Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vechten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Aantal honden: 2

Vechten

Ongelezen bericht door MirjamV »

Vanmorgen waren we aan het wandelen in het losloopgebied. Mijn hond liep los en er liepen nog twee andere honden, ook los. Die van mij ging naar de andere honden toe om te kijken en snuffelen en ineens viel een van de honden uit naar die van mij en begonnen ze te vechten. Honden uit elkaar gehaald, niets aan de hand verder. Maar de eigenaar van de andere hond werd boos, want mijn hond was agressief, ik moest mijn hond maar aanlijnen en ik had mijn hond niet onder controle..... Ik kan me daar best wel boos om maken, dat die van haar uitviel had ze toevallig niet gezien.
Hebben jullie dit ook wel eens gehad en wat hebben jullie gedaan in zo'n geval? Ik weet nooit zo goed wat ik hier mee aanmoet op zo'n moment, ik wil ook geen ruzie staan maken maar ik laat mij ook niet zo af kappen door iemand. Mijn hond heeft verder gelukkig nooit problemen gehad met andere honden of gevochten. Ik trek me het commentaar onbewust toch wel aan, wilde het even kwijt.
dagmar88
Zeer actief

Re: Vechten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

MirjamV schreef:Vanmorgen waren we aan het wandelen in het losloopgebied. Mijn hond liep los en er liepen nog twee andere honden, ook los. Die van mij ging naar de andere honden toe om te kijken en snuffelen en ineens viel een van de honden uit naar die van mij en begonnen ze te vechten. Honden uit elkaar gehaald, niets aan de hand verder. Maar de eigenaar van de andere hond werd boos, want mijn hond was agressief, ik moest mijn hond maar aanlijnen en ik had mijn hond niet onder controle..... Ik kan me daar best wel boos om maken, dat die van haar uitviel had ze toevallig niet gezien.
Hebben jullie dit ook wel eens gehad en wat hebben jullie gedaan in zo'n geval? Ik weet nooit zo goed wat ik hier mee aanmoet op zo'n moment, ik wil ook geen ruzie staan maken maar ik laat mij ook niet zo af kappen door iemand. Mijn hond heeft verder gelukkig nooit problemen gehad met andere honden of gevochten. Ik trek me het commentaar onbewust toch wel aan, wilde het even kwijt.

Dan nog, een beetje beleefde hond die zelf contact wil maken taait dan gewoon af. Denk dat jullie allebei wat gemist hebben.
Voortaan je hond met passeren even bij je houden bij onbekende honden.
Altijd bij iedereen gaan staan snuffelen is niet nodig.
MirjamV
Zeer actief

dagmar88 schreef:Denk dat jullie allebei wat gemist hebben.
Dat is waarschijnlijk ook zo denk. Het is allemaal goed afgelopen gelukkig, maar het was meer de reactie van die mevrouw waar ik me aan stoorde en me een beetje overviel.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Dat gekrijs van sommigen komt niet eens bij mij binnen. Schouders ophalen en doorlopen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
MirjamV
Zeer actief

