Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond ineens bang voor vuurwerk
Moderator: moderatorteam
- Marijkefons
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Hond ineens bang voor vuurwerk
Mijn hond is geboren 15 maart 2012. Dit is dus zijn 3e oud en nieuw. Voorgaande 2 jaren totaal geen angst!
Maar dit jaar trillen hijgen en niet bij me weg te slaan. Kan angst zich ineens ontwikkelen ofzo? Was zo blij dat hij geen angst had en nu is hij ineens zo bang. Geef hem geen aandacht, maar vind het zo vreemd voorgaande jaren geen angst en ineens is er wel angst
Sent from my iPhone using Tapatalk
Maar dit jaar trillen hijgen en niet bij me weg te slaan. Kan angst zich ineens ontwikkelen ofzo? Was zo blij dat hij geen angst had en nu is hij ineens zo bang. Geef hem geen aandacht, maar vind het zo vreemd voorgaande jaren geen angst en ineens is er wel angst
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
- Aantal honden: 2
Re: Hond ineens bang voor vuurwerk
Hier een paar jaar geleden hetzelfde. Nawosh lag normaalgesproken gewoon buiten terwijl het knalde, ze trok zich er niks van aan. Tot iemand een enorme knaller vlak voor het raam gooide en we ons met z'n allen te pletter schrokken. Vanaf dat moment is ze bang; niet hysterisch bang maar wel hijgen en tegen je aangeplakt zitten en liggen. Ik doe de muziek maar wat harder en geef haar steun als ze het nodig heeft, vanaf morgen is het leed weer geleden voor een jaar.
Groetjes, Marjan
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Ja een hond kan ergens van schrikken en angst krijgen, maar als het mijn hond was mocht hij bij mij op schoot om getroost te worden.

- dagmar88
- Zeer actief
Marijkefons schreef:Mijn hond is geboren 15 maart 2012. Dit is dus zijn 3e oud en nieuw. Voorgaande 2 jaren totaal geen angst!
Zou er heel vlot bij iedere knal wat lekkers in stoppen, misschien scheelt het nog wat.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Mila was ook de eerste keer niet bang voor vuurwerk en knallen en het tweede jaar ook niet. Tot ze een dag of vier voor oud & nieuw heel erg schrok van een rotje dat vlakbij werd gegooid. Bij haar leek de angst toen ook met elke knal toe te nemen en met de eigenlijke jaarwisseling zat ik met een doodsbange panikerende hond.
Vorig jaar ben ik flink bezig geweest met counter conditioning en dat heeft toen erg goed geholpen. Ze vindt het nog steeds niet leuk, maar is al véél minder bang.
Vorig jaar ben ik flink bezig geweest met counter conditioning en dat heeft toen erg goed geholpen. Ze vindt het nog steeds niet leuk, maar is al véél minder bang.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ja, dat negeren van angst helpt geen bal hoor. Braaf gedaan toen mijn vroegere teckel bang bleek. Arm beestje werd alleen maar panischer
De jaren daarna mocht hij lekker tegen je aan en als het echt losbarstte werd hij door heel de familie in de armen gedragen. Zelfde met onweer: Hij sliep in de woonkamer maar met onweer wilde hij graag onder de dekens tegen je buik. Dat mocht gewoon hoor, blij dat ik hem kennelijk steun kon geven
Afleiden met een (bal)spelletje helpt misschien ook nog? Of snoepjes in huis verstoppen en hem daarmee bezig laten zijn? Maar lees hier idd dat gewoon iets heel lekkers geven bij elke knal heel goed kan werken. Succes!
De jaren daarna mocht hij lekker tegen je aan en als het echt losbarstte werd hij door heel de familie in de armen gedragen. Zelfde met onweer: Hij sliep in de woonkamer maar met onweer wilde hij graag onder de dekens tegen je buik. Dat mocht gewoon hoor, blij dat ik hem kennelijk steun kon geven
Afleiden met een (bal)spelletje helpt misschien ook nog? Of snoepjes in huis verstoppen en hem daarmee bezig laten zijn? Maar lees hier idd dat gewoon iets heel lekkers geven bij elke knal heel goed kan werken. Succes!
