Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
agressief over 'zijn' botje
Moderator: moderatorteam
-
angel00
- nieuw lid
agressief over 'zijn' botje
Beste lezers..
Ik heb een franse bulldog pupje van 6 maandjes
Erg lief luisterd al redelijk goed..
Alleen heeft ze regelmatig botjes en als mijn kat erbij in de buurt komt snauwt ze mijn kat af.. dit gedrag kan echt niet en mijn vraag is als iemand tips heeft hoe ik het kan afleren?
Trouwens.. ze zijn normaal goeie vriendjes alleen als het om haar botje gaat en eten gaat snauwt ze de kat af..
Alleen heeft ze regelmatig botjes en als mijn kat erbij in de buurt komt snauwt ze mijn kat af.. dit gedrag kan echt niet en mijn vraag is als iemand tips heeft hoe ik het kan afleren?
Trouwens.. ze zijn normaal goeie vriendjes alleen als het om haar botje gaat en eten gaat snauwt ze de kat af..
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: agressief over 'zijn' botje
compleet logisch gedrag, het is toch haar botje?
Als je vindt dat je bulletje een botje of een kluifje moet eten, gewoon lekker scheiden
Als je vindt dat je bulletje een botje of een kluifje moet eten, gewoon lekker scheiden
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat is heel normaal gedrag lijkt me om te verdedigen wat van jou is. Bij ons gebeurt dat ook, gelukkig snappen de katten het en laten ze de hond dan met rust (maar meestal is een blik al voldoende aangezien ze elkaar goed kennen).
Ik zou vooral zorgen dat het niet voor kan komen als je het vervelend vindt of de kat snapt het niet.
Bijvoorbeeld door het botje in de bench te geven of de kat/hond even in een andere ruimte te houden.
Ik zou vooral zorgen dat het niet voor kan komen als je het vervelend vindt of de kat snapt het niet.
Bijvoorbeeld door het botje in de bench te geven of de kat/hond even in een andere ruimte te houden.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Inderdaad, dat kan niet, heel dom gedrag van die kat. Je moet de kat er dus echt bij weg houden.angel00 schreef:Alleen heeft ze regelmatig botjes en als mijn kat erbij in de buurt komt snauwt ze mijn kat af.. dit gedrag kan echt niet en mijn vraag is als iemand tips heeft hoe ik het kan afleren?
Een hond heeft altijd recht eten te verdedigen.
Hier gebeurt het ook trouwens, en de katten snappen dan ook dat er momenten zijn dat ze weg moeten blijven. Zo simpel.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Zo is datMarjoleine schreef:Inderdaad, dat kan niet, heel dom gedrag van die kat. Je moet de kat er dus echt bij weg houden.angel00 schreef:Alleen heeft ze regelmatig botjes en als mijn kat erbij in de buurt komt snauwt ze mijn kat af.. dit gedrag kan echt niet en mijn vraag is als iemand tips heeft hoe ik het kan afleren?
Een hond heeft altijd recht eten te verdedigen.
Hier gebeurt het ook trouwens, en de katten snappen dan ook dat er momenten zijn dat ze weg moeten blijven. Zo simpel.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Precies. Eten is de enigste levensbehoefte voor een levend wezen. Dus dat verdedigen ze gewoon, puur om in leven te blijven. Instinkt. Zolang kat het snapt zou ik me er niet druk om maken.
-
JBK
Hier snappen de katten dat niet dus ik zorg dat ze er niet bij kunnen of ik dirigeer ze zelf met mijn stem weg.
Er liggen hier overigens nooit onbeheerd botten of kluifwerk. Ik heb er 1 bij die niet schroomt om te bijten en dan vertrouw ik niet op het intellect van mijn katten en andere hond.
Er liggen hier overigens nooit onbeheerd botten of kluifwerk. Ik heb er 1 bij die niet schroomt om te bijten en dan vertrouw ik niet op het intellect van mijn katten en andere hond.