Moet me er inderdaad maar niet te druk om maken en doorlopen. Als iemand allerlei 'beschuldigingen' uit richting mij en mijn hond vind ik het toch wel moeilijk om net te doen alsof het me niets doet. Maar erop ingaan maakt het meestal alleen maar erger ;) Heb dit soort uitingen eigenlijk nog nooit meegemaakt.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Inderdaad schouders ophalen en doorlopen. Ik had laatst mijn duitse herderteef aan de lijn, gewoon toevallig omdat ik richting auto liep en zij het dichts bij was (de reuen liepen nog los). Er kwam een mevrouw met een nogal groot uitgevallen soort keeshond aan die meteen op mijn aangelijnde hond dook met hoop lawaai. Was mijn schuld zei mevrouw, had ik haar niet aan moeten lijnen, right :mrgreen:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik liep een keer in het bos met Kiyoshi toen iemand's schotse terrier hem aanviel. Ik zag het gebeuren en Kiyoshi probeerde alleen een beetje dat beest af te schudden.
Toen kreeg ik ook van alles naar mijn hoofd, dat hij gevaarlijk was dat ik daar niet moest komen met zo een levensgevaarlijk beest en dat hij gemuilkorfd zou moeten zijn. Huh wattes :vaag: Als hij zo gevaarlijk was dan hadden zij geen hond meer hoor. Hij heeft dat beest met geen haar gekrenkt.
Ik heb gezegd dat ze mij niet de schuld moeten geven van hun kuthond en ben doorgelopen :mrgreen:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik heb dat eigenlijk niet en er is hier heus wel eens geknokt.
Alleen die mevrouw die door haar eigen hond over de straat gesleept werd in een poging met die van mij te gaan matten kijkt mij altijd vuil aan.
Ik had mijn honden onder controle, zij de hare niet, als je daarvan de schuld bij mij wilt neerleggen is dat prima, het zal me mijn reet roesten.
Enger vond ik de oudere dame vanochtend die haar witte blaffende pollewopje niet bij zich hield met de woorden : ze doen niets hoor. Terwijl ik met een duidelijk chagrijnige Misty liep. Ik heb mevrouw gezegd dat dat niet helemaal waar was.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Elk verhaal heeft twee kanten. Misschien vocht de hond van mevrouw ook niet? Kwam er een hond buurten en was de hond van mevrouw daar niet van gediend en snauwde hij jouw hond weg die er vervolgens op duikt? Misschien is de reactie van mevrouw dan wel te rechtvaardigen? Voor mij is het nl wel een beetje regel dat zodra je hond in gevecht raakt bij een andere baas en zijn of haar honden je wel wat verwijtbaar bent. Je hond zoekt dan een andere hond op die bij zijn baas is. Vervolgens klappen ze op elkaar om de een of andere reden. Je hond kan ook weglopen als een andere hond die hij opzoekt daar niet op zit te wachten.

Is geen verwijt hoor. Alleen wordt ik ook boos als er een hondje op Bas af komt en die gaan vervolgens bij mij vechten. Dan stuur ik de andere hond ook weg en dan zeg ik dat ze hun hond bij zich moeten houden als hij vecht. Rent Bas naar een hond toe en gaan ze dan vechten dan geef ik mezelf ook de schuld.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Liepen die andere honden bij hun baas?

Mensen die naar me gaan schreeuwen zie ik niet :wink:
Heb ik ook moeten leren, maar het gaat me tegenwoordig aardig af.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Weet niet of ze bij hun baas liepen. Er staat dat er iemand met honden liep en dat haar hond er naar toe ging.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

laeken schreef:Weet niet of ze bij hun baas liepen. Er staat dat er iemand met honden liep en dat haar hond er naar toe ging.
Ik vroeg het aan TS omdat ze dit schreef
Mijn hond liep los en er liepen nog twee andere honden, ook los
Of dat bij de baas was of niet staat er niet bij.
Honden die bij een baas lopen kan wat gevoeliger liggen dat twee honden die ook los lopen in een bos (dus wat verder van de baas af).
Laatst gewijzigd door ranetje op 14 jan 2015 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

:LOL: :LOL:
Cleva, arme jij :mrgreen:
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Was mijn schuld zei mevrouw, had ik haar niet aan moeten lijnen, right
Enfin, ik heb er allerlei theorieen over gehoord maar bij deze opmerking blijft toch echt iedere keer weer mijn verstand stil staan. Mijn hond word gebeten, zegt dat mens "ja dan moet je haar ook los laten lopen, als ze los loopt bijt mijn hond niet". Dan valt je toch echt niks meer in behalve dan het foute (heb ik vanuit ander topic geleerd) "dat is dan uw mening", haha. En dan als nog die hond en dat wijf een rotschop geven.
Afbeelding
MirjamV
Zeer actief

ranetje schreef:Liepen die andere honden bij hun baas?
Ze liepen ook los en liepen niet vlakbij hun baas.
ranetje
Zeer actief

MirjamV schreef:
ranetje schreef:Liepen die andere honden bij hun baas?
Ze liepen ook los en liepen niet vlakbij hun baas.
Dan laat je het hele verhaal maar langs je afglijden.

