Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bas onzindelijk op kleed. Tips?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Bas onzindelijk op kleed. Tips?

Ongelezen bericht door laeken »

Er is een gezellig wit kleed gekocht. Bas denkt dat het haar nieuwe plee is. Weet iemand of daar wat tegen te doen is? Het heeft niks met nodig moeten te maken en berispt worden helpt niet volgens mij. Ze poept er op als ik in de kamer zit en ze plast er op waar je bij staat en ook direct nadat ze in de tuin is geweest. Ze doet dit ook ergens anders want bij vrienden plast ze ook op het kleed.

Ik moet het kleed maar weghalen voor ze helemaal onzindelijk wordt. Heeft iemand de gouden tip of is weghalen de enige optie. Zonder kleed is ze nl volledig zindelijk. We hebben het net ingespoten met allesreiniger op goed geluk. Ik weet ook pas sinds vanmiddag dat ze er ook op plast. Poepen doet ze er al een week op. Gek genoeg deed ze de paar weken daarvoor niks op dat kleed. Na een keer poepen is het echt de nieuwe wc geworden. :ugh:

Ik heb werkelijk geen idee hoe dit op te lossen omdat ze de hele dag door buiten mag. Ze deed vanmiddag niks buiten en pieste doodleuk meteen op het kleed... :oohja: :engel:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Bas onzindelijk op kleed. Tips?

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mies vond in het begin iets zachts in huis ook best een mooi alternatief voor buiten plassen. In haar geval de deurmat en het ligbed (peutermatrasje) van Diem.
Ik ben alleen van het opvliegende vrees ik, want zodra ik een heterdaadje had op bed van Diem heb ik geroepen of ze helemaal van de pot van gerukt was. Daags erna heterdaadje op de deurmat. Nogmaals :lees: dat dat ook niet de bedoeling was en ze heeft nimmer meer in huis geplast. Ze redt het met 4x uitlaten. Heel soms komt ze me halen of blaft me 's nachts wakker voor een plasje in de tuin., daar reageer ik uiteraard direct op.
Nu is Mies natuurlijk een teckel en is niet ondersteboven van een verbale correctie. Maar ik zou toch ook gewoon een ferm 'nee!' eraan wagen bij een heterdaad. Ze moet toch op de een of andere manier leren dat je het niet wil hebben?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dus je denkt toch berisping? Dat heb ik vanmiddag gedaan in de zin van heeee, dat doen we niet! Dan is Bas al zo onder de indruk dat ze zich klein maakt. Ze heeft wat dat betreft een vrij gevoelig karakter. Misschien moet ik dat doen. Bij jouw tekkel hielp het en dat geeft hoop. Kijk, als het kleed weg moet dan moet dat, geen enkel probleem. Liever los ik het op. We gaan morgen naar die vrienden en ik zal ze ook vragen op te Letten en toestemming geven een ferm nee te snauwen. Zij hebben een reutje en ik dacht dat het daar aan lag. Blijkbaar ligt het aan kleden.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Hier hoef ik ook geen kleed neer te leggen. Pippi pieste op het kleed, Bleza ook, en Jade flikt het ook als ik niet oplet.
Het is meer markeren dan echt plassen, want als ze moeten dan is er niet tegenop te dweilen, en dit waren steeds maar hele kleine beetjes.
Ze deden het ook als ik niet thuis was, en om nu steeds het kleed weg te halen als ik van huis ging, en weer terug te leggen als ik thuis kwam ging me iets te ver, dus toen maar gewoon weggehaald en weggegooid.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

