Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wederom 2 Pitbulls doodgeschoten

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Wederom 2 Pitbulls doodgeschoten

Ongelezen bericht door MonaToetje »

En in tegenstelling tot die twee honden in dat vorige filmpje van een paar weken geleden , doen deze niks :(: Meneer agent kan er zelfs dicht bij in de buurt komen.
Wat ik alleen niet snap is waarom niemand heeft geprobeerd om ze te vangen. :(: :(: Arme honden.

https://www.youtube.com/watch?v=X5No0VoW_Yc
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Wederom 2 Pitbulls doodgeschoten

Ongelezen bericht door M@scha »

beetje makkelijk. je kent het verhaal niet én dit is duitsland. 2 heel belangrijke dingen
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

M@scha schreef:beetje makkelijk. je kent het verhaal niet én dit is duitsland. 2 heel belangrijke dingen
klopt, heel andere wetgeving wat pitbulls betreft.
Wel sneu natuurlijk, maar de schuld ligt altijd bij de eigenaar.
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Geen idee , maar ik zie niks in dat filmpje wat deze actie ook maar enigzins rechtvaardigd. Jij wel?
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

M@scha schreef:beetje makkelijk. je kent het verhaal niet én dit is duitsland. 2 heel belangrijke dingen
Heb je het tegen mij of tegen Nanna?
Heb geen idee hoe de wetgeving daar is. Mogen ze daar dan loslopende Pitbulls/Staff achtigen zomaar neerknallen?
(met dank aan Desi)
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik zie uberhaupt weinig in het filmpje...werkelijk, dat mensen nog steeds aan vertical filming doen. En hij/zij heeft zo'n lekker vaste grip ook.

http://www.youtube.com/watch?v=Bt9zSfinwFA
Lemuria

MonaToetje schreef:
Heb geen idee hoe de wetgeving daar is. Mogen ze daar dan loslopende Pitbulls/Staff achtigen zomaar neerknallen?
In Duitsland heb je een aanlijn gebod voor honden die zwaarder zijn dan, ik meen, 20kg. Ik weet niet of het rechtvaardigt dat ze neergeschoten worden, maar zoals eerder gezegd; geen idee wat hiervoor gebeurd is.
Laatst gewijzigd door Lemuria op 23 sep 2014 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

even het nieuws bericht opgezocht,maar deze honden hadden 2 mannen aangevallen en verwondt en waren een gevaar voor de voetgangers daar.....

hier staat het verhaal te lezen:
http://www.echo-online.de/region/ruesse ... 32,5457001
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

@Tara :klopt. ben toen ik nog Am.staffs had een keer met 1 van de honden de trein naar Duitsland gegaan. Meneer de conducteur en mensen in de trein en op het perron reageerden nogal panisch op mijn hond, dat terwijl het een rustige sul was die dus echt geen vlieg kwaad deed.Ging ook rustig liggen en reageerde ook niet op andere honden. Dat konden die mensen natuurlijk niet weten maar ik vond het nogal erg overdreven.
Laatst gewijzigd door MonaToetje op 23 sep 2014 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
(met dank aan Desi)
Marco88
Zeer actief

MonaToetje schreef:
Volgens mij mogen zulke honden alleen gemuilkorft in het openbaar komen in Duitsland, (of frankrijk?) dus als ze zonder muilkorf los lopen zonder eigenaar, zou het mij niet verbazen als de wetgeving daar zegt dat ze dan neergeschoten mogen worden.
Maar ik weet het niet zeker, als je het zeker wil weten zou je de wetgeving moeten opzoeken van duitsland wat pitbulls betreft.
Laatst gewijzigd door Marco88 op 23 sep 2014 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

