Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is "normaal" pupgedrag bij langslopende honden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gijsstabij

Wat is "normaal" pupgedrag bij langslopende honden?

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Als ik met Gijs aan het wandelen ben zijn er verschillende scenarios hoe hij reageert op andere honden, op de puppycursus vinden ze dit normaal gedrag en zeggen ze dat hij andere honden vanzelf makkelijker kan gaan "negeren"naarmate hij ouder word
Ik vroeg me af wat jullie ervan vinden wat Gijs doet

De scenarios:
- een andere hond loopt aan de andere kant van de weg/park en komt niet richting ons. Zodra gijs hem ziet gaat hij zitten kijken en wacht net zolang tot de andere hond uit zicht is en wil dan pas weer verder lopen.
ik kan op mijn hoofd gaan staan of een hele worst voorhouden maar meneer blijft rustig zitten kijken. Lijkt me prima gedrag voor nu
- een andere hond komt ons tegemoet/achterop
als het een kleine hond is gaat gijs eerst zitten, vervolgens platliggen en probeert dan op het andere hondje te duiken om ermee te spelen. Ik maan hem weer tot zit, beloon beloon beloon, net zo lang tot het hondje weer weg is
als het een grote hond is blijft hij rustig zitten kijken en probeert soms ook een duik te nemen, dan weer laten zitten en belonen
bij deze twee gelt ook, zodra hij ze ziet krijg je hem niet mee en wacht hij net zo lang tot ze uit zicht zijn

Dan heb ik het overigens over honden die gewoon passeren en die op dat moment dan niet gaan snuffelen/kennismaken

Soms probeer ik het minder moeilijk te maken voor hem door de weg over te steken als ik een andere hond zie aankomen, maar als hij hem ziet dan gaat hij alsnog zitten kijken en niet verder
maar dan is het wel makkelijker om rustig te gaan zitten kijken en er niet op te willen duiken om te spelen, haha

Is dit normaal gedrag wat hij vertoont en word het inderdaad makkelijker naarmate hij ouders word?
Hij is nu 4,5 maand trouwens

En wat zijn jullie ervaringen wat dit betreft? Of zijn er nog goede tips?
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Wat is "normaal" pupgedrag bij langslopende honden?

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ik zou heel blij zijn met dit gedrag ;) Skye wilt vanaf dag één maar één ding en dat is spelen, spelen, spelen. Ik geef toe, ik heb er gewoon niet consequent genoeg in getraind, met het gevolg dat hij nu regelmatig rechtovereind staat omdat hij naar de voorbijgaande hond toe wilt.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zelf ben ik nogal eigenwijs, want ik loop door. Natuurlijk mogen ze wel even de hond observeren, maar je ziet soms pups die blijven zitten tot de hond weg is. Toevallig ken ik een stabij die het als pupzijnde deed en is blijven doen. Lijkt mij niet fijn, daarbij is het normaal dat je ze tegen komt. Het beste is om te doen wat je op latere leeftijd ook zal doen en dat is dus in mijn ogen doorlopen.
Perry en Noah

Afbeelding
Gijsstabij

Ja doorlopen zou ik ook graag doen alleen dan moet ik hem 10m over de grond meesleuren want hij verzet echt geen poot
soms probeer ik de andere kant weer op te lopen, waar we vandaan kwamen dus en als de hond weg is weer terug waar ik origineel heen wou, de ene keer wil dat wel en de andere keer niet

Of optillen maar hij is de lichtste niet meer
en als hij sporadisch wel vooruit wil dan wil hij zo graag dat hij alleen trek en zichzelf ophangt
dan heb ik liever dat hij gaat zitten kijken, haha
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Mijn beauceronnetje van 12 weken doet dat ook, bij veel dingen trouwens die ze niet kent cq. niet helemaal zeker van is.
Zitten en kijken. Ik geef haar daar rustig de tijd voor.
Gijsstabij

Nou observeren kan hij helemaal niet hoor. En nieuwsgierig is hij helemaaaal niet :roll: :roll:

Dit is hoe het gaat "he daar stapt iemand de auto uit, waar gaat hij heen, wat voor kleur broek heeft hij aan, bij welk huis hoort hij"
"Een meneer aan het klussen in de schuur, waar zou die mee bezig zijn, wat voor merk auto is dat, hoe smaakt dat"

Ik "gijs waarom loop je nou niet meeeheee" 30 seconden later, "oh je zag die hond al aankomen en ik niet" :oohja:
Gijsstabij

Als hij naar een hond of iets anders zit te kijken is het op een gegeven moment ook klaar en dan loopt hij weer verder

Soms moet hij de opwinding van een andere hond wel even kwijt in de vorm van samen een sprintje trekken of een plasje
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Prima toch :ok:
Gijsstabij

Jaa over het algemeen ben ik zo trots als een pauw
Vind het alleen fijn om te horen hoe het bij andere mensen gaat enzo :)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Mojo deed dat in het begin ook, dat gaan zitten en observeren. Inmiddels, hij is nu 5 maanden, is dat gewoon over gegaan.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hier een die constateert, staand observeert, er soms heen wil lopen, maar als ik zijn aandacht vraag en hem wat anders aanbied loopt hij weer met mij mee. Maar dat is dus deels omdat ik hem afleid. Weet niet wat hij doet als ik hem laat gaan in zijn gedrag. Andere honden contact gaat in overleg.
Gijsstabij

Gijs blijft al veel beter meelopen als hij een hond heeft gezien!
Als ze dan dichtbij geoeg zijn gaat hij zitten of liggen, gaat sporadisch nog maar in de riem hangen om er op af te willen