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Jade was ook niet bang, en dit jaar ineens wel. Niet extreem gelukkig, maar leuk vind ze het niet.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bas was vorig jaar buiten met oud en nieuw. Daarna geschrokken van jagers in het bos en nu bij ons thuis bang voor vuurwerk maar bij Merit en Lars thuis niet. Denk de andere honden? Dus nu afwachten wat ze vanavond doet. Ik denk dat ik haar in mijn jas gewoon mee naar buiten neem. Misschien helpt dat?
- Marijkefons
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Ik negeer het ook niet helemaal hoor. Maar reageer niet overdreven erop. Hij mag heus bij me liggen als hij zelf komt. Maar als hij onder de bank kruipt ga ik hem daar niet onderweg trekken.
Hij ligt nu trouwens heerlijk ff met m'n vriend op bed ff lekker slapen samen.
Hij ligt nu trouwens heerlijk ff met m'n vriend op bed ff lekker slapen samen.
-
Neeltje
Hhaha bij iedere knal? Dan moet ik toch echt even terug naar de winkel om nog een paar ton snoepjes te halen. Het knalt hier al de hele dag constant.dagmar88 schreef:Marijkefons schreef:Mijn hond is geboren 15 maart 2012. Dit is dus zijn 3e oud en nieuw. Voorgaande 2 jaren totaal geen angst!
Sent from my iPhone using TapatalkJe mag hem gewoon steun geven hoor.
Zou er heel vlot bij iedere knal wat lekkers in stoppen, misschien scheelt het nog wat.
- Feather__
- Zeer actief
Vorig jaar was mijn hond opeens heel erg bang voor vuurwerk. Dit jaar is hij weer helemaal niet bang. Misschien vanavond om 12 uur, we zullen het zien.

- dagmar88
- Zeer actief
Neeltje schreef:Hhaha bij iedere knal? Dan moet ik toch echt even terug naar de winkel om nog een paar ton snoepjes te halen. Het knalt hier al de hele dag constant.dagmar88 schreef:Marijkefons schreef:Mijn hond is geboren 15 maart 2012. Dit is dus zijn 3e oud en nieuw. Voorgaande 2 jaren totaal geen angst!
Sent from my iPhone using TapatalkJe mag hem gewoon steun geven hoor.
Fijn dat je het grappig vindt. Hier heeft het vorig jaar enorm goed gewerkt
Zodra het bleef knallen vanzelfsprekend met een steeds verder uitgebouwde interval.
En met frolicjes in vieren gedeeld viel de schade nog mee.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ja wij hebben ook getraind dit jaar met counter conditioning en vuurwerkgeluiden.
Het gaat nu echt veel beter dan vorig jaar op 31 december.
Blijf er wel flink lekkers in stoppen bij de knallen die haar nog wel doen opkijken of schrikken, maar de meeste knallen negeert ze nu prima. De slagroombus staat paraat voor 00:00
Het gaat nu echt veel beter dan vorig jaar op 31 december.
Blijf er wel flink lekkers in stoppen bij de knallen die haar nog wel doen opkijken of schrikken, maar de meeste knallen negeert ze nu prima. De slagroombus staat paraat voor 00:00
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Als nodig zou hier een weekvoorraad aan eten en snoep er door heen gaan. Diëten komt wel weer in het nieuwe jaardagmar88 schreef:Fijn dat je het grappig vindt. Hier heeft het vorig jaar enorm goed gewerkt![]()
Zodra het bleef knallen vanzelfsprekend met een steeds verder uitgebouwde interval.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Precies, hier een paar jaar geleden net zo en dat werkte gelukkig primaNeeltje schreef:dagmar88 schreef:
Hhaha bij iedere knal? Dan moet ik toch echt even terug naar de winkel om nog een paar ton snoepjes te halen. Het knalt hier al de hele dag constant.