pioenroos schreef:Mies vond in het begin iets zachts in huis ook best een mooi alternatief voor buiten plassen. In haar geval de deurmat en het ligbed (peutermatrasje) van Diem.
Ik ben alleen van het opvliegende vrees ik, want zodra ik een heterdaadje had op bed van Diem heb ik geroepen of ze helemaal van de pot van gerukt was. Daags erna heterdaadje op de deurmat. Nogmaals :lees: dat dat ook niet de bedoeling was en ze heeft nimmer meer in huis geplast. Ze redt het met 4x uitlaten. Heel soms komt ze me halen of blaft me 's nachts wakker voor een plasje in de tuin., daar reageer ik uiteraard direct op.
Nu is Mies natuurlijk een teckel en is niet ondersteboven van een verbale correctie. Maar ik zou toch ook gewoon een ferm 'nee!' eraan wagen bij een heterdaad. Ze moet toch op de een of andere manier leren dat je het niet wil hebben?
Lilo was gewoon niet zindelijk toen ik haar kreeg en deed alles ook bij voorkeur op het kleed. Spettert niet, lekker zacht. Kleed heb ik uiteindelijk weggegooid. Bij haar heb ik er eigenlijk nooit veel woorden aan vuil gemaakt, en ze is gewoon vanzelf wel zindelijk geworden. Maar bij een hond die duidelijk al wist wat de bedoeling was zou ik toch ook even flink uit de slof schieten, en misschien tegelijkertijd buiten weer steeds juichen als er gepoept en gepiest wordt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hanneke2 schreef:Lilo was gewoon niet zindelijk toen ik haar kreeg en deed alles ook bij voorkeur op het kleed.
Ja, uiteraard. Bij helemaal niet zindelijk is het een ander verhaal. Ook als het plassen uit angst/zenuwen zou zijn?

Ik ging bij het verhaal er direct vanuit dat Bas prima weet waar plasen gewenst is en nu denkt dat kleed een mooi alternatief is? Het lijkt mij dat stap 1 is uitleggen dat het kleed niet een goede plek is. Met een passende sturing.
Als ze zo gevoelig is laeken, is een rustig 'nee' en dan mee naar buiten nemen dan niet al voldoende?

Bij Mies was het misschien ook wel gedeeltelijk markeren aangezien ze Diems plek pakte en niet haar eigen kussen. Mijn ferme verbale correctie bij de heterdaad werkt uitstekend in haar geval. Ze deed net alsof ze niks hoorde :wink: Maar heeft daarna niet meer geplast in huis.
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Het jack russel teefje van mijn zus heeft dat haar hele leven gedaan. Mijn zus heeft ook haar kleed weggedaan dus thuis was het opgelost maar ze bleef het bij andere mensen altijd nog doen. Is nooit overgegaan. Helaas dus geen tips voor je.
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Hier hetzelfde met mijn Teckel. Ze heeft een voorkeur voor vloerkleden en vaste vloerbedekking Ik scheld niet, ik zeg alleen maar bah, vies meisje. Ze ziet dat ik het iedere keer opnieuw weer opdep en dan staat ze wat te kwispelen en wil ze spelen. Poepen ook al een aantal keren. Vervelend vind ik het als ik 's-morgens vroeg op de badmat stap en met mijn sokken in een nog warme plas ga staan.

Lut heeft het als pup ook gedaan en is gelukkig volledig zindelijk. Als Fleurtje gepoept of geplast heeft komt Lut daar direct melding van maken. Dan blijft ze een poot op mijn been leggen totdat ik kom kijken. Natuurlijk bang dat ik haar de schuld zou geven. Dan zeg ik goed zo Lut, wat is Fleur toch een vies hondje he.
Ik weet dat Fleur niet van natte voetjes houd en van kou houdt ze ook niet, daarom zet ik haar ieder uur even buiten. Zodra ze iets gedaan heeft blaft ze gelijk om binnen te komen. Deed ze dat ook maar eens om naar buiten te gaan. Mijn vaste vloerbedekking in de keuken moet er uit. Ik zie er wel tegen op. Dat wordt een hels karwei want de vloerbedekking heeft mijn voorganger vastgeplakt met bisonkit. Maar ja, de keuken moet toch gerenoveerd worden dan gaat het maar in een moeite mee door. Maar er komt zeker geen vloerbedekking meer in. Te ondervloer is Terrazzo. Mocht daar wat op gebeurendan dweil je het gewoon even op.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Cleva schreef:Ik denk dat jullie op het punt gekomen zijn waarop de grenzen getrokken moeten worden.
Op zich heeft het lang geduurd vanwege de van nature harmonische omgang met Bas maar willens en wetens gaan zitten schijten op het kleed dat jullie ongetwijfeld met enige aandacht neergelegd hebben betekent gewoon iets.
Je moet haar hond-zijn niet onderschatten. Alle honden laten zich gelden. Dat is wat ze doen.

Ik ga je niet zitten uitleggen wat het betekent en hoe het moet. Dat weet je best en volgens mij sturen jullie er ook op aan.
Een hagelwit kleed kopen en het hondje er op laten kakken. Kom op, Marc.
Ze zit je in poep een Rorschach te tekenen. "Wat betekent dit? Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en de kleur iiiis....Bruin!"

