Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
na de training
Moderator: moderatorteam
-
billy20
- Actief
- Aantal honden: 2
na de training
Als we in het weekend naar training ('s ochtends) zijn geweest wil onze hond de rest van de dag niet slapen. Waar hij normaal zn mand opzoekt en gaat slapen doet hij dit na een training niet. Als ik hem naar de mand stuur doet hij heel zielig en wil eigenlijk zn mand niet in en om het minste of geringste komt hij er weer uit. Kan het zijn dat ze teveel adrenaline in haar lijf heeft waardoor ze geen rust kan vinden? Wie herkent dit gedrag en hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: na de training
Hoe oud is je hond? Toen Hazel jonger was kon ze na inspanningen ook niet gelijk haar rust pakken en liep dat nog een tijdje door de kamer heen en weer. Ik had er voor kunnen kiezen haar in de bench te zetten maar het leek wel of ze het nodig had. Heb je een gevoelige hond?
Edit: en opletten dat je niet teveel doet, te lang doorgaat. Goed opletten of je hond niet al "vol" zit.
Edit: en opletten dat je niet teveel doet, te lang doorgaat. Goed opletten of je hond niet al "vol" zit.
Laatst gewijzigd door *Esther op 11 jan 2015 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
moniek&bo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Wat bij Max werkt is om na de training nog even een half uurtje uit te waaien.
Dan gaat hij echt maf doen (rondjes racen, dolle 5 minuten)
Dan is alles uit zijn lijf en kan hij beter tot rust komen.
Als ik dat niet doe lijkt het alsof hij de training niet goed kan verwerken ofzo en blijft hij inderdaad onrustig.
Dan gaat hij echt maf doen (rondjes racen, dolle 5 minuten)
Dan is alles uit zijn lijf en kan hij beter tot rust komen.
Als ik dat niet doe lijkt het alsof hij de training niet goed kan verwerken ofzo en blijft hij inderdaad onrustig.
-
billy20
- Actief
7 jaar. We zijn meestal aan het einde van de ochtend terug van de training en het niet willen slapen duurt tot de avond (19:00 ofzo).

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik herken dit gedrag ook. Mijn hond gaat na lange wandelingen, trainingen of andere inspannende dingen altijd even door het huis sjezen, wil spelen, en moet duidelijk wat spanning afvloeien. Ik onderdruk dit zo min mogelijk en dan is het meestal na 10 minuten weer klaar. Als ik haar dan naar haar plek stuur of op andere manier druk leg, krijg ik veel weerstand. Als haar drukke gedrag me niet uitkomt, werkt het het beste door haar even bij me te roepen en helpen te ontspannen door even aan te halen of wat te knagen te geven.
Als het bij jou erg extreem is, zou ik eerder zoeken bij de oorzaak - Zijn de trainingen wel leuk en is er een manier om minder spanning op te bouwen? Misschien kun je wat korter trainen of een pauze inlassen?
Als het bij jou erg extreem is, zou ik eerder zoeken bij de oorzaak - Zijn de trainingen wel leuk en is er een manier om minder spanning op te bouwen? Misschien kun je wat korter trainen of een pauze inlassen?

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik ben wel benieuwd naar een wat meer inhoudelijke reactie op de andere posts, ik vind namelijk dat er interessante dingen genoemd worden. Dus wandel je nog even na het trainen, of ga je dat volgende keer doen? En hoe lang is je training? Misschien eens een keer halverwege al stoppen en kijken of je hond dan wel de rust kan vinden thuis (zoja, dan uitproberen hoe lang hij aankan)?billy20 schreef:7 jaar. We zijn meestal aan het einde van de ochtend terug van de training en het niet willen slapen duurt tot de avond (19:00 ofzo).
Het klinkt mij namelijk ook wel als 'overprikkeling', dat het gewoon toch net wat teveel is. Misschien kun je dus een manier van ontlading vinden voor je hond (wandelen, balletje gooien oid), en misschien moet je voor hem de les inkorten (of een pauze van bijv. 10 minuten inlassen).
