Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeding en tandsteen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Voeding en tandsteen

Ongelezen bericht door Lientje »

Toen we ruim een jaar geleden ons Spaanse meisje ophaalden had ze een brandschoon spierwit gebit, ze was toen geschat op 1jr en 9 maanden. Nu ruim een jaar verder heeft Lien behoorlijk wat aanslag op met name haar hoektanden en de grote kiezen achter in haar bek. Ze krijgt nu sinds een half jaar Acana grainfree en daarvoor Hills. Verder krijgt ze 2-3 dagen per week KVV. Je leest weleens dat tandsteen/aanslag door brokken komt en dat honden die altijd KVV/BARF krijgen geen tandsteen krijgen. Klopt dit inderdaad? Heeft iemand daar ervaring mee?
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Voeding en tandsteen

Ongelezen bericht door Linsey »

Hier helpt alleen poetsen tegen tandsteen en dan nog niet 100%, vooral bij 1 hond niet. Het word vaak gezegd dat BARF/NRV zorgt voor geen tandsteen, helaas klopt dat dus niet altijd.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Volgens mij is het een groot deel aanleg en een klein deel voeding. Ik kan bij mijn oudste hond de tanden wel schoner krijgen door pens en bot te voeren, die zijn schoner geworden daardoor. Maar als ze een tijdje geen bot eet, maar alleen kvv komt het weer terug, alleen niet heel ernstig. De jongste heeft geen enkel stukje aanslag en die eet hetzelfde (met nog wat slechtere dingen tussendoor)
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Ik denk ook dat aanleg de belangrijkste factor is.
Mijn honden krijgen brok van de Lidl. En tussendoortjes.
Geen aanslag op het gebit te zien, is helemaal wit.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

De hond van mijn broer die volledig op brok staat ( de hond, niet mijn broer :F: ) heeft een hagelwit gebit terwijl ik bij Romis regelmatig tandsteen van zijn hoektanden moet krabben. Nawosh heeft nergens last van. Het heeft vooral met de samenstelling van het speeksel te maken.
Groetjes, Marjan
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Mijn reuen waarvan eentje zijn hele leven al rauw krijgt en de ander sinds zijn anderhalf op rauw zit hebben nu ze zes zijn zulke tanden:
Afbeelding
Niet heel slecht maar wit zijn ze niet meer.
De ene heeft al een gebitsreiniging ondergaan, de ander volgt binnen een paar maanden.

Rauw staat dus niet garant voor blinkende gebitjes.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ik geef tegenwoordig maar een dental stick en verder brokken gaat een stuk beter.
Afbeelding
*Ellen*

Dat is een hoop aanslag zoals ik het zie.
*Ellen*

yodi schreef:Ik geef tegenwoordig maar een dental stick en verder brokken gaat een stuk beter.
Dental sticks gaan hier hap slik weg, er wordt niet op gekauwd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila krijgt ook kvv en heeft vaak wel wat aanslag op haar achterste kiezen. Ik merk wel dat ze minder aanslag heeft als ik haar meer kluif-/barfhapjes geef (zoals karkasjes). Volgens mij werkt kluiven/BARF dus beter om de tanden wit te houden, vooral aangezien Mila echt niet kauwt op haar kvv, dat is hap-slik-weg.
Ik denk ook dat het voor een groot deel aanleg is. Kvv en BARF staat in ieder geval niet garant voor een hagelwit gebitje, maar ik denk wel dat het wat helpt.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

1 x is genoeg
Rosannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oud Duitse herder

Ongelezen bericht door Rosannex »