het is per deelstaat anders in duitsland,maar goed,nogmaals het bericht is niet dat de honden zomaar zijn dood geschoten....
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Sja, in dat geval neem ik mijn eerste bericht terug. Gezien mijn eigen ervaring met Duitsers en Staffs , kon ik me er ergens wel iets bij voorstellen dat ze op een loslopende staff zouden schieten , omdat sommigen er zo panisch voor zijn dat ze ze niet durven te vangen.
(met dank aan Desi)
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:
MonaToetje schreef:Geen idee , maar ik zie niks in dat filmpje wat deze actie ook maar enigzins rechtvaardigd. Jij wel?
Zonder het filmpje te hebben gezien, maar mensen reageren nu eenmaal angstig op dit soort honden, of daar nu aanleiding voor is of niet. Dus zal er ook eerder buitenproportioneel op gereageerd worden.
Dat moet je je als klapkaakeigenaar wel bewust zijn en op anticiperen. Het hele hondenleven lang.
Daarmee rechtvaardig ik niet dat ze zomaar worden doodgeschoten hoor, allesbehalve zelfs, maar het is wel een beetje de reputatie van dit soort honden die daar aanleiding voor is denk ik. :ugh:
Daarom zou ik al nooit zo'n hond willen hebben alleen al door het volk wat er mee loopt en zorgen dat die beesten een slechte naam krijgen , hunzelf ook trouwens.
Denk ook niet dat die kleine groep van echte liefhebbers die het wel goed doen dit gaat winnen in het laten zien hoe het ook kan zonder gezeik en problemen.

.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:
MonaToetje schreef:Geen idee , maar ik zie niks in dat filmpje wat deze actie ook maar enigzins rechtvaardigd. Jij wel?
Zonder het filmpje te hebben gezien, maar mensen reageren nu eenmaal angstig op dit soort honden, of daar nu aanleiding voor is of niet. Dus zal er ook eerder buitenproportioneel op gereageerd worden.
Dat moet je je als klapkaakeigenaar wel bewust zijn en op anticiperen. Het hele hondenleven lang.
Daarmee rechtvaardig ik niet dat ze zomaar worden doodgeschoten hoor, allesbehalve zelfs, maar het is wel een beetje de reputatie van dit soort honden die daar aanleiding voor is denk ik. :ugh:
Daarom zou ik al nooit zo'n hond willen hebben alleen al door het volk wat er mee loopt en zorgen dat die beesten een slechte naam krijgen , hunzelf ook trouwens.
Denk ook niet dat die kleine groep van echte liefhebbers die het wel goed doen dit gaat winnen in het laten zien hoe het ook kan zonder gezeik en problemen.

.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

MonaToetje schreef:@Tara :klopt. ben toen ik nog Am.staffs had een keer met 1 van de honden de trein naar Duitsland gegaan. Meneer de conducteur en mensen in de trein en op het perron reageerden nogal panisch op mijn hond, dat terwijl het een rustige sul was die dus echt geen vlieg kwaad deed.Ging ook rustig liggen en reageerde ook niet op andere honden. Dat konden die mensen natuurlijk niet weten maar ik vond het nogal erg overdreven.
Mja en toch. Als ik mijn Retrievers meeneem in de trein zijn er ook altijd passagiers en personeel die moeten laten merken dat ze daar niet van gediend zijn hoor. Sommige mensen reageren heel enthousiast en anderen buitengewoon spastisch, ook als de hond zich prima gedraagt.

Maar toch he, waarom lopen die honden los? :19: Weet niet hoor maar het is nooit in mij opgekomen om m'n honden los te laten lopen in zo'n druk centrum. En als dat wel gebeurt weet je dus dat er iets fout gaat, en daar kleven risico's aan. Dat rechtvaardigt misschien niet het schieten, maar het gebeurt wel en daar kan men ook zo'n beetje vanuit gaan. Hou die beesten dan lekker aan de lijn, of laat ze thuis als je ze niet onder controle hebt.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Nanna schreef:Ein 41 Jahre alter Verwandter des Hundehalters versuchte daraufhin gemeinsam mit den Polizisten, die beiden Tiere zu beruhigen und einzufangen. Das schlug jedoch fehl, der Rüsselsheimer wurde bei dem Versuch gebissen und leicht verletzt. Auch einen zweiten Passanten griffen die Hunde nach Darstellung der Polizei an und verletzten ihn. Beide Männer mussten ärztlich behandelt werden.

