Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bezitterig, jaloers? Aanpakken of niet...?
Moderator: moderatorteam
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
- Aantal honden: 1
Bezitterig, jaloers? Aanpakken of niet...?
Ik zit even met een dingetje en na vandaag wil ik er toch even wat meer over weten, vandaar dit berichtje..
Sam is altijd dicht bij mij in de buurt en van mij en mijn vriend ben ik duidelijk degene waar ze het vaakst bij in de buurt is. Wel denk ik dat ze voor mij minder ontzag heeft dan voor mijn vriend, en hij wel hoger in 'rang' staat, om het zo maar te zeggen.
Het probleem wat er nu is viel me eigenlijk op toen ik een monteur over de vloer kreeg. Ging allemaal prima, sam hield alles in de gaten. Toen hij weg wou gaan wou hij mij een hand geven (ik zat op de bank met Sam naast me). Hij boog met uitgestrekte arm naar voren en Sam vloog uit het niets op hem af en snapte naar hem met een hoge blaf en ging direct weer naar achter. Uit reactie heb ik haar gelijk in dr nekvel gepakt en flink toegesproken.
Dit voorval heeft zich nog eens herhaald met een andere (vreemde) bezoeker.
Maar ook bij een bekende die ik wou feliciteren, hij boog voorover (ik ben vrij klein, haha) en Sam vloog vanaf haar plaats naar hem toe, weer met hoge blaf en een snap naar zijn hand.
Nou was vanmiddag mijn familie op bezoek met nichtje van 1,5 jaar. Sam lag op de bank bij mij op schoot (naast mij, ikkon geen signalen van haar kop opvangen). Mijn nichtje klauterde over de bank en was vrij druk, kwam bij mij in de buurt en wou mij een kus geven. Ze zat dicht met haar gezicht bij het mijne, ineens hoor ik weer een hoge blaf van sam en hapt ze naar mijn nichtjes gezicht. Gelukkig ging het allemaal net goed maar we schrokken wel. Als reactie heb ik sam van de bank geduwd en verbaal gestraft.
Het had best anders kunnen aflopen en daarom zit ik er wel mee of en hoe ik dit moet aanpakken. Mijn hond mag namelijk best beschermen maar niet bepalen bij wie, wanneer en hoe. Is het trouwens wel beschermen of is het meer bezitterigheid? Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Tips zijn welkom!
Sam is altijd dicht bij mij in de buurt en van mij en mijn vriend ben ik duidelijk degene waar ze het vaakst bij in de buurt is. Wel denk ik dat ze voor mij minder ontzag heeft dan voor mijn vriend, en hij wel hoger in 'rang' staat, om het zo maar te zeggen.
Het probleem wat er nu is viel me eigenlijk op toen ik een monteur over de vloer kreeg. Ging allemaal prima, sam hield alles in de gaten. Toen hij weg wou gaan wou hij mij een hand geven (ik zat op de bank met Sam naast me). Hij boog met uitgestrekte arm naar voren en Sam vloog uit het niets op hem af en snapte naar hem met een hoge blaf en ging direct weer naar achter. Uit reactie heb ik haar gelijk in dr nekvel gepakt en flink toegesproken.
Dit voorval heeft zich nog eens herhaald met een andere (vreemde) bezoeker.
Maar ook bij een bekende die ik wou feliciteren, hij boog voorover (ik ben vrij klein, haha) en Sam vloog vanaf haar plaats naar hem toe, weer met hoge blaf en een snap naar zijn hand.
Nou was vanmiddag mijn familie op bezoek met nichtje van 1,5 jaar. Sam lag op de bank bij mij op schoot (naast mij, ikkon geen signalen van haar kop opvangen). Mijn nichtje klauterde over de bank en was vrij druk, kwam bij mij in de buurt en wou mij een kus geven. Ze zat dicht met haar gezicht bij het mijne, ineens hoor ik weer een hoge blaf van sam en hapt ze naar mijn nichtjes gezicht. Gelukkig ging het allemaal net goed maar we schrokken wel. Als reactie heb ik sam van de bank geduwd en verbaal gestraft.
Het had best anders kunnen aflopen en daarom zit ik er wel mee of en hoe ik dit moet aanpakken. Mijn hond mag namelijk best beschermen maar niet bepalen bij wie, wanneer en hoe. Is het trouwens wel beschermen of is het meer bezitterigheid? Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Tips zijn welkom!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Bezitterig, jaloers? Aanpakken of niet...?
