen te kijken, maar ik neem aan dat omdat hij oordoppen in heeft hij de waarschuwingen van beide honden niet hoort en het geblaf ook niet. Ik heb niet naar hem geroepen omdat ik veel te veel bezig was met wat er op kniehoogte van mij gaande was. Inmiddels liep de jongen door maar kortte de lijn niet in, dus naarmate hij door liep kwam die hond dichterbij.
Ik zag inmiddels aan beide honden dat als ze grip zouden krijgen op elkaar, naar mijn mening, zich zouden vast bijten.
Wat heb ik gedaan? Ik heb mijn knie er tussen gegooid en één van de twee hapte, het ging zo snel dat ik niet heb gezien wie er hapte maar er zat wel een gaatje in mijn broek (niks ernstigs) en mijn knie was redelijk blauw.
Uiteindelijk is de jongen doorgelopen en ik ben met Sam even bekomen van de schrik. Het ging allemaal zo snel, ik denk al met al een seconde of 5 - 10. Dat ik er niet over na heb gedacht de jongen terug te roepen of aan te spreken. Daarnaast had hij oordoppen in dus was het nog maar de vraag of hij mij zou horen.
Volgens mij is het de zoon van de vrouw die er normaal mee loopt, maar ik weet dus niet of ik hier de volgende keer wat van moet zeggen.. Daarnaast vraag ik mij af of ik anders had kunnen reageren (behalve eens een schreeuw naar die knul). Had ik die hond een schop moeten verkopen, of Sam verder de berm in moeten douwen...?
Daarnaast vraag ik me af waarom Sam zo uit haar plaat ging, ze snauwt altijd wel wat in het passeren maar hoe dichter de hond naderde hoe verder de lip omhoog ging en op een gegeven moment was het echt gewoon happen...
Dus kortom, had ik iets anders kunnen doen? En wat is de reden van het gedrag van Sam, en kan ik hier iets aan doen?
maar voor ik die vraag stel wil ik even de situatie van gisteren uitleggen.
Ik liep met Sam richting het bos, daarvoor lopen we eerst langs een weg (geen stoep). In de verte zag ik een jongen met hond op ons af komen (ken ik vaag, ons kent ons het dorp...). Hij loopt dus aan de andere kant van de weg. Normaal loopt er altijd iemand anders met die hond, dit keer was het een jongen met oordopjes in dus hij hoorde niks.
Ik weet dat Sam graag naar andere honden toe wil, dit leek mij echter niet zo verstandig omdat ik weet dat het ze het niet zo op die hond (tibetaanse terrier) heeft. Ik hield Sam dus strak naast me (aan de kant van de berm), ze wil wel richting de hond maar ik zorg dat ze rechts van me blijft lopen.
Die jongen is in middels tot 2 meter genaderd, maar hij heeft de hond aan een flexi, die drukt hij pas op het laatste moment in dus die hond steekt zo de weg over richting ons.. Ik zat inmiddels zegmaar in de situatie dat ik links van me die Tibetaan heb lopen snauwen naar Sam, en Sam wil inmiddels die Tibetaan wel eens even een lesje leren.
Ik heb geen tijd om naar de jongen te kijken, maar ik neem aan dat omdat hij oordoppen in heeft hij de waarschuwingen van beide honden niet hoort en het geblaf ook niet. Ik heb niet naar hem geroepen omdat ik veel te veel bezig was met wat er op kniehoogte van mij gaande was. Inmiddels liep de jongen door maar kortte de lijn niet in, dus naarmate hij door liep kwam die hond dichterbij.
Ik zag inmiddels aan beide honden dat als ze grip zouden krijgen op elkaar, naar mijn mening, zich zouden vast bijten.
Wat heb ik gedaan? Ik heb mijn knie er tussen gegooid en één van de twee hapte, het ging zo snel dat ik niet heb gezien wie er hapte maar er zat wel een gaatje in mijn broek (niks ernstigs) en mijn knie was redelijk blauw.
Uiteindelijk is de jongen doorgelopen en ik ben met Sam even bekomen van de schrik. Het ging allemaal zo snel, ik denk al met al een seconde of 5 - 10. Dat ik er niet over na heb gedacht de jongen terug te roepen of aan te spreken. Daarnaast had hij oordoppen in dus was het nog maar de vraag of hij mij zou horen.