Bij mijn eigen hond herken ik het trouwens niet echt. Na trainen is ze altijd heerlijk voldaan en gaat ze, zodra thuis de rust weergekeerd is, heerlijk slapen
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wat voor een training doe je met je hond van 7? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Denk je dat er niets lichamelijks kan zijn?
Denk je dat er niets lichamelijks kan zijn?
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
In ons aaihondenproject werd heel erg aandacht besteed aan het releasen van de hond. Tijdens een sessie krijgt een ons soms best wat de verwerken. De hondjes kunnen dat prima (leren) incasseren), maar het moet wel kans hebben om na die tijd even te kunnen ontladen. Inderdaad een no-nonsens wandeling, of even lekker ballen...
Het is dus wel een normaal-begrip, volgens mij ook wel in mensen wereld. Denk aan emo-eten of mensen die na een drukke dag flink moeten sporten om alle stress eruit te rennen, springen of boksen?
Het is dus wel een normaal-begrip, volgens mij ook wel in mensen wereld. Denk aan emo-eten of mensen die na een drukke dag flink moeten sporten om alle stress eruit te rennen, springen of boksen?

-
billy20
- Actief
Het gaat om jachttraining. De training duurt ongeveer 1,5 uur. Tijdens de training moeten we ook veel wachten dus het is niet zo dat we 1,5 uur bezig zijn. Onze hond is wel erg enthousiast tijdens de training. Dus als er een dummy wordt gegooid voor een andere hond gelijk reageren enzo maar dan leid ik hem ff af en dat gaat prima. Ik denk dat we hem bij thuiskomst maar gewoon verplicht in de mand moeten sturen. Was alleen benieuwd of er meer honden zijn die dit hebben. Ik heb ook eens op de training gevraagd maar die honden gingen allemaal gelijk slapen na een training. Het is ook een drukke/zenuwachtige hond van zichzelf dus dat zal ook wel meespelen.

-
Neeltje
Hij moet dus 1,5 uur werken. Ik zou een stukje gaan wandelen na de training even lekker relaxen, want ook wachten is voor de hond werken. Ik merk zelfs bij mijn honden na een lange wandeling dat als we thuis komen ze eerst inderdaad 'n minuut of 10 als een gek door het huis gaan en daarna neerploffen. Gewoon proberen even de rust er weer in te brengen.
-
Sita
- Zeer actief
Kan je hem tijdens de training niet op een rustig plekje neerleggen aan een pin? Dat hij ook zijn rust pakt tijdens een training? Onze trainingen duren iets langer (3 uur) en ik merk dat Rowan het heel lekker vindt om na een jachttraining nog even stukje te wandelen. Thuis speelt hij nog even met Sita en dan valt hij in een diepe slaap.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat is iets wat na verloop van tijd zeker heel geschikt zou kunnen zijn om te leren rust te pakkenSita schreef:Kan je hem tijdens de training niet op een rustig plekje neerleggen aan een pin? Dat hij ook zijn rust pakt tijdens een training? Onze trainingen duren iets langer (3 uur) en ik merk dat Rowan het heel lekker vindt om na een jachttraining nog even stukje te wandelen. Thuis speelt hij nog even met Sita en dan valt hij in een diepe slaap.
Beetje uit het zicht zodat niet alles pal onder zijn neus gebeurt.
- ranetje
- Zeer actief
Het werkt averechts als de hond nog niet tot rust is gekomen en al wel wordt opgehaald om een oefening te doen.Frolic schreef:ranetje schreef:Dat is iets wat na verloop van tijd zeker heel geschikt zou kunnen zijn om te leren rust te pakkenSita schreef:Kan je hem tijdens de training niet op een rustig plekje neerleggen aan een pin? Dat hij ook zijn rust pakt tijdens een training? Onze trainingen duren iets langer (3 uur) en ik merk dat Rowan het heel lekker vindt om na een jachttraining nog even stukje te wandelen. Thuis speelt hij nog even met Sita en dan valt hij in een diepe slaap.![]()
Bedoel je daarmee in de loop der jaren of in de loop van de training?