Hier krijgen ze allemaal hetzelfde te eten. De ene keer brokken en de andere keer vlees.
De één heeft altijd een prachtig gebit ,terwijl bij de ander het gebit wel al meerdere malen schoongemaakt
moest worden i.v.m. tandsteen. Ze hebben beide bijna dezelfde leeftijd, dus daar ligt het verschil ook niet.
Dogs are where the heart is
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Lientje schreef:Toen we ruim een jaar geleden ons Spaanse meisje ophaalden had ze een brandschoon spierwit gebit, ze was toen geschat op 1jr en 9 maanden. Nu ruim een jaar verder heeft Lien behoorlijk wat aanslag op met name haar hoektanden en de grote kiezen achter in haar bek. Ze krijgt nu sinds een half jaar Acana grainfree en daarvoor Hills. Verder krijgt ze 2-3 dagen per week KVV. Je leest weleens dat tandsteen/aanslag door brokken komt en dat honden die altijd KVV/BARF krijgen geen tandsteen krijgen. Klopt dit inderdaad? Heeft iemand daar ervaring mee?
Nee, Gil heeft geen greintje tandsteen en die krijgt zo ongeveer alleen maar brokken, en Sneeuw had al tandsteen en ik weet niet wat die kreeg, maar die heeft nu een combi van brok en vers, en ik moet echt poetsen anders heeft ze een stinkbek.
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 16 aug 2014 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik heb zelf het idee dat de grote stukken vleesbot en penslap toch wel voor een tandenpoets effect zorgen. Maar dat geeft dus geen garanties zoals ik lees, en sommige doen het dus ook prima op brok.
Als mijn hond er last van zou krijgen dan zou ik ook gaan poetsen en krabben waar nodig.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Pasha had wel last van tandsteen en plaque toen ze nog geen vers kreeg, jaren terug. Na een maand of 3 zagen haar tandjes er weer blinkend uit. De weimen hebben soms op hun hoektanden wel een beetje, maar dat haal ik er met mijn nagel af.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik denk dat t vaak ook afhangt van welke brok je geeft, de een zal meer plaque geven dan de ander
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

Hier beide kvv en knaagbotjes. Tibbe heeft al zijn hele leven last van tandsteen terwijl Pleun een hagelwit gebitje heeft. Bij Tibbe helpt het wel om runderhoefjes te geven...daar knaagt hij blijkbaar beter/anders op.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Lientje »

miriam schreef:Hier beide kvv en knaagbotjes. Tibbe heeft al zijn hele leven last van tandsteen terwijl Pleun een hagelwit gebitje heeft.
Dus eigenlijk blijkt wel uit een hoop reacties dat het ook voor een groot gedeelte aanleg is :ugh: . Lien gaat volgende week naar de DA dan gaan ze proberen zonder narcose met een krabbertje het tandsteen eraf te halen en dan gaan we hier ook maar over op de dagelijkse tandenpoetsbeurt, als dat lukt tenminste. Dentasticks zijn hier ook hap slik weg en kauwbotten worden allemaal begraven. BARF gaat me weer net iets te ver, dan zit ik een uur lang op het puntje van mun stoel of ze niet stikt in haar bot :schrik:
nathalie schreef:Pasha had wel last van tandsteen en plaque toen ze nog geen vers kreeg, jaren terug. Na een maand of 3 zagen haar tandjes er weer blinkend uit. De weimen hebben soms op hun hoektanden wel een beetje, maar dat haal ik er met mijn nagel af.
Bedoel je met vers KVV of BARF? Heb je de tanden niet eerst laten schoonmaken bij de DA, zijn ze vanzelf schoon geworden door vers voer? Ben benieuwd wat je dan voert, misschien kan ik dat ook nog proberen mits het geen BARF is :mrgreen:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

nathalie schreef:Pasha had wel last van tandsteen en plaque toen ze nog geen vers kreeg, jaren terug. Na een maand of 3 zagen haar tandjes er weer blinkend uit. De weimen hebben soms op hun hoektanden wel een beetje, maar dat haal ik er met mijn nagel af.
Bedoel je met vers KVV of BARF? Heb je de tanden niet eerst laten schoonmaken bij de DA, zijn ze vanzelf schoon geworden door vers voer? Ben benieuwd wat je dan voert, misschien kan ik dat ook nog proberen mits het geen BARF is :mrgreen:[/quote]

