Het veld blijft leeg
Ik heb wel een vermoeden
Een stap buiten het hek en de scheldende stoere jongen verandert in een bescheiden exemplaar?
Moderator: moderatorteam

Nee, twee honden die door een hek naar elkaar staan te schelden terwijl twintig centimeter verder het hek op houdt. De ene hond kan ik niet goed inschatten, maar de grote zwarte hond doet dit duidelijk uit angstranetje schreef:Het is vast leuk, maar ik zie niks.
Het veld blijft leeg![]()
Ik heb wel een vermoeden![]()
Een stap buiten het hek en de scheldende stoere jongen verandert in een bescheiden exemplaar?

Ohh dat is gekHilde schreef:Nee, twee honden die door een hek naar elkaar staan te schelden terwijl twintig centimeter verder het hek op houdt. De ene hond kan ik niet goed inschatten, maar de grote zwarte hond doet dit duidelijk uit angstranetje schreef:Het is vast leuk, maar ik zie niks.
Waar baseer je dat op?Hilde schreef:Nee, twee honden die door een hek naar elkaar staan te schelden terwijl twintig centimeter verder het hek op houdt. De ene hond kan ik niet goed inschatten, maar de grote zwarte hond doet dit duidelijk uit angstranetje schreef:Het is vast leuk, maar ik zie niks.
Als je naar de zwarte hond kijkt zie je (bij het blaffen) dat hij zijn gewicht naar achteren verplaatst, zijn oren naar achteren legt en zijn staart gaat ook een paar keer naar beneden. Van die kleine subtiele signalen waaruit voor mij blijkt dat hij niet zeker is van zijn zaakApple schreef:Waar baseer je dat op?
Mijn inziens gewoon twee honden die liever geen andere honden rond territorium dulden en zich in het verhaal enorm gesterkt voelen door het hek. Gewoon een beetje viswijven samen

Onzekerheid? Ja, dat zie ik er wel in, gezien de signalen die je ook omschrijft, maar echt angst?Hilde schreef:Als je naar de zwarte hond kijkt zie je (bij het blaffen) dat hij zijn gewicht naar achteren verplaatst, zijn oren naar achteren legt en zijn staart gaat ook een paar keer naar beneden. Van die kleine subtiele signalen waaruit voor mij blijkt dat hij niet zeker is van zijn zaakApple schreef:Waar baseer je dat op?
Mijn inziens gewoon twee honden die liever geen andere honden rond territorium dulden en zich in het verhaal enorm gesterkt voelen door het hek. Gewoon een beetje viswijven samen
Edit: Het kan nog steeds zo zijn dat ze die andere hond gewoon niet daar willen zien, maar de achterliggende emotie/gedachte is denk ik geen boosheid, maar angst
Hoe zie jij onzekerheid?Apple schreef:Onzekerheid? Ja, dat zie ik er wel in, gezien de signalen die je ook omschrijft, maar echt angst?
Dat zie ik er niet in.