Als ik nu de weg over steek omdat er een hond aankomt en ik graag door wil lopen, dan loopt hij ook door
of soms, stilstaan en kijken, stukje lopen weer, stilstaan en kijken, stukjes weer lopen
Maar je kan echt zien dat hij alweer wat ouder is!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Heel veel dingen waar je bij een nog jonge pup tegenaan loopt gaan gewoon vanzelf over als de pup opgroeit, zo zie je maar weer. :wink:
sky2014
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sky2014 »

Ik probeer hem inderdaad ook te laten zitten en af te leiden met wat lekkers en als ik dan zijn volle aandacht heb zeg ik "volg" en help hem een klein stukje op gang. Hij loopt de rest dan vanzelf achter mij aan en wordt de hemel ingeprezen omdat hij zo'n grote jongen is (voor zolang als het duurt), maar ik merk nu ook al dat hij een heel stuk minder springerig en geïnteresseerd is als een week geleden...hoeraaaaa
NNelleke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door NNelleke »

Hier een Labrodar van nu 15 weken die op straat alles leuk vind en het liefst overal heen zou gaan om kennis te maken. Afhankelijk van de situatie krijgt hij tijd om evene te kijken. Gaat dan rustig zitten kijken. Een andere keer maken we even kennis. En weer een andere keer lopen we gewoon door. Ook als hij dit lastig vind. Dan is hij wel heel makkelijk over te halen door hem naar mij te laten kijken en daarna naast mij mee te lopen.

Voor de rest is hij nogal een snuffelaar en zou ik als het aan hem ligt 20 min doen over 10 meter. Dus hem ik he geleerd dat ik zeg 1,2 en kom. Hij weet nu dat we dan wee verder gaan en beëindigd zijn activiteit al wanneer ik bij de twee ben.
Afbeelding
NoaPup
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Leonberger

Ongelezen bericht door NoaPup »

Mijn Leonberger "pup" is al bijna 10 maanden en gaat meestal liggen wanneer er een andere hond aankomt.
Maan ik haar tot meelopen springt ze op om naar de andere hond toe te gaan (pfff, 40 kilo hond in één keer...).
Laat ik haar liggen en wachten tot de andere hond er aan komt zijn er 2 scenario's; rustig blijven liggen, snuffelen en dan rustig opstaan en meelopen (met kleine hondjes), of ze wacht tot de andere hond dichterbij komt en springt dan ineens op (weer die 40 kilo in één keer in de lijn...).
Op andere honden afgaan doet Noa alleen omdat ze wil kennismaken en spelen.

Afleiden op het moment dat er een andere hond aankomt lúkt gewoon niet, ze laat zich écht niet afleiden. Niet met worst, kaas, speeltje.
Op de cursus doet ze het trouwens uitstekend, loopt los met me mee langs andere honden alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Eigenlijk het enige wat ik kan doen om niet mijn arm uit de kom te laten trekken is omdraaien alleen kan dit niet altijd.
En al draai ik mij om, Noa blijft naar de hond kijken, ze loopt bijna achterste voren en heeft al regelmatig haar kop gestoten tegen een boom of lantaarnpaal, tja, die zie je dan níet aankomen...

Verder is ze met wandelen super gehoorzaam, ik vraag tussendoor regelmatig even haar aandacht wat ze dan prima geeft.
Trekt niet aan de lijn. Loslopen gaat goed, komt wanneer ik haar roep (meestal beloon ik haar dan met even samen spelen) behalve dan wanneer er een andere hond aankomt, dan móet er gespeeld worden.
Oké, en met water in de buurt, zwemmen is ook erg lekker...
Ik laat haar dus eigenlijk alleen los als ik weet dat ik geen andere honden tegen kom en niet langs water hoef.

Nu ik dit zo typ lijkt het alsof ik met een vreselijk onopgevoede hond loopt maar dat is ze zeker niet!
We volgen ook nog steeds wekelijks cursus, blijven we ook gewoon lekker doen, we vonden het leuk.

Iemand voor mij nog tips?
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Dit is wel de reden waarom ik eerder aangaf om het gedrag niet te ver door te laten werken, straks heb je net als jij 40 kilo liggende hond die niet mee wil lopen.
Tja ik zal dan bruut zijn maar denk toch meesleuren. Loopt ze mee, dan is ze de knapste en braafste hond van de hele wereld. Uiteraard proberen de hond voor te zijn door haar niet de kans te geven zich zo op andere honden te kunnen fixeren. Wel goed dat je met haar op trainen zit, dat ze het daar goed doet. Ze snapt dus wel dat honden niet meteen spelen betekend :ok:
Perry en Noah

Afbeelding
sky2014
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador

Ongelezen bericht door sky2014 »

NoaPup schreef: Oké, en met water in de buurt, zwemmen is ook erg lekker...
Ik laat haar dus eigenlijk alleen los als ik weet dat ik geen andere honden tegen kom en niet langs water hoef.
:goeie: :goeie: Wij hebben ook ooit een kruising bouvier/leonberger gehad en wat jij beschrijft is zooooo herkenbaar...tijdens wandeling in regen-weer altijd van de ene plas naar de andere scheuren (stoppen bij de ene plas om er middenin te gaan staan slobberen, en als je dan doorloopt in volle vaart naar de volgende waterplas om te slobberen)...het was een heeerlijke hond!! Sociaal naar alle dieren ook (en vooral de kleintjes)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”