Nou, wát zou dat betekenen? :mrgreen:

Grensjes voor Basje!

Basjelief zat hier trouwens ook meteen op het logeerbed te zeiken. :LOL:
Rara!
Ben t hier wel mee eens

Als ze dat hier flikken wird er toch wel even een verhaaltje verteld wat ze niet zo leuk vinden
Nu hebben we geen kleden hier want die moet ik zelf niet in huis

Maar Kyto had vorig jaar wel t lef om in huis z'n poot tegen de tafel op te lichten
Een heterdaadje en t verhaaltje wat ik m daarna vertelde was meer dan duidelijk . Hij heeft t nooit meer gedaan ;)
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
laeken
Zeer actief

De touwtjes worden inderdaad al aangetrokken. Niet omdat ze verder stout is of vervelend maar omdat ik de laatste tijd voel dat het nodig is. Naast dit plassen wordt ze ook waaks en de buurthond kan ze niet meer horen of ze rent grommend naar de deur of poort en gaat daar kafferen. Een nee! is overigens ruim voldoende. Maar die nee gebruiken we wel vaker. Ze wenst ook niet meer gekamt te worden op haar buik. Ook markeert ze tijdens wandelingen nu constant.

Al met al prachtige veranderingen en een hele berg opgebouwd zelfvertrouwen. Ze speelt zelfs soms met honden. Vreemde honden.

Maar, wel het moment van grenzen. En daarom moet ze buiten nu regelmatig aan de voet lopen. Moet ze soms even van de bank en ook is het poepen en plassen nu strafbaar ipv dat ik haar dan zonder woorden buiten zet waarna ze kwispelt en weer naar binnen rent.

Strenger dan een nee, dat doen we niet is niet nodig. Ze toont dan de signalen die mijn vorige honden bij een brul en een stamp op de grond lieten zien. Dat is genoeg.

Ben benieuwd.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Weet je wat bij mij bij Vlo meespeelde?..Zijn achtergrond het was zo zielig hondje dat daar waar ik bij Dol allang een grens had aangegeven was ik bij Vlo voorzichtiger en daar maakte hij dankbaar gebruik van. :lol1: Vanaf het moment dat ik door zijn schattige..ik gooi mij op mijn rug en wrijf in mijn oogjes en ze is om...houding heen prikte en hem meer als hond behandelde dus duidelijk zijn en grenzen stellen ging het veel beter.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Pepie schreef:Weet je wat bij mij bij Vlo meespeelde?..Zijn achtergrond het was zo zielig hondje dat daar waar ik bij Dol allang een grens had aangegeven was ik bij Vlo voorzichtiger en daar maakte hij dankbaar gebruik van. :lol1: Vanaf het moment dat ik door zijn schattige..ik gooi mij op mijn rug en wrijf in mijn oogjes en ze is om...houding heen prikte en hem meer als hond behandelde dus duidelijk zijn en grenzen stellen ging het veel beter.
:ok:
laeken
Zeer actief

Dat kan een rol spelen al moet ik zeggen dat Bas 99% van de tijd werkelijk voorbeeldig is. Eigenlijk doet ze nooit wat verkeerd en is ze super beleefd. Ze gaat voor je aan de kant, doet alles direct wat je vraagt en is super lief. Wacht bij de deur, keft niet en komt direct als je roept. Gaat ze achter een beest aan dan zeg ik Bas! En dan draait ze als een ballerina om haar as om naar me toe te rennen. Ik had geen reden om de touwtjes aan te trekken en ook was ik juist zo makkelijk met haar omdat er helemaal geen reden was om wat strenger te zijn. Nog steeds niet maar blijkbaar is het soms toch nodig. Een heel klein beetje meer eisen is wat ik ga doen...
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Nou van piesen op mijn nieuwe kleed zou ik niet vrolijk worden, zeker niet als ze voortdurend naar buiten kan.
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Mijn pincher piest/poept ook op kleden en andere zachte matjes.
Vaak wel met een reden. Ik kan tien keer thuis weggaan, geen probleem, blijft gewoon liggen slapen, maar de tiende keer besluit ze mee te willen...gegarandeerd dat er een drolletje op de mat bij de deur ligt.
Slaapt ze bij mij in bed, volledig zindelijk, slaapt ze bij mijn zoontje, gaat ze s'nachts op de douchemat piesen.
Doet ze dat uit protest?onzekerheid? Geen idee, ik zeg nooit iets,ze doet het als ik het niet zie, ik ruim het op en klaar! vloerkleden heb ik om die reden dus niet meer.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Pepie schreef:Weet je wat bij mij bij Vlo meespeelde?..Zijn achtergrond het was zo zielig hondje dat daar waar ik bij Dol allang een grens had aangegeven was ik bij Vlo voorzichtiger en daar maakte hij dankbaar gebruik van. :lol1: Vanaf het moment dat ik door zijn schattige..ik gooi mij op mijn rug en wrijf in mijn oogjes en ze is om...houding heen prikte en hem meer als hond behandelde dus duidelijk zijn en grenzen stellen ging het veel beter.
Elke hond heeft grenzen nodig, anders maken ze hun eigen regels.
Niet om te pesten, maar omdat ze geen duidelijkheid hebben over wat kan en wat niet kan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

