Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aandacht vragen van pup met andere mensen/dieren in de buurt

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Huu6
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Labrador/Stabyhoun
Aantal honden: 1

Aandacht vragen van pup met andere mensen/dieren in de buurt

Ongelezen bericht door Huu6 »

Huub is onze labrador/stabij reu van 7,5 maand.
We zijn sinds maand 2 op cursus en het gaat goed. Al krijgen we 1 ding niet voor mekaar:
Bij de hondencursus is een van de belangrijkste punten 'aandacht voor de baas', door middel van een brokje, een commando 'kijk', zijn naam, sinds kort met clicker, etc. Dit oefenen we bij de cursus onder andere door andere mensen te laten benaderen en de hond de aandacht te vragen. Dit gaat dan vaak redelijk goed; hij is enthousiast, maar springt meestal niet op (soms even 1x). Deze aandachtsoefening doen we ook thuis en in de tuin op bovengenoemde manieren en dit gaat goed.

Nu de praktijk: we lopen buiten ons rondje en op 50 meter afstand ziet Huub een persoon/hond/kat naderen. Hij begint enthousiast te worden en wil er naar toe. We doen net alsof er niets aan de hand is, we willen hem immers niet doller maken (soms proberen we zijn aandacht te verbreken door een tak aan te bieden, iets lekkers, etc.). Als de persoon/hond/kat op een meter afstand is lijkt het net alsof Huub rustig is, maar niets is minder waar; hij zet zich af richting de passant. Wij weten dit inmiddels en hebben de riem net als altijd stevig (maar niet strak!) vast, zodat hij de betreffende niet op deze manier kan 'begroeten'. Ik noem het even 'begroeten' omdat hij niet echt opspringt, maar wil spelen. Hij heeft geen kwaad in de zin; de begroeting is altijd gepaard met zeer enthousiast kwispelen, alleen kun je dit natuurlijk niet altijd toelaten... Wij willen kunnen bepalen wanneer hij mag begroeten en willen dat dit rustig gebeurd (bij sommige van zijn honden-vriendjes gaat dit inmiddels wel goed). We proberen zijn aandacht te krijgen via verschillende methoden; door hem wat super-lekkers aan te bieden, hem 5 meter vooraf te laten zitten, vooraf een stap opzij in de berm te nemen, noem maar op; we krijgen niet zijn aandacht en we voorkomen dus niet dat hij als een raket in de richting van de voorbijganger wil.
Wint hij trouwens de strijd, dan is hij binnen 5 seconden tevreden en rustig en kunnen we verder.
We proberen zelf volkomen kalm te blijven, we roepen geen commando's en zetten geen spanning op de lijn... is dit typisch pup-gedrag wat vanzelf vlakker wordt, of doen we misschien toch iets verkeerd?
NB: dit gedrag toont hij alleen buiten aan de lijn. Binnen doet hij het keurig; hij is enthousiast en speels, maar springt hij niet op.
HUUB *15-05-2014
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Aandacht vragen van pup met andere mensen/dieren in de b

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Op 50 meter begint hij enthousiast te worden? Liever vlak voor hij opgewonden wordt al afleiden, aandacht vragen en desnoods de andere kant oplopen. Anders beloon je alsnog z'n opwinding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Kruimel53 schreef:Eerder beginnen dus, en het veel makkelijker maken voor de hond. Hij kán dat eenvoudigweg nog niet, volle aandacht voor de baas als hij zó dicht bij een andere hond of mens is. Dat moet hij eerst leren in een situatie waar hij het nog wel kan. Door tóch pal langs die enorm aantrekkelijk hond te willen geef je hem de gelegenheid om opgedraaid te raken en toch nog ff te doen wat hij graag wil, contact maken. En dát is de beloning die hij wil, en die hij dus niet moet krijgen. Zodra hij dus die andere hond of mens gespot heeft vraag je z'n aandacht, je beloont, en je loopt op diezelfde afstand langs de ander. Kan dat niet, dan keer je om en neem je een andere route. Dat oefen je net zolang tot hij gelijk naar jou kijkt als hij een andere hond ziet. Dán kun je heeeeeeel geleidelijk aan de afstand tot de andere hond kleiner maken. Je moet iig ten alle tijde voorkomen dat hij opgedraaid raakt want dan leert hij helemaal niks meer.

En dat hij het op cursus wel kan is heel normaal. Honden leren situatie-gebonden en in díe situatie heeft hij het geleerd en al heel vaak gedaan. Hij weet dan precies wat er gaat gebeuren.
Dit dus :ok:

Probeer het anders eens met een bal aan een touwtje, als hij de bal leuk vind tenminste, pak de bal tevoorschijn, zeg kijk is en loop zo langs de hond/mens/kat, ben je er voorbij dan speel je samen met de hond even met die bal, dat is dan z'n beloning voor zijn goede gedrag!