Bij Vriend werkt dat namelijk alleen maar averechts op dit moment.
Tenminste, dat is mijn ervaring.
En in het begin, als je nog niet zo lang traint kan je dan beter zelf iets doen.
Rustige oefening, maar wel samen met de baas (volgen, zitten, af).
En als je hem in het begin aan de pin zet tijdens wachten gewoon naast blijven staan.
Belonen voor rust.
Aan de pin zit je in ieder geval niet in te werken met de lijn, want die heb je dan niet vast.
Dat scheelt enorm veel onrust
Het werkt tijdens trainingen wel heel goed als je je hond geen oefening laat doen voor hij tot rust is gekomen.
Ik heb daar de training van een andere groep voor gebruikt
Rana was ook nogal een hittepetit.
Al had ik die al wel vanaf pup geleerd om rust te nemen.
Op jachttraining vergat ze dat in het begin wel eens
En als het erg spannend is allemaal inderdaad na de training even uit laten razen.
dat heb ik hier al ergens zien staan.
Even de kop leeg maken
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Vergis je niet, juist dat wachten, dus zelfbeheersing opbrengen, is erg vermoeiend voor een hond!billy20 schreef:Het gaat om jachttraining. De training duurt ongeveer 1,5 uur. Tijdens de training moeten we ook veel wachten dus het is niet zo dat we 1,5 uur bezig zijn. Onze hond is wel erg enthousiast tijdens de training. Dus als er een dummy wordt gegooid voor een andere hond gelijk reageren enzo maar dan leid ik hem ff af en dat gaat prima. Ik denk dat we hem bij thuiskomst maar gewoon verplicht in de mand moeten sturen. Was alleen benieuwd of er meer honden zijn die dit hebben. Ik heb ook eens op de training gevraagd maar die honden gingen allemaal gelijk slapen na een training. Het is ook een drukke/zenuwachtige hond van zichzelf dus dat zal ook wel meespelen.
Ik zou daarna nog even een wandeling maken waar de jond nog even lekker los kan rennen, kunnen alle spanningen er even uit
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
Sterre
Mijn hond ook. Het is alweer jaren geleden dat ik jachttraining deed met Sterre. Sterre is nu 14 jaar. En die training was drie kwartier rijden met de auto. Dus na de training ook weer drie kwartier terug rijden. Sterre viel dan als een blok in slaap in de auto. Het was altijd op zondagochtend. Maar thuisgekomen bleef ze de hele middag eigenlijk onrustig. Ik ging dan weer wandelen en kluifje geven enz. Maar eigenlijk werd ze pas na haar eten om een uur of vijf weer rustig en sliep dan de hele avond.Frolic schreef:Mijn hond heeft precies hetzelfde, ook tijdens de jachttraining. Wat jij zegt over het wachten, je hond zal waarschijnlijk net als die van mij, moeite met wachten hebben. Ik denk dat dat nóg meer energie vreet en spanning opbouwt dan daadwerkelijk zelf bezig zijn.billy20 schreef:Het gaat om jachttraining. De training duurt ongeveer 1,5 uur. Tijdens de training moeten we ook veel wachten dus het is niet zo dat we 1,5 uur bezig zijn. Onze hond is wel erg enthousiast tijdens de training. Dus als er een dummy wordt gegooid voor een andere hond gelijk reageren enzo maar dan leid ik hem ff af en dat gaat prima. Ik denk dat we hem bij thuiskomst maar gewoon verplicht in de mand moeten sturen. Was alleen benieuwd of er meer honden zijn die dit hebben. Ik heb ook eens op de training gevraagd maar die honden gingen allemaal gelijk slapen na een training. Het is ook een drukke/zenuwachtige hond van zichzelf dus dat zal ook wel meespelen.
Ook als je hem afleidt.