JupNanna schreef:het laatste, aangevuld met onopgevoedheid.eveliendepien schreef: Is het trouwens wel beschermen of is het meer bezitterigheid?
Op z;n kop geven en niet meer erbij laten in dit soort situaties.
En cursus gaan doen zodat hij en jij snappen hoe ze een en ander moeten bepalen
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Ik denk ook bezitterigheid.
Een hond die beschermend is, weet vaak heel goed wanneer dat wel of niet nodig is en zal niet willekeurig ingrijpen.
Een hond die beschermend is, weet vaak heel goed wanneer dat wel of niet nodig is en zal niet willekeurig ingrijpen.
- eveliendepien
- Zeer actief
Onopgevoed? Hoe kan jij hier uit opmaken of mijn hond onopgevoed is?

- eveliendepien
- Zeer actief
Heel even misschien ter verduidelijking;
Met Sam heb ik inmiddels heel veel problemen overwonnen qua angst(agressie). Met GT en veel cursussen, ze luistert prima en daar heb ik ook echt veel moeite voor gedaan de afgelopen 1,5 jaar. Dus onopgevoed vind ik niet echt een passend woord.
Dan heb ik schijnbaar al die tijd iets goed fout gedaan. Afijn doet er ook niet toe in dit geval.
Met Sam heb ik inmiddels heel veel problemen overwonnen qua angst(agressie). Met GT en veel cursussen, ze luistert prima en daar heb ik ook echt veel moeite voor gedaan de afgelopen 1,5 jaar. Dus onopgevoed vind ik niet echt een passend woord.
Dan heb ik schijnbaar al die tijd iets goed fout gedaan. Afijn doet er ook niet toe in dit geval.

- eveliendepien
- Zeer actief
Op de plaats als er bezoek is gaat nu zeker gebeuren. Toen ze op de plaats lag en mijn nichtje weer het zelfde deed hield ze alles wel in de gaten maar deed niks.. toch vind ik het vreemd dat het sinds zon twee maand ongeveer is... Daarvoor niet (ze is nu 19 maand). De lijntjes dus maar wat strakker aantrekken.
Een cursus gaan doen is trouwens iets waar ik niet veel aan heb omdat ik zon beetje wel genoeg gehoorzaamheid heb gedaan (en nogsteeds doe).
Een cursus gaan doen is trouwens iets waar ik niet veel aan heb omdat ik zon beetje wel genoeg gehoorzaamheid heb gedaan (en nogsteeds doe).

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, duizendmaal excuses dat ik niet van je volledige CV op de hoogte ben hooreveliendepien schreef: Een cursus gaan doen is trouwens iets waar ik niet veel aan heb omdat ik zon beetje wel genoeg gehoorzaamheid heb gedaan (en nogsteeds doe).
Je hond bijt mensen. Dan missen er manieren. En blijkbaar heb je dit niet aan zien komen en heb je ergens gemist dat ze bezitterige neigingen heeft. Want die heeft ze niet van de week ergens op de kop getikt, die waren er al.
Dus hoe dan ook heb je ergens iets gemist. Daar doen geen honderd cursussen wat aan af.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Overigens is het geen schande als je hond niet te vertrouwen is.
Wat wél een schande is, is als je dat weet en er niets of onvoldoende mee doet zodat ze de kans krijgt die onbetrouwbaarheid te uiten.
Wat wél een schande is, is als je dat weet en er niets of onvoldoende mee doet zodat ze de kans krijgt die onbetrouwbaarheid te uiten.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Tot nu toe heeft ze niet echt gebeten toch?
Ik denk dat het angstagressie is en dat je het wellicht in banen kan leiden door jezelf in dat soort situaties veel groter te maken, hond achter je houden en als 1 blok zelfverzekerdheid elke situatie onder controle te hebben. En met zo'n kindje in huis werkt het - is mijn ervaring - ook wel om even heel duidelijk met lichaamstaal aan te geven dat dat kind onder jouw bescherming staat. En belonen als er braaf gekwispeld wordt naar kindjes, dat is ook een goeie.
