Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chihuahua pup blaft naar onbekende dingen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

50Miles
geregistreerd lid

Chihuahua pup blaft naar onbekende dingen

Ongelezen bericht door 50Miles »

Hallo,

Na mijn vorige topic (http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=293697" onclick="window.open(this.href);return false;) gaat het inmiddels een stuk beter met onze pup. Het meelopen aan de lijn gaat erg goed, en zindelijkheid is ook geweldig. Mevrouw gaat bij de deur staan als ze iets moet doen.

Wat mij nu opvalt is dat ze wat begint te blaffen en grommen als er mensen voorbij lopen of als er een auto gaat parkeren voor ons huis. Het is niet veel, maar toch begint dit wat. Wat is hieraan te doen. Op internet lees ik verschillende manieren hoe je hiermee moet omgaan. Ze is nu 16 weken oud.

Graag nog wat advies :D

P.s. Momenteel hebben wij een volwassen chihuahua te logeren welke hetzelfde gedrag vertoont, maar dan veel erger. Wij willen graag voorkomen dat onze hond dat gaat doen.
50Miles
geregistreerd lid

Re: Chihuahua pup blaft naar onbekende dingen

Dat wist ik vooraf, maar ik neem aan dat het enigzins te beperken is.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik wens je ook heel veel succes want ik ken geen ras waarin dit dieper geworteld zit dan in de chihuahua's.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

Dus je neemt een Chihuahua, en je wilt niet dat ie wat waaks is?
handigg :P
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Wat je veel ziet bij de Chi's is blaffen uit angst.
Een pupsel van 16 weken en dan al waaks....ik geloof er niet zo in.
Neem je jongste hond veel apart mee, zeker als die ouwe ook als zo'n blafgeval is :wink:
En ook kleine rassen kunnen gewoon naar puppycursus hoor. Oefenen in een groepje honden doet ze goed!
Wel een school kiezen waar ze niet met zijn allen los mogen lopen, lekker heen denderen over zo'n uk worden ze niet beter van.
50Miles
geregistreerd lid

Marco88 schreef:Dus je neemt een Chihuahua, en je wilt niet dat ie wat waaks is?
handigg :P
Enigzins waaks is prima. Maar ik wil het wel wat binnen de perken houden.
*Esther schreef:Wat je veel ziet bij de Chi's is blaffen uit angst.
Een pupsel van 16 weken en dan al waaks....ik geloof er niet zo in.
Neem je jongste hond veel apart mee, zeker als die ouwe ook als zo'n blafgeval is :wink:
En ook kleine rassen kunnen gewoon naar puppycursus hoor. Oefenen in een groepje honden doet ze goed!
Wel een school kiezen waar ze niet met zijn allen los mogen lopen, lekker heen denderen over zo'n uk worden ze niet beter van.
Die andere chihuahua gaat overigens volgende week weer naar het eigen baasje toe.

Had gehoopt op wat serieuze reacties. Uiteraard weet ik dat een chihuahua waaks is, maar wil gewoon dat het wat binnen de perken blijft. Thx Esther voor je reactie, daar kan ik wat mee.
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Afleiden is de grootste truc/kusnt. Als je t gewoon normaal aanpakt dan wordt t met de jaren ook wel minder.
wat je niet moet doen is "nee, foei, stil, eh", etc, want dan wordt t alleen maar meer want jij gaat meeblaffen en bevestigt dat er iets is om naar te blaffen.
Hier begonnen met eerst blaffen "aan te sporen", als ze blaft, dus door het om te draaien naar een spelletje, maar dan ook een die je op elk moment kan stoppen. Dus commando blaffen aanleren, en dan dus ook stil aanleren. Hier is het nu alleen een "klaar stil", en dan is ze ook stil. Soms als ze door blijft gaan laat ik haar "op commando" doorblaffen, dan stil, en dan krijgt ze een beloning.
Maar ja, aanslaan naar deurbel of iets blijf je houden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
50Miles schreef:[ Uiteraard weet ik dat een chihuahua waaks is, maar wil gewoon dat het wat binnen de perken blijft.
Wawa's zijn kefkezen. Echt, dat krijg je er zo goed als niet uit. Blèrbekken eerste klas :ok:
Ik zou het dus zoeken in dingen in je huis veranderen. Sierplakplastic voor het raam zodat ze geen voorbijgangers ziet, of de radio wat harder zodat ze niks van buiten hoort.
Dat zegt "men" van teckels ook altijd en toch waren ze stil.

