Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1 min per week wandelsvhema, houden jullie je daar aan?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

1 min per week wandelsvhema, houden jullie je daar aan?

Ongelezen bericht door schelsey »

Houden jullie je aan de het wandelschema bij pups dat men aanraad, dus 1 min per week, beter gezegd, een pup van
8 weken dus 8 min wandelen enz?

Ik wandel nu 20 tal minuten per keer, 2 keer per dag, met berner sennen pup van bijna 13 weken en dat gaat haar goed af.
Die 20 min is nog maar sinds paar dagen, daarvoor wandelde ik ook wel langer dan aangegeven word maar draagde haar regelmatig
Ze weegt nu 12 kilo en word wat te zwaar om heel de tijd stukken te dragen en ze wil dit ook niet meer, elke keer ik haar toch
even paar meter wil dragen begint ze te spartelen omdat ze wil wandelen

Waarom maar 2 keer per dag, dit omdat ze in de tuin die toch vrij groot is ( 1500 m² ) ook heel veel rondrent en het anders te veel word voor haar
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Re: 1 min per week wandelsvhema, houden jullie je daar aan?

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ja ik heb mij daar aan gehouden.
De botten zijn nog niet goed ontwikkeld en kunnen lange afstanden niet aan, hoe energiek ze er ook uit zien.
Snel doorwandelen deed ik al zeker niet!
Ik heb al een gevoelig ras voor heupproblemen, en ik zou echt niet willen dat hij dat zou krijgen omdat ik langer wilde wandelen
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

nee wij keken altijd naar de pup wat die aan kon. wij liepen al redelijk snel een half uur tot 3 kwartier met ze
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nee hoor, ik vind het ook bijna niet te doen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Nee, dat doe ik niet.
Met een hele kleine pup ga ik nog niet echt uit wandelen, maar als ze een week of 10 zijn lopen ze al een stukje mee en tegen de tijd dat ze 3 maanden zijn is dat een half uur. Zijn ze een half jaar lopen ze gewoon met de grote honden mee. Ik vind de 5 min regel veel te voorzichtig. Botten en spieren moeten juist een beetje belast worden om sterker te worden.
Bovendien heb ik liever dat ze buiten rondlopen dan dat ze binnen de overtollige energie nog eens kwijt moeten.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tara schreef: Met zes maanden zou ik dan maar een half uurtje mogen lopen, daar hebben kleine landhaaien echt niet genoeg aan. :schrik:
Kleine Drentjes ook niet. Tenzij je je huis graag honds verbouwd wilt hebben en een hond zonder conditie.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Wij houden de regel 5min per maand wel ongeveer aan
maar soms doe ik over een rondje een half uur en de keer erna drie kwartier, ligt er maar net aan hoeveel "bijzondere" dingen je onderweg tegenkomt, en daar word hij ook moe van!

Ik kijk ook naar gijs hoeveel hij nodig heeft en hoe erg hij afgemat is erna
af en toe een lange wandeling is niet erg, maar niet te vaak want merk dat hij toch wel veeeel slaapt dan
dan is het toch weer teveel geweest
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Nee, ik liep al snel een half uur. Maar ze zag vooral zoveel dingen onderweg: grassprietjes, blaadjes, een kat, eendjes, etc.. Alleen daarom ben je al lang onderweg haha! Ze kwam altijd wel voldaan/moe terug.
Ik heb vooral zelf gekeken, en keek wanneer zij voldaan was, maar niet afgemat. Maar dat was wel wat langer dan 5 minuten.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nee. Maar wij houden van wandelen. Gewoon rechtoe rechtuit. En ok, de 21 km toen ze net 6 maanden was, en een maandje te zwaar voor de rugzak, was niet gepland. Verdwaald. Maar ze heeft er ook niets aan over gehouden.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

lets have fun schreef:Nee, dat doe ik niet.
Met een hele kleine pup ga ik nog niet echt uit wandelen, maar als ze een week of 10 zijn lopen ze al een stukje mee en tegen de tijd dat ze 3 maanden zijn is dat een half uur. Zijn ze een half jaar lopen ze gewoon met de grote honden mee. Ik vind de 5 min regel veel te voorzichtig. Botten en spieren moeten juist een beetje belast worden om sterker te worden.
Bovendien heb ik liever dat ze buiten rondlopen dan dat ze binnen de overtollige energie nog eens kwijt moeten.
Dit doe ik exact zo.
Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

Ongelezen bericht door Alex »

Ik houd wel in de gaten of hij zich niet "overloopt", maar volgens die regel zouden we maar 20 minuten kunnen wandelen. Dan zijn we net de hoek om :') Dus dat doen we maar niet.

