Coda is afgelopen juni loops geworden. We hebben toen een weekje niet getraind (jacht) maar de eerste en laatste week waren we gewoon welkom en dat ging ook prima. Ik hield wat afstand van de reuen in de groep en verder kon iedereen gewoon z'n ding doen. Na de loopsheid was het een tijdje rustig, hormonaal gezien. En nu heeft ze puppies, al zegt ze het zelf. Ook geen extreem gedrag verder, maar ze verzamelt wat kleden en mandjes en dat zijn dan haar pups. Ik laat haar lekker gaan en dan is ze het vanzelf wel weer zat. Verder is ze er ook niet vervelend van. Gewoon goed eten, prima actief etc.
Nu is het seizoen jachttraining afgelopen en zijn we een paar weken geleden begonnen met GGB. Maar nu merk ik dus dat reuen wel enorm op haar reageren

Het is een andere groep dan waar we trainden tijdens haar loopsheid, maar de reactie is echt veel extremer. Vanavond trainden we mee met een groep die een niveau lager zitten, wegens weinig animo in beide groepen. Coda doet dan de gehele training onaangelijnd, maar schenkt geen aandacht aan de andere honden en zit naast mij. De andere honden deden de training aangelijnd, maar vrijwel alle reuen zaten achterstevoren om Coda in de gaten te houden

Ook dan krijgen ze geen reactie van haar, ze snauwt hooguit een keer als ze te dichtbij komen. Maar het gedrag van de reuen was echt extreem en de eigenaren waren er ook niet blij mee. En dat begrijp ik wel, maar vind het toch lastig. Is het normaal dat reuen zo reageren op schijndrachtige teven? Ik ga het bijna lullig vinden dat ik dan met haar op de training verschijn, maar kan haar moeilijk de halve cyclus thuis laten?
Van Nilo herken ik dit gedrag overigens niet, maar wellicht weet hij dat hij niet zoveel in te brengen heeft bij madame?

Komt dit gedrag jullie bekend voor? En zou er iets aan te doen zijn? Zo'n no-love-spray bijvoorbeeld, zou het effect hebben?