Sterre vond het trouwens ook moeilijk om op haar beurt te wachten bij de jachttraining.
- Lunatic
- Erelid
Ik zie de toegevoegde waarde van aan een pin leggen niet.ranetje schreef:Dat is iets wat na verloop van tijd zeker heel geschikt zou kunnen zijn om te leren rust te pakkenSita schreef:Kan je hem tijdens de training niet op een rustig plekje neerleggen aan een pin? Dat hij ook zijn rust pakt tijdens een training? Onze trainingen duren iets langer (3 uur) en ik merk dat Rowan het heel lekker vindt om na een jachttraining nog even stukje te wandelen. Thuis speelt hij nog even met Sita en dan valt hij in een diepe slaap.![]()
Een hond moet leren rustig te zijn tijdens de training, in de groep dus....jij bent degene die dat moet leren, hoe rustiger je zelf bent hoe rustiger de hond wordt. Ga desnoods rustig naast de hond in het gras zitten en beloon voor rust, is het gras nat pak je er een stoeltje bij. Van aan een pin liggen leren ze niet zoveel!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- ranetje
- Zeer actief
Om rustig te leren blijven in de groep begin je toch niet in de groep?Lunatic schreef:Ik zie de toegevoegde waarde van aan een pin leggen niet.ranetje schreef:Dat is iets wat na verloop van tijd zeker heel geschikt zou kunnen zijn om te leren rust te pakkenSita schreef:Kan je hem tijdens de training niet op een rustig plekje neerleggen aan een pin? Dat hij ook zijn rust pakt tijdens een training? Onze trainingen duren iets langer (3 uur) en ik merk dat Rowan het heel lekker vindt om na een jachttraining nog even stukje te wandelen. Thuis speelt hij nog even met Sita en dan valt hij in een diepe slaap.![]()
Een hond moet leren rustig te zijn tijdens de training, in de groep dus....jij bent degene die dat moet leren, hoe rustiger je zelf bent hoe rustiger de hond wordt. Ga desnoods rustig naast de hond in het gras zitten en beloon voor rust, is het gras nat pak je er een stoeltje bij. Van aan een pin liggen leren ze niet zoveel!
Mijn honden hebben het juist wel geleerd door - in eerste instantie - aan een pin te liggen, iets buiten de groep.
Bij het heen en weer springen en niet rustig kunnen zitten of liggen, zoals dat bij Rana het geval was, kan je je hond op zijn plek houden zonder dat je ook nog eens zelf met die lijn bezig bent.
Dan blijft het n.l. actie/reactie en dat levert extra onrust op.
Dat is wat ik juist wil vermijden.
Het is de start van het leren.
Als ze aan de pin rustig zijn kunnen ze vervolgens heel vaak gewoon los liggen wachten.
In het begin blijf ik er bij en ik beloon voor elk rustig moment.
Later kunnen ze rustig los aan de rand van het veld liggen.
Bij Rana was het later zelfs zo dat als de trainer het idee had om toch even de lijn vast te houden, de onrust direct weer begon.
Als ik haar los neerlegde was ze wel rustig.
Alles moet je in stappen opbouwen.
Een pup neemt ook nog geen deel aan de NIMROD.
Net zoals je bij de G&G commando's eerst thuis in huis leert (=weinig afleiding) en vervolgens stapsgewijs gaat trainen in steeds moeilijkere omstandigheden, zou dat op jachttraining niet anders moeten zijn, naar mijn idee.
Vaak kan dat niet helemaal zoals in bijv. G&G training.
Maar je kunt het principe wel benaderen.
Zo heb ik dat altijd gedaan.
Mijn trainers hadden vaak dezelfde opmerking.
"Zo leren ze niets en ze moeten het toch kunnen als je met ze .............. (vul maar in)."
Mijn honden waren doorgaans de eersten op de trainingen die totale rust konden tonen.
Die bleven liggen bij een af-en-blijf terwijl de rest als een stelletje idioten over het veld ging racen zodra er een hond op stond.