Als zoonlief (110 kilo en boomlang) besluit om even achterlijk met mij te gaan stoeien als ik dat niet wil (rotjong is beresterk en dan hang ik opeens over zijn schouder ofzo), wordt hij ook per direct in zijn poten gebeten door Lilo. Terwijl ze ook superschattig samen kunnen knuffelen. Ik maak me daar verder niet druk om, want zolang ik wel de stoere baas kan spelen kan ik knuffelen en stoeien met wie of wat ik wil en staat Lilo er kwispelend naast.
Een hond met neiging tot angstagressie is prima te managen zolang de verantwoordelijkheid niet bij die hond ligt, denk ik. En zeker met kleine kinders valt best wel duidelijk te maken dat die alleen maar leuk en nooit bedreigend zijn en dat er koekies en hoera's komen als de hond rustig en vriendelijk blijft. Ik heb wel de mazzel dat Lilo kleine kinderen sowieso heel erg interessant en leuk vindt. Ze is dol op kleuternicht die echt alles met haar kan doen, maar als een vreemde kerel mij buiten lastig zou vallen, dan zou ze ook echt wel doorhappen, denk ik. Nou, dat vind ik eigenlijk ook niet verkeerd.
Kortom: zorgen dat je niet als 'bedreigd' overkomt. Dat kan je ook goed oefenen, alsmaar laten zien aan die hond dat jij stoere kerels een stap terug kan laten doen. En niet je hond corrigeren, maar ervoor springen en je hond 'beschermen'. Net doen alsof je een superstoere baas bent maakt het leven volgens mij in heel veel opzichten een stuk makkelijker.
Ik denk dat het angstagressie is en dat je het wellicht in banen kan leiden door jezelf in dat soort situaties veel groter te maken, hond achter je houden en als 1 blok zelfverzekerdheid elke situatie onder controle te hebben. En met zo'n kindje in huis werkt het - is mijn ervaring - ook wel om even heel duidelijk met lichaamstaal aan te geven dat dat kind onder jouw bescherming staat. En belonen als er braaf gekwispeld wordt naar kindjes, dat is ook een goeie.
Als zoonlief (110 kilo en boomlang) besluit om even achterlijk met mij te gaan stoeien als ik dat niet wil (rotjong is beresterk en dan hang ik opeens over zijn schouder ofzo), wordt hij ook per direct in zijn poten gebeten door Lilo. Terwijl ze ook superschattig samen kunnen knuffelen. Ik maak me daar verder niet druk om, want zolang ik wel de stoere baas kan spelen kan ik knuffelen en stoeien met wie of wat ik wil en staat Lilo er kwispelend naast.
Een hond met neiging tot angstagressie is prima te managen zolang de verantwoordelijkheid niet bij die hond ligt, denk ik. En zeker met kleine kinders valt best wel duidelijk te maken dat die alleen maar leuk en nooit bedreigend zijn en dat er koekies en hoera's komen als de hond rustig en vriendelijk blijft. Ik heb wel de mazzel dat Lilo kleine kinderen sowieso heel erg interessant en leuk vindt. Ze is dol op kleuternicht die echt alles met haar kan doen, maar als een vreemde kerel mij buiten lastig zou vallen, dan zou ze ook echt wel doorhappen, denk ik. Nou, dat vind ik eigenlijk ook niet verkeerd.
Kortom: zorgen dat je niet als 'bedreigd' overkomt. Dat kan je ook goed oefenen, alsmaar laten zien aan die hond dat jij stoere kerels een stap terug kan laten doen. En niet je hond corrigeren, maar ervoor springen en je hond 'beschermen'. Net doen alsof je een superstoere baas bent maakt het leven volgens mij in heel veel opzichten een stuk makkelijker.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook.Nanna schreef:Je hond heeft tot twee keer toe iemand willen bijten terwijl ze op de bank zit.
En toch doe je niks als je nichtje van anderhalf over diezelfde bank kruipt. Anders dan constateren "nou, dat liep goed af"
Ik vind dat ronduit dom.
Je moet die situaties vermijden als je hond daarop reageert. Gewoon zorgen dat ze er niet bij kan. Simpel.
Straks raakt ze namelijk wel iemand in het gezicht, en dan?