Fijn dat je het grappig vindt. Hier heeft het vorig jaar enorm goed gewerkt![]()
Begin van de avond waren hier behoorlijk harde kanllen, de ramen stonden te trillen, toen heb ik de snoeppot er ook weer even bij gepakt, dan zie je echt die herkenning, owja knal=lekkers
Neeltje, alsof je bij een bange hond op zo'n moment aan de lijn gaat denken zeg
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ze blijkt helemaal niet meer bang te zijn nu. Bizar. Ze loopt gewoon buiten en plast lekker wat tijdens de knallen. Net kwam ik van mijn werk en komt ze me vrolijk tegemoet rennen. Nou ja, mooi, opgelost. Vorig jaar was ze om 12 uur ook gewoon buiten. Gaf er niks om. Ik wilde haar meenemen in mijn jas omdat ik zelf naar buiten ga. Dacht dat alleen binnen en bang ook niks was. Maar ze is niet meer bang dus.Tara schreef:Met welk doel? Ik zou er niet ineens een projectje van maken hoor. Als ze het niet tof vindt zou ik er gewoon voor haar zijn, maar ik zou er zéker geen extra aandacht (al of niet bedoeld) aan schenken. Kans dat het er alleen maar erger van wordt.laeken schreef:Bas was vorig jaar buiten met oud en nieuw. Daarna geschrokken van jagers in het bos en nu bij ons thuis bang voor vuurwerk maar bij Merit en Lars thuis niet. Denk de andere honden? Dus nu afwachten wat ze vanavond doet. Ik denk dat ik haar in mijn jas gewoon mee naar buiten neem. Misschien helpt dat?
En anders toch maar naar hier, mijn honden vinden het vooral heel stom. Knallen zonder apport is maar stom.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Stond van de week 's avonds even met Ezio aan de poort van een buurtbewoner te praten. Haar hondje was ook buiten op de plaats. Enfin, tijdens het praatje gaat er ergens een knal af en het hondje begint direct wat paniekerig te blaffen waarop Ezio meteen zijn oren in de nek gooide en ook paniekerig direct op weg naar huis wou. Ezio keek nog nooit echt op van een knal.
Nu is hij niet echt panisch (zoals onze Bo was) maar hij gaat ook liever niet de straat op. Ben om 20 u met hem ergens naar een achteraf weggetje gereden. Vuurwerk ontloop je niet maar daar gooien ze het niet voor je voeten. Snel gepoept en geplast en hij wou toch weer snel de auto in. Nu slaapt hij.
Overigens vind ik die angst bij een hond niet zo vreemd hoor. Er gaan hier complete bommen af waar ik zelfs schrik van heb. Is toch ook niet echt meer normaal is mijn mening. Ik vind het uitzonderlijker als zo'n hondje er bij staat te kijken zonder enige reactie.
Nu is hij niet echt panisch (zoals onze Bo was) maar hij gaat ook liever niet de straat op. Ben om 20 u met hem ergens naar een achteraf weggetje gereden. Vuurwerk ontloop je niet maar daar gooien ze het niet voor je voeten. Snel gepoept en geplast en hij wou toch weer snel de auto in. Nu slaapt hij.
Overigens vind ik die angst bij een hond niet zo vreemd hoor. Er gaan hier complete bommen af waar ik zelfs schrik van heb. Is toch ook niet echt meer normaal is mijn mening. Ik vind het uitzonderlijker als zo'n hondje er bij staat te kijken zonder enige reactie.
- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
Hier een alerte wat onrustige hond. Gelukkig niet heel erg bang. Probeer wel wandelingen met kans op een knal van dichtbij te vermijden. Nu heb ik vorig jaar zijn eerste oud en nieuw toen was hij een half jaar en soms wat bang vuurwerktraining gedaan scheelt echt wel!
