Caine heeft namelijk een obsessie voor alles wat sneller beweegt dan een normale looppas. Dit zijn dus voornamelijk fietsers, hardlopers en spelende kinderen.
Hij gaat dan helemaal uit zijn dak... niet agressief, maar hij wil er wat mee. Achter de fietser en hardloper aan, mee spelen met de kinderen.
Hij begint dan te focussen op wat hij ziet en dat blijft tot betreffende persoon "uit beeld" is.
9 van de 10 keer gaat dit gepaard met blaffen, heftig rondjes draaien en wild tegen mij opspringen... In zo'n mate dat het niet echt leuk is om op deze manier met hem te wandelen.
Hij is dan namelijk de rest van de wandeling alleen maar aan het "zoeken" naar nog meer fietsers / hardlopers / spelende kinderen en loopt niet lekker meer mee.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
- negeren (verandert niets aan het gedrag)
- kort houden en doorlopen (en belonen als het goed gaat)
- mee trekken (hij blijft dan achter mij lopen, in achterwaartse looppas)
- corrigeren (en dan niet te zachtjes...
's ochtends met de 1e wandeling en 's avonds met de laatste wandeling is dit gedrag veel minder en kan ik hem in de meeste gevallen goed corrigeren met een duidelijke NEE. Dit zijn dan wel de rustige tijden waar nauwelijks fietsers e.d. voorbij komen. Overdag werkt dit dus nauwelijks.
Ik weet gewoon niet goed wat dit gedrag wil zeggen... Is het "jagen"?? Is hij overprikkeld?
En wat kan ik doen om dit gedrag meer in de hand te houden?
Ik wil absoluut niet de plekken vermijden waar hij dit gedrag vertoont, want dan leert hij nooit om er anders mee om te gaan.