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik zie dat andere mensen het allemaal anders zien dan ik, maar ik denk dat je het goed doet hoor. Kijk gewoon goed naar die hond en bepaal je eigen strategie. Niks doen wat tegen je eigen gevoel ingaat, en werk vooral verder aan het onderling vertrouwen, dat is een veel betere basis dan 'gehoorzaamheid'. Denk ik.eveliendepien schreef:Heel even misschien ter verduidelijking;
Succes en sterkte en wijsheid!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Kom op zeg, dat zeg ik niet.Hanneke2 schreef: Ik zie dat andere mensen het allemaal anders zien dan ik, maar ik denk dat je het goed doet hoor. Kijk gewoon goed naar die hond en bepaal je eigen strategie. Niks doen wat tegen je eigen gevoel ingaat, en werk vooral verder aan het onderling vertrouwen, dat is een veel betere basis dan 'gehoorzaamheid'. Denk ik.![]()
Succes en sterkte en wijsheid!
Ik zeg dat TS wat mist.
Voorkomen lijkt me de eerste prioriteit hier.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
In deze zou ik gewoon voorkomen. Het waarom kan je niet altijd snappen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zit , af en op je plaats zijn eigenlijk gewoon kunstjes en geen opvoeding.
Een kind kan ook netjes haar huiswerk maken , de afwas doen , netjes met mes en vork eten en toch een grote bek hebben en over grenzen heen gaan .
Hij claimt en ziet jouw als bezit en jij geeft die ruimte , portie onzekerheid omdat hij niet de zekerheid van jou krijgt dus vult hij het zelf maar in .
Een kind kan ook netjes haar huiswerk maken , de afwas doen , netjes met mes en vork eten en toch een grote bek hebben en over grenzen heen gaan .
Hij claimt en ziet jouw als bezit en jij geeft die ruimte , portie onzekerheid omdat hij niet de zekerheid van jou krijgt dus vult hij het zelf maar in .
Wat je zegt ben je zelfffff 

- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik zou 'm op z'n plaats laten afliggen en blijven. Hij heeft zich er niet mee te bemoeien.
Het zou mij niet uitmaken waarom hij zo doet, hij moet gewoon leren dat het niet mag. Maar dan moet jij wel duidelijk aan 'm maken dat het dus niet mag, niet afwachten tot het weer gebeurt.
Misschien kan je een aantal mensen vragen om bij je langs te komen zodat je ook echt kan oefenen tot ie het echt doorheeft dat in de mand ook echt in de mand is? Ik ben een paar jaar geleden zo ook bij iemand van het forum langs geweest 'op bezoek', die hond had weer zijn eigen moeilijkheden met vreemde mensen in huis.
Het zou mij niet uitmaken waarom hij zo doet, hij moet gewoon leren dat het niet mag. Maar dan moet jij wel duidelijk aan 'm maken dat het dus niet mag, niet afwachten tot het weer gebeurt.
Misschien kan je een aantal mensen vragen om bij je langs te komen zodat je ook echt kan oefenen tot ie het echt doorheeft dat in de mand ook echt in de mand is? Ik ben een paar jaar geleden zo ook bij iemand van het forum langs geweest 'op bezoek', die hond had weer zijn eigen moeilijkheden met vreemde mensen in huis.
- dagmar88
- Zeer actief
Tijd om zelfstandiger te worden.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Het lijkt me overduidelijk claimgedrag richting jou, wat anderen ook al schreven. Ik zou de touwtjes wat aanhalen, en bijvoorbeeld het op de bank zitten niet meer zomaar toestaan, dus zeker niet als er mensen over de vloer komen en al helemaal niet als daar (kleine) kinderen bij zijn.
Ik zou Sam alleen maar op de bank laten op jouw uitnodiging, en haar er ook weer op ieder moment vanaf sturen. De regie ligt in mijn ogen op dit moment duidelijk bij haar en niet bij jou, en hierdoor loopt het mis.
Op de bank en dan ook nog eens op schoot bij het vrouwtje, dat is een dubbel gebaar van superioriteit ten opzichte van het kindje. Ik ben blij dat het niet verkeerd is afgelopen maar dit moet je niet meer laten gebeuren natuurlijk.
Ik zou Sam alleen maar op de bank laten op jouw uitnodiging, en haar er ook weer op ieder moment vanaf sturen. De regie ligt in mijn ogen op dit moment duidelijk bij haar en niet bij jou, en hierdoor loopt het mis.