Kijk. Een familielid probeerde de honden gerust te stellen en te vangen. Mislukte, hij werd gebeten.
Een andere man die ze wilde vangen werd ook gebeten.
En daarna zijn ze doodgeschoten.
Ja, in Duitsland zijn ze daar niet flauw in...
Maar dat behoor je ook te weten als klapkaakeigenaar. En dan niet achteraf gaan lopen janken.
Tsja inderdaad, achteraf niet gaan lopen janken. Sommige honden rassen hebben nu eenmaal een reputatie verworven vanwege hun agressie dat men ze gewoon kapot schiet. En als de tolerantiegrens ver overschreden is, dan zitten de Duitsers daar niet zo mee.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

En toch vind ik het sneu, als ze een hond doodschieten laat dan een goede schutter komen zodat ze snel dood zijn.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Lemuria

gonnie schreef:En toch vind ik het sneu, als ze een hond doodschieten laat dan een goede schutter komen zodat ze snel dood zijn.
Ja, die eerste bruine ligt nog een tijd te sterven voordat ze (voor zover ik kan zien) het genadeschot geven :roll:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Getver ik kreeg echt kippenvel van dat filmpje.
Een schreeuw van een hond in doodstrijd, ik heb 1 keer eerder gehoord toen een hond werd aangereden en hoop het nooit meer te horen.
De hond die werd aangereden heeft mijn vader van de provinciale weg gehaald, maar stierf op weg naar de dierenarts.

Als er meerdere mensen zijn gebeten in de poging ze te vangen, kan ik me de oplossing wel voorstellen. Al zou ik niet in de schoenen van die agenten kunnen staan.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Tja, wat is er eigenlijk aan de hand met die honden de laatste tijd. Ik ken echt geen enkele hond die zomaar iedereen om niks gaat bijten.
Afbeelding
Lemuria

laeken schreef:Tja, wat is er eigenlijk aan de hand met die honden de laatste tijd. Ik ken echt geen enkele hond die zomaar iedereen om niks gaat bijten.
Definieer "die honden"? Want ik ken eigenlijk geen specifiek ras/kruising waarbinnen élke hond opeens iedereen om niks gaat bijten?
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

De honden waren tijdens een inbraak in de zaak waar ze zaten door de inbrekers eruitgelaten. De eigenaar kon er dus niets aan doen , was aan de telefoon met de politie en zou binnen twee minuten arriveren. De medewerkers van het plaatselijk asiel die met vangstokken zouden komen waren daarom ook al weer afgebeld. En toen heeft er toch een agent besloten dat er geschoten moest worden.

Ik hoop echt dat als er werkelijk een hele goede reden is om te schieten dat ik niet in de buurt ben want richten kan hij niet.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief

Wat mij betreft mogen ze honden die voor de fok worden ingezet best eens naar gekeken worden hoe ze lichamelijk en geestelijk zijn, want dat is net zo belangrijk.
Maar dat geld voor alle rassen.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief

Nanna schreef:
Marco88 schreef:Wat mij betreft mogen ze honden die voor de fok worden ingezet best eens naar gekeken worden hoe ze lichamelijk en geestelijk zijn, want dat is net zo belangrijk.
Maar dat geld voor alle rassen.
Ja, want het doorsnee milieu dat dit type hond fokt wil zo graag dat het van die zoeterdjes zijn. Kom toch op zeg. Het moet breeeeed zijn en het moet agressief zijn.
Ze worden allang niet meer voor de pit gefokt alwaar de baas liever niet in zijn klauwen wordt gebeten door de hond en daar dus op gelet wordt.
Er wordt maar van alles door elkaar geflikkerd aan klapkaken en de ellende is niet te overzien.
Ga maar in de asiels kijken.
Ik weet 't , ook stambooms zegt niks meer op enkeling na :ugh:
Maar de baas speel ook een grote rol met hoe ze ermee om gaan, en wat de hond leert, daar worden ook regelmatig nalatigheden gevonden.
En nalatigheid van de baas, is vaak ook de oorzaak van problemen.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Inge O schreef:
Nanna schreef:Ein 41 Jahre alter Verwandter des Hundehalters versuchte daraufhin gemeinsam mit den Polizisten, die beiden Tiere zu beruhigen und einzufangen. Das schlug jedoch fehl, der Rüsselsheimer wurde bei dem Versuch gebissen und leicht verletzt. Auch einen zweiten Passanten griffen die Hunde nach Darstellung der Polizei an und verletzten ihn. Beide Männer mussten ärztlich behandelt werden.

