Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Even jullie hulp nodig

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Even jullie hulp nodig

Ongelezen bericht door flamme »

Taran is gefixeerd op andere honden. Zeker als ze blaffen. Hij blaft niet terug maar wil er naar toe. Niet eens vanuit agressie volgens mij maar dat gaan we maar niet uittesten.

Nu begrijp ik dat in hem af moet leiden. Maar hoe?
Balletjes en speeltjes werken niet. Raar doen ook (dat is ie wel gewend denk ik :Q: ). Lekkers??
Mwah daar is ie dan ook niet echt in geïnteresseerd.

Ik wil best omlopen en tijdelijk meer afstand nemen maar ik wil ook dat hij leert om ze gewoon te negeren.
Het ging eigenlijk best goed, maar sinds deze week heeft hij ineens de kolder weer in zijn kop ofzo.

Iemand tips?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Even jullie hulp nodig

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik heb bij laicka de jackpot ingezet, slagroom en verse pens. Tipje, doe bij de pens wel handschoenen aan.

Misschien kan je het in scene zetten?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

aan de lijn?

waarom niet gewoon een 'nee mag niet' en samen doorlopen?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

renee-uk schreef:aan de lijn?

waarom niet gewoon een 'nee mag niet' en samen doorlopen?

Ja aan de lijn.

Nou, dat nee mag niet krijgt ie wel, maar als ie op zijn achterpoten staat om er naar toe te trekken krijg je toch een lamme arm zeg maar, ondanks dat ik gewoon doorloop.

Ik zal de situatie schetsen zoals dit de afgelopen week gaat.

Taran ziet een hond in de verte. Maakt zich kleiner en gaat een beetje (niet helemaal dus) in de sluipmodus. Voorheen zette ik, vooooor dit punt al in want dat gefixeerd wil ik al niet.

Maar goed, sluipmodus dus. De andere hond komt dichterbij en reageert niet op Taran, dan is Taran geïnteresseerd maar komt uit de sluipmodus en loopt door al kijkt hij wel af en toe achterom. Reageert de hond wel, of heeft de andere hond Taran eerder gezien en begint al te blaffen (en helaas zijn er veel toeristen met kleine kefhondjes) dan wil Taran er naar toe. Hij trekt, maakt rare sprongen, staat oo de achterpoten enzenz, bijzonder vervelend.
Ik kan hem daarvoor op zijn kop geven, maar dat maakt niet echt indruk (dus ik doen het niet goed) maar ik wil het gedrag er ook uit krijgen.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Als hij zover in de focus is dat hij niet reageert op geur of geluid, kun je een calm freeze proberen waar je ook gelijk zijn zicht blokkeer met je lichaam ervoor te zitten
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Geen idee of dat iets is wat voor Taran werkt, maar ik heb een tijdje geleden gewandeld met de fisher discs in m'n broekzak.
Cody snapt de fisher discs heel goed (ooit ingezet vanwege uitvallen bij de poort naar kleine kinderbeentjes) en met een kleine "tingel" in mijn broekzak van de discs was zijn fixatie doorbroken en kwam het concept snoepje+blije baas wel bij hem binnen. Dat ging van; Cody uit z'n plaat naar andere hond (ook niet agressief overigens), Judith tingelt, Cody denkt na, Cody kijkt naar vrouwtje, Judith uit d'r plaat van blijdschap, koekje erin :mrgreen:
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Die dingen raad ik af, maak je je hond vaak onzeker mee
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

waar heb je wel effect mee als ie iets doet wat ie niet mag?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Marco88 schreef:Die dingen raad ik af, maak je je hond vaak onzeker mee
Cody juist niet, zelfs hij niet, en hij is al onzeker van karakter. Maar omdat nu de verwachtingen heel duidelijk zijn, loopt hij veel zekerder langs andere honden.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

renee-uk schreef:waar heb je wel effect mee als ie iets doet wat ie niet mag?

Normaal is een "eheh" genoeg. Bij bv. spullen stelen. Of als hij wil plassen waar hij niet mag dan is een "nee" voldoende.

Bij mijn zus is hij gefixeerd op de konijnen, anders gedrag natuurlijk wamt dat komt echt vanuit jachtinstinct, maar zelfs daar krijg ik hem met een raar geluid wel uit. Of, als hij niet luistert loop ik er naar toe, wijs ik met een streng gezicht en zeg "weg". Dat werkt ook redelijk.
renee-uk
Zeer actief

flamme schreef:

Normaal is een "eheh" genoeg. Bij bv. spullen stelen. Of als hij wil plassen waar hij niet mag dan is een "nee" voldoende.