Op de bank en dan ook nog eens op schoot bij het vrouwtje, dat is een dubbel gebaar van superioriteit ten opzichte van het kindje. Ik ben blij dat het niet verkeerd is afgelopen maar dit moet je niet meer laten gebeuren natuurlijk.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Onthoud dat crisis-symptomen zich slechts een klein gedeelte van de tijd manifesteren en dat de hond de rest van de tijd waarschijnlijk geen problemen oplevert.
Maar juist in die overige tijd doet de hond de indruk op dat het geen probleem is om zich op een bepaalde manier te gedragen. In die tijd is het meeste te winnen.
Je zult de hele dag door meer moeten bepalen voor de hond, zodat hij een andere indruk van je krijgt en het daarom voortaan uit z'n hoofd laat.
Maar juist in die overige tijd doet de hond de indruk op dat het geen probleem is om zich op een bepaalde manier te gedragen. In die tijd is het meeste te winnen.
Je zult de hele dag door meer moeten bepalen voor de hond, zodat hij een andere indruk van je krijgt en het daarom voortaan uit z'n hoofd laat.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- eveliendepien
- Zeer actief
Ze heeft inderdaad niet gebeten maar wel een snap naar die mensen.
Sam is een hondje uit Roemenie en vanaf het begin is er al angstagressie waar we mee bezig zijn.
Het grenzen stellen gaat hier dus nog duidelijker gebeuren.
Ik had haar er inderdaad niet bij moeten laten dat was dom. Normaal is er niks aan de hand als mijn neefje en nichtje hier zijn en vindt ze het allemaal wel prima. Maar dit keer dus niet.
Bedankt voor de tips in elk geval. Duidelijk verhaal.
Sam is een hondje uit Roemenie en vanaf het begin is er al angstagressie waar we mee bezig zijn.
Ik had haar er inderdaad niet bij moeten laten dat was dom. Normaal is er niks aan de hand als mijn neefje en nichtje hier zijn en vindt ze het allemaal wel prima. Maar dit keer dus niet.

- Jaap*
- Zeer actief
Je hebt te maken met het gedrag van vandaag en je helpt haar het meest als ze zoveel mogelijk rust en duidelijkheid krijgt. Dat geeft houvast en ze hoeft niet te piekeren over wat duidelijk iseveliendepien schreef:Ze heeft inderdaad niet gebeten maar wel een snap naar die mensen.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vraag me af of er iets mis is met je hond en dan bedoel ik angstagressie of onopgevoed zijn.
Persoonlijk schaar ik dit gedrag daar niet onder. Want een hond is sowieso niet gediend van vreemden die over hem heen gaan hangen. Kinderen van 1,5 zijn voor de meeste honden vreemde drukke wezens waar je uit de buurt moet blijven of die op zijn minst uit jouw buurt moeten blijven. Dan bedoel ik de buurt van de hond.
We vinden allemaal dat vreemden en kinderen de hond op zijn slaapplaatsen en in de bench met rust moeten laten. Eens? Nooit over een hond heen gaan hangen als hij in zijn mandje ligt en je kent hem niet super goed. Nooit kinderen bij de hond in de bench laten kruipen toch?
Nou, dan zijn we er. Jouw bank is de bench en mand van je hond. Het enige dat je hoeft te doen is zorgen dat je hond op 4 pootjes staat op de grond bij deze contacten of je geeft hem een plekje waar hij met rust gelaten wordt.
Dit heeft vaak niks met de hond te maken. Bas is extreem lief, extreem vriendelijk en nooit bang voor mensen. Ze begroet iedereen die binnen komt en loopt met iedereen mee die haar naam zegt. Maar ze gromt wel als bezoek haar op haar stoel een kusje wil geven als ze daar ligt. Of als er een kleuter op haar mandje af kruipt. Dat is het enige dat jouw hond doet. Niks meer en niks minder. Ja, hij hapt...Maar happen is nog lang geen bijten hoor. Soms is de stap klein maar er zijn zat happende honden die hun leven lang niet gaan bijten.
Dus bij bezoek, hond van de bank sturen en op 4 eigen poten laten staan. Is je hond daar ook gespannen bij dan zet je hem even in de bench bij bezoek.