Volgens mij is het de zoon van de vrouw die er normaal mee loopt, maar ik weet dus niet of ik hier de volgende keer wat van moet zeggen.. Daarnaast vraag ik mij af of ik anders had kunnen reageren (behalve eens een schreeuw naar die knul). Had ik die hond een schop moeten verkopen, of Sam verder de berm in moeten douwen...?
Daarnaast vraag ik me af waarom Sam zo uit haar plaat ging, ze snauwt altijd wel wat in het passeren maar hoe dichter de hond naderde hoe verder de lip omhoog ging en op een gegeven moment was het echt gewoon happen...
Dus kortom, had ik iets anders kunnen doen? En wat is de reden van het gedrag van Sam, en kan ik hier iets aan doen?
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

- lijn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): GBGV
- Aantal honden: 3
Re: Rare confrontatie hond, had ik iets anders moeten doen?
Ik snap je verhaal helemaal. Als ik Vedette bij een andere hond vandaan wil houden ligt daar ook mijn focus. In jou verhaal had ik Sam aan de andere kant dan die hond gehouden en inderdaad de berm in gedrukt. heeft de jongen ook niet jouw kant op gekeken? Ik neem aan dat hij heeft gemerkt dat hij langs jullie liep. Een 'hey!' naar zowel hond als baas was er mogelijk wel bij mij uitgekomen, afstand genomen en de jongen aangesproken. Of in ieder geval een poging gedaan tot. Die knie er tussen gaat in een reflex, dat heb ik ook eens gedaan uit bescherming of blokkade. Maar goed dit is achteraf gepraat. De andere hond schoppen zou ik absoluut niet hebben gedaan als jou hond ook fout is en omdat je de mogelijkheid om weg te komen.
Dus al met al denk ik dat je goed gehandeld hebt en zou de volgende ontmoeting iets over flex gebruik zeggen en dat jouw hond niet altijd lief is naar andere honden. Dan letten ze mogelijk in het vervolg goed op!
Dus al met al denk ik dat je goed gehandeld hebt en zou de volgende ontmoeting iets over flex gebruik zeggen en dat jouw hond niet altijd lief is naar andere honden. Dan letten ze mogelijk in het vervolg goed op!
- eveliendepien
- Zeer actief
Het was inderdaad een rotsituatie en ging allemaal supersnel. Toen ik goed en wel besefte wat er allemaal gebeurt was en had kunnen gebeuren waren hond en jongen al 10 meter verder.
Een schop geven is inderdaad wat overdreven maar ik denk als ik ook zo'n beweging had gemaakt, ik die hond in mijn been had hangen...
Volgende keer dat zoiets gebeurt kan ik misschien wat rustiger blijven en eens naar de baas roepen... Al met al een bizarre situatie vond ik.
Kom er steeds meer achter hoe lastig het is dat bijna elke baas het normaal vindt dat honden in het passeren ook "even gezellig" moeten kunnen kennismaken... En als je dan aangeeft dat het beter is van niet kijken ze je toch raar aan.. of alsSam een snauw geeft is ze ineens een aggresieve hond...
Moe word ik daarvan...
Een schop geven is inderdaad wat overdreven maar ik denk als ik ook zo'n beweging had gemaakt, ik die hond in mijn been had hangen...
Volgende keer dat zoiets gebeurt kan ik misschien wat rustiger blijven en eens naar de baas roepen... Al met al een bizarre situatie vond ik.
Kom er steeds meer achter hoe lastig het is dat bijna elke baas het normaal vindt dat honden in het passeren ook "even gezellig" moeten kunnen kennismaken... En als je dan aangeeft dat het beter is van niet kijken ze je toch raar aan.. of alsSam een snauw geeft is ze ineens een aggresieve hond...
Moe word ik daarvan...

- Zoie
- Zeer actief
curieus dat die jongen door kan lopen zonder ook maar iets van het incident te hebben gemerkt . Ik zou hem , zijn baas , of wie er normaal met die hond loopt , zeker op aanspreken .
Wat ik zelf in dergelijke situaties doe , zoals vanavond toen ik met drie honden aan de lijn een niet luisterende los lopende en buurtende golden tegen kwam , is mij volledig concentreren op het gedrag van mijn hond / honden . D .w.z. onmiddellijk elke vorm van agressie , grommen , uitvallen , verstarren , wat dan ook , afkappen . Vervolgens laten doorlopen .