Kijk. Een familielid probeerde de honden gerust te stellen en te vangen. Mislukte, hij werd gebeten.
Een andere man die ze wilde vangen werd ook gebeten.
En daarna zijn ze doodgeschoten.
Ja, in Duitsland zijn ze daar niet flauw in...
Maar dat behoor je ook te weten als klapkaakeigenaar. En dan niet achteraf gaan lopen janken.
hallooo, een paar zinnetjes verder lezen was zeker te moeilijk?

' Auch ein Onkel Osman Selvis wurde auf das Geschehen aufmerksam. Er habe versucht, die Hunde zu beruhigen. Da sie jedoch ohne Halsbänder nicht zu fassen gewesen seien, habe der Mann damit Probleme gehabt. Dabei sei er verletzt worden. „Stimmt nicht. Die Hunde mussten gar nicht beruhigt werden. Sie spielten ganz friedlich mit einem Pizzakarton“, sagt Sebastiana Lauro. Die Augenzeugin meldete sich am Nachmittag beim ECHO und widersprach damit der Darstellung der Polizei. Darin heißt es auch, dass noch ein zweiter Mann verletzt worden sei. Doch dieser Vorfall hat sich bislang nicht bewahrheitet. '

ik vind het allemaal wel erg uit de hand lopen hoor met dat geschiet - de honden waren overigens buiten omdat inbrekers de deur hadden gemolesteerd, ze waren niet verder gelopen dan vlak voor hun eigen huis :roll: .

Dus twee honden dood door schietgrage agenten.
Ik weet niet wat mensen tegenwoordig mankeren.

En als ze zo gevaarlijk waren hadden ze die inbrekers wel opgevreten.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

Beide honden, broer en zus van 17 maanden oud waren door de eigenaren de avond tevoren als waakhonden in hun zaak achtergelaten (wegens opheffing van deze zaak was het alarm systeem al afgesloten).
Inderdaad is er toen ingebroken waarbij de dader(s) schijnbaar is/zijn geschrokken van de aanwezige honden. Aangezien het slot daarbij dusdanig was geforceerd dat de deur open was/ging konden beiden honden ontsnappen.
Ze hebben toen een tijd rondgehangen voor de zaak totdat er iemand het noodnummer belde waarop de politie met meerdere auto's ter plaatse kwam.
Een familielid van de eigenaar(en) was ook aanwezig en wilde beide honden vangen echter doordat beiden geen halsband om hadden lukte dit niet. Ook is hij hierbij (licht) gewond geraakt. Een zogenaamd tweede slachtoffer is tot op heden onbekend.
Een aanwezige vrouwelijke agent weigerde het dienstbevel om de honden neer te schieten, waarop een andere agent deze taak op zich genomen heeft.
De inmiddels gearriveerde eigenaar werd verboden naar de honden toe te gaan waarbij hij iets te ver ging naar de betreffende agent en daarop werd hij aangehouden. Na 2 uur echter weer vrij gelaten.

Een vrouwelijke eigenaar en een eveneens vrouwelijk personeelslid van een andere zaak in de buurt en die beide honden kenden (en geregeld in haar zaak had) werd ook geweigerd om de honden te vangen. Volgens hun waren beide honden totaal niet gevaarlijk en echte schatjes...

Aldus in het kort het Duitse bericht in de eerder gegeven link...

