Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup scharrelt met brokken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Chichixx
Vaste gebruiker

Pup scharrelt met brokken

Ongelezen bericht door Chichixx »

Hallo iedereen,

Sinds begin januari hebben we een Chihuahua pup (reu). Hij is nu dik 12 weken, we kregen hem met 11 weken. Vanuit de fokker is hij, als ik het goed heb begrepen, gewend om de hele dag brokjes te hebben staan, en op gezette tijden KVV te krijgen, wat volgens mij ook wel lang bleef staan. Tevens voerde ze geloof ik de honden uit de hand. Ik denk dat hij daardoor wat scharrelgedrag vertoont. Dat hebben we voor een groot deel al opgelost door de bakjes gewoon na bepaalde tijd weg te halen (wel goed opletten dat hij genoeg eet, maar dat zit denk ik wel goed, 100 gram aangekomen in 7 dagen). Toch blijft hij vooral met brokjes nog scharrelen, pakt paar hapjes, loopt dan weg. Ik merk ook dat hij afgeleid wordt als hij dan weer terugloopt naar het bakje: loopt hij naar het bakje, ziet hij onderweg een cavia zitten.. hop: meneer vergeet waar hij naar op weg was, haha. KVV gaat er wat makkelijker in, eet hij wat gulziger. Echter, om verschillende redenen willen we graag van KVV overstappen op Renske vers vlees. Tevens willen we de brok op aanraden van velen en om verschillende redenen erin houden, we hebben extra voor Acana gekozen omdat, als we het goed begrepen, dit goed te combineren valt (je ziet ook dat het zinkt als je het in een glas water doet, en bijv RC blijft drijven).

Ik heb niet het gevoel dat hij de brok met lange tanden eet, het is gewoon een beetje en daarna loopt hij weer weg/raakt hij afgeleid. Ik hoop dat het geen topic wordt waarin de keuze KVV/Brok oid bediscussieerd wordt (dat zie ik al veel gebeuren bij dit soort vragen), maar wil gewoon heel graag weten:

1. Hoe kan ik het scharrelgedrag nog verder beperken behalve bakjes weghalen na een tijdje (ik dacht misschien een rennetje erom, zodat hij niet afgeleid raakt, en rennetje mag weg als bakje leeg is en dan gaan we spelen oid)
2. Kan ik de brokjes lekkerder/aantrekkelijker voor hem maken op een manier die misschien zelfs levenslang kan worden volgehouden? Weken in water wil ik liever niet, vind het nu net fijn dat de harde brokjes goed zijn voor de tandjes
3. Hij eet nu per keer 5 - 7 gram Acana brok per eetmoment (mag per dag 30 gram, als hij alleen op brok zat en hij krijgt hier dus ook nog vers vlees) en ik wil voor nu 4 eetmomenten erin hebben waarvan een dan Renske is. Verwacht ik misschien gewoon teveel van hem? Zit zijn chihuahuapuppemaagje misschien bij 5 - 7 gram Acana gewoon al vol? Hij heeft er dus volgens de verpakking minder van nodig van van Royal Canin, en de brok is ook beduidend zwaarder dan die van Royal Canin.
4. Wat vinden jullie eigenlijk van Renske vers vlees? Ik hoor er in ieder geval veel positieve verhalen over.

Hoop dat jullie fijne tips voor me hebben betreffende het voorkomen van scharrelgedrag en misschien het aantrekkelijker maken van de brok! Hij is verder kerngezond (zei ook de DA, alleen jammer van de traanoogjes) en eet dus in principe genoeg, maar ik wil voorkomen dat hij een moeilijke, scharrelende eter wordt, ook uit praktische overwegingen: wil je als hij volwassen is een dagje met hem weg, is het niet handig als hij op zijn eetmoment zijn bakje niet leeg eet, haha.

Alvast bedankt!!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Pup scharrelt met brokken

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Drie keer zeven gram en dan eenmaal Renske, dan zit je toch goed?
Ik zou me niet te druk maken. Gewoon eten geven en na die zeven gram die bak weghalen.

Dat harde brok goed is voor de tanden is niet waar trouwens, maar dat is een andere discussie ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

klein tip om brokken wat smakelijker te maken: mengen met klein beetje blikvoer ( echt heel klein beetje maar, die van mij krijgen ongeveer de hoeveelheid van 2 stukjes chocola) toch een klein beetje water erbij en prakken.

Mara is het niet gewoon een kwestie van geduld? pupje is pas 1 week bij jou
Afbeelding
Chichixx
Vaste gebruiker

Helemaal waar, misschien verwacht ik inderdaad te snel dat hij van dat "hele dag brokken staan" zoals hij gewend was overstapt op vaste momenten haha. Interessant dat die harde brokken dus niet goed zijn voor tanden, wat is daar het idee achter en wat kun je dan wel goed doen voor de tanden?

