Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Katten fixatie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Katten fixatie

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ik heb een mechelaar-teefje in de herplaatsing. Ik ben haar gastgezin op dit moment. Omdat ze niet met katten kan de haar eigenaar ook katten heeft, en nu zelfs kittens. En in een woonwijk woont, terwijl ik op een boerderij woon. Ze is hier nu drie week, ze is tien maand oud.

Ik heb ook katten, en dat gaat redelijk. In mijn aanwezigheid weet de dame wel beter ondertussen. Ik heb hard getraind met haar op het accepteren van de katten. Dit door haar aangelijnd te hebben in huis, en haar te laten kijken. Kijken is goed, alle actie die daar op volgt wordt "bestraft"door terugzetten op haar plek.
Ik heb deze manier gekozen omdat ze compleet in haar fixatie zit. Er is geen contact te krijgen, er valt niets af te leiden, niets te straffen, niets te belonen. De adrenaline heeft haar op zo'n moment zo in zijn greep dat ze compleet van de wereld is.
Op het moment dat haar lichaam de adrenaline-golf niet langer in stand kan houden (opwinding kan niet eeuwig duren) en ze oogcontact zoekt wordt ze beloond met iets heel lekkers.
Binnen:
Bij het zien van een kat verstard ze, er wordt niet meer gehijgd, puntje van de tong uit de (gesloten) bek. Trillen van de adrenaline. Compleet onbereikbaar, maar niet agressief bij fysieke correctie (het terugzetten op de plaats)
Dit wordt dus beter, ik heb een ontzettend bijdehante kat, die het werkelijk niet boeit, en rustig op schoot komt liggen terwijl Lay naast me ligt. En dan kan ze zich "beheersen". Op een gegeven moment gaat ze smakken en gapen en een seconde wegkijken, en dat beloon ik dan dus. Wel kan ze een poosje later weer in een "episode" schieten.
Buiten:
Ze kan de katten nu negeren als ze mijn oog op haar voelt. Ze kan buiten in de tuin spelen, terwijl de katten op het tuinmeubilair slapen. Maar als ze er eentje om een hoekje treft, of ergens in de bosjes, dan gaat ze door het lint, en ik denk dat ze een kat zou durven doden.
Bij het naar buiten gaan zit ze aan de lijn (er kunnen katten in de gang zitten) en weet ze precies hoe het moet. Zitten en wachten voor de deur, en dan zonder geloer door naar het voorhek, waar ze na netjes zitten los mag mee de tuin uit. Omgekeerd hetzelfde bij het naar binnen gaan. Ze wil het heel graag goed doen.

Ik zie dus wel verbetering. Maar ik weet nu even niet zo goed wat ik mag verwachten.
Gaat dit gedrag ooit helemaal slijten? Of blijft ze een risico met katten?
Ik heb nog nooit een hond gehad/begeleidt die zó op katten gefixeerd is.
Überhaupt heb ik geen ervaring met deze extreme mate van fixatie. Zou het probleem zich kunnen verleggen? Het zoeken van een andere uitlaatklep als ik haar zoals nu dwing geen katten meer te fixeren? Ze krijgt uiteraard genoeg uitdaging aangeboden.
Iemand meer ervaring? Of misschien een andere aanpak die heel goed gewerkt heeft? Nu sta ik achter de aanpak die ik nu gebruik, maar twee weten meer dan een, nietwaar?

Het speelt een beetje in mijn hoofd haar te houden, al zijn daar ook wel wat (andere) tegens aan verbonden. Maar buiten de katten om is het werkelijk de meest fantastische hond. Maar goed, niet alleen ik hoef blij te zijn, zij moet ook zo fijn mogelijk leven.
En er is vast iemand zonder katten die haar net zo geweldig vind als ik. Alleen daar, als er geen katten zijn om te fixeren, wat gebeurt er dan met dit gedrag? Wie heeft ervaring/ideeën?
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Lemuria

Re: Katten fixatie

Ongelezen bericht door Lemuria »

Een hond die zó gefixeerd is op katten kun je naar mijn mening wel trainen om er redelijk mee om te gaan/ze te negeren, maar echt 100% dit gedrag eruit krijgen gaat denk ik niet lukken. Ik zou d'r dus in ieder geval niet herplaatsen in een gezin met katten. Jij lijkt er verstand van te hebben, maar Toos, Henny en de kinderen zullen niet weten hoe dit moet. De training zal versloffen, de hond krijgt z'n fixatie terug en dan is Garfield de klos :wink:

Ik denk dat jij dit wel onder controle zou kunnen krijgen. Maar dan moet je je leven lang toch goed op blijven letten en haar kort houden bij de katten. Zeker omdat die ene niet bangig is en dus voor het "grijpen" ligt.

Namen van personages en huisdieren zijn gefingeerd, mocht het toch voorkomen dat iemand een naam herkent, dan berust dit op toeval.
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Ja ik denk ook niet dat je dit eruit krijgt.
Tenminste niet helemaal.
Ik geloof niet dat ze dan een andere fixatie gaat vinden hoor.
Ja de konijnen e.d. in een eventueel nieuw huis.
Dus ik zou haar nooit alleen laten bij kleine dieren waar ze graag op jaagt.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

PB Miranda eens, zij heeft ook katten en ze heeft een hond (ook herplaatser) gehad die (minstens) een kat gedood had voor hij bij haar kwam. Ik weet dat zij er een paar maanden zeer strikt bovenop gezeten heeft en ik geloof dat ze daarna samen konden.

Is de hond (hoe heet ze eigenlijk?) ook balgek? Dan zou je de bal misschien in kunnen zetten bij het zien van een kat buiten.
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ze heet Lady :engel:
Helaas heeft ze geen enkele interesse in ballen. Ook voer komt niet door.
En ze wordt zeker herplaatst naar iemand zonder katten, helemaal zonder kleinvee.
Lemuria schreef: Namen van personages en huisdieren zijn gefingeerd, mocht het toch voorkomen dat iemand een naam herkent, dan berust dit op toeval.
:lol1: :LOL:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”