Geen garantie dat het goed gaat , je weet nooit wat je tegenkomt , maar ik geloof toch dat het belangrijk is de ongewenste interactie en spanningsopbouw tussen honden te doorbreken . Fysiek ingrijpen is een laatste optie , ik denk dat je op dat moment moeilijk nog anders kon doen .
Wat ik zelf in dergelijke situaties doe , zoals vanavond toen ik met drie honden aan de lijn een niet luisterende los lopende en buurtende golden tegen kwam , is mij volledig concentreren op het gedrag van mijn hond / honden . D .w.z. onmiddellijk elke vorm van agressie , grommen , uitvallen , verstarren , wat dan ook , afkappen . Vervolgens laten doorlopen .
Geen garantie dat het goed gaat , je weet nooit wat je tegenkomt , maar ik geloof toch dat het belangrijk is de ongewenste interactie en spanningsopbouw tussen honden te doorbreken . Fysiek ingrijpen is een laatste optie , ik denk dat je op dat moment moeilijk nog anders kon doen .

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Vervelende situatie. Wat je anders zou kunnen doen is jezelf en Sam in de berm parkeren zodra je merkt dat de hond aan een flexi (of te lange lijn) zit en de 'baas' niet van zins lijkt om de hond bij zich te houden. Dat jullie in de berm gaan stilstaan geeft mogelijk ook al een signaal aan de tegenligger. Daarnaast geeft het jou de tijd en ruimte om Sam goed achter je te houden en de andere hond met stem en houding tot afstand te manen.
Ik zou de vrouw ook wel even vertellen wat er gebeurd is en dat je te verbouwereerd was om op dat moment iets tegen de jongen te zeggen, maar dat je toch graag wilt dat hij de hond bij zich houdt volgende keer. Daarnaast zou je kunnen vragen of ze je even wil helpen om even met Sam te trainen. Dat jullie elkaar een paar keer veilig passeren terwijl jij je aandacht helemaal op Sam kunt richten om haar in het gareel te houden.
Ik zou de vrouw ook wel even vertellen wat er gebeurd is en dat je te verbouwereerd was om op dat moment iets tegen de jongen te zeggen, maar dat je toch graag wilt dat hij de hond bij zich houdt volgende keer. Daarnaast zou je kunnen vragen of ze je even wil helpen om even met Sam te trainen. Dat jullie elkaar een paar keer veilig passeren terwijl jij je aandacht helemaal op Sam kunt richten om haar in het gareel te houden.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
- Aantal honden: 2
Als ik had gezien dat de gene die met de andere hond loopt, totaal niet oplet en ik het idee had dat dit niet fijn zou passeren, had ik geprobeerd meer afstand te nemen. Mijn honden even in de berm geparkeerd ofzo. Zo kan ik zelf ook rustig blijven, zonder de spanning die ik zelf voel over het passeren, over te brengen naar de honden. Figo parkeer in dan met een zit, Nani snapt dat nog niet zo. Die gaat alleen nog maar voor verkeer ( 9 v.d. 10 keer ) de berm in.
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik had omgedraaid, niet vervelend voor sam en de situatie was opgelost. Neemt niet weg dat het vervelend is dat mensen niet op hun hond letten
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Je zegt dat het allemaal zo snel ging, maar je zegt ook dat je ze al van verre zag aankomen, incl ongeïnteresseerde jongen met oordoppen. Ik denk dat ik in jouw geval mijn hond even had opgetild. Of toch zo'n enorme brul had gegeven dat die jongen je wel móest horen
Ik had het in elk geval op welke manier dan ook niet zo ver laten komen dat er gebeten kon worden.
Ik had het in elk geval op welke manier dan ook niet zo ver laten komen dat er gebeten kon worden.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Mogelijk dat Sam zo lelijk deed, juist omdat ze kort gehouden werd?
Boomer heeft een paar honden die hij niet (meer) mag, ze vallen altijd uit naar hem.
Als ik erlangs wil/moet en ik houd hem erg kort aan de riem, reageert hij al vanaf een afstandje.
Heb ik hem echter 'gewoon' aan de riem, dan loopt hij er stil en/of ontwijkend langs.
Omdraaien en teruglopen is soms erg lastig, merkte ik van de week.
Boomer aan de korte riem en ik draaide om voor een hond aan de flex die al van een afstandje uitviel naar hem.