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco heeft vanmiddag staan toekijken hoe een paar jongelui rotjes aan het afsteken waren. Ze wilden wel even wachten tot wij weg waren, maar ik wilde Elco wel even toe laten kijken wat er eigenlijk zo aan het knallen was. Hij reageert er namelijk vrijwel niet op. Nou, hij wilde wel dichterbij kijken dan de 10 meter die ik aan hield... In Rotterdam had ik nooit het vuurwerk actief opgezocht, maar hier in het dorp worden jongelui tenminste nog opgevoed met respect naar mensen en dieren toe
Zelfs de verdwaalde knalerwt op minder dan een decimeter van z'n voorpoten deed Elco niet reageren
Ik hoop van harte dat hij nooit toch angst krijgt voor vuurwerk/onweer. Trektouwtjes heeft hij in het nest al meegemaakt. Mogelijk scheelt dat ook een heel stuk 
Zelfs de verdwaalde knalerwt op minder dan een decimeter van z'n voorpoten deed Elco niet reageren
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Die van mij heeft het geluid van geweerschoten mee gekregen in het nest maar wat hier soms afgeschoten word zijn bazooka's (oid)Trektouwtjes heeft hij in het nest al meegemaakt. Mogelijk scheelt dat ook een heel stuk![]()
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Tycha van mij is ruim 11 jaar. Nooit bang geweest, integendeel, ze associeerde vuurwerk met het schieten van de knpv training. Dus leuk. Maar sinds we ons een keer, tijdens een wandeling met onweer, helemaal rot geschrokken zijn is ze gestrest. Hijgen, en tegen me aan plakken, maar alleen in huis. Onweer reageert ze nu ook zo op trouwens. Buiten wandelt ze nog steeds vrolijk mee. En geeft ze geen krimp als er geknald wordt.

Groetjes Marja
- Feather__
- Zeer actief
Nou inderdaad, toen het hier echt begon kon ik hem nog foppen met een botje. Maar na 10 minuten was er paniek! Totale paniek bij mijn kat die ik uiteindelijk een holletje heb gegeven van 2 dozen. Daar moest ik bij blijven en toen kroop de hond zowat in me. Hijgen, bij me blijven. De andere kat rende door het huis in waarom die andere nou ingodsnaam zo in paniek waren want hij zag niks en ging het wel even zoeken. 
Uiteindelijk heb ik hem zijn shirt aangedaan en in zijn deken gewikkeld. Daarmee ligt hij nu op de bank naast me, niet eens tegen me aan maar hij is 'redelijk' rustig. Wel een versnelde ademhaling maar niet meer hijgen. Dus volgens mij heeft het geholpen.
Uiteindelijk heb ik hem zijn shirt aangedaan en in zijn deken gewikkeld. Daarmee ligt hij nu op de bank naast me, niet eens tegen me aan maar hij is 'redelijk' rustig. Wel een versnelde ademhaling maar niet meer hijgen. Dus volgens mij heeft het geholpen.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik heb minifrolicjes in vieren gedeeld.dagmar88 schreef:Fijn dat je het grappig vindt. Hier heeft het vorig jaar enorm goed gewerktNeeltje schreef:Hhaha bij iedere knal? Dan moet ik toch echt even terug naar de winkel om nog een paar ton snoepjes te halen. Het knalt hier al de hele dag constant.![]()
Ita was dit jaar nerveus.
Nooit eerder geweest, maar nu wel.
Ik heb de zak met frolic in de kamer gezet en steeds een frolicje in vieren gedeeld en dan iedere keer een stukje laten vallen.
De zak lekkers was al snel vele malen interessanter dan die oorlog buiten (wat een herrie
- dagmar88
- Zeer actief
Hier was het rustig, de honden ook. Lekker aan de drank en vreet; vooral de frolic kongs met advocaat, toastjes en worst waren een groot succes
Er is anderhalve kilo frolic doorheen gegaan verdeeld over drie honden.
Charlie stond op tafel mee te kijken.
Heb Tibbe op een gegeven moment even aangetikt omdat hij door een héle harde knal heen sliep.
Bang dat ie het begeven had
Kater Toon was pissig, de rest liep rond alsof er niets aan de hand was. Kitten lag voor het raam te suffen en kijken.
We zeiden nog tegen elkaar, zo is (veel en mooi sier) vuurwerk leuk. In de wijk zelf werd zo goed als niets afgestoken.
Gewoon kinderen, met kindervuurwerk.