Wij zijn begonnen met een keer of 3 in de week AHV. Daarna ook af en toe wat barf erbij en toen een hele tijd Carnibest. Verschillende merken in de tussentijd gehad, maar nu weer hoofdzakelijk Carnibest, met Naturis, smuldier en Energique erbij. Pasha krijgt al een hele tijd geen barf meer, dat eet ze zelf niet meer,
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Laniboekje
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Laniboekje »

Mijn hond had eerste een mooier gebit toen ze nog brokken van ProPlan kreeg. Heb het idee dat, sinds de overstap naar KVV gemaakt is, de aanslag erger is.
Mevrouw is helaas niet zo een kluiver dus ik moet regelmatig poetsen maar weg krijg ik het helaas niet.
Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen

Ongelezen bericht door Le Grand »

Ik geloof zeker dat de ene hond er gevoeliger voor is dan de andere maar Bowie krijgt sinds een aantal maanden gedroogd zeewier door z'n eten, dit is bij hem voor de bevordering van pigment maar als neveneffect schijnt het ook te helpen bij het voorkomen van tandsteen. Het is heel goedkoop iets van 13 euro voor 1.5kg. dus misschien is het te proberen.
Afbeelding
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Ik voer kvv en van de 5 honden heeft er 1 tandsteen,de hond is 2,5 en staat vanaf jongs af aan op vers vlees voeding.Ik geef ook gedroogde pens en botten en verse lappen pens,maar niks helpt.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Eendennekken, kip- eend- zalmkarkassen, pensstaafjes etc.

Blinkend ivoor :ok:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Heb een kat die al 9 jaar op vlees staat, met een schit-te-rend witte glimlach. Bijna zoals die reclame. Dat had me niet gelukt op brokjes, ik ken geen enkele andere kat (op brok) zonder tandsteen/plaque.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Badu schreef:Eendennekken, kip- eend- zalmkarkassen, pensstaafjes etc.

Blinkend ivoor :ok:
Dat geef ik ook maar geen blinkend ivoor :F: Dierenarts heeft weleens gezegd dat wanneer ze meer met de ene kant kauwen dan kan je aan de andere kant tandsteen krijgen.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Le Grand schreef:Ik geloof zeker dat de ene hond er gevoeliger voor is dan de andere maar Bowie krijgt sinds een aantal maanden gedroogd zeewier door z'n eten, dit is bij hem voor de bevordering van pigment maar als neveneffect schijnt het ook te helpen bij het voorkomen van tandsteen. Het is heel goedkoop iets van 13 euro voor 1.5kg. dus misschien is het te proberen.
Ik geef ook zeewier en ook ter bevordering van het pigment maar ik merk er echt geen jota van :blauwoog: zie jij verschil?
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Zeewier ook geprobeerd, werkt hier ook niets.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Figo heeft ook tandsteen. Wel iets minder geworden. Ze krijgen hier brok en Smuldier.
Nani had een puntgaaf gebitje ( maar stinkt wel uit haar bek, Figo weer niet ) Nani krijgt voornamelijk Smuldier of brok. Haar tandjes zijn heel mooi.
Geen idee wat ze heeft gehad voordat ze hier kwam. Figo heeft gewoon aanleg voor tandplak, ze krijgen genoeg te kauwen. Mijn kat krijgt zowel brokjes als vlees en zijn gebit is ook prima.
Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen

Ongelezen bericht door Le Grand »

Ik geef ook zeewier en ook ter bevordering van het pigment maar ik merk er echt geen jota van :blauwoog: zie jij verschil?[/quote]

Ja, bij Bowie wilde ik proberen om z'n neus die bruin/zwart is wat donkerder te krijgen en dat lukt absoluut. Over tandsteen vind ik moeilijker Bowie z'n tanden zijn nog heel erg schoon maar hij is nog maar 2 en nog geen 'vieze' tanden gehad. Dus misschien is hij er niet zo gevoelig voor.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nathalie schreef:Pasha had wel last van tandsteen en plaque toen ze nog geen vers kreeg, jaren terug. Na een maand of 3 zagen haar tandjes er weer blinkend uit.
Dat is mijn ervaring ook geweest :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”