Niet geschoten is altijd mis.
Dus het lijkt mij TS dat je er gewoon mee aan de slag gaat als met elke andere hond.
Consequent zijn.
Afleiden als hij gaat keffen op wat er buiten gebeurt en prijzen (eventueel voerbeloning) voor het niet blaffen.

Ik weet niet of je hondje veel kan zien van wat er buiten gebeurt en dat hij daar op aanslaat?
Als dat zo is zou je daar mogelijk ook nog iets kunnen veranderen.
Het buitengebeuren minder zichtbaar maken bijvoorbeeld (gordijn/plakplastic/ e.d.).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Het is zeker te beperken hoor.
Toots blaft in huis nooit ook niet bij aanbellen.
Buiten enkel naar fietsers en in het donker als er ineens iemand voorbij komt.

Je kunt hier dus zeker nog wat mee.
Maar als je een blaffer hebt denk ik dat je het er nooit helemaal uit krijgt.

Iig veel plezier met je pup.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Bij de een zit het er ook meer in dan bij de ander. In huis blaft Jamie vrijwel nooit, ook niet als de bel gaat. Teun blaft vanaf het begin veel, wordt wel steeds wat minder maar hij is wel echt een typische keffert. Als 'ie enthousiast is, boos is, bang is, alles is een reden om te keffen. :schrik:
Ik vind het niet zo erg als hij buitenshuis blaft maar in huis vind ik het vervelend dus ik corrigeer het wel, zeg gewoon 'nee, klaar' en als 'ie stil is dan beloon ik hem met mijn stem of speel even met 'm. Verwacht niet dat 'ie gelijk stil is maar bij Teun gaat het zo wel steeds beter.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik ken ook een vrouw die had er eerst een en later nog een erbij.
Die eerste die blafte bijna nooit die ander vanaf het begin veel en nu balffen ze samen om letterlijk alles.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Chichixx
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Chichixx »

Jammer dat de eerste reacties je de moed in de schoenen doen zakken (zonder verdere advieswaarde). Het zou je doen denken dat een chihuahua niet te trainen is. Dit is absoluut niet waar, laat je niet kisten. Ik ken genoeg goed opgevoede chihuahua's die, hoewel ze altijd wel wat waaks blijven, wel goed weten wanneer ze stil moeten zijn, en ook goed luisteren wanneer de baas dit wil. Zelf heb ik pas net mijn eerste chihuahuapup, dus ook ik moet nog veel leren.

Onze chihuahua pup van bijna 13 weken wil ook wel eens blaffen. Niet veel hoor, maar het zit er wel al lekker in, haha. Blaffen vind ik in principe geen probleem, maar het moet binnen de perken blijven. Wij doen bijv als bezoek komt altijd zeggen dat ze hem moeten negeren zolang hij blaft. Stopt hij met blaffen, dan mogen ze hem begroeten. Werkte al na een paar keer, hij staat wel klaar voor een vrolijke begroeting als de bel gaat maar blaft 8 van de 10 keer gewoon niet. Soms blaft hij ook "naar niks", hij zal vast iets zien maar zelf zie ik het niet. Dat pakte ik nog verkeerd aan: ik roep "nee", en als hij dan stil is verder niks (hij reageerde wel en stopte dan met blaffen). Goede tip om hier ook een commando van te maken: "stil", en dan belonen als hij stil is. Hij moet natuurlijk wel een positieve associatie krijgen bij het stoppen met blaffen.

Een chihuahua is verder inderdaad waaks, maar toch zie ik er genoeg waarbij dit door consequentie binnen de perken blijft. Ik kende ook eens een shi tzu, die blafte al als mensen langs het raam liepen, ik begrijp dat dat heel vervelend is. Ik denk inderdaad dat het commando "stil" aanleren daar de beste optie voor is. Tevens denk ik zeker dat honden gedrag van elkaar kopiëren, vooral als die oudere hond niet erin gecorrigeerd wordt. Misschien moet je nu in de puppytijd toch even kijken of het wel verstandig is een hond te logeren te hebben, die gedrag vertoont dat jij absoluut niet wil. Ik ben geen echte kenner hoor, dus misschien heb ik het mis! Maar dit is wat mijn gevoel me ingeeft ivm ander (gelukkig positief) kopieergedrag dat ik met mijn eigen pup meemaak.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”