Echter, ze bleven kort achter ons lopen en die man had zelfs nog de flex aan zijn dochter, die met de grauwende en snauwende hond ging rennen en m steeds tot op 20 cm van Boomer liet komen. Net toen ik er wat van wilde zeggen bij de 3e keer, gingen ze gelukkig een andere kant op. De 1e keer dacht ik 'Foutje', de 2e keer dacht ik 'Let nou toch eens op!'
Boomer heeft een paar honden die hij niet (meer) mag, ze vallen altijd uit naar hem.
Als ik erlangs wil/moet en ik houd hem erg kort aan de riem, reageert hij al vanaf een afstandje.
Heb ik hem echter 'gewoon' aan de riem, dan loopt hij er stil en/of ontwijkend langs.
Omdraaien en teruglopen is soms erg lastig, merkte ik van de week.
Boomer aan de korte riem en ik draaide om voor een hond aan de flex die al van een afstandje uitviel naar hem.
Echter, ze bleven kort achter ons lopen en die man had zelfs nog de flex aan zijn dochter, die met de grauwende en snauwende hond ging rennen en m steeds tot op 20 cm van Boomer liet komen. Net toen ik er wat van wilde zeggen bij de 3e keer, gingen ze gelukkig een andere kant op. De 1e keer dacht ik 'Foutje', de 2e keer dacht ik 'Let nou toch eens op!'
- eveliendepien
- Zeer actief
Het is inderdaad een goede om haar eens te vragen mij te helpen en een paar keer te passeren!!
In de berm parkeren en laten zitten oid is denk ik de beste oplossing in het vervolg... Omdraaien was geen optie omdat we de jongen al in het vizier hadden (hij kwam de bocht om) en ik sam dan echt op sleeptouw mee terug moet nemen zegmaar. En het is best een lange weg zonder zijstraatjes dus dan had ik weer 5min terug moeten lopen..
Verder heb ik Sam bij het passeren bijna altijd kort omdat ze zelf in de lijn gaat hangen bij het passeren (bij de meeste honden dan).
Maar even laten zitten geeft wsl voor die andere baas ook wel een signaal dus dat ga ik maar eens proberen!
In de berm parkeren en laten zitten oid is denk ik de beste oplossing in het vervolg... Omdraaien was geen optie omdat we de jongen al in het vizier hadden (hij kwam de bocht om) en ik sam dan echt op sleeptouw mee terug moet nemen zegmaar. En het is best een lange weg zonder zijstraatjes dus dan had ik weer 5min terug moeten lopen..
Verder heb ik Sam bij het passeren bijna altijd kort omdat ze zelf in de lijn gaat hangen bij het passeren (bij de meeste honden dan).
Maar even laten zitten geeft wsl voor die andere baas ook wel een signaal dus dat ga ik maar eens proberen!

- Zoie
- Zeer actief
idd , vaak werkt dat niet bij dit soort types . Aanspreken leidt dan vaak weer tot zinloze discussies - waarom ? is je hond vals dan ? of zoiets - waarbij ik moet oppassen dat ik zelf niet in de aggressieve modus schietM@rleen schreef:Omdraaien en teruglopen is soms erg lastig, merkte ik van de week.
Wat je doet is bijna niet door een ander te kopieeren , denk ik , het hangt van zoveel faktoren af . Zonder dat je erbij bent kan je ook nauwelijks een fatsoenlijk advies geven .

- Zoie
- Zeer actief
laten zitten is prima als je dat kunt .eveliendepien schreef:Verder heb ik Sam bij het passeren bijna altijd kort omdat ze zelf in de lijn gaat hangen bij het passeren (bij de meeste honden dan).
Lijn - samen met korte stemcorrectie en dan de lijn weer slap , kan ook prima werken . Continu spanning op de lijn liever vermijden .

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als je verder van die andere hond af de berm in kunt zou dat een goede optie kunnen zijn.
Buiten bereik van de flexi zogezegd.
En dan laten zitten en volledig concentreren op jou.
Als daar ruimte genoeg voor is.
Bij een sloot o.i.d. wordt het lastiger.
En wat Zoie schrijft.
Zorg dat de lijn niet gespannen is als je hond zit.
In ieder geval niet constant
Buiten bereik van de flexi zogezegd.
En dan laten zitten en volledig concentreren op jou.
Als daar ruimte genoeg voor is.
Bij een sloot o.i.d. wordt het lastiger.
En wat Zoie schrijft.
Zorg dat de lijn niet gespannen is als je hond zit.
In ieder geval niet constant