Als beide honden bij hun baas hadden gelopen (mogelijk zelfs onder appèl) kan je je eigen hond beter ook bij je houden.
Een hond die op twee andere honden afstormt is doorgaans ook niet zo'n handige act.
Maar zoals jij het beschrijft lijkt me er weinig reden om de "schuld" te krijgen. :wink:
Afbeelding
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

Ik snap het wel hoor MirjamV! Heb het ook wel eens gehad..dichte mist, mijn hond was aangelijnd en opeens komt er een roedel honden van hetzelfde formaat op ons af, die ik wel kende. Dus ik laat m'n hond los. Zie ik net te laat dat dat kleine jack russel achtige hond die mijn hond het liefst opjaagt/achtervolgt er tussen loopt (het was mistig en de bazin was ook niet te zien). Dus ja die JR rent blaffend weg en mijn hond erachteraan. Ze doet verder niks dan achtervolgen, hooguit blokkeren en als die JR blaff, van zich af snauwt stopt ze, oftewel hooguit ongewenst Herder gedrag waar ik altijd rekening mee probeer te houden. Ik probeerde dus mijn hond rustig aan te lijnen, komt dat wijf hysterisch, schreeuwend aangerend (druk gebarend alsof haar hond verscheurd werd). Ik bleef eerst nog rustig, en zeg dat ik de hond niet gezien had en dat ze het alleen maar erger maakt met haar gedrag, maar vervolgens begint ze tegen de bazin van die groep honden te roepen dat ik wel weet dat haar hond bang is voor die van mij en dus dat ik het met opzet zou hebben gedaan en een hoop andere verwijten. Toen ben ik wel even flink uit m'n slof geschoten en zoiets blijft je toch wel even bij. Ik kan er slecht tegen als mensen dingen lopen te vertellen die niet waar zijn. Maar goed, rationeel gezien weet ik wel dat je het gewoon moet negeren....je hebt toch geen invloed op hoe anderen over je denken of wat ze over je zeggen.

En ook al zit je eigen hond (half) fout, dan kun je toch wel "normaal" reageren. Laatst kwam ik een witte herder teef tegen die los liep en waarvan ik weet dat er spanning is tussen haar en die van mij. Mijn hond zat nog vast en ik wou doorlopen, maar opeens "viel" de witte herder aan en er was er een korte schermutseling (gevecht vind ik een groot woord). De baas van de herder greep in en we bleven beide rustig. Niks aan de hand verder...zo kan het ook!
MirjamV
Zeer actief

Kitsune schreef:Ik kan er slecht tegen als mensen dingen lopen te vertellen die niet waar zijn. Maar goed, rationeel gezien weet ik wel dat je het gewoon moet negeren....je hebt toch geen invloed op hoe anderen over je denken of wat ze over je zeggen.

En ook al zit je eigen hond (half) fout, dan kun je toch wel "normaal" reageren. Laatst kwam ik een witte herder teef tegen die los liep en waarvan ik weet dat er spanning is tussen haar en die van mij. Mijn hond zat nog vast en ik wou doorlopen, maar opeens "viel" de witte herder aan en er was er een korte schermutseling (gevecht vind ik een groot woord). De baas van de herder greep in en we bleven beide rustig. Niks aan de hand verder...zo kan het ook!
Ja dat vind ik ook, daar kan ik dus ook niet zo goed tegen. Volgende keer probeer ik het gewoon te negeren voor zover mogelijk.

En gewoon rustig reageren, zo kan het idd ook! :ok:
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

MirjamV schreef:
Kitsune schreef:Ik kan er slecht tegen als mensen dingen lopen te vertellen die niet waar zijn. Maar goed, rationeel gezien weet ik wel dat je het gewoon moet negeren....je hebt toch geen invloed op hoe anderen over je denken of wat ze over je zeggen.

Ja dat vind ik ook, daar kan ik dus ook niet zo goed tegen. Volgende keer probeer ik het gewoon te negeren voor zover mogelijk.