-
billy20
- Actief
Met de andere hond zijn we al gestopt met jachttraining omdat hij niet tegen de prikkels en de spanning (het wachten, het blaffen/piepen van de andere honden) kon. De hond (waar het topic over gaat) is tijdens de training niet extreem druk mits hij maar niet te dicht bij de hond staat die aan de beurt is en mits het geen waterapport is. Wat hij vaak doet tijdens het wachten is snuffelen in het hoge gras dus op zoek naar muisjes enz. Ik dacht dat dit ontspannend voor hem is dus ik laat hem meestal zn gang gaan. Of zou dit een soort van overspronggedrag zijn?

-
Sita
- Zeer actief
ranetje schreef:Om rustig te leren blijven in de groep begin je toch niet in de groep?Lunatic schreef:Ik zie de toegevoegde waarde van aan een pin leggen niet.ranetje schreef:Dat is iets wat na verloop van tijd zeker heel geschikt zou kunnen zijn om te leren rust te pakkenSita schreef:Kan je hem tijdens de training niet op een rustig plekje neerleggen aan een pin? Dat hij ook zijn rust pakt tijdens een training? Onze trainingen duren iets langer (3 uur) en ik merk dat Rowan het heel lekker vindt om na een jachttraining nog even stukje te wandelen. Thuis speelt hij nog even met Sita en dan valt hij in een diepe slaap.![]()
Een hond moet leren rustig te zijn tijdens de training, in de groep dus....jij bent degene die dat moet leren, hoe rustiger je zelf bent hoe rustiger de hond wordt. Ga desnoods rustig naast de hond in het gras zitten en beloon voor rust, is het gras nat pak je er een stoeltje bij. Van aan een pin liggen leren ze niet zoveel!![]()
Mijn honden hebben het juist wel geleerd door - in eerste instantie - aan een pin te liggen, iets buiten de groep.
Bij het heen en weer springen en niet rustig kunnen zitten of liggen, zoals dat bij Rana het geval was, kan je je hond op zijn plek houden zonder dat je ook nog eens zelf met die lijn bezig bent.
Als ze aan de pin rustig zijn kunnen ze vervolgens heel vaak gewoon los liggen wachten.
Bij Rana was het later zelfs zo dat als de trainer het idee had om toch even de lijn vast te houden, de onrust direct weer begon.
Net zoals je bij de G&G commando's eerst thuis in huis leert (=weinig afleiding) en vervolgens stapsgewijs gaat trainen in steeds moeilijkere omstandigheden, zou dat op jachttraining niet anders moeten zijn, naar mijn idee.
"Zo leren ze niets en ze moeten het toch kunnen als je met ze .............. (vul maar in)."
Mijn honden waren doorgaans de eersten op de trainingen die totale rust konden tonen.
Die bleven liggen bij een af-en-blijf terwijl de rest als een stelletje idioten over het veld ging racen zodra er een hond op stond.
Bij Rowan had ik er rustig naast kunnen gaan staan tot ik een ons woog, maar rustig zou hij niet geworden zijn als ik in de groep bleef staan. Door de beschreven aanpak van Ranetje kan hij nu heel steady naast mij staan. En op momenten dat hij het nog steeds spannend vindt, bijvoorbeeld met de dummylauncher, dan laat ik hem naast mij liggen. En gaat hij toch piepen, dan loop ik de groep uit en leg ik hem uit zicht neer om hem tot rust te laten komen. Is hij rustig gaan we weer in de groep staan en blijft hij dan rustig, dan mag hij een dummy gaan halen. In opwinding laat ik hem nooit apporteren! Het komt nu niet meer voor, maar heb dus wel trainingen gehad dat we zonder iets te apporteren naar huis zijn gegaan. Veel jagers doen dat ook met jonge honden, die gaan mee op de jacht zonder ingezet te worden. Eventueel mogen ze een makkelijk apportje halen, maar zeker niet als ze opgewonden zijn.