- Daisy@
- Zeer actief
Ik pas er ook mee op hoor. Als we weg gaan of s'nachts zitten katten en Indy sowieso gescheiden. En als wij erbij zijn komt het wel goed.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
oh en als pupje zo waakt over zijn eten zou ik hem ook geen kluifje geven als er kindertjes rondlopen en zorgen dat hij in alle rust kan eten.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- dagmar88
- Zeer actief
Mijn katten verstaan "optiefen" prima in het honds, net zoals de honden weten dat ze af moeten taaien bij brommende of blazende kat.
Meestal is een boze blik al genoeg.
Zolang het netjes/gedoseerd gebeurt vind ik het prima dat ze naar elkaar toe hun grenzen aangeven.
Ben wel zeker dat het eerder mis zou gaan als ze niet zouden mogen waarschuwen.
Zolang het netjes/gedoseerd gebeurt vind ik het prima dat ze naar elkaar toe hun grenzen aangeven.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Doen ze hier ook, heel normaal.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ik zoud den hond wegdoen. Da word temet zunne mensenbijterd hé .
Wat je zegt ben je zelfffff 

- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Niks aan de hand hoor, het is toch ook zijn botje. Als de hond zijn neus in de etensbak van de kat duwt zal deze de hond ook om de oren slaan. Of wat je bij katten vaker ziet; als de hond met zijn neus in de buurt komt van het plekje waar kat lekker ligt te soezen. Dat is meestal 1 x en daarna weet iedereen waaraan en waaraf. Waarom vind je dat niet kunnen ??.. dit gedrag kan echt niet
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hier net zo. Ze begrijpen elkaar prima wat dat betreft.dagmar88 schreef:Mijn katten verstaan "optiefen" prima in het honds, net zoals de honden weten dat ze af moeten taaien bij brommende of blazende kat.
Als je kat erg volhoudend is en je hond blijft lastigvallen terwijl die lekker ligt te kluiven, zou ik op den duur wel ingrijpen door de kat weg te sturen of in een andere kamer te zetten.
-
blondie
- Zeer actief
Hier idem. Hond probeert kat uit en andersom. Ze leren elkaars taal meestal wel verstaan. Hier had de jonge hond in aanvang niet iets van verdedigen van voer, tot de kat ineens wel érg brutaal werd. Katten andersom zijn ook wat feller bij erg lekkere hapjes en ik vind het prima als ze allen hun eigen grens daarin duidelijk maken naar elkaar toe. (2 honden en 2 katten)DeDiana schreef:Hier net zo. Ze begrijpen elkaar prima wat dat betreft.dagmar88 schreef:Mijn katten verstaan "optiefen" prima in het honds, net zoals de honden weten dat ze af moeten taaien bij brommende of blazende kat.
Als je kat erg volhoudend is en je hond blijft lastigvallen terwijl die lekker ligt te kluiven, zou ik op den duur wel ingrijpen door de kat weg te sturen of in een andere kamer te zetten.
- Liesbeth
- Zeer actief
Ik zou het niet af willen leren en dat lijkt me ook niet nodig. Zo gauw kat weet wat hond bedoelt en omgekeerd, zwakt dat gedrag vast af.angel00 schreef:Beste lezers..
Zoals anderen ook al aangeven is het verdedigen van voedsel heel normaal, zeker bij dieren onderling.
Dat wij mensen graag voedsel van onze hond af willen kunnen nemen is eigenlijk niet normaal, vanuit het oogpunt van de hond. Wel wenselijk, mocht de hond iets tot zich nemen wat gevaarlijk voor hem/haar kan zijn. Dan is het wel fijn als je hond iets los kan/wil laten, zonder dat jij je vingers tot gort hoeft te laten bijten.
Maar in het geval van verdedigen van eigen voedsel tussen 2 dieren, zou ik het ze zelf uit laten zoeken. Zo gauw je, als mens, (negatieve) nadruk op een situatie gaat leggen, maak je er alleen een groter punt van. Daarmee kan je de verhouding tussen kat en hond juist op de spits drijven.
