Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Interessant

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Magdalena1905
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Spinone italiano
Aantal honden: 1

Interessant

Ongelezen bericht door Magdalena1905 »

Hoe erg is dit ...ff kijken :denken:

http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-wa ... KN_1662283" onclick="window.open(this.href);return false;
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Interessant

Ongelezen bericht door runninggirl »

Conclusie: de dierlijke bijproducten bestaan voornamelijk uit: bloed, darminhoud van varkens en runderen (poep), en maden ("maaien" zoals de chauffeur zo mooi zegt). Voeg nog wat bouillion, smaak en geurstoffen toe zodat het onweerstaanbaar wordt voor je hond of kat om te eten, en vraag 10 euro per kilo. :D
Magdalena1905
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Spinone italiano

Ongelezen bericht door Magdalena1905 »

runninggirl schreef:Conclusie: de dierlijke bijproducten bestaan voornamelijk uit: bloed, darminhoud van varkens en runderen (poep), en maden ("maaien" zoals de chauffeur zo mooi zegt). Voeg nog wat bouillion, smaak en geurstoffen toe zodat het onweerstaanbaar wordt voor je hond of kat om te eten, en vraag 10 euro per kilo. :D
Echt erg :boos: en hoe geheimzinnig ze er over doen ....
Ben zo blij dat ik mijn honden en kat die meuk niet voer :lol1:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Heel interessant deze documentaire, denk dat de meesten hier al wel aardig op de hoogte zijn over voeding maar de gewone consument niet.
Toegegeven, ik geef ook heel af en toe wel eens blikvoer of paté als ik het vlees vergeten ben te ontdooien of gewoon als een lekker extraatje maar dat het eigenlijk maar een bijproduct is dat wist ik.
Het is niet echt ongezond maar je moet het denk ik meer zien als een soort junkfood/fastfood.
Tenminste dat is dan mijn eigen mening.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Dat er veel troep zit in honden- & kattenvoeding, zeker in blik- & brokkenvoeding, wist ik al een tijdje. Maar dat het zo erg is :80:

Ik begin me nu zelfs af te vragen in hoever ook niet alleen dierlijke bijproducten verwerkt zitten in KVV?!? Igor staat nu op Duck Lam & rijst met enkele extra plakken kip (kostprijs 130 euro/maand), maar voor 't zelfde geld zit daar ook enkel slachtafval maar dan ... rauw :ugh:
runninggirl
Zeer actief

Slachtafval op zich is verder niks mis mee vind ik. Ik voer ook veel van de overgebleven stukken die mensen niet eten, zoals karkassen, organen, koppen etc. Maar daarnaast ook biologisch/wild spiervlees, bio/wild-organen, etc.

@Gittje wat is de kiloprijs dan en hoeveel eet je hond wel niet?
Met vers vlees (en dus ook afvalvlees) kom ik zelf gemiddeld op 2.50 per kilo.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik vind dit dus echt verschrikkelijk. Logisch dat er zoveel beestjes allergische reacties geven op bepaald eten. Je koopt Kip en voert uiteindelijk ook varken.. Niet te geloven.
En ja dit gaat ook op voor bepaalde KVV merken want ook die maken gebruik van dierlijke bijproducten in synthetische vorm!
Zolang het vers is, is het al minder erg maar dan nóg moet je als consumenten van het etiket kunnen lezen wat er in gaat.

Overigens, dat er slachtafval in zit is an sich niet het probleem. Karkassen, longen, tongen, kopvlees.. Allemaal prima voor een dier hoor. Maar je geld uitgeven aan voer waar volle darmen, maden en andere rotzooi in zit.. Het is me wat :kotz:
Afbeelding
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Gittje schreef:Dat er veel troep zit in honden- & kattenvoeding, zeker in blik- & brokkenvoeding, wist ik al een tijdje. Maar dat het zo erg is :80:

Ik begin me nu zelfs af te vragen in hoever ook niet alleen dierlijke bijproducten verwerkt zitten in KVV?!? Igor staat nu op Duck Lam & rijst met enkele extra plakken kip (kostprijs 130 euro/maand), maar voor 't zelfde geld zit daar ook enkel slachtafval maar dan ... rauw :ugh:
Ik denk niet dat je daar snel dingen als gemalen veren in tegen komt. Maar organen/slachtafval die wij niet kunnen eten zullen er vast wel eens doorheen zitten. Is mi ook niks mis mee. Prima voer voor honden.
Alleen als je zelf samensteld weet je zeker wat ze krijgen.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Maar daar gaat het m.i. Ook niet om. Het gaat er om dat Duck bijvoorbeeld lam & rijst verkoopt en vermeld dat er dierlijke bijproducten inzitten. Dit kan dus varken zijn of kip of wat dan ook.
Stel je hond is allergisch voor kip, maar nergens wordt vermeld dat het er in zit.. Kun je dus nooit vinden welk voer nou past.
En het erge bij blik en sommige brok is dat het percentage echt vlees bespottelijk laag is. Er zit 4% rund in, wat is de rest dan? Maar ze mogen wel met koeienletters RUND op het blikje zetten.
Afbeelding
Afbeelding
lets have fun

Hylos schreef:Maar daar gaat het m.i. Ook niet om. Het gaat er om dat Duck bijvoorbeeld lam & rijst verkoopt en vermeld dat er dierlijke bijproducten inzitten. Dit kan dus varken zijn of kip of wat dan ook.
Stel je hond is allergisch voor kip, maar nergens wordt vermeld dat het er in zit.. Kun je dus nooit vinden welk voer nou past.
En het erge bij blik en sommige brok is dat het percentage echt vlees bespottelijk laag is. Er zit 4% rund in, wat is de rest dan? Maar ze mogen wel met koeienletters RUND op het blikje zetten.
Daar heb je gelijk in. Daarom koop ik ook altijd enkelvoudige kvv voor mijn allergische hondje. Van 1 diersoort dus. Want ze roeren er anders zomaar weer kip doorheen. Brokken hetzelfde. Heel veel hypoallergene brokken zit toch weer kip, of kippenvet, of kippenei doorheen. :hmmm: Terwijl dat eiwit juist het meest vaak reactisch oproept.
Je moet dubbel goed uitkijken als je een allergische hond hebt.
runninggirl
Zeer actief

Enkelvoudig betekent niet per se dat er maar één diersoort in zit, wel even opletten dus.
Wel is het zo dat de kvv's die maar één diersoort bevatten, altijd enkelvoudig zijn. ;)
lets have fun

runninggirl schreef:Enkelvoudig betekent niet per se dat er maar één diersoort in zit, wel even opletten dus.
Wel is het zo dat de kvv's die maar één diersoort bevatten, altijd enkelvoudig zijn. ;)
Ja dat bedoel ik ook, maar ik zeg het inderdaad niet handig.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

In ieder geval vooral goede reclame voor Kivo (wat ook een prima merk is!) en ook goede reclame voor Prins, hoewel hun brokken imo wat minder zijn.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hylos schreef: En het erge bij blik en sommige brok is dat het percentage echt vlees bespottelijk laag is. Er zit 4% rund in, wat is de rest dan? Maar ze mogen wel met koeienletters RUND op het blikje zetten.
Water en producten om dat water vast te houden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

runninggirl schreef:Conclusie: de dierlijke bijproducten bestaan voornamelijk uit: bloed, darminhoud van varkens en runderen (poep), en maden ("maaien" zoals de chauffeur zo mooi zegt). Voeg nog wat bouillion, smaak en geurstoffen toe zodat het onweerstaanbaar wordt voor je hond of kat om te eten, en vraag 10 euro per kilo. :D
Nou in KVV zit vast geen bloed :hmmm: Voor mijn honden hoef je alvast geen bouillon, smaak en geurstoffen toe te voegen om maden en darminhoud smakelijk te maken :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

sirene schreef: Nou in KVV zit vast geen bloed :hmmm: Voor mijn honden hoef je alvast geen bouillon, smaak en geurstoffen toe te voegen om maden en darminhoud smakelijk te maken :mrgreen:
Straathonden zeker :mann:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ben eigenlijk veel verbaasder dat jullie zo verbaasd zijn....