- Lunatic
- Erelid
Dan verschillen we gewoon van mening, dat kanranetje schreef:Om rustig te leren blijven in de groep begin je toch niet in de groep?Lunatic schreef:Ik zie de toegevoegde waarde van aan een pin leggen niet.ranetje schreef:Dat is iets wat na verloop van tijd zeker heel geschikt zou kunnen zijn om te leren rust te pakkenSita schreef:Kan je hem tijdens de training niet op een rustig plekje neerleggen aan een pin? Dat hij ook zijn rust pakt tijdens een training? Onze trainingen duren iets langer (3 uur) en ik merk dat Rowan het heel lekker vindt om na een jachttraining nog even stukje te wandelen. Thuis speelt hij nog even met Sita en dan valt hij in een diepe slaap.![]()
Een hond moet leren rustig te zijn tijdens de training, in de groep dus....jij bent degene die dat moet leren, hoe rustiger je zelf bent hoe rustiger de hond wordt. Ga desnoods rustig naast de hond in het gras zitten en beloon voor rust, is het gras nat pak je er een stoeltje bij. Van aan een pin liggen leren ze niet zoveel!![]()
Ik heb het sowieso niet zo op hulpmiddelen, pin, paaltje of bakje om naar toe te rennen, maar dat is mijn ding! Ik begin gewoon vanaf dag 1 met een pup aan rust te werken, beginnende met de voerbak, bench, pas erin of eruit als ik het zeg enz.
Als je hond er nog niet aan toe is om in een groep te trainen, dan ben je gewoon te vroeg begonnen, rust/steadyness is één van de balangrijkste dingen, maar daar word bij de gemiddelde jachttraining amper aandacht aan besteed, erg jammer vind ik dat!
Rust moet uit jou komen, zo leert je hondje dat dat normaal gedrag is, aan een pin buiten de groep is leuk, maar daarmee leer je niet echt om rustig te zijn in een groep.
- ranetje
- Zeer actief
Ik begin ook heel vroeg met rust inbrengen.
Zo lang ik zelf train met een hond is hij rustig....... en dan ................. komt hij in een groep.
Als hij dan niet rustig is zou ik dus niet met een groep kunnen trainen?
Hoe moet ik hem dat duidelijk maken als ik niet in een groep kan trainen tot hij rustig is?
Juist door daar de rust weer op te bouwen kan je daar ook trainen.
Het is naar mijn idee niet anders dan oefenen met honden die uit hun dak gaan als je aangelijnd langs een andere hond loopt op straat.
Ook daar ga je niet naast die andere hond beginnen met trainen op rust.
Eerst op een afstand waar de hond bereikbaar blijft en pas daarna ga je afstanden verkorten.
Ik train overigens met mijn pup vanaf 8 weken in een groep.
Kennismaken met wild
Zelf met je hond bezig kunnen zijn als er wordt geschoten
Zulke dingen vind ik veel te belangrijk om dan juist die eerste periode over te slaan.
En wordt de pup onrustig dan neem ik iets afstand tot ze het weer aan kan.
Ik wijk alleen wel af van wat veel trainers zeggen of doen.
Maar er zijn ook trainers die dit ook hanteren.
Anke Bogaerts is er ook een van bijvoorbeeld.
En ik herken heel veel van haar manier van werken.
Dat past dus kennelijk bij mij en is daardoor kennelijk (?) ook goed voor mijn honden
Je moet toch ergens beginnen?aan een pin buiten de groep is leuk, maar daarmee leer je niet echt om rustig te zijn in een groep
Zo lang ik zelf train met een hond is hij rustig....... en dan ................. komt hij in een groep.
Hoe moet ik hem dat duidelijk maken als ik niet in een groep kan trainen tot hij rustig is?
Het is naar mijn idee niet anders dan oefenen met honden die uit hun dak gaan als je aangelijnd langs een andere hond loopt op straat.
Eerst op een afstand waar de hond bereikbaar blijft en pas daarna ga je afstanden verkorten.