Ik zou het lekker laten gaan of er voor zorgen dat de kat niet in de buurt kan komen als je hond iets te eten krijgt. Maar eigenlijk ga ik er vanuit dat dat laatste niet nodig is.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
blondie
- Zeer actief
Met name bij een jonge hond zou ik het de katten en honden tot een zekere hoogte het samen uit laten zoeken.Liesbeth schreef:Ik zou het niet af willen leren en dat lijkt me ook niet nodig. Zo gauw kat weet wat hond bedoelt en omgekeerd, zwakt dat gedrag vast af.angel00 schreef:Beste lezers..
Zoals anderen ook al aangeven is het verdedigen van voedsel heel normaal, zeker bij dieren onderling.
Dat wij mensen graag voedsel van onze hond af willen kunnen nemen is eigenlijk niet normaal, vanuit het oogpunt van de hond. Wel wenselijk, mocht de hond iets tot zich nemen wat gevaarlijk voor hem/haar kan zijn. Dan is het wel fijn als je hond iets los kan/wil laten, zonder dat jij je vingers tot gort hoeft te laten bijten.
Maar in het geval van verdedigen van eigen voedsel tussen 2 dieren, zou ik het ze zelf uit laten zoeken. Zo gauw je, als mens, (negatieve) nadruk op een situatie gaat leggen, maak je er alleen een groter punt van. Daarmee kan je de verhouding tussen kat en hond juist op de spits drijven.
Ik zou het lekker laten gaan of er voor zorgen dat de kat niet in de buurt kan komen als je hond iets te eten krijgt. Maar eigenlijk ga ik er vanuit dat dat laatste niet nodig is.
Bij een volwassen hond in een nieuwe situatie met volwassen katten lette ik wel op overigens
-
angel00
- nieuw lid
Bedankt voor de reacties!
Ik dacht dat het misschien slim was om de pup het af te leren ivm kinderen en dat ze niet echt agressief word met eten
Mijn kat (sphynx) is heel opdringerig ligt natuurlijk ook aan het ras..
Maar zou het in de gaten houden
Ik dacht dat het misschien slim was om de pup het af te leren ivm kinderen en dat ze niet echt agressief word met eten
- ranetje
- Zeer actief
Dat geldt dan nog steeds niet voor die kat.angel00 schreef:Bedankt voor de reacties!
Gromt hij ook als jij in de buurt van zijn botje komt of als kinderen in de buurt komen?
En wat doe jij dan?
-
Lemuria
Hier worden de katten ook afgesnauwd als ze aan het eten/bot van m'n hond denken te moeten komen. Is niet door Izzy, dan wel door mij. Ieder z'n eigen porties. Hypocriet is wel dat Izzy níet bij het vreten van de katten mag komen van ze, maar dat zij wel alle recht denken te hebben om haar eten te gappen
Ik vond het in het begin ook 'raar' hoor, dat Izzy de katten wegjaagt, maar het gaat gewoon goed. Als ze gromt, lopen de katten weg en is het weer helemaal koek en ei tussen ze
Ik vond het in het begin ook 'raar' hoor, dat Izzy de katten wegjaagt, maar het gaat gewoon goed. Als ze gromt, lopen de katten weg en is het weer helemaal koek en ei tussen ze
- dagmar88
- Zeer actief
angel00 schreef:Bedankt voor de reacties!
Grommen of snauwen afleren is écht niet handig. Dat is hoe je hond waarschuwt. Blijf van mijn eten af, ik vind dit niet leuk.
Als ze dat niet meer mag, kan ze een stap over gaan slaan en wel een snap geven.
Weet niet hoe oud je kinderen zijn en of je ze al kunt leren dat de hond met rust moet worden gelaten met eten?
Zo niet, dan zorgen dat ze er gewoon niet bij kunnen komen.
- ranetje
- Zeer actief
Je hoeft het ook niet af te leren.dagmar88 schreef:angel00 schreef:Bedankt voor de reacties!
Grommen of snauwen afleren is écht niet handig. Dat is hoe je hond waarschuwt. Blijf van mijn eten af, ik vind dit niet leuk.