Persoonlijk schaar ik dit gedrag daar niet onder. Want een hond is sowieso niet gediend van vreemden die over hem heen gaan hangen. Kinderen van 1,5 zijn voor de meeste honden vreemde drukke wezens waar je uit de buurt moet blijven of die op zijn minst uit jouw buurt moeten blijven. Dan bedoel ik de buurt van de hond.
We vinden allemaal dat vreemden en kinderen de hond op zijn slaapplaatsen en in de bench met rust moeten laten. Eens? Nooit over een hond heen gaan hangen als hij in zijn mandje ligt en je kent hem niet super goed. Nooit kinderen bij de hond in de bench laten kruipen toch?
Nou, dan zijn we er. Jouw bank is de bench en mand van je hond. Het enige dat je hoeft te doen is zorgen dat je hond op 4 pootjes staat op de grond bij deze contacten of je geeft hem een plekje waar hij met rust gelaten wordt.
Dit heeft vaak niks met de hond te maken. Bas is extreem lief, extreem vriendelijk en nooit bang voor mensen. Ze begroet iedereen die binnen komt en loopt met iedereen mee die haar naam zegt. Maar ze gromt wel als bezoek haar op haar stoel een kusje wil geven als ze daar ligt. Of als er een kleuter op haar mandje af kruipt. Dat is het enige dat jouw hond doet. Niks meer en niks minder. Ja, hij hapt...Maar happen is nog lang geen bijten hoor. Soms is de stap klein maar er zijn zat happende honden die hun leven lang niet gaan bijten.
Dus bij bezoek, hond van de bank sturen en op 4 eigen poten laten staan. Is je hond daar ook gespannen bij dan zet je hem even in de bench bij bezoek.
-
laeken
- Zeer actief
Jullie kennen toch allemaal her filmpje van die politiehond en die reporter? Alles gaat prima tot die hond geen kant meer op kan en de reporter ook nog over de hond heen gaat hangen. Meestal zijn politiehonden wel opgevoed en ze kennen ook hun plaats wel. Maar deze zat al, zat al tegen de baas aan, kon nergens meer heen en dan komt er een vreemde in zijn persoonlijke zone. Wat blijft er over buiten jezelf verdedigen?
Ik schrok ook toen Bas tegen een vriendin gromde die haar gezicht bij slapende Bas legde. Ook Martijn legde een keer zijn gezicht bij Bas op de tuinstoel. Dan gromt mijn uberlieve hondje dus ook. Precies zoals ze doet als er een andere hond bij haar komt als ze ergens ligt.
Ik schrok ook toen Bas tegen een vriendin gromde die haar gezicht bij slapende Bas legde. Ook Martijn legde een keer zijn gezicht bij Bas op de tuinstoel. Dan gromt mijn uberlieve hondje dus ook. Precies zoals ze doet als er een andere hond bij haar komt als ze ergens ligt.
-
laeken
- Zeer actief
O ja, ik laat Bas altijd op de bank. Want daar heeft het imo niks mee te maken. Net zo weinig als met opvoeding en regels. De best getrainde hond accepteert soms geen.peuter in zijn mand als hij er al ligt. Het enige dat hier in mijn ogen speelt is de verwarring bank = mand. Meer niet. Dus ik zou er ook zeker niet meer van maken.
-
laeken
- Zeer actief
Claim de bank zodra mensen contact maken met jou. Beter nog, claim de bank zodra er kinderen en vreemde mensen zijn en verbiedt mensen je hond te benaderen als hij op een slaapplaats ligt. Dat zou sowieso iedereen moeten doen imo. Een hond moet zich kunnen terugtrekken om hem tegen natuurlijke maar ongewenste gedragingen te beschermen. Jouw hond trekt zich terug bij jou. Dat moet je voorkomen en verder niks.
- Jaap*
- Zeer actief
Niemand heeft iets te zoeken in de mand van een hond en het is een meevaller als het een hond niks kan schelen. Maar als een hond de bank begint te verdedigen schort er wel degelijk iets aan de opvoeding.laeken schreef:O ja, ik laat Bas altijd op de bank. Want daar heeft het imo niks mee te maken. Net zo weinig als met opvoeding en regels. De best getrainde hond accepteert soms geen.peuter in zijn mand als hij er al ligt. Het enige dat hier in mijn ogen speelt is de verwarring bank = mand. Meer niet. Dus ik zou er ook zeker niet meer van maken.