En toen besloot een of andere idioot om drie uur 's nachts toch nog even al z'n illegale knalvuurwerk af te steken.
Charlie stond op tafel mee te kijken.
Heb Tibbe op een gegeven moment even aangetikt omdat hij door een héle harde knal heen sliep.
Bang dat ie het begeven had
Kater Toon was pissig, de rest liep rond alsof er niets aan de hand was. Kitten lag voor het raam te suffen en kijken.
We zeiden nog tegen elkaar, zo is (veel en mooi sier) vuurwerk leuk. In de wijk zelf werd zo goed als niets afgestoken.
Gewoon kinderen, met kindervuurwerk.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik kan wel janken nu. Skadi was dit jaar voor het eerst nerveus, maar het was redelijk te doen. Op het moment suprême zelfs nog wild in de tuin gespeeld (allebei teut
).
En toen werd er vanochtend vuurwerk naar haar gegooid. Doodsbang was ze.
Godverdomme! Ik ben nog niet naar de buren gegaan (waren hun kleinkinderen) want ik ben zo razend dat ik ze vermoedelijk helemaal in elkaar trap als ze me zelfs maar scheef aankijken, kutkinderen!
Maar ik ga als ik afgekoeld ben en die kutkinderen weg zijn wel een hartig woordje spreken met de buren.
Godverdomme! Ik ben nog niet naar de buren gegaan (waren hun kleinkinderen) want ik ben zo razend dat ik ze vermoedelijk helemaal in elkaar trap als ze me zelfs maar scheef aankijken, kutkinderen!
Maar ik ga als ik afgekoeld ben en die kutkinderen weg zijn wel een hartig woordje spreken met de buren.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Ooooh. Je zou ze toch, die k#tkoters
. Door zo'n akkefietje is Bayko vanaf dat hij een jaar of twee was de rest van z'n leven bang gebleven voor vuurwerk. Ik hoop maar dat Skadi het snel weer vergeet.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik ook. In de eerste instantie kroop ze totaal onbereikbaar weg onder het bureau. Dus ik ben er maar bij gekropen en heb haar heel stevig vastgehouden. Doodsbang, trillen over haar hele lijf. Het ultieme lekkers laten halen door man, maar dat wou ze niet. Toen ze héél iets kalmeerde heb ik het pensstaafje voor haar neus gehouden. Het duurde even, maar uiteindelijk volgde ze het staafje met haar neus. En toen pakte ze het zelfs aan. En toen liep ze zelfs mee naar de bijkeuken voor nóg een.Tamara/Bayko schreef: Ik hoop maar dat Skadi het snel weer vergeet.
Daar stond ook een hele grote bak met trainingsvoertjes, en die ben ik er in gaan drukken. Eerst om de seconde, toen ze nog meer kalmeerde wat langzamer en toen alleen na een knal. Nu ligt ze rustig te pitten.
And few will ever climb
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Lamsribben, rodiworst, frolic, knakworst en het heeft gewerkt gelukkig, ze waren allemaal bereikbaar en niet zo zenuwachtig. Nu wel aan de diaree maar dat is niet erg
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Och arme Skadi, klote kinderenMiranda schreef:Ik kan wel janken nu. Skadi was dit jaar voor het eerst nerveus, maar het was redelijk te doen. Op het moment suprême zelfs nog wild in de tuin gespeeld (allebei teut).
Zo is Doran 2 jaar geleden ook bang voor vuurwerk geworden, gooide ze ook een bom tussen z'n poten
Hier was het gisteren echt niet normaal, wat een harde knallen, het leek wel oorlog
Kruimel, daarom is het ook verstandig om er van te voren mee te beginnen en niet pas op het moment dat er niet tegenaan te voeren is!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- sky2014
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador
Mij is op puppycursus verteld dat ALS honden bang worden voor vuurwerk het vaak pas na 2 jaar zal zijn. Sky heeft heerlijk geslapen gisteren en maalde nergens om.... we hopen dat het zo blijft, het is een nogal niet bang aangelegde pup. Gelukkig zit het er weer op dit jaar. Allemaal een schitterend 2015 toegewenst trouwens.