Als ze dat niet meer mag, kan ze een stap over gaan slaan en wel een snap geven.
Weet niet hoe oud je kinderen zijn en of je ze al kunt leren dat de hond met rust moet worden gelaten met eten?
Je kunt hem het vertrouwen geven dat het niet wordt afgepakt.
Dus voor kinderen verboden om iets af te pakken.
Zelf zorgen dat je iets extra's geeft in de voerbak bijvoorbeeld en niets afpakt ........... zodat er meer vertrouwen ontstaat en de reden om te grommen er niet meer is..
En dat geldt dus niet voor de kat.
Die moet gewoon opdonderen .............. weg van dat botje.
-
Neeltje
Gewoon je kinderen leren dat als de hond iets te eten heeft, de hond met rust te laten.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
-
blondie
- Zeer actief
ranetje schreef:Je hoeft het ook niet af te leren.dagmar88 schreef:angel00 schreef:Bedankt voor de reacties!
Je kunt hem het vertrouwen geven dat het niet wordt afgepakt.
Dus voor kinderen verboden om iets af te pakken.
Zelf zorgen dat je iets extra's geeft in de voerbak bijvoorbeeld en niets afpakt ........... zodat er meer vertrouwen ontstaat en de reden om te grommen er niet meer is..
En dat geldt dus niet voor de kat.
Die moet gewoon opdonderen .............. weg van dat botje.
De hond altijd met rust laten vind ik overigens ook weer wat té. Puur omdat ik wel wil weten in hoeverre de (mijn) hond reageert als hij zit te eten of een speeltje heeft.
Dat had ik met de herplaatsers al, en nu met de kleine bleef ik ook af en toe erbij als hij at, of als hij een kluifje heeft haal ik hem even aan. Over de zij, en soms langs zijn kop.
Het kan altijd eens gebeuren dat iemand de hond benaderd als de hond toevallig iets heeft wat de hond kan willen verdedigen, dan is het vertrouwen van de hond wat groter om niet zomaar zijn boel te gaan verdedigen is mijn idee. Dat dat niet voor alle honden geldt is mij overigens ook duidelijk
- ranetje
- Zeer actief
Eens met de toevoeging van blondie 
- heimwee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Ik zou hier graag nog even bij aan willen haken;
In het weekend krijgt Kalev (5 maanden) van ons vaak een lekker stuk bot met vlees om op de knauwen. Tot voor kort mochten wij dan altijd gewoon in de buurt komen, hem aanhalen en was er helemaal niets aan de hand.
Gister echter begon meneer ontzettend te grommen toen ik even bij hem in de buurt kwam om iets anders te pakken.
Dat hij de katten weg houd, prima, dat gebeurd andersom ook wanneer de katten iets hebben wat heel erg lekker is.
Maar ik schrok er nu toch wel van omdat het naar mij gebeurt? Met zijn brokken, gewone kauwstaafjes/gedroogde oren ed is er (nog) niets aan de hand, en ik zou dit toch wel graag zou willen houden. Ik vond het eigenlijk heel fijn dat dit tot nu toe nog niet aan de orde is.
Dat jullie zeggen dat je er naar de katten niets mee doet - volledig mee eens, maar hoe doen jullie het als de hond het dus op jou richt? Doen jullie er dan wel wat mee? En zo ja, wat?
In het weekend krijgt Kalev (5 maanden) van ons vaak een lekker stuk bot met vlees om op de knauwen. Tot voor kort mochten wij dan altijd gewoon in de buurt komen, hem aanhalen en was er helemaal niets aan de hand.
Gister echter begon meneer ontzettend te grommen toen ik even bij hem in de buurt kwam om iets anders te pakken.
Dat hij de katten weg houd, prima, dat gebeurd andersom ook wanneer de katten iets hebben wat heel erg lekker is.
Maar ik schrok er nu toch wel van omdat het naar mij gebeurt? Met zijn brokken, gewone kauwstaafjes/gedroogde oren ed is er (nog) niets aan de hand, en ik zou dit toch wel graag zou willen houden. Ik vond het eigenlijk heel fijn dat dit tot nu toe nog niet aan de orde is.