Dat vond ik nu ookZamunda schreef:Whahaha, echt knap hoe ze die paar centimeter hek nog gebruiken.
Nee hoor, jij voelt je toch ook wel eens onzeker of je haar wel goed zit, maar dan ben je toch ook niet angstig, zo kan een hond zich toch ook onzeker voelen over zijn actie, maar er toch mee doorgaan gezien het (hele kleine) stukje hek wat blijkbaar toch een klein stukje zekerheid geeft.Hilde schreef:Hoe zie jij onzekerheid?Apple schreef:Onzekerheid? Ja, dat zie ik er wel in, gezien de signalen die je ook omschrijft, maar echt angst?
Dat zie ik er niet in.In mijn ogen is onzekerheid eigenlijk vaak een (milde) vorm van angst of komt iig voort uit angst, toch? Ik vraag me inderdaad af of deze hond doodsangsten uit staat, maar ik denk wel dat er een deel angst bij zit
Exact, dat denk ik dus idd ook, mijn angsthaas zou hier echt niet blijven staan maar al 20 straten verderop zijn...Apple schreef:Nee hoor, jij voelt je toch ook wel eens onzeker of je haar wel goed zit, maar dan ben je toch ook niet angstig, zo kan een hond zich toch ook onzeker voelen over zijn actie, maar er toch mee doorgaan gezien het (hele kleine) stukje hek wat blijkbaar toch een klein stukje zekerheid geeft.Hilde schreef:Hoe zie jij onzekerheid?Apple schreef:Onzekerheid? Ja, dat zie ik er wel in, gezien de signalen die je ook omschrijft, maar echt angst?
Dat zie ik er niet in.In mijn ogen is onzekerheid eigenlijk vaak een (milde) vorm van angst of komt iig voort uit angst, toch? Ik vraag me inderdaad af of deze hond doodsangsten uit staat, maar ik denk wel dat er een deel angst bij zit
De houding van de zwarte hond is niet heel zelfzeker, geeft ook wel aan dat hij waarschijnlijk niet uit is op echt een hond in stukken scheuren (dat hadden ze anders ook wel gedaan) maar toch blijft hij proberen om de andere hond weg te jagen, of toch te intimderen.
Een hond met angst zou hier voor weg gaan, die gaat niet bij een hek het geblaf opzoeken.
Als de zwarte hond in een kooi had gezeten had ik angst misschien nog wel plausibel gevonden, dan kan een hond niet weg, en kan uitvallen de beste remedie zijn. Maar hier waar beide honden volledige vrijheid hebben, zie ik geen angst.
Mwahhh denk niet dat een onzekere hond per definitie ook meteen angstig isHilde schreef:Hoe zie jij onzekerheid?Apple schreef:Onzekerheid? Ja, dat zie ik er wel in, gezien de signalen die je ook omschrijft, maar echt angst?
Ja, maar is dat niet voortvloeiend uit de 'angst' om niet geaccepteerd te worden, niet mooi gevonden te worden, niet leuk gevonden te worden, etc? Is onzekerheid niet een uiting van een (milde) angst?Apple schreef:Nee hoor, jij voelt je toch ook wel eens onzeker of je haar wel goed zit, maar dan ben je toch ook niet angstig, zo kan een hond zich toch ook onzeker voelen over zijn actie, maar er toch mee doorgaan gezien het (hele kleine) stukje hek wat blijkbaar toch een klein stukje zekerheid geeft.
Ik ken wel honden die hartstikke bang zijn voor andere honden en toch ze de huid vol schelden, ook los. Ik denk dat het allergrootste deel van de honden die uitvalt (of dat nou aan de lijn, het hek, los, of wat dan ook is), bang is. Er zijn denk ik maar heel weinig honden die écht boos zijn op andere honden. De aanval is de beste verdediging, gok ik. En natuurlijk is er dan verschil tussen soorten angst en de heftigheid van die angst en hoe die angst tot uiting komt maar ik denk echt dat veel onzekerheid voort komt uit de basisemotie angstDe houding van de zwarte hond is niet heel zelfzeker, geeft ook wel aan dat hij waarschijnlijk niet uit is op echt een hond in stukken scheuren (dat hadden ze anders ook wel gedaan) maar toch blijft hij proberen om de andere hond weg te jagen, of toch te intimderen.
Een hond met angst zou hier voor weg gaan, die gaat niet bij een hek het geblaf opzoeken.

Ik heb het net kunnen zien op fbInge O schreef:heb je het nog steeds niet kunnen zien? je mist wel iets dan hoorranetje schreef:Het is vast leuk, maar ik zie niks.
Een stap buiten het hek en de scheldende stoere jongen verandert in een bescheiden exemplaar?.
Inge O schreef:voor mij is zoiets duidelijk, ze zeggen heel graag A maar liever geen B en passen zich daaraan aanranetje schreef: Ik heb het net kunnen zien op fb![]()
Vind het wel maf![]()
Misschien vinden ze het beiden gewoon te eng om de confrontatie zonder hek op te zoeken.
Of ze zijn zo gewend om op elkaar te schelden door het hek dat ze die gewoonte volhouden..
Inge O schreef:lijkt op het verhaaltje dat ik hier hoger vertelde.
ranetje schreef:Het is vast leuk, maar ik zie niks.
Ja, je hebt gelijkInge O schreef:als je zo verder doortrekt kan je ons hele bestaan en handelen terugvoeren naar 'angst' want alles wat we doen of niet doen is wel ergens in de verre verte terug te voeren op angst op die manier (gaan werken doen we uit angst om niks te eten te hebben, een relatie ga je aan uit angst om alleen te blijven, een hond neem je uit angst om alleen te moeten wandelen en je maatjesgevoel nergens kwijt te kunnen enz. enz.).
daarom deel ik angst altijd op in twee categorieën : angst als drijfveer en angst als emotie. angst als drijfveer zit in bijna alles, angst als emotie gelukkig juist in heel weinig - als het goed is (tenzij bij prooidieren) - en alleen angst als emotie vind ik echte angst want die voél je echt en die laat je vaak rare en ondoordachte dingen doen.

Angelique. schreef:
Exact, dat denk ik dus idd ook, mijn angsthaas zou hier echt niet blijven staan maar al 20 straten verderop zijn...
Wat een hilarisch filmpje....sukkels![]()

Dank jeSterre schreef:Angelique. schreef:
Exact, dat denk ik dus idd ook, mijn angsthaas zou hier echt niet blijven staan maar al 20 straten verderop zijn...
Wat een hilarisch filmpje....sukkels![]()
Off topic. Maar wat heb jij een prachtige foto in je onderschrift Angelique.
Dank voor de verduidelijkingInge O schreef:zoiets, ja - misschien is dit duidelijker wat ik bedoel : voor mij is het geen angst maar is het wel gebaseerd op angst (maar de hond is en voelt zich dus niet angstig).Hilde schreef:Dus, even kort samenvattend, als ik het goed begrijp: een hond die vlucht of trillend onder een tafel zit is angst terwijl veel uitvalgedrag vaak wel onzekerheid is maar niet échte, pure angst. Is dat het onderscheid dat je maakt? Hoe dan ook bedankt voor de uitleg
kan taalvitterij lijken maar zo zie ik het niet.