Bij mijn zus is hij gefixeerd op de konijnen, anders gedrag natuurlijk wamt dat komt echt vanuit jachtinstinct, maar zelfs daar krijg ik hem met een raar geluid wel uit. Of, als hij niet luistert loop ik er naar toe, wijs ik met een streng gezicht en zeg "weg". Dat werkt ook redelijk.
trek je datzelfde strenge gezicht als je hem verbiedt op zijn achterpoten te gaan staan en sommeert om mee te komen cq door te lopen en laat je duidelijk in je stem doorklinken dat je dit echt, als in echtechtecht, niet wil hebben?
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kan je met dat geluid meteen zijn zicht gaan blokkeren?
Dus "eheh" .............> tussen die andere hond en taran gaan staan met je gezicht naar Taran toe.............> commando zit en dan moet hij blijven zitten.
Afhankelijk van de situatie wacht je tot de andere hond voorbij is, of je neemt hem meteen mee de andere kant op zodat je de afstand groter maakt.
Daarna kan je beslissen of je er in een boog omheen loopt met aandacht van Taran of je neemt een andere route?

Misschien zal hij in het begin niet erg reageren op dat "eheh", maar beste kans dat het na enige tijd wel gaat werken als jij maar volhoudt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Reageerd hij ook zo heftig als je van te voren de hond ziet aankomen en hij niet? Dan gek gaat doen en dus gek voorbij die hond loopt?
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Devel schreef:Reageerd hij ook zo heftig als je van te voren de hond ziet aankomen en hij niet? Dan gek gaat doen en dus gek voorbij die hond loopt?

Yep dan doet ie net zo.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

renee-uk schreef:
flamme schreef:

trek je datzelfde strenge gezicht als je hem verbiedt op zijn achterpoten te gaan staan en sommeert om mee te komen cq door te lopen en laat je duidelijk in je stem doorklinken dat je dit echt, als in echtechtecht, niet wil hebben?

Ja dan ben ik zeker net zo streng maar blijkbaar is de trigger dan groter ofzo.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

ranetje schreef:Kan je met dat geluid meteen zijn zicht gaan blokkeren?
Dus "eheh" .............> tussen die andere hond en taran gaan staan met je gezicht naar Taran toe.............> commando zit en dan moet hij blijven zitten.
Afhankelijk van de situatie wacht je tot de andere hond voorbij is, of je neemt hem meteen mee de andere kant op zodat je de afstand groter maakt.
Daarna kan je beslissen of je er in een boog omheen loopt met aandacht van Taran of je neemt een andere route?

Misschien zal hij in het begin niet erg reageren op dat "eheh", maar beste kans dat het na enige tijd wel gaat werken als jij maar volhoudt.

Dat deed ik tot vorige week inderdaad.

Eheh, daarna een kijk eens hier en als hij dan de aandacht op mij had een beloning. Dat werkte redelijk. Nu ineens heeft hij besloten dat dat niet meer voldoende is ofzo.
ranetje
Zeer actief

flamme schreef:
ranetje schreef:Kan je met dat geluid meteen zijn zicht gaan blokkeren?

Dat deed ik tot vorige week inderdaad.

Eheh, daarna een kijk eens hier en als hij dan de aandacht op mij had een beloning. Dat werkte redelijk. Nu ineens heeft hij besloten dat dat niet meer voldoende is ofzo.
Ben je per ongeluk op kortere afstand gaan oefenen?

Ik zou in ieder geval zijn uitzicht op de andere hond blokken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Nee niet dat ik kan zeggen. Ik ben ook in mijn geheugen aan het graven of er iets is gebeurd. Maar behalve dat we een aanvaring met een kat hebben gehad waarbij we ons allemaal rot schrokken omdat de kat ineens woest uit de struiken sprong is er niks gebeurd.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat zijn gedrag naar honden daar vandaan komt eigenlijk.

Zicht blokken ga ik doen :ok:
Heb net de hele koelkast overhoop gegooid en ontdekt dat Taran heeeeel blij wordt van knakworsten. Dus zicht blokken en weer een stapje terug door hem streng toe te spreken dat hij normaal moet doen in combinatie met belonen bij aandacht voor mij? Zoiets?
renee-uk
Zeer actief

en wat als je hem ongezouten de waarheid vertelt: dat je :gvd: niet wil hebben dat ie zo idioot doet?

ik denk trouwens dat ik om zou draaien zo gauw ie op zijn achterste benen ging.
hij wil er graag heen en jij maakt dat onmogelijk.
of ik erbij zou mopperen weet ik niet, dat ligt aan de hond en ik ken taran alleen uit de verhalen.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

flamme schreef:Nee niet dat ik kan zeggen. Ik ben ook in mijn geheugen aan het graven of er iets is gebeurd. Maar behalve dat we een aanvaring met een kat hebben gehad waarbij we ons allemaal rot schrokken omdat de kat ineens woest uit de struiken sprong is er niks gebeurd.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat zijn gedrag naar honden daar vandaan komt eigenlijk.