Maar ook hiermee geld, eerst binnen oefenen, dan in de tuin, daarna buiten met weinig afleiding en als dat allemaal goed gaat heel langzaam de afleiding vergroten, in elke situatie moeten ze het opnieuw leren zeg maar!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lunatic schreef:
Kruimel53 schreef:Eerder beginnen dus, en het veel makkelijker maken voor de hond. Hij kán dat eenvoudigweg nog niet, volle aandacht voor de baas als hij zó dicht bij een andere hond of mens is. Dat moet hij eerst leren in een situatie waar hij het nog wel kan. Door tóch pal langs die enorm aantrekkelijk hond te willen geef je hem de gelegenheid om opgedraaid te raken en toch nog ff te doen wat hij graag wil, contact maken. En dát is de beloning die hij wil, en die hij dus niet moet krijgen. Zodra hij dus die andere hond of mens gespot heeft vraag je z'n aandacht, je beloont, en je loopt op diezelfde afstand langs de ander. Kan dat niet, dan keer je om en neem je een andere route. Dat oefen je net zolang tot hij gelijk naar jou kijkt als hij een andere hond ziet. Dán kun je heeeeeeel geleidelijk aan de afstand tot de andere hond kleiner maken. Je moet iig ten alle tijde voorkomen dat hij opgedraaid raakt want dan leert hij helemaal niks meer.

En dat hij het op cursus wel kan is heel normaal. Honden leren situatie-gebonden en in díe situatie heeft hij het geleerd en al heel vaak gedaan. Hij weet dan precies wat er gaat gebeuren.

Probeer het anders eens met een bal aan een touwtje, als hij de bal leuk vind tenminste, pak de bal tevoorschijn, zeg kijk is en loop zo langs de hond/mens/kat, ben je er voorbij dan speel je samen met de hond even met die bal, dat is dan z'n beloning voor zijn goede gedrag!

Maar ook hiermee geld, eerst binnen oefenen, dan in de tuin, daarna buiten met weinig afleiding en als dat allemaal goed gaat heel langzaam de afleiding vergroten, in elke situatie moeten ze het opnieuw leren zeg maar!
Ze moeten het inderdaad leren.
Het probleem is dat je buiten de afleidingen niet in de hand hebt en je hond moet toch naar buiten..
In dat geval geldt het advies....... draai om en neem een andere route.
Breng hem niet in de verleiding om toch weer ..............
Want dat gaat die training niet werken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

ranetje schreef:
Lunatic schreef:

Ze moeten het inderdaad leren.
Het probleem is dat je buiten de afleidingen niet in de hand hebt en je hond moet toch naar buiten..
In dat geval geldt het advies....... draai om en neem een andere route.
Breng hem niet in de verleiding om toch weer ..............
Want dat gaat die training niet werken.
Dat was ik idd nog vergeten toe te voegen :ok:
Altijd omdraaien en weglopen als het nog niet 100% gaat, zorgen dat ze nooit succes hebben anders kan je weer vanaf 0 beginnen!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Soms ben je misschien niet in de gelegenheid om te draaien of even een andere straat in te slaan (overkwam mij nogal eens op van die smalle weggetjes door de velden met prikkeldraad aan beide kanten. Kun je bij wijze van spreken een uur terug lopen terwijl jouw hond constant achterom wil kijken). Hem laten zitten was zeker geen optie want dit gaf alleen maar meer spanning/verwachtingen etc. Wat dan goed hielp was zoals Lunatic omschrijft; met een balletje afleiden. Als ik die nou eens niet bij me had dan ging ik gewoon maar wat met hem dollen en renden we zo een beetje de tegenligger voorbij. Hij had dan niet de tijd om zich op de tegenligger te fixeren + hollen en dollen met de vrouw is toch leuker. Dit werkte in die tijd zeker met beter effect dan de "volg" methode die hij op school wel beheerste. Net als je denkt dat het gaat lukken dook hij als nog naar de tegenligger (evt. in zijn achteruit). Dit overkwam mij wel eens net op het moment dat ik "braaf" zei.
Inmiddels gaat het veel beter maar is hij ook al weer ouder.
Dit vind ik wel een belangrijke opmerking die vaker gezegt mag worden tegen mensen met puppy's die cursus volgen. Wat op school goed gaat hoeft voor de hond niks te betekenen op een andere plaats. Daarom is oefenen op allerlei andere plekken zo belangrijk. Ik heb dat ook moeten ondervinden en leren. Ik merk dat er mensen zijn die hier vaak teleurgesteld op reageren, soms tot tranen toe. "Ja maar op school kan hij het zo goed..............".
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