ik heb niks gezien dat ik nog niet wist of verwachtte :19:
Afbeelding
Gittje
Zeer actief

runninggirl schreef:@Gittje wat is de kiloprijs dan en hoeveel eet je hond wel niet? Met vers vlees (en dus ook afvalvlees) kom ik zelf gemiddeld op 2.50 per kilo.
Maanduitgave= 4 dozen van 8 kg Duck Lam & rijst aan € 27,20 en gemiddeld 4 x 1 kg Kip enkelvoudig aan € 3,50.

Samenstelling: zie http://www.duck-food.com/nl/lamb-rice-complete/" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.duck-food.com/nl/chicken-zero-gluten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Probleem is dat ik geen plaats heb voor een grote vrieskist in huis om te Barfen. Ik moet mij behelpen met een combinatie frigo/diepvriezer. Zodoende kan ik geen grote hoeveelheden inkopen om de prijs te drukken :(
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Klasse van Prins en Kivo om ze binnen te laten :ok: Voor mij niets nieuws onder de zon, maar wel goed dat dit is uitgezonden.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Gittje schreef:Dat er veel troep zit in honden- & kattenvoeding, zeker in blik- & brokkenvoeding, wist ik al een tijdje. Maar dat het zo erg is :80:

Wat een geld zeg :80: Heel jammer dat je geen ruimte hebt voor een grote vriezer. Heb je geen ruimte voor een tafelmodel? Daar deed ik het in het begin ook mee voor twee labradors, als je de laden eruit haalt heb je aardig wat ruimte.
Nu heb ik een bak op mijn slaapkamer staan, alles voor de hondjes he :engel:
Mijn honden eten (barf) voor minder dan de helft van wat jouw hond kost, en ik denk dat ze prima eten :wink:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb de aflevering net bekeken en ik hoorde eigenlijk niets nieuws. Behalve de ' maaien ' waar de chauffeur mee kwam maar daar is verder niet op ingegaan. Weet iemand wat hij daarmee bedoelde?
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Paisley schreef:Ik heb de aflevering net bekeken en ik hoorde eigenlijk niets nieuws. Behalve de ' maaien ' waar de chauffeur mee kwam maar daar is verder niet op ingegaan. Weet iemand wat hij daarmee bedoelde?
Maden :ok:
runninggirl
Zeer actief

Gittje schreef:
runninggirl schreef:@Gittje wat is de kiloprijs dan en hoeveel eet je hond wel niet? Met vers vlees (en dus ook afvalvlees) kom ik zelf gemiddeld op 2.50 per kilo.
Maanduitgave= 4 dozen van 8 kg Duck Lam & rijst aan € 27,20 en gemiddeld 4 x 1 kg Kip enkelvoudig aan € 3,50.

Samenstelling: zie http://www.duck-food.com/nl/lamb-rice-complete/" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.duck-food.com/nl/chicken-zero-gluten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Probleem is dat ik geen plaats heb voor een grote vrieskist in huis om te Barfen. Ik moet mij behelpen met een combinatie frigo/diepvriezer. Zodoende kan ik geen grote hoeveelheden inkopen om de prijs te drukken :(
Poeh ja dat is veel geld... ik kom op iets van 50 per maand, soms 60 als ik nog orgaanvlees bij koop bij de slager. Eén deel is kvv één deel koop ik barf. Juist omdat ik ook maar twee vriezerlades heb thuis. En ik mag bij een buurvrouw ook eentje gebruiken. :mrgreen:
Het is wel veel puzzelen zodat ik steeds genoeg heb van alles maar ik heb het er voor over.
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Maaien zijn maden. Die meuk heeft dus zo lang open (en waarschijnlijk ongekoeld) gestaan dat dit gebeurd...