Zicht blokken ga ik doen :ok:
Heb net de hele koelkast overhoop gegooid en ontdekt dat Taran heeeeel blij wordt van knakworsten. Dus zicht blokken en weer een stapje terug door hem streng toe te spreken dat hij normaal moet doen in combinatie met belonen bij aandacht voor mij? Zoiets?
Ja zoiets :ok:
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

renee-uk schreef:en wat als je hem ongezouten de waarheid vertelt: dat je :gvd: niet wil hebben dat ie zo idioot doet?

of ik erbij zou mopperen weet ik niet, dat ligt aan de hond en ik ken taran alleen uit de verhalen.

Ik heb hem gisteren gedwongen om op 4 poten te blijven staan door hem laag te houden aan halsband en hem echt wel flink uitgefoeterd. Hij kijkt me aan, doet zijn oren naar achteren en draait om om vervolgens precies hetzelfde te doen. Toen heb ik hem aan zijn halsband (en een stuk nekvel) meegesleept voorbij zijn doel.
Eenmaal voorbij het "object" kijkt hij nog 2 x om en is het klaar.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

flamme schreef:
renee-uk schreef:en wat als je hem ongezouten de waarheid vertelt: dat je :gvd: niet wil hebben dat ie zo idioot doet?

Ik heb hem gisteren gedwongen om op 4 poten te blijven staan door hem laag te houden aan halsband en hem echt wel flink uitgefoeterd. Hij kijkt me aan, doet zijn oren naar achteren en draait om om vervolgens precies hetzelfde te doen. Toen heb ik hem aan zijn halsband (en een stuk nekvel) meegesleept voorbij zijn doel.
Hmm, ik lees dit nu terug en ik denk dat als ik hem wat lekker naar binnen had gepropt toen hij me aankeek en zijn oren naar achteren deed het misschien wel net voldoende afleiding was geweest.

En, ik bedacht me ook, dat Taran 2 dagen minder beweging heeft gehad omdat ik 4 nachten had en dus geen heel lange ronde heb gedaan.
renee-uk
Zeer actief

flamme schreef:
flamme schreef:

Hmm, ik lees dit nu terug en ik denk dat als ik hem wat lekker naar binnen had gepropt toen hij me aankeek en zijn oren naar achteren deed het misschien wel net voldoende afleiding was geweest.

En, ik bedacht me ook, dat Taran 2 dagen minder beweging heeft gehad omdat ik 4 nachten had en dus geen heel lange ronde heb gedaan.
en zo vallen dingen op hun plek als je ze even opschrijft en deelt ;)
een apekop is en blijft het wel trouwens :I:
Afbeelding

flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Een grote apekop inderdaad :wink:
Ja even delen helpt zeker :cheer:

Ik weet meestal best hoe ik het wil en moet aanpakken maar soms moet ik even pas op de plaats maken en nadenken over wat ik moet aanpassen :wink:

Vanaf volgende week heb ik vakantie, dan ga ik dit even grondig oefenen weer. In scène zetten en kijken hoever we dan komen :ok:
Laatst gewijzigd door flamme op 30 jul 2014 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik vind de 'Look at That' methode van Leslie McDevitt wel handig hiervoor. Hierbij leer je de hond juist kijken naar de andere hond, maar direct erna naar jou. In dit filmpje zie je hoe je dit kunt aanleren en toepassen https://www.youtube.com/watch?v=EdraNF2hcgA.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Heb in het dagboek van Taran in "algemeen" wat foto's neergezet maar wilde hier ook een update geven.

Nadat ik erachter kwam waar Taran's gedrag mogelijk mede vanaf kwam ben ik gaan oefenen met extra lekkere snoepjes terwijl Taran al moe was.
Natuurlijk is het gedrag niet 100% weg maar wel goed te handelen. Hij laat zich afleiden en reageerd niet meer hysterisch. Wil nog wek naar de honden toe maar als dat niet mag dan legt hij zich daar sneller bij neer.

Oefening baart kunst dus we gaan vrolijk door :cheer:
renee-uk
Zeer actief

goesso!
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Super Natasha :ok:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
ranetje
Zeer actief

Owww ja dat was het :ok:
Goed dat het al zo'n stuk beter lukt :D
Afbeelding
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

Ik zou ook ergens "vreemd" gaan wandelen. Vaak helpt het als je van omgeving veranderd. Dan is ook het niet meer zijn eigen territorium. Riva wilde dit als jonge hond ook nog wel eens doen. Wij wonen in een rustig dorp, en komen niet vaak wat tegen. En als we wat tegen komen, zijn het onopgevoede honden die 90% van hun leven in een kennel liggen.
Maar als wij Maastricht met haar ingaan/ingingen dan is het een voorbeeldige hond, en daar kom je om de halve klap honden tegen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”