-
laeken
- Zeer actief
Dat vind ik onzin. Als je hond de bank als mand ziet is het precies hetzelfde. Een hond kan geen onderscheid maken tussen een bank en een mand. Dat moet je ook niet vragen van een hond. Je kan dus hooguit de bank verbieden.Jaap* schreef:Niemand heeft iets te zoeken in de mand van een hond en het is een meevaller als het een hond niks kan schelen. Maar als een hond de bank begint te verdedigen schort er wel degelijk iets aan de opvoeding.laeken schreef:O ja, ik laat Bas altijd op de bank. Want daar heeft het imo niks mee te maken. Net zo weinig als met opvoeding en regels. De best getrainde hond accepteert soms geen.peuter in zijn mand als hij er al ligt. Het enige dat hier in mijn ogen speelt is de verwarring bank = mand. Meer niet. Dus ik zou er ook zeker niet meer van maken.
Ik weet 100% zeker dat als de peuter in de bench was gekropen en de bezoeker over de hond was gaan hangen in zijn mandje niemand het probleem bij de hond en de opvoeding had gezocht. Dus waarom nu wel? Deze hond ligt en slaapt gewoon op die bank en dus is die bank zijn bench/mand en dus reageert hij daar zoals heel veel honden in hun mandjes. Daar laat je ook geen kind bij kruipen. Iedereen weet dat.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Je vergeet dat de hond ook nog eens op schoot lag bij de TS Laeken. Dat is dus niet alleen het claimen van de bank maar ook nog eens het claimen van de baas.
Laatst gewijzigd door LongFields op 12 jan 2015 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jaap*
- Zeer actief
Dat zeg ik. Gebrek aan opvoeding. Een opgevoede hond kent uitstékend het verschil tussen zijn mand en jouw bank.laeken schreef:Dat vind ik onzin. Als je hond de bank als mand ziet is het precies hetzelfde.Jaap* schreef:Niemand heeft iets te zoeken in de mand van een hond en het is een meevaller als het een hond niks kan schelen. Maar als een hond de bank begint te verdedigen schort er wel degelijk iets aan de opvoeding.laeken schreef:O ja, ik laat Bas altijd op de bank. Want daar heeft het imo niks mee te maken. Net zo weinig als met opvoeding en regels. De best getrainde hond accepteert soms geen.peuter in zijn mand als hij er al ligt. Het enige dat hier in mijn ogen speelt is de verwarring bank = mand. Meer niet. Dus ik zou er ook zeker niet meer van maken.
-
laeken
- Zeer actief
Waarom concludeert iedereen dat de hond zijn baasje verdedigde en niet gewoon zichzelf en zijn persoonlijke zone? Kan best dat baasje ernaast moed geeft maar dat wil niet zeggen dat de hond niet gewoon zichzelf verdedigde. Bescherming van de baas lijkt daar nl op en deze hond is bangig voor vreemden wordt aangegeven. Test het anders maar eens gewoon lopend. Een hond die jouw verdedigen wil doet dat ook staand en los. Ik denk dat deze hond dan niks doet en zelfs wegloopt. En ik denk dat deze hond zonder baas ernaast ook gromt op de bank als een vreemde man over hem heen gaat hangen. Dat is dus niet op te voeden maar hooguit weg te straffen met alle risico's van dien of te beperken door de hond nog meer vertrouwen in iedereen te geven. Ik acht die kans erg klein. Bas doet dit ook als ik er niet bij ben. Dat staat los van mij en opvoeding. Het zit in de hond. Sommige honden gedragen zich honds naar mensen. Als honden dit onderling doen vinden we het ook volkomen normaal gedrag.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ruimte claimen en duidelijkheid lijkt mij essentieel.
Dus niet zo maar op de bank op schoot, niet zo maar alles mogen.
Bij bezoek op de plaats, waar men de hond vervolgens dan ook met rust moet laten.
Wordt overigens wel een beetje moe van het geroep over angstagressie.
Dus niet zo maar op de bank op schoot, niet zo maar alles mogen.
Bij bezoek op de plaats, waar men de hond vervolgens dan ook met rust moet laten.
Wordt overigens wel een beetje moe van het geroep over angstagressie.