In Duitsland zijn er in het verleden ernstige bijtincidenten met dit type honden geweest, tot diverse doden aan toe, wat weer de reden is voor de strenge wetgeving mbt bezit/verbod van deze honden. Beetje logisch ook dat er dan een enigszins opgebouwde angst heerst voor dit type Honden...
Als je ook (wereldwijd) kijkt naar bijtincidenten met ernstige afloop (zwaargewond danwel dood), dan gaat het in het overgrote deel om 'pitbull-achtigen' (Amerikaanse Staffords en alle kruisingen hiermee). In het merendeel van deze gevallen geven eigenaren aan dat ze dit nooit verwacht hadden want 'hij/zij was altijd zo lief'.
Zoals al eerder door anderen in diverse topics aangehaald, áls deze honden gaan dan gaan ze ook goed, ze kennen bijna geen enkele remming in alles wat ze doen (zeker als je ziet waar er overal mee gekruist wordt). :piew:
Vroeger was mens-agressie absoluut ongewenst bij vechthonden, deze werden dan ook bijna altijd meteen geëlimineerd. Hierdoor vind je in de oudere versies van bijvoorbeeld de ToePoels honden encyclopedie, waar ook altijd die test in zat waarmee je kon kijken welke hond geschikt was voor jou situatie, een beschrijving van de Staffordshire (engelse én amerikaanse) als zijnde de perfecte hond voor gezinnen met (kleine) kinderen, met als waarschuwing erbij dat ze wel niet goed overweg konden met sexe-genoten.
Door het belabberde fokken (wat voor het merendeel van alle rassen geld) en inkruisen van andere rassen, waarbij karakter totaal ondergeschikt was/is, en uiterlijk de boventoon voert, kreeg je op den duur totaal onbetrouwbare honden (in de zin van dat je totaal niet ziet aankomen hoe ze reageren).
Dit betekende dus ook het einde van de 'nanny-dog' (al wordt die term wel nog steeds veel gebruikt).
Ik neem aan dat de meesten nog wel het incident in Roermond herinneren waarbij 2 personen (eigenaar en een vriend) werden aangevallen door hun hond (idd, ook pitbull). Het 'gevecht' duurde bijna een half uur voordat de hond kon worden dood geschoten ! Link (Pas op, niet geschikt voor jeugdigen !)

Zo gek vind ik die angst voor deze honden dan ook niet, als ik ze tegen kom dan ga ik ze ook uit de weg, niet dat ik bang ben voor de hond, maar vertrouw de eigenaren nooit. Beetje de reactie wat je hier ook steeds weer leest, ze zijn zo geweldig lief en doen nooit iets. (Waar men heel vaak voorbij gaat aan het feit wat deze honden kúnnen aanrichten)
Klopt ook wel dat ze heel vaak ontzettend lief zijn maar ze zijn wel veel en veel sneller getriggerd dan elk ander ras en als ze gaan dan is het einde zoek.... En daar zit ik echt niet op te wachten...
Een kennis van mij fokt de (stamboom) Amerikaanse Stafford maar hij fokt puur op karakter waarbij uiterlijk ondergeschikt is, en zo hoort het (in mijn ogen) ook ! Alleen zo kun je de risico's zoveel mogelijk beperken...
Hoorde laatst van iemand dat hij een Boerboel gekruist had met Staf.... Zoiets is natuurlijk erop wachten totdat er doden vallen, de agressie en kracht die een BB heeft/kan hebben kruisen met de vasthoudendheid van een terriër.... :roll:
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

nou zo te lezen valt het nogal mee met dat agressieve :denken:

Myriam Finger und Aileen Becker sind Anwohner und haben das Geschehen aus ihrem Fenster beobachtet. Weil sie die Hunde schon als Welpen kannten, sind sie vor das Haus geeilt und haben die Polizisten gebeten, sie zu den Tieren zu lassen. Die Polizisten hätten darauf jedoch geantwortet: „Halt die Fresse. Verpisst euch“, sagten beide Frauen übereinstimmend. Ihnen sei außerdem ein Platzverweis angedroht worden.
Kurz darauf seien die Schüsse gefallen. Im Video sind deutlich Schreie von Finger und Becker zu hören. Außerdem machen die beiden Tiere eher einen friedlichen Eindruck. Die Tiere waren 18 Monate alt und stammen aus dem gleichen Wurf. Beide hätten die Wesensprüfung bestanden.

en dan de manier waarop, die is ook erg fijn :ok:
ik begrijp die eigenaar best:

David Bakula nennt die Erschießung eine Hinrichtung. Es sei alles andere als eine Affekthandlung gewesen. Eine Polizistin habe sich zunächst geweigert, die Hunde zu erschießen. Erst daraufhin sei ein weiterer Streifenwagen mit dem Schützen und einer speziellen Waffe angefordert worden, sagt er. „Mein Hund hat zuerst einen Schuss ins Bein bekommen. Er hat es sich gebrochen, als er sich daraufhin über den Platz geschleift hat. Dann erhielt er zwei weitere Treffer. Der andere ist nach zwei Schüssen gestorben“, sagt Bakula. Als er selbst am Ort eingetroffen sei, wollte er sofort zu seinem Hund. Die Polizei habe ihn jedoch angehalten und ihn aufgefordert, sich auszuweisen. Bakula sagt, dass er daraufhin die Nerven verloren und sich eine Rangelei mit den Beamten geliefert habe. Er sei überwältigt, mit Handschellen gefesselt und zur Wache transportiert worden. Erst nach zwei Stunden habe er sie wieder verlassen dürfen. Bakula und Selvi wollen Anzeige erstatten.