Maar hij zei ook dat ze dode beesten bij de boer ophalen. Dat kunnen beesten zijn die onverwacht omgevallen zijn maar ook beesten die niet geschikt waren voor de slacht omdat ze al een tijdje op medicijnen stonden of ingeslapen zijn met een spuit... Dat ze kippenveren en slachtafval door brokken doen wist ik wel, maar volle darmen en kadavers, dat wist ik niet.

Overigens leuk dat Kivo en Prins ze wel te woord stonden en binnen lieten maar van het productieproces, het vlees hebben we niets gezien op dat zakje dierlijk bijproduct bij Prins na, wat ook geen reet zei want dat het er in ging wisten we al en een zakje poeder zegt nog steeds niets.

Blij dat wij vers voeren, en de katten lusten niets maar staan in elk geval op brok en blik zonder dierlijke bijproducten en andere toevoegingen.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale

Ongelezen bericht door Drazic »

:schrik: Ik heb die van mij nu een week op blikvoer staan en ze moeten nog 2 weken.
Nou ja Bigboy heeft deze week nog niet gekucht of gekotst en het komt niet continue omhoog.
Hij doet het er heel erg goed op :ugh: dus ja smerig of ongezond of niet Bigboy zit voor het eerst in jaren heel goed in zijn vel.
Gittje
Zeer actief

runninggirl schreef:ik kom op iets van 50 per maand, soms 60 als ik nog orgaanvlees bij koop bij de slager. Eén deel is kvv één deel koop ik barf. Juist omdat ik ook maar twee vriezerlades heb thuis. En ik mag bij een buurvrouw ook eentje gebruiken. Het is wel veel puzzelen zodat ik steeds genoeg heb van alles maar ik heb het er voor over.
Ik ga m'n strategie eens moeten herbekijken, want op lange termijn zou ik de voedingskost toch willen naar beneden halen. Vooral daar er nog bijkomende kosten zijn qua medicatie en onderzoekingen.

Terwijl ik het filmpje aan het bekijken was, vroeg ik mij af in hoever de duurdere merken (Acana, Orijnen, Wolfsblut, Taste of the Wild) niet wat selectiever zijn dan de goedkopere merken in de keuze van hun slachtafval. Heeft iemand daar zicht op?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Bons schreef:Dat ze kippenveren en slachtafval door brokken doen wist ik wel, maar volle darmen en kadavers, dat wist ik niet.

Dit stond tot een tijd terug pro plan adult:

Kip (20%), tarwe, maïs gluten, gedehydrateerde kippenmest eiwitten, rijst (8%), dierlijke vetten, maïs, autolysaat, bietenpulp, gedroogd ei, visolie, calciumfosfaat, kaliumchloride, natriumchloride, mineralen, biest, calciumcarbonaat, DL-methionine, L- lysine.

Lijkt er op dat het inmiddels omgedoopt is tot gedehydreerd gevogelte-eiwit.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Zojuist 20 kg biologische kipkarkassen in ontvangst genomen. 1 euro per kilo & happy dogs :cheer:
Afbeelding

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

runninggirl schreef:
Paisley schreef:Ik heb de aflevering net bekeken en ik hoorde eigenlijk niets nieuws. Behalve de ' maaien ' waar de chauffeur mee kwam maar daar is verder niet op ingegaan. Weet iemand wat hij daarmee bedoelde?

Haha ja dàt snap ik. Maar wat heeft het met hondenvoer te maken. ..? Wordt er met opzet insecten in dierenvoer gedaan of komen er gewoon maden in het s lachtafval voor het wordt verwerkt?
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
runninggirl schreef:

Haha ja dàt snap ik. Maar wat heeft het met hondenvoer te maken. ..? Wordt er met opzet insecten in dierenvoer gedaan of komen er gewoon maden in het s lachtafval voor het wordt verwerkt?
Dat laatste naar ik aanneem :D
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”