gyanty schreef:Ach en wat is het probleem als ze aan de ander hangt, als die ander er geen last van heeft. Norah is precies zo. Reuze makkelijk: roep ik Kay, komt Norah ook. Ik heb uiteindelijk Kay gebruikt ook om haar enkele commando's aan te leren, omdat ze het zelf gewoon niet oppakte.
Echter is het hier zo dat Norah Kay zo enorm lastig valt dat hij het niet altijd meer leuk vind. Dus met commando 'klaar' aan de slag gegaan.
En inmiddels train ik net zo goed met 2 honden te gelijk. De 1 af en blijf, de ander gaat met oefening bezig. Ze blijven inmiddels ook los liggen (ja ook als ik actieve/gekke oefeningen doe)En soms laat ik ze de oefening gezamenlijk uitvoeren (zoals voorkomen, naast, plaats)
Mijn tweede hond reageerde los van de ander ook niet op het commando hier, die was gewend als haar moeder werd geroepen dat zij automatisch mee kwam. Toen ze bij mij kwam reageerde ze dus ook alleen als ik mijn reu riep. Ik ben toen wel een aantal keren alleen gaan lopen en gaan trainen op hier, en zoals hierboven iemand zei erg gaan belonen als de hond uit zichzelf contact met mij kwam maken. Zij hing in het begin ook heel erg aan de andere hond en had wat minder met mij als baas leek wel.
Door te belonen als ze contact kwam maken, én door zelf initiatief te nemen door deel te gaan nemen in spel merkte ik dat zij steeds meer ook op mij zich ging richten. Ik had dan ook op een bepaald moment een bal aan een touw bij me en als ik dan riep en ze kwam speelden we even samen en daarna ging de bal de jaszak weer in en ging ze weer haar ding doen.
In mijn beleving is het uiteraard voor een hond makkelijker om zich op te trekken en te richten tot een andere hond dan dat ze zich met de mens gaan wenden. Pas op het moment dat ze doorhebben dat er met jou ook wat leuks te beleven is, of er wat lekkers te halen valt word je interessant
Van daaruit kon ik weer verder borduren en beide honden commando's geven, ook los van elkaar. Veel oefenen was dat, maar dat maakte het ook wel weer leuk.