bah!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Tony schreef:Beide honden, broer en zus van 17 maanden oud waren door de eigenaren de avond tevoren als waakhonden in hun zaak achtergelaten (wegens opheffing van deze zaak was het alarm systeem al afgesloten).
Inderdaad is er toen ingebroken waarbij de dader(s) schijnbaar is/zijn geschrokken van de aanwezige honden. Aangezien het slot daarbij dusdanig was geforceerd dat de deur open was/ging konden beiden honden ontsnappen.
Ze hebben toen een tijd rondgehangen voor de zaak totdat er iemand het noodnummer belde waarop de politie met meerdere auto's ter plaatse kwam.
Een familielid van de eigenaar(en) was ook aanwezig en wilde beide honden vangen echter doordat beiden geen halsband om hadden lukte dit niet. Ook is hij hierbij (licht) gewond geraakt. Een zogenaamd tweede slachtoffer is tot op heden onbekend.
Een aanwezige vrouwelijke agent weigerde het dienstbevel om de honden neer te schieten, waarop een andere agent deze taak op zich genomen heeft.
De inmiddels gearriveerde eigenaar werd verboden naar de honden toe te gaan waarbij hij iets te ver ging naar de betreffende agent en daarop werd hij aangehouden. Na 2 uur echter weer vrij gelaten.

Een vrouwelijke eigenaar en een eveneens vrouwelijk personeelslid van een andere zaak in de buurt en die beide honden kenden (en geregeld in haar zaak had) werd ook geweigerd om de honden te vangen. Volgens hun waren beide honden totaal niet gevaarlijk en echte schatjes...

Aldus in het kort het Duitse bericht in de eerder gegeven link...

In Duitsland zijn er in het verleden ernstige bijtincidenten met dit type honden geweest, tot diverse doden aan toe, wat weer de reden is voor de strenge wetgeving mbt bezit/verbod van deze honden. Beetje logisch ook dat er dan een enigszins opgebouwde angst heerst voor dit type Honden...
Als je ook (wereldwijd) kijkt naar bijtincidenten met ernstige afloop (zwaargewond danwel dood), dan gaat het in het overgrote deel om 'pitbull-achtigen' (Amerikaanse Staffords en alle kruisingen hiermee). In het merendeel van deze gevallen geven eigenaren aan dat ze dit nooit verwacht hadden want 'hij/zij was altijd zo lief'.
Zoals al eerder door anderen in diverse topics aangehaald, áls deze honden gaan dan gaan ze ook goed, ze kennen bijna geen enkele remming in alles wat ze doen (zeker als je ziet waar er overal mee gekruist wordt). :piew:
Vroeger was mens-agressie absoluut ongewenst bij vechthonden, deze werden dan ook bijna altijd meteen geëlimineerd. Hierdoor vind je in de oudere versies van bijvoorbeeld de ToePoels honden encyclopedie, waar ook altijd die test in zat waarmee je kon kijken welke hond geschikt was voor jou situatie, een beschrijving van de Staffordshire (engelse én amerikaanse) als zijnde de perfecte hond voor gezinnen met (kleine) kinderen, met als waarschuwing erbij dat ze wel niet goed overweg konden met sexe-genoten.
Door het belabberde fokken (wat voor het merendeel van alle rassen geld) en inkruisen van andere rassen, waarbij karakter totaal ondergeschikt was/is, en uiterlijk de boventoon voert, kreeg je op den duur totaal onbetrouwbare honden (in de zin van dat je totaal niet ziet aankomen hoe ze reageren).
Dit betekende dus ook het einde van de 'nanny-dog' (al wordt die term wel nog steeds veel gebruikt).
Ik neem aan dat de meesten nog wel het incident in Roermond herinneren waarbij 2 personen (eigenaar en een vriend) werden aangevallen door hun hond (idd, ook pitbull). Het 'gevecht' duurde bijna een half uur voordat de hond kon worden dood geschoten ! Link (Pas op, niet geschikt voor jeugdigen !)

