Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe doen jullie dat?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
Aantal honden: 3

Hoe doen jullie dat?

Ongelezen bericht door mirriejj »

Ik heb sinds begin september Juna in huis en ze is momenteel bijna 9 maanden.

Toen ze hier kwam was ze letterlijk voor alles bang, maar door mijn andere hond heeft ze al veel angsten overwonnen :E:
Nu hebben we hier een heerlijk losloopgebied liggen naast de deur, waar we dus ook iedere dag te vinden zijn. Juna luistert over het algemeen erg netjes hoor, maar owee als ze losloopt, dan heeft ze alleen nog maar oog voor Tender :ugh:

Tender komt altijd netjes terug en Juna huppelt daar vrolijk achterna, dus je zou zeggen geen probleem. Maar waar ik wel tegenaan loop is dat ze zo erg aan Tender hangt, ze heeft hem overal voor nodig en lijkt mij dan te vergeten. Zodra ik haar roep buiten dan krijg ik deze blikken :hmmm: :blah: :neenee: :lol1: :lol1: :cheer: en heeft ze de grootste lol om dan vervolgens weer naar Tender te sjezen.

Maar naar mijn gevoel krijg ik het hier commando er gewoon niet in zodra ik met 2 honden loop. Hoe hebben jullie dit aangepakt met meerdere honden?
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Hoe doen jullie dat?

Ongelezen bericht door Lunatic »

mirriejj schreef:Ik heb sinds begin september Juna in huis en ze is momenteel bijna 9 maanden.

Toen ze hier kwam was ze letterlijk voor alles bang, maar door mijn andere hond heeft ze al veel angsten overwonnen :E:
Nu hebben we hier een heerlijk losloopgebied liggen naast de deur, waar we dus ook iedere dag te vinden zijn. Juna luistert over het algemeen erg netjes hoor, maar owee als ze losloopt, dan heeft ze alleen nog maar oog voor Tender :ugh:

Tender komt altijd netjes terug en Juna huppelt daar vrolijk achterna, dus je zou zeggen geen probleem. Maar waar ik wel tegenaan loop is dat ze zo erg aan Tender hangt, ze heeft hem overal voor nodig en lijkt mij dan te vergeten. Zodra ik haar roep buiten dan krijg ik deze blikken :hmmm: :blah: :neenee: :lol1: :lol1: :cheer: en heeft ze de grootste lol om dan vervolgens weer naar Tender te sjezen.

Maar naar mijn gevoel krijg ik het hier commando er gewoon niet in zodra ik met 2 honden loop. Hoe hebben jullie dit aangepakt met meerdere honden?
Je geeft zelf het antwoord al :wink:
Veel meer met Juna alleem gaan ondernemen en trainen! Heel fijn dat ze steun heeft aan Tender, maar ze moet ook leren dat ze en steun heeft aan jou en dat ze op eigen pootjes moet kunnen staan. Trainen en vooral nieuwe dingen aanleren doe ik altijd met de hond apart, werkt vele malen beter :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Eens met Lunatic :ok:
En als je ze dan eens samen uitlaat en je weet dat ze niet zal reageren, roep haar dan ook niet.
Anders verpruts je weer wat je gaat oefenen en opbouwen als je alleen met haar loopt. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Lunatic schreef:
mirriejj schreef:Ik heb sinds begin september Juna in huis en ze is momenteel bijna 9 maanden.

Veel meer met Juna alleem gaan ondernemen en trainen! Heel fijn dat ze steun heeft aan Tender, maar ze moet ook leren dat ze en steun heeft aan jou en dat ze op eigen pootjes moet kunnen staan. Trainen en vooral nieuwe dingen aanleren doe ik altijd met de hond apart, werkt vele malen beter :ok:
Inderdaad, dit dus :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lunatic schreef: Je geeft zelf het antwoord al :wink:

:ok:

Ik heb Pjotr aan de lange lijn gehad tot ik het vertrouwde.
Tussendoor roep ik regelmatig, pak de halsband even vast en geef hem een snoepje. Zelf inchecken wordt ook beloond.
Sowieso hebben mijn honden qua zelfverzekerdheid veel gehad aan de uitlaatservice, Pjotr zeker.
Met Niko er bij durft hij wel. Vind het dus belangrijk minimaal 2 x per week met hem alleen een grote wandeling te doen.
mirriejj
Zeer actief

Lunatic schreef:

Hmm dan zal ik eerst moeten zorgen dat Juna goed alleen kan blijven, na veel oefenen gaat dat samen met Tender redelijk goed. Maar zonder Tender is dat paniek. Tender zal dan namelijk ook apart mee moeten wandelen.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Hmm dan zal ik eerst moeten zorgen dat Juna goed alleen kan blijven, na veel oefenen gaat dat samen met Tender redelijk goed. Maar zonder Tender is dat paniek. Tender zal dan namelijk ook apart mee moeten wandelen.
Je kunt toch eerst met Juna gaan oefenen en daarna Tender ophalen en als nog samen uit laten ??? Dan Hoeft Juna niet perse alleen thuis te zijn.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zorg er bij een pup/jonge hond ook altijd voor dat ik tijd neem om met de pup individueel weg te gaan. Daardoor leert deze dat hij ook zijn eigen boontjes kan doppen en kun je 1 op 1 dingen oefenen en trainen, zonder dat je je aandacht hoeft te verdelen.
mirriejj
Zeer actief

cornelia schreef:
Je kunt toch eerst met Juna gaan oefenen en daarna Tender ophalen en als nog samen uit laten ??? Dan Hoeft Juna niet perse alleen thuis te zijn.
Dat is inderdaad een oplossing :ok: Soms denk ik te moeilijk.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Juna alleen mee ;)
Csiva was net zo. Nu ze ruim 2 is gaat ze nog steeds veel alleen mee om te zorgen dat ze niet alleen aan Luca hangt.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ach en wat is het probleem als ze aan de ander hangt, als die ander er geen last van heeft. Norah is precies zo. Reuze makkelijk: roep ik Kay, komt Norah ook. Ik heb uiteindelijk Kay gebruikt ook om haar enkele commando's aan te leren, omdat ze het zelf gewoon niet oppakte.

Echter is het hier zo dat Norah Kay zo enorm lastig valt dat hij het niet altijd meer leuk vind. Dus met commando 'klaar' aan de slag gegaan.

En inmiddels train ik net zo goed met 2 honden te gelijk. De 1 af en blijf, de ander gaat met oefening bezig. Ze blijven inmiddels ook los liggen (ja ook als ik actieve/gekke oefeningen doe)En soms laat ik ze de oefening gezamenlijk uitvoeren (zoals voorkomen, naast, plaats)
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

mirriejj schreef:
cornelia schreef:
Dat is inderdaad een oplossing :ok: Soms denk ik te moeilijk.
Nou, bij mij stond er w.s. ook even een bloedvat wat verder open hoor. Ik ben niet altijd zo'n licht :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

gyanty schreef:Ach en wat is het probleem als ze aan de ander hangt, als die ander er geen last van heeft. Norah is precies zo. Reuze makkelijk: roep ik Kay, komt Norah ook. Ik heb uiteindelijk Kay gebruikt ook om haar enkele commando's aan te leren, omdat ze het zelf gewoon niet oppakte.

Echter is het hier zo dat Norah Kay zo enorm lastig valt dat hij het niet altijd meer leuk vind. Dus met commando 'klaar' aan de slag gegaan.

En inmiddels train ik net zo goed met 2 honden te gelijk. De 1 af en blijf, de ander gaat met oefening bezig. Ze blijven inmiddels ook los liggen (ja ook als ik actieve/gekke oefeningen doe)En soms laat ik ze de oefening gezamenlijk uitvoeren (zoals voorkomen, naast, plaats)
Mijn tweede hond reageerde los van de ander ook niet op het commando hier, die was gewend als haar moeder werd geroepen dat zij automatisch mee kwam. Toen ze bij mij kwam reageerde ze dus ook alleen als ik mijn reu riep. Ik ben toen wel een aantal keren alleen gaan lopen en gaan trainen op hier, en zoals hierboven iemand zei erg gaan belonen als de hond uit zichzelf contact met mij kwam maken. Zij hing in het begin ook heel erg aan de andere hond en had wat minder met mij als baas leek wel.
Door te belonen als ze contact kwam maken, én door zelf initiatief te nemen door deel te gaan nemen in spel merkte ik dat zij steeds meer ook op mij zich ging richten. Ik had dan ook op een bepaald moment een bal aan een touw bij me en als ik dan riep en ze kwam speelden we even samen en daarna ging de bal de jaszak weer in en ging ze weer haar ding doen.
In mijn beleving is het uiteraard voor een hond makkelijker om zich op te trekken en te richten tot een andere hond dan dat ze zich met de mens gaan wenden. Pas op het moment dat ze doorhebben dat er met jou ook wat leuks te beleven is, of er wat lekkers te halen valt word je interessant :mrgreen:
Van daaruit kon ik weer verder borduren en beide honden commando's geven, ook los van elkaar. Veel oefenen was dat, maar dat maakte het ook wel weer leuk.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”