:ok: en dat blijft een valkuil :ugh:

Jeda deed het ook, plassen op kleden of op bed :ugh: Ze was niet zindelijk toen ik haar kreeg maar ook toen ze dat wel was bleef ze het doen. Maar ze was mijn prinses en had zoveel meegemaakt en kon niet tegen stemverheffing, ze stort zich ter aarde en kneep haar zwarte kraaloogjes stevig dicht, dus liet ik het maar zo. Tot ik ging inzien was ze werkelijk was, een kleine dramaqueen die mij totaal in haar zak had. Afijn heb een nieuw kleed gekocht en iedere keer dat ze erop kwam even een "je denkt erom hé" geroepen en ze heeft het niet meer gedaan. Ze zijn slimmer dan je denkt en begrijpen donders goed wat je bedoelt.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale

Ongelezen bericht door Drazic »

Wat herkenbaar allemaal, Bros doet dat ook en altijd als ik het niet zie.
Buiten zijn geweest en bij binnen komen, binnen het half uur een drolletje draaien.
Op de bank plassen of op een deken die erop ligt tegen de kast tegen een tafeltje overal word tegen aan gepiest.
En altijd als ik het niet zie. :boos:

Maar goed 1 voor 1 aanpakken dan maar.
Aangeven dat hij naar buiten moet en gelijk buiten laten poep gedaan koekje erin en dat werkt hier perfect.
Zo ook met plassen aangeven en gelijk naar buiten plas gedaan koekje erin. werkt perfect.

:roll: Maar het zou Bros niet zijn als hij dus aangeeft dat hij moet en gelijk buiten gelaten word gewoon een rondje loopt en terug komt.
Blaft van ik wil naar binnen ik ben klaar......ik kijk altijd of hij ook daadwerkelijk iets doet want slimmerik doet het puur voor het koekje!
Hij wil voor de vorm ook gerust door de hurken zakken en doen alsof, maar goed je ziet of er iets uit valt of niet.

:I: Dat slimme vind ik juist ook weer geweldig aan hem, en daarom is hij ook teveel verwent. :oeps:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Maar is ze echt onder de indruk van jou verbale correctie(nee zeggen) of heeft ze geleerd dat in elkaar kruipen haar meer opleverd ondertussen, en hoe reageer je op die reactie van haar?
Want het volgende moment doet ze het weer, dus zo indrukwekkend was het nou ook weer niet
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