Dat jullie zeggen dat je er naar de katten niets mee doet - volledig mee eens, maar hoe doen jullie het als de hond het dus op jou richt? Doen jullie er dan wel wat mee? En zo ja, wat?

- Daisy@
- Zeer actief
Ik vind dat altijd heel dubbel. Het is de hond zijn eten, de eerste levensbehoefte, dus hij moet/mag dat verdedigen. Met kat mag het van mij gewoon, geen problemen mee. Indy hoeft ook niet aan hun brokjes te komen.
Wel leer ik mijn honden dat ze van ons geen kwaad hoeven te verwachten. Ik leer dat ik gewoon hun botje pak en ze het terug krijgen, mét wat lekkers erbij. Ik maak er ook nooit zoveel drukte om. Weten ze eenmaal dat ik geen kwaad in zin heb dan vind ik het verder ook best.
Indy wilde als pup behoorlijk haar kluifje beschermen, prima. Maar door het ruilen en lekkers erbij heeft ze geleerd dat ik het nooit afpak voorgoed. Maar gewoon ruil en ze het weer terug krijgt.
Het dubbele zit hem in het feit dat ik vind dat ze het mogen verdedigen. Maar de andere kant is dat als ze iets in hun bek hebben wat kwaad kan, bv iets van straat vreten wat je niet vertrouwd, het dan ook handig is als je het kunt pakken.
Wel leer ik mijn honden dat ze van ons geen kwaad hoeven te verwachten. Ik leer dat ik gewoon hun botje pak en ze het terug krijgen, mét wat lekkers erbij. Ik maak er ook nooit zoveel drukte om. Weten ze eenmaal dat ik geen kwaad in zin heb dan vind ik het verder ook best.
Indy wilde als pup behoorlijk haar kluifje beschermen, prima. Maar door het ruilen en lekkers erbij heeft ze geleerd dat ik het nooit afpak voorgoed. Maar gewoon ruil en ze het weer terug krijgt.
Het dubbele zit hem in het feit dat ik vind dat ze het mogen verdedigen. Maar de andere kant is dat als ze iets in hun bek hebben wat kwaad kan, bv iets van straat vreten wat je niet vertrouwd, het dan ook handig is als je het kunt pakken.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Maar dat heb je hen niet gegevenDaisy@ schreef:Ik vind dat altijd heel dubbel. Het is de hond zijn eten, de eerste levensbehoefte, dus hij moet/mag dat verdedigen. Met kat mag het van mij gewoon, geen problemen mee. Indy hoeft ook niet aan hun brokjes te komen.
Wat ik ze geef mogen ze houden. Als ze iets vinden moeten ze t soms loslaten. Krijgen ze dan weer iets anders voor daarom loop ik ook altijd met zak vol brokjes

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik zou dat afdoen met een 'doe niet zo raar', verder gaan waar ik mee bezig was en hem met bot en al in zijn sop gaar laten koken.
zou het volgende bot wel op een plek geven waar ie niet gestoord wordt, zodat ie zelfs niet hoeft te denken dat het nodig is om in de verdediging te schieten.
ik heb er een hekel aan etensmomenten belangrijk te maken en vertrouw erop dat mijn hond zelf wel inziet/gaat inzien dat ie van mij niks te vrezen heeft.
edit: ik zou wel, met iets dat niet zo belangrijk voor hem is als die kluif, gaan oefenen met ruilen.
zou het volgende bot wel op een plek geven waar ie niet gestoord wordt, zodat ie zelfs niet hoeft te denken dat het nodig is om in de verdediging te schieten.
ik heb er een hekel aan etensmomenten belangrijk te maken en vertrouw erop dat mijn hond zelf wel inziet/gaat inzien dat ie van mij niks te vrezen heeft.
edit: ik zou wel, met iets dat niet zo belangrijk voor hem is als die kluif, gaan oefenen met ruilen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love