De wandelingen overdag zijn al best lang, maar dan loopt hij in (gestrekte) draf over rechte paden en dat houdt hij gewoon lang vol, tot zeker 3 kwartier. Het hondenspeelveldje daarentegen, daar draag ik hem na 10 minuten gestrekt bij weg :mrgreen: Dus het ligt ook aan de situatie.

Nog even een off topic vraag aan Tara: Wat voor honden heb jij eigenlijk?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

semmyboy schreef:Ja ik heb mij daar aan gehouden.
De botten zijn nog niet goed ontwikkeld en kunnen lange afstanden niet aan, hoe energiek ze er ook uit zien.
Snel doorwandelen deed ik al zeker niet!
Ik heb al een gevoelig ras voor heupproblemen, en ik zou echt niet willen dat hij dat zou krijgen omdat ik langer wilde wandelen
Ik heb hetzelfde ras en me er juist niet aan gehouden. Hij kon beter buiten rennen/lopen, als binnen de tent verbouwen. Snel doorwandelen niet, want hij ging als pup niet zo hard en we waren samen alles aan het ontdekken. En hij is 100% gezond. Er is een verschil tussen ze zo moe maken dat ze niet meer kunnen lopen en je aan zo'n richtlijn houden. Ik pas me wel qua tijd aan aan de pup, maar niet aan het schema.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nee.
Dinthe liep op 5, 6 maanden al gewoon een uur of anderhalf mee, geen probleem.
Natuurlijk niet elke dag en ook niet driemaal daags. Maar als ik dan nog maar een halfuurtje had gelopen met haar :schrik:
Ze moet nog geröntgend trouwens, ze is 11 maanden maar ik ben er niet zo bang voor. Ze zou niet als een dolle stuiteren als ze slecht in elkaar zat.
Ik heb het altijd zo gedaan trouwens, altijd nog goed gegaan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
hermelien1989
Actief
Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo

Ongelezen bericht door hermelien1989 »

Ik heb me daar niet heel erg aan gehouden. Ik kijk elke dag hoelang ze mee wil lopen. Is ze erg moe, dan hoeft ze maar heel even te wandelen. Is ze net wakker dan kan ze gewoon 30 min mee (3,5 maanden oud nu)

mij lijkt het dat rechtuit lopen aan de riem beter is dan constant spelen met de maltheser. Daarom kan ze beter een langer stuk wandelen en daarna gewoon weer lekker rustig liggen dan een korter stuk wandelen en daarna nog eens een hele tijd spelen
Groetjes hermelien1989 en gioia

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nee hou me er nooit aan. De laatste was ook weer (oke voorrontgenen op 6 mnd) puntgaaf op een 8ste lende wervel na, maar daar had geen minuten regel tegen geholpen....
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Nee, nooit gedaan en zal dat ook nooit doen, eender welk ras (ik zou al nooit een ras nemen waar je extreem voorzichtig mee moet zijn omdat ze anders uit elkaar vallen).
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb me daar nooit aan gehouden.
Ze liepen al gelijk een uur of anderhalf uur mee, als ze moe werden deed ik ze in de rugzak, maar dat was vaak niet nodig.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik kende die regel volgens mij niet niet en zou me er met een volgende pup zeker niet aan houden.
Charlie was al enorm druk, een ongeleid projectiel. Nog eens extra in de periodes dat ze lijnrust moest hebben en maar kort mocht wandelen.
Zou er een knettergestoorde pup aan over hebben gehouden. En ik vond het erg leuk en belangrijk om haar de wereld te leren kennen.
Alles was spannend en nieuw en moest uitgebreid onderzocht worden; gras, blaadjes, takken, water, kikkers, koeien, andere honden.
Wordt lastig in een paar minuten.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Nog nooit aangehouden en ga dat ook niet doen. Al die regeltjes krijg ik de bibbersvan. Gezonde hond kan al vrij snel prima meelopen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
AnthonySandraLady
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sharpei x Golden retriever

Ongelezen bericht door AnthonySandraLady »

Nooit aan gehouden, maar wel langere afstanden vanaf 3 maanden langzaam gaan opbouwen. Onze hond is nu 7 maanden en ik loop dagelijks anderhalf tot 2 uur met haar (los) door het bos of op het strand :). Toevallig moesten wij van de week naar de DA omdat Lady gebeten was door een rottweiler; de DA zei dat ze nog nooit zo'n jonge hond zo mooi en gespierd had gezien :).
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nanna schreef:Dat zal misschien voor orthopedische wrakken als bulldogs en mastino's gelden maar niet voor een gewone hond hoor.
En daarnaast.... die dol-dwaze puppensprongetjes zijn heel veel slechter voor de gewrichten. Die laat ik ze ook wel maken hoor, maar wel gedoseerd. Kilometers maken is echt niet slecht.
schelsey
Zeer actief

Re: 1 min per week wandelschema, houden jullie je daar aan?