En gewoon rustig reageren, zo kan het idd ook! :ok:
Gezegd is natuurlijk makkelijk dan gedaan ;). Ik laat mijn emoties vaak ook nog teveel bepalen door het gedrag van anderen.....
MirjamV
Zeer actief

Kitsune schreef:Ik laat mijn emoties vaak ook nog teveel bepalen door het gedrag van anderen.....
Ja dat heb ik ook ;)
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

MirjamV schreef:Vanmorgen waren we aan het wandelen in het losloopgebied. Mijn hond liep los en er liepen nog twee andere honden, ook los. Die van mij ging naar de andere honden toe om te kijken en snuffelen en ineens viel een van de honden uit naar die van mij en begonnen ze te vechten. Honden uit elkaar gehaald, niets aan de hand verder. Maar de eigenaar van de andere hond werd boos, want mijn hond was agressief, ik moest mijn hond maar aanlijnen en ik had mijn hond niet onder controle..... Ik kan me daar best wel boos om maken, dat die van haar uitviel had ze toevallig niet gezien.
ze heeft wel een punt

jouw hond ging naar die van haar toe, jouw hond kreeg een snauw van die andere hond omdat ie waarschijnlijk niet van jouw hond gediend was, en jouw hond ging niet weg, maar bleef en ging knokken. Ik snap je frustratie, maar jouw hond was in dit geval ook geen lief engeltje :U:
Afbeelding
MirjamV
Zeer actief

Marco88 schreef:ze heeft wel een punt

jouw hond ging naar die van haar toe, jouw hond kreeg een snauw van die andere hond omdat ie waarschijnlijk niet van jouw hond gediend was, en jouw hond ging niet weg, maar bleef en ging knokken. Ik snap je frustratie, maar jouw hond was in dit geval ook geen lief engeltje :U:
Een punt of niet, je hoeft toch niet zo uit je slof te schieten lijkt mij?
Mijn hond ging er trouwens op een vriendelijke manier op af, beide liepen gewoon los. Daar was hij blijkbaar niet van gediend inderdaad. Maar om dan een ander zo staan af te kappen met allerlei verwijten en dat die van mij agressief is, etc.....
ranetje
Zeer actief

Oh ja?

Ik lees alleen dat een andere hond snauwde en dat "de honden toen gingen knokken" :denken:

Hoe ging dat nu, MirjamV?
Afbeelding
MirjamV
Zeer actief

ranetje schreef:

Oh ja?

Ik lees alleen dat een andere hond snauwde en dat "de honden toen gingen knokken" :denken:

Wat ik schreef is dat de ene hond uitviel naar mijn hond en toen begonnen ze te vechten. Inderdaad wat jij ook schrijft.
ranetje
Zeer actief

MirjamV schreef:
ranetje schreef:

Oh ja?

Wat ik schreef is dat de ene hond uitviel naar mijn hond en toen begonnen ze te vechten.
Kan je je nog herinneren of jouw hond daarmee begon na die snauw?
Op klapten ze gewoon op elkaar, dus allebei tegelijk.

Marco88 geeft de indruk dat jouw hond begon te vechten toen hij afgesnauwd werd.
En dat lees ik niet in jouw verhaal :wink:

Jij was er bij, Marco 88 niet (vermoed ik :wink: )
Afbeelding
MirjamV
Zeer actief

ranetje schreef:
MirjamV schreef:
ranetje schreef:

Oh ja?

Wat ik schreef is dat de ene hond uitviel naar mijn hond en toen begonnen ze te vechten.
Kan je je nog herinneren of jouw hond daarmee begon na die snauw?
Op klapten ze gewoon op elkaar, dus allebei tegelijk.

Marco88 geeft de indruk dat jouw hond begon te vechten toen hij afgesnauwd werd.
En dat lees ik niet in jouw verhaal :wink:

Jij was er bij, Marco 88 niet (vermoed ik :wink: )
Toen de andere hond uitviel, begonnen ze volgens mij gelijk. Er was niet duidelijk eentje aan te wijzen die er begon, kwam van beide kanten. Dat had ik misschien niet duidelijk genoeg omschreven.
ranetje
Zeer actief

Ik meende al te begrijpen dat je dat bedoelde, maar nu is het in ieder geval duidelijk :ok: :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”