Ohh veel tegengestelde meningen, dat vind ik wel interessant! Ik dacht ook, omdat hij al zo vaak de beloning had meegemaakt voor het buiten plassen, dat binnen duidelijk maar beheerst "nee" zeggen wel kon (hoewel we de "nee" oefening nog eens goed onder handen moeten nemen..). Dan mee naar buiten, en daar vrolijk tegen hem doen. Niet belonen ofzo als hij daar niks meer doet (met zo'n kleintje is het plasje vaak al gedaan voor je erbij bent), maar wel toch even naar het plekje. Dat is bij ons dan overigens een bak met tuingrond op het balkon, aangezien het een beetje nutteloos is om hem te pakken, de gallerij over, hal in, wachten op de lift, lift in, 9 omlaag, hal door, parkeerplaats over, trapje af, straat over en dán op het veld/grond.. als jullie een beetje een beeld voor ogen krijgen haha. Echt beneden uitlaten/wandelen is voor de vaste tijdstippen, niet geschikt voor als je haast hebt xD
Ik moet zeggen me te realiseren dat ik hem misschien verwar, omdat de puppypad, sterk verkleind, nog voor de achterdeur ligt. Dit is om te voorkomen dat hij op het tapijt gaat (waar ik dan niet zie of iets gebeurd is), plus ik zie duidelijk wanneer hij moet.
cornelia schreef:
Honden opvoeden gaat soms zoveel makkelijker als je ietwat talent voor acteren hebt

Ja, daar schort het bij mij nogal eens aan xD Als ik me niet helemaal lekker voel, dan probeer ik vrolijk te doen als hij buiten poept/plast. Prikt ie zo doorheen, hij kijkt me echt aan van.. mens, kom mee naar binnen, pak een kop thee ofzo xD
dagmar88 schreef:
Je straft gewoon niet voor iets waar een hond niets aan kan doen. Nog niet zindelijk zijn door onvoldoende beheersing van de blaas is er zo één.
Soms vraag ik me wel af waar dat punt komt van geen beheersing en het gewoon doen. Soms plast hij binnen een half uur nadat hij buiten geplast heeft, vind het moeilijk te geloven dat hij dat niet kon inhouden aangezien hij 's nachts al droog kan blijven van 23.00 - 5.30 xD
Is het niet gewoon elke hond voor zich of dingen als "nee" zeggen als ze bezig zijn werkt? En misschien ook rasgebonden? Ze zeggen dat chi's moeilijk zindelijk te krijgen zijn (eerst kreeg ik altijd te horen "ach, dat is omdat mensen zich geen moeite doen bij dat ras", nu opeens zeggen ze dat het toch wel rasgebonden is haha). Kan dat misschien aan karakter liggen, omdat chi's, zoals mij vertelt is, minder graag "werken voor de baas", dus minder gevoelig zijn voor het feit dat er geen beloning wordt gegeven en dat hij baasje niet "extra blij" maakt met buiten doen? Ze zeggen altijd, chi's zijn heel loyaal naar de baas, maar soms zie ik ook wel dat ze het vooral voor zichzélf allemaal heel leuk en makkelijk willen maken, haha.