cornelia schreef:
Dit vind ik wel een belangrijke opmerking die vaker gezegt mag worden tegen mensen met puppy's die cursus volgen. Wat op school goed gaat hoeft voor de hond niks te betekenen op een andere plaats. Daarom is oefenen op allerlei andere plekken zo belangrijk. Ik heb dat ook moeten ondervinden en leren. Ik merk dat er mensen zijn die hier vaak teleurgesteld op reageren, soms tot tranen toe. "Ja maar op school kan hij het zo goed..............".
Er zijn ook mensen in tranen omdat de hond het op school niet doet maar thuis wel.

In de tijd dat ik les gaf heb ik dat ik weet niet meer hoe vaak uitgelegd.
Met voorbeelden er bij (soms hun eigen voorbeeld).
En ik weet dat ik beslist niet de enige ben/was.

Het beklijft niet lijkt het. :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

ranetje schreef:
cornelia schreef:
Er zijn ook mensen in tranen omdat de hond het op school niet doet maar thuis wel.

Ik weet wel dat men op de school waar wij begonnen zijn benadrukte dat je thuis veel moest oefenen. Maar er werd eigenlijk niet zo benadrukt dat je dit dan het best op diverse plekken kon doen. Nou heb ik niet zo'n grote tuin en ben ik altijd veel met Ezio wandelen etc. dus was het voor mij i.e.i. gewoon een praktische reden om buitenshuis te oefenen. Pas toen hij met volgen wisselvallig werd (wel op school, niet op straat) en jij uitlegde dat dit met steeds dezelfde plaats te maken kon hebben ben ik bewust gaan trainen op diverse plekken, dus bewust op een wei, dan weer in het bos, op een parkeerplaats, waar mensen rondliepen, waar lawaai was etc. etc. Echt gaan zoeken naar plekken met nieuwe factoren zoals een bepaalde ondergrond of geluid.
Ik denk dat mensen dat thuis oefenen soms te letterlijk nemen en alleen in de achtertuin gaan staan of soms alleen binnen.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Daar wordt op hondenscholen idd veel te weinig tot geen informatie over gegeven, heel erg jammer!
Soms zie jet zelfs met honden die GG 1 of 2 lopen, die komen aan bij de club en sleuren de baas mee, dan staan ze een uur op het veld en doen ze alles keurig :ok: en dan is de les afgelopen en sleurt de hond baasje het veld af :80:
Dat zijn typisch van die mensen die buiten het uurtje in de week op school, weinig doen met wat ze daar geleerd hebben, ik snap dat niet maar dat zal aan mij liggen :F:
ranetje
Zeer actief

cornelia schreef:
ranetje schreef:
cornelia schreef:

Ik weet wel dat men op de school waar wij begonnen zijn benadrukte dat je thuis veel moest oefenen. Maar er werd eigenlijk niet zo benadrukt dat je dit dan het best op diverse plekken kon doen. Nou heb ik niet zo'n grote tuin en ben ik altijd veel met Ezio wandelen etc. dus was het voor mij i.e.i. gewoon een praktische reden om buitenshuis te oefenen. Pas toen hij met volgen wisselvallig werd (wel op school, niet op straat) en jij uitlegde dat dit met steeds dezelfde plaats te maken kon hebben ben ik bewust gaan trainen op diverse plekken, dus bewust op een wei, dan weer in het bos, op een parkeerplaats, waar mensen rondliepen, waar lawaai was etc. etc. Echt gaan zoeken naar plekken met nieuwe factoren zoals een bepaalde ondergrond of geluid.
Ik denk dat mensen dat thuis oefenen soms te letterlijk nemen en alleen in de achtertuin gaan staan of soms alleen binnen.
Dat het te letterlijk genomen wordt zou kunnen. :ok:
In ieder geval begin je met een pup natuurlijk wel thuis :tongue:
Maar als het daar gesnapt wordt ga je uitbreiden.
Zo heb ik het ook altijd uitgelegd.

Bovendien zag ik mijn cursisten meestal van de parkeerplaats naar het veld gaan.
Daardoor ik had regelmatig voorbeelden bij de hand voor verdere uitleg :mrgreen:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Inhoudelijke tips heb ik niet, maar ik heb een stabij die op die leeftijd ook met vanalles bezig was, behalve met mij ;) Dat gaat nu heel goed, zonder dat ik er heel erg op getraind heb is ze nu stukken serieuzer. Ze luistert beter en vind minder andere dingen interessant. 2 jaar ;) er is dus licht aan het einde van de tunnel ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”