Kennismaken met wild
Zulke dingen vind ik veel te belangrijk om dan juist die eerste periode over te slaan.
Dat past dus kennelijk bij mij en is daardoor kennelijk (?) ook goed voor mijn honden
-
Sita
- Zeer actief
Rust moet inderdaad uit jezelf komen, maar veel belangrijker nog vanuit de hond. En je moet eerst ontdekken hoe je hond omgaat met bepaalde situaties. Dan pas kan je de volgende stappen gaan bedenken. Rowan is thuis echt rustig en maakt zich niet snel druk om iets, maar apporteren is zijn passie en dan kom je achter eigenschappen die je niet had verwacht.
Ik denk dat je de post van Ranetje nog eens goed moet lezen, want er staat een hele opbouw in en niet dat alleen het vastleggen aan een pin buiten de groep het probleem aanpakt van rust in de groep. Het is een begin om de hond te leren dat rust wordt beloond en als de hond dat begrijpt kan je meer prikkels toe gaan voegen.
Ik denk dat je de post van Ranetje nog eens goed moet lezen, want er staat een hele opbouw in en niet dat alleen het vastleggen aan een pin buiten de groep het probleem aanpakt van rust in de groep. Het is een begin om de hond te leren dat rust wordt beloond en als de hond dat begrijpt kan je meer prikkels toe gaan voegen.

- ranetje
- Zeer actief
Met stelligheid zou ik het niet kunnen zeggen, maar het kan overspronggedrag zijn.billy20 schreef:Met de andere hond zijn we al gestopt met jachttraining omdat hij niet tegen de prikkels en de spanning (het wachten, het blaffen/piepen van de andere honden) kon. De hond (waar het topic over gaat) is tijdens de training niet extreem druk mits hij maar niet te dicht bij de hond staat die aan de beurt is en mits het geen waterapport is. Wat hij vaak doet tijdens het wachten is snuffelen in het hoge gras dus op zoek naar muisjes enz. Ik dacht dat dit ontspannend voor hem is dus ik laat hem meestal zn gang gaan. Of zou dit een soort van overspronggedrag zijn?
Je kunt ook zeggen dat hij eigenlijk voor zichzelf aan het jagen is en af en toe ook nog met jou samen wat doet.
Ik weet niet of dat de/jouw bedoeling is?
Gaat het over de cocker?
Wel eens gedacht aan spanieljachttraining?
- Lunatic
- Erelid
Zoals ik al zei, we verschillen van mening en dat is prima!ranetje schreef:Ik begin ook heel vroeg met rust inbrengen.Je moet toch ergens beginnen?aan een pin buiten de groep is leuk, maar daarmee leer je niet echt om rustig te zijn in een groep
Eerst op een afstand waar de hond bereikbaar blijft en pas daarna ga je afstanden verkorten.![]()
Kennismaken met wild
Mijn puppen maken in het nest al kennis met wild en schot, daar hoef ik niet voor in een groep te gaan trainen. De eerste tijd investeer ik juist in de band met puppendup, elkaar leren kennen en zorgen dat ze het spelletje leuk vinden samen met mij
Ieder z'n eigen aanpak, maar ik vind het jammer dat er in de gemiddelde trainingsgroep zo weinig aandacht besteed word aan rust/steadyness en gehoorzaamheid.
Sita ik heb het goed gelezen hoor, ik heb alleen een andere mening
En de passie en hoe de pup daar op reageert zie ik liever als ik met de pup alleen aan het trainen ben, daar kan ik dan op m'n gemak op inspelen!
- ranetje
- Zeer actief
Hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je zelf kan doen.
Als je net begint of niet de beschikking hebt over wild zal je andere keuzes (moeten?) maken.
Daarnaast denk ik dat er ook een verschil is tussen retrievers, spaniels en staande honden ......... (en lopende/drijvende jachthonden en terriers.)
Ik ben wel benieuwd hoe jij @Lunatic blaffen en onrust in een groep dan aanpakt.