Zo gek vind ik die angst voor deze honden dan ook niet, als ik ze tegen kom dan ga ik ze ook uit de weg, niet dat ik bang ben voor de hond, maar vertrouw de eigenaren nooit. Beetje de reactie wat je hier ook steeds weer leest, ze zijn zo geweldig lief en doen nooit iets. (Waar men heel vaak voorbij gaat aan het feit wat deze honden kúnnen aanrichten)
Klopt ook wel dat ze heel vaak ontzettend lief zijn maar ze zijn wel veel en veel sneller getriggerd dan elk ander ras en als ze gaan dan is het einde zoek.... En daar zit ik echt niet op te wachten...
Een kennis van mij fokt de (stamboom) Amerikaanse Stafford maar hij fokt puur op karakter waarbij uiterlijk ondergeschikt is, en zo hoort het (in mijn ogen) ook ! Alleen zo kun je de risico's zoveel mogelijk beperken...
Hoorde laatst van iemand dat hij een Boerboel gekruist had met Staf.... Zoiets is natuurlijk erop wachten totdat er doden vallen, de agressie en kracht die een BB heeft/kan hebben kruisen met de vasthoudendheid van een terriër.... :roll:
Als de eigenaar is tegengehouden door de politie voordat ze waren afgeschoten, vind ik dat verwerpelijk.
Daarna vind ik nog vreemd, maar goed, ik was er niet bij.

Tja en een Boerboel - Staff kruising is gestoord.
Wiel
Marco88
Zeer actief

Biet schreef: Tja en een Boerboel - Staff kruising is gestoord.
is het ook, maar zal ook wel vraag naar zijn. :ugh:

Maar ik denk dat zulke situaties met ''kampfhunde'' gewoon veel sneller escaleert mede door de reputatie die ze opgebouwd hebben afgelopen 20 jaar, en ook het volk dat ermee loopt vaak.
Mensen krijgen een vooroordeel, en als ze loslopen zijn ze gewoon bang, vooral omdat het iedere week wel een keer goed raak is in de media met dit type hond.
En dan wordt er gewoon sneller geruimd, als er een ontsnapte tekkel was, is de kans dat de politie het diertje zou neerschieten nihil, dat is gewoon een feit.

Als het waar is dat de eigenaar niet naar de honden mocht gaan voordat er geschoten was, is het wel heel triest :ugh:
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Marco88 schreef:
Biet schreef: Tja en een Boerboel - Staff kruising is gestoord.
is het ook, maar zal ook wel vraag naar zijn. :ugh:

Maar ik denk dat zulke situaties met ''kampfhunde'' gewoon veel sneller escaleert mede door de reputatie die ze opgebouwd hebben afgelopen 20 jaar, en ook het volk dat ermee loopt vaak.
Mensen krijgen een vooroordeel, en als ze loslopen zijn ze gewoon bang, vooral omdat het iedere week wel een keer goed raak is in de media met dit type hond.
En dan wordt er gewoon sneller geruimd, als er een ontsnapte tekkel was, is de kans dat de politie het diertje zou neerschieten nihil, dat is gewoon een feit.

Als het waar is dat de eigenaar niet naar de honden mocht gaan voordat er geschoten was, is het wel heel triest :ugh:
De enige vraag die ik kan bedenken is voor hondengevechten.
Wat dan meteen zou rechtvaardigen dat een dergelijke kruising verplicht geregistreerd zou moeten worden bij de politie.
Een eigenaar is daarmee dan al bekend bij de politie.

Maar agenten zouden zich in hun handelen niet mogen laten leiden door een hype.
Dat ze extra voorzichtig afkomen op een melding van een agressieve, aanvallende Staff (of Rottweiler, Cane Corso of noem maar een willekeurig groot, sterk ras) vind ik begrijpelijk, verstandig zelfs.
Maar eenmaal ter plaatse dienen ze toch zelf een inschatting te maken van het daadwerkelijke gevaar.
Dat is professioneel.
Afgaan op vooroordelen is dat niet.
Wiel
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”