Ben blij te lezen dat veel mensen het niet echt naleven

Vorige week bij de fokster van Nisha geweest om haar stamboom papieren te halen en ze hamerde er weer erg op dat ik niet langer dan 12 Min per keer mag wandelen, maar 12 min, tegen dat ik goed en wel einde de straat ben kan ik al terug draaien.

Berners zijn nu wel wat gevoeliger op gewrichten maar als een pup van ouders komt met HD A en ED 0 alsook voorouders
3 generatie's ver allemaal goede heupen en ellebogen hebben mag ik toch al wat geruster zijn, of niet?
schelsey
Zeer actief

Ik laat haar niet spelen met andere honden, wel veel snuffelen en contact maken.

Maar dan zal ik de wandelingen stilletjes aan toch wat gaan uitbreiden want ze kan echt wel langer aan
op 20 min is ze nog helemaal niet moe en in huis en tuin nog heel druk aan rennen en spelen daarna

Vandaag naar galderse meren geweest en ze heeft heel goed meegewandeld, tussendoor wel kwartiertje gaan zitten
2 uurtjes geslapen en daarna weer paraat om te spelen, ben niet meer gaan wandelen daarna, vind 1 uurtje achter elkaar wel genoeg voor
vandaag
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Oh nee, daar heb ik me nog nooit aan gehouden. Gewoon je eigen boerenhollandse verstand gebruiken en naar je hond kijken. Dan komt het allemaal goed.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Hell no :schrik:

Ik zou geen meubels meer in huis gehad hebben.

Met 8 weken gaan ze mee naar het bos en til ik ze af en toe nog een stukje. Toen Chuck een week of 10 was, was dat al niet meer te doen dus zaten we af en toe even stil, maar een uur was is gewoon weg.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Geen haar op mn hoofd. Dan worden zowel pup, nn andere honden en ik gillend gek! Wat er niet in zit komt er ook niet uit... ze lopen dus gewoon direct met de volwassen honden mee...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb labradors, ook een hd en ed gevoelig ras dus.
En daarbij wordt er in labradorland vaak heel veel gewaarschuwd en heel voorzichtig omgegaan met pups/jonge honden.
Zelf doe ik dit niet, mijn puppen gaan vanaf de eerste week gewoon de grote ronde mee, we lopen alleen wat rustiger zodat de pup lekker alles kan ontdekken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Hier lopen de pups ook gewoon mee. Als ze moe worden nemen we even een pauze of worden de pups getild. Maar de meeste pups die ik ken hebben een hekel aan getild worden. En als ze een keertje een te lange strandwandeling gelopen hebben doen we de volgende dag wat rustiger aan. Neem de tijd, laat ze lekker snuffelen en op hun gemakje alles in de omgeving opnemen. Ga gewoon even ergens zitten of maak een kletspraatje. De pup leert dan ook gewoon eventjes op zijn gemak te gaan zitten of liggen. Dan ben je al een flink tijdje onderweg, je puppy maakt van alles mee zonder dat je hem overvraagt.

Ik ben wel voorzichtiger met ballen gooien en wild stoeien, dan gaan ze snel over hun grenzen heen. Maar even lekker rennen met de roedel op het veld vind ik prima. Even de kriebelpootjes kwijtraken en tevreden weer naar huis.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Oh zo lang lopen hoefde ik echt niet te doen, en nog steeds niet
als hij een uur echt had gelopen, en dan niet constant stilstaan en rondkijken, dan lag hij daarna wel 4 uur te slapen en de rest van de dag alleen maar plassen en poepen en een beetje kauwen
nu is hij bijna vijf maand en kan dat wel, maar nog steeds af en toe want hij is toch wel erg snel moe

Gisteren hebben we bij mijn zus drie kwartier gelopen, ook met weinig stilstaan, om 4 uur geloof ik en hij heeft de rest van de dag en de hele nacht geslapen
zo af en toe vind ik dat niet erg, maar ik houd toch nog de dagelijkse routine even aan
waarbij ik toch leeftijdsmaand x 5 min doe

Zo zie je maar dat je naar je pup moet kijken, als hij bij die regel het huis sloopt omdat hij nog zoveel overtollige energie heeft dan zou ik inderdaad maar wat langer gaan ;)

En gewoon rechtuit wandelen lijkt me inderdaad ook minder schadelijk dan in huis gaan rondracen
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Neuh. Kijk gewoon naar de hond. Kaz ging al vrij snel mee met een uur wandelen. Tilde hem wel op wanneer nodig of bleef soms even stil staat op bepaalde plekken.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”