Ik ben inderdaad gestopt met dat half smeken of hij alsjeblieft zijn eten eet haha. Dat scharrelen doet hij trouwens ook met het vers vlees maar gewoon ietsje minder. Wel als hij afgeleid raakt zet ik hem terug ervoor en dan eet hij ook weer. Of is dat ook al niet goed te doen? Ik had namelijk het idee dat het geen onwil was, maar gewoon afgeleid worden en gewend zijn kleine hapjes te kunnen nemen, en dacht daarmee hem duidelijk te maken: nee, je bakje opeten. Daarom ook het idee van het rennetje ff erom, dat hij niet weg kan lopen en dan misschien snapt: hey, als ik mijn bakje leeg eet, is het daarna weer plezier. Of denk ik nu verkeerd, haha :P Er zijn zóveel wegen die naar Rome leiden, en heb altijd dat aan elk idee bij het opvoeden weer theorieën zitten die elkaar tegenspreken, dat maakt het moeilijk een "logische oplossing" te vinden.

Renske is dus een complete maaltijd voor een hond? Het probleem met Renske alleen geven en dan 3x per dag (ik dacht 2x per dag als hij straks helemaal volwassen is), is dat een chi helaas niet zo'n heel bakje op eet, vooral niet zo'n grote bak. Die kleine pakjes zijn, vooral in verhouding, erg duur, en dan krijg je dus toch een bakje dat al geopend is en verder in de koeling bewaard moet worden. Ik had daarom ook gehoopt dat hij 2x per dag at, ivm dagjes weg, of dus brokjes die mee kunnen met een dag weg en lekker opgegeten kunnen worden als we ergens gaan zitten.

Eigenlijk komt het erop neer: je ziet honden altijd blij als ze eten krijgen, sommigen moeten zelfs anti-schrokbakken krijgen haha. Dat is toch fijn (natuurlijk niet het schrokken! Maar gewoon blij met eten) want dan weet je gewoon dat ze hun benodigde portie zonder problemen binnen krijgen. Is het normaal dat een pup nog wat meer scharrelt? Ben ik misschien gewoon te snel in mijn zorgen aangezien hij pas anderhalve week hier is?
Chichixx
Vaste gebruiker

Hij weegt nu trouwens 1100 gram!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco is altijd blij als ik eten voor hem pak. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij dat eten ook opeet... Hij is nu ruim 9 maanden en lijkt een voorkeur te hebben voor 2 maaltijden in drie dagen. Ik kan hem wel gaan dwingen 2 maaltijden per dag te eten, maar dan gaat hij eten met dwang, dus iets negatiefs, associëren... Ook als jonge pup was hij geen gemakkelijke eter, maar hij groeide en ontwikkelde zich goed. Hij is nooit te mager geweest, behalve een maandje geleden. Toen heb ik hem wel wat extra's gegeven. Die paar ons extra had hij gewoon nodig. Nu zit hij stabiel op 6,3 kilo ipv 6,0 wat hij vanaf zes maanden op zat.
Voer vooral met je ogen: zolang je pup actief blijft en niet echt mager wordt, gaat het goed. Als jij een compleet voer aanbiedt, zorgt hij echt wel dat hij binnen krijgt wat hij nodig heeft!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Chichixx schreef: Renske is dus een complete maaltijd voor een hond? Het probleem met Renske alleen geven en dan 3x per dag (ik dacht 2x per dag als hij straks helemaal volwassen is), is dat een chi helaas niet zo'n heel bakje op eet, vooral niet zo'n grote bak. Die kleine pakjes zijn, vooral in verhouding, erg duur, en dan krijg je dus toch een bakje dat al geopend is en verder in de koeling bewaard moet worden. Ik had daarom ook gehoopt dat hij 2x per dag at, ivm dagjes weg, of dus brokjes die mee kunnen met een dag weg en lekker opgegeten kunnen worden als we ergens gaan zitten.

Eigenlijk komt het erop neer: je ziet honden altijd blij als ze eten krijgen, sommigen moeten zelfs anti-schrokbakken krijgen haha. Dat is toch fijn (natuurlijk niet het schrokken! Maar gewoon blij met eten) want dan weet je gewoon dat ze hun benodigde portie zonder problemen binnen krijgen. Is het normaal dat een pup nog wat meer scharrelt? Ben ik misschien gewoon te snel in mijn zorgen aangezien hij pas anderhalve week hier is?

Ja, dat is een complete maaltijd. Ik zou zo'n bak gewoon in een ijsblokjesmaker invriezen.
Die paar grammetjes 's avonds in een tupperware bakje (evt in de koelkast) doen en gedurende de dag op voeren.
Mijn voormalig slechte eter heeft er steeds meer plezier in gekregen door hem voor een lege bak te belonen met een heel lekker "toetje".

:wink: Schrokken is trouwens ook niet erg, honden zijn meestal nu eenmaal meer van het knippen en scheuren dan kauwen.
In brokjes zitten koolhydraten. Als er een vers voerder bij je in de buurt woont of er een (halal) slager zit, zou je kunnen kijken of je wat pens kunnen overnemen/kopen.
Dat werkt als natuurlijke tandenborstel. Een rauw kippenvleugeltje zou ook kunnen. Zoek maar eens op het barfplaats forum.
:tongue: Als je dat niet ziet zitten iets van gedroogde snackjes waar hij meer moeite voor moet doen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

natuurlijk is het duurste voer nog goedkoop bij de chi :-) ze eten zo weinig.

ik zou ook gewoon renske voeren en dat dan inderdaad in de koelkast bewaren als het open is of zoals dagmar zegt in porties invriezen.

als je eens een keer een dagje weg gaat kun je zo'n ingevroren portie meenemen of voor één keertje een blikje voer ofzo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”