Hoe bouw jij dat op bij je hond zodat dat niet gebeurt?
Dat er verschil is lijkt me niet meer dan normaal
Er zijn heel veel verschillende manieren van training.
Maar het is wel leuk om te horen waar het verschil dan in zit en wat jij wel doet.
Als je net begint of niet de beschikking hebt over wild zal je andere keuzes (moeten?) maken.
Daarnaast denk ik dat er ook een verschil is tussen retrievers, spaniels en staande honden ......... (en lopende/drijvende jachthonden en terriers.)
Ik ben wel benieuwd hoe jij @Lunatic blaffen en onrust in een groep dan aanpakt.
Maar het is wel leuk om te horen waar het verschil dan in zit en wat jij wel doet.
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 jan 2015 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Sita
- Zeer actief
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Want alleen trainen is toch heel anders dan in een groep. En bij sommige proeven moeten de honden toch echt in een groep werken, zoals bijv walk up. Ook bij de jacht heb je vaak meerdere honden lopen. Dus is het wel goed om ze aan een groep te laten wennen.

- Lunatic
- Erelid
ranetje schreef:Hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je zelf kan doen.![]()
Ik ben het op gevoel gaan doen, voor haar was de grootste beloning het apport mogen halen, dus als ze piepte stapte ik uit de groep, liet haar op mij letten door te volgen oid, was ze stil ging ik terug, begon ze weer,herhaalde ik hetzelfde ritueel, ik ontnam haar haar grootste beloning...het apport!
Dit heb ik een hele training volgehouden, met haar bezig zijn, maar vooral zij met mij bezig zijn, deed ze dat goed beloonde ik haar met een kort apportje, zo viel uiteindelijk het kwartje, op mij letten en met mij samen werken leverde iets op, eigenwijs zijn en je eigen ding doen, dus piepen of hyperen leverde niks op
2 weken later was een trainingsmaatje terug van vakantie en die vroeg verbaasd of ik stiekem een andere hond had meegenomen, die herkende Luna amper zo rustig was ze
Dat is één van de redenen dat ik het nu anders aanpak, eerst rust e.d. dan pas verleiding toevoegen
- ranetje
- Zeer actief
Dank je wel

Dat geloof ik directde trainers wisten daar wel raad mee, weg brullen als ze het apport kwam laten zien, riem voor de borst tegen inspringen, heel veel schreeuwen en brullen, Luna werd er alleen drukker van, dat was dus niet dé aanpak
Dat laatste is het zelfde principe als wat ik doe.Dat is één van de redenen dat ik het nu anders aanpak, eerst rust e.d. dan pas verleiding toevoegen![]()
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik herken de (extra) drukte ná het trainen helemaal niet. Ik zou ook even de tijd nemen voor een ommetje voor de lol, voordat je naar huis gaat.
Felix heeft vroeger ook wel vaak aan een boom of paaltje gelegen tijdens de training. En dan inderdaad gauw ophalen als hij even rustig was of anderszins de rust even belonen. Er zijn gradaties in druk zijn, maar ik moet er niet aan denken dat ik hem toen zelf aan de lijn zou moeten hebben

Felix heeft vroeger ook wel vaak aan een boom of paaltje gelegen tijdens de training. En dan inderdaad gauw ophalen als hij even rustig was of anderszins de rust even belonen. Er zijn gradaties in druk zijn, maar ik moet er niet aan denken dat ik hem toen zelf aan de lijn zou moeten hebben
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
billy20
- Actief
FF voor de duidelijkheid. Hij is niet druk na de training maar wil niet slapen. Hij lijkt wat onrustig en alert. Extra aanhankelijk zou best kunnen maar dat is lastig te beoordelen bij een van nature al extreem aanhankelijke hond. Op een trainingsdag slaapt hij dus minder dan op een normale dag. Pas tegen 19:00 gaat hij slapen en dan is hij zo moe dat hij in diepe slaap valt.