ranetje schreef:
Elke hond heeft grenzen nodig, anders maken ze hun eigen regels.
Niet om te pesten, maar omdat ze geen duidelijkheid hebben over wat kan en wat niet kan.
Ja dat weet ik allemaal wel maar als je dan zo klein hondje krijg met een rotverleden dan sta je daar toch even anders in althans ik wel.En dan gilde hij er nog zo lekker bij :schrik: maar op een gegeven moment krijg je door dat er een loopje met je genomen wordt.Hij geef nog weleens een gil maar al veeeel minder dan in het begin en hij heeft door dat het niet werkt :F:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Bas is verder uitermate beleefd en het heeft misschien wel niks met grenzen alswel onwetendheid te maken. Dus ik ga lief doch duidelijk aangegeven dat ik dat niet wil. Ze heeft niet aangeleerd om kruiperig te doen. Ik geloof ook niet in toneel bij honden. Een duidelijke nee is echt ruim voldoende bij haar. Ze luistert prima en is echt heel bescheiden. Markeren kan maar dat wijdt ik dan meer aan de dagelijkse kefaanvallen die de buurhondjes op ons huis doen dan aan gebrek aan respect voor ons.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ook hier heeft op kleed plassen wel de revue gepasseerd. Ja bij de brave, goed opgevoede (ahum) border collies van mij.
Als zindelijkheid duidelijk is, zie ik geen reden om niet aan te geven dat er ook grenzen zijn. Corrigeren wordt zo negatief tegenwoordig gezien. In de aanleerfase moet men er ook zeer terughoudend in zijn, maar een hond die goed geleerd heeft wat de bedoeling is, heeft ook geleerd dat niet alles kan. Weet dus ook wat een correctie is en weet dat die ook op grensoverschrijdend gedrag kan volgen. Het hoeft niet hard en gewelddadig zijn, maar het moet wel aankomen. Een nee of heey en ze stoppen wel, en daarna vertel je ze ook nog even piekfijn wat dan wel de bedoeling is. Hup ga maar buitenspelen.

Overigens zal het met dit kleed wel vernaggeld zijn, maar zal wel dit moeilijke kleed gebruiken om je grenzen te stellen. Als het dan weer op de rit is dan maar een nieuwe (en dan even extra allert)

En bij anderen. Als ik weet dat mijn hond dat doet, gaat hij gewoon niet los. Dan maar aan de lijn in huis. Als dat eenmaal weer op rit is, dan los, maar wel korte momenten, zodat ik het in de gaten kan houden en kan ingrijpen. Dat uitbreiden. Als je de weg bewandeld heb, zal je het overal duidelijk moeten maken en daar moet je je momenten voor creëren en overzichtelijk houden. Elk succes dat de hond bereikt door het toch weer voor elkaar te krijgen doet je training te niet, zoals je eigenlijk uit andere verhalen al opmaakt. Die honden krijgen dus nog steeds de kans, omdat de baas de situatie van houdbaarheid niet creëert.

Dus doet ze het net steeds buiten je blikveld om, zorg dan dat ze het niet kan doen. Zorg dat ze op die momenten niet bij het kleed kan. (en nee dat betekend niet automatisch dat ze overal achter je aan moet en nee ze hoeft ook niet in een bench)
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik ken het probleem ik heb hier in het verleden wel over gepost, Balou doet het al vanaf dat hij pup was. Ik heb van alles geprobeerd straffen, hem vaker uitlaten, ik ben zelfs opnieuw begonnen met zijn zindelijkheidstraining toen hij een jaar was, helaas is hij er nooit helemaal mee gestopt wel is het een heel stuk minder geworden. Ik heb nu twee kleden die in de wasmachine kunnen, ideaal.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Benthor markeerde bij vrienden tegen de gordijnen. :engel:
Ik heb hem aan de lijn gehouden en de eerste keer dat hij opnieuw aanstalten maakte heb ik hem ongenadig laten schrikken. Hij heeft het nooit meer gedaan.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Een kennis van mij heeft een kruizing chi. Altijd als die kennis naar de wc gaat loopt het hondje mee en plast op de mat.
Toen ik vroeg waarom zij het hondje dan mee liet lopen zei ze dat als ze Nee zei het hondje zo zielig deed. Alsof je haar een trap had gegeven.
En inderdaad, het hondje trekt voorpoot omhoog en toont haar buik. Onderwijl al kruipend en beklikkend over de grond richting gang.
Op mijn ferme nee en blocken met mijn voet probeerde ze het nog een paar seconden, stond toen op en liep terug.

Dus er zit zeker wel toneelspel in honden als ze wat willen.
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Toen ik Branco net had, had hij een handje van binnen markeren. Tegen de tafelpoot. Mijn rustige maar verbaasde "wat doe JIJ nou?" hielp gelukkig prima. Verder weinig aandacht aan gegeven, maar wel elke keer een duidelijke reactie dat ik het niet wenste, zonder drama. Het ging keurig over, het duurde een paar weken omdat hij het maar af en toe deed, vooral bij spanning zoals wilde spelletjes of bezoek. Echte kerstbomen in huis? Snuffelen mag. Meer niet. Was meteen duidelijk. Na mijn verhuizing voor het eerst een kleed... het was inmiddels al glashelder. IN huis doen we geen behoeften. Dat doen we buiten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”