Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup en alleen thuis blijven, hoe deden jullie dat?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Roos87
geregistreerd lid

Pup en alleen thuis blijven, hoe deden jullie dat?

Ongelezen bericht door Roos87 »

Hallo allemaal,
Ik vroeg me af hoe jullie je puppy hebben geleerd om alleen thuis te blijven en hoe je de opvoeding van je pup hebt gecombineerd met een baan buitenshuis. Ik wil over een klein jaartje zelf een puppy aanschaffen maar ik weet nog niet zo goed hoe ik dit ga aanpakken en of het dus überhaupt wel mogelijk is. Ik woon samen, vriend werkt fulltime en ik parttime, uiteindelijk zal de hond drie dagen in de week zo'n 5 à 6 uur alleen zitten, ik zit er aan te denken om dan een hondenuitlaatservice in te schakelen mocht dit noodzakelijk zijn.
Als we de pup in huis halen willen we vakantie opnemen, maar op een gegeven moment moet er wel weer gewerkt worden natuurlijk, hoe hebben jullie dit aangepakt? En laten jullie de hond dan in de bench of los in huis, ik vind het denk ik best wel sneu om een hond overdag zo lang in de bench te houden of heb ik t mis?
~ Whoever said diamonds are a girls best friend...never owned a dog ~
dagmar88
Zeer actief

Re: Pup en alleen thuis blijven, hoe deden jullie dat?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Roos87 schreef:Hallo allemaal,
Ik vroeg me af hoe jullie je puppy hebben geleerd om alleen thuis te blijven en hoe je de opvoeding van je pup hebt gecombineerd met een baan buitenshuis. Ik wil over een klein jaartje zelf een puppy aanschaffen maar ik weet nog niet zo goed hoe ik dit ga aanpakken en of het dus überhaupt wel mogelijk is. Ik woon samen, vriend werkt fulltime en ik parttime, uiteindelijk zal de hond drie dagen in de week zo'n 5 à 6 uur alleen zitten, ik zit er aan te denken om dan een hondenuitlaatservice in te schakelen mocht dit noodzakelijk zijn.
Als we de pup in huis halen willen we vakantie opnemen, maar op een gegeven moment moet er wel weer gewerkt worden natuurlijk, hoe hebben jullie dit aangepakt? En laten jullie de hond dan in de bench of los in huis, ik vind het denk ik best wel sneu om een hond overdag zo lang in de bench te houden of heb ik t mis?

Ik zou dan zeker voor de eerste tijd oppas regelen. Een uitlaatservice heeft pas nut als ze al zindelijk zijn en goed alleen kunnen blijven.
Zolang je je pup op een veilige plaats kunt zetten (geen kabels of andere sloopbare dingen) is een bench niet nodig.
Charlie lag met haar mandje in de gang, bench heeft ze nooit gehad. Maar het eerste jaar is ze zelden langer dan een uur alleen geweest.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Met een uitlaatservice mogen ze soms ook pas mee als ze een jaar oud zijn. Zo'n lange wandeling is te intensief voor een pup.
Maar je kunt natuurlijk een lieve oppas inschakelen!
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wij hebben het heel langzaam opgebouwd en aan twee verschillende dingen gewerkt.

Als we Skye in de bench alleen lieten jankte hij alles bij elkaar, maar ik merkte al snel dat hij het niet zo erg vond om even alleen te moeten blijven als ik hem los in de woonkamer liet.

We hebben het alleen laten in de bench dus heel langzaam opgebouwd. Eerst ging ik ernaast op de grond zitten, daarna op de stoel en meter van de bench vandaan. Daarna wat drinken pakken, even naar de wc enz.

Aan de andere kant hebben we hem na een week voor de eerste keer een uurtje alleen gelaten. Ik heb hem toen los in de bijkeuken gelaten. De buren hebben geluisterd of ze hem hoorde en dat was niet het geval.

Uiteindelijk kon hij alleen thuis in de bench blijven. Nu zit hij eigenlijk altijd in de bijkeuken als we weg zijn.

Ik weet niet meer hoe lang we er over gedaan hebben, maar wel heel rustig en op zijn tempo. Na een paar maanden hebben we een IPcam aangeschaft en dat vond ik erg fijn want dan wist ik zeker dat het goed met hem ging. Ik denk dat toen hij een half jaar was hij makkelijk een uur of 4/5 alleen kon blijven, we zijn ook niet verder gegaan met opbouwen en als hij langer alleen moet blijven zorgden we er altijd voor dat er even iemand kwam. Nu is hij ruim een jaar en is het langste wat we hem alleen hebben gelaten 7,5u (eenmalig) ik zag op de camera dat hij wel regelmatig even naar de deur ging kijken, maar daarna ging hij weer in de bench liggen slapen.

Skye kan zeker makkelijk 3 dagen per week 6u alleen zijn, maar vergeet niet dat je ook mee moet tellen hoe vaak je naast je werk nog weg bent. En ik werk maar 1 middag in de week, dus had alle tijd om het op te bouwen. Ik heb er geen ervaring mee als je dat in bv 3 weken moet bereiken omdat je niet langer vrij kan nemen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb daar eigenlijk nooit moeilijk over gedaan en ook nooit problemen mee gehad.

op de eerste dag blijft zelfs de wc deur open en vanaf dag 2 zijn er momenten waarop ik gewoon even weg ben. als dat maar begint met heel korte momentjes valt het kwartje vanzelf dat dat gekke mens altijd weer terugkomt.

die korte momentjes beginnen dus met naar het toilet gaan of een wasmand naar boven brengen. rondje door de tuin lopen tot na een week ofzo vooral thuis zijn en in de buurt zijn een uur koffie drinken bij de overburen.

na 2 weken thuis waarin ik in de laatste week overdag meer weg ben dan thuis (tot vervelends toe) ben ik altijd halve dagen gaan werken en afhankelijk van de pup deed ik dat 1 of 2 weken.

let op: de dagen dat wij werken is één van ons in principe gewoon thuis buiten het werk. dus dan is alle tijd voor de hond. je kunt in mijn ogen niet die werkuren afwezig zijn om vervolgens na het eten weer gezellig samen ergens op visite te gaan. dat is voor het weekend.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Kiyoshi kon dat makkelijk maar die zat los in huis met andere honden. Jigzy hetzelfde verhaal.
Ik denk dat een volwassen hond het prima aankan maar voor een pup zou ik een oppas zoeken voor een paar uurtjes.
Roos87
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Roos87 »

Dank jullie wel voor de reacties, ik kan er uit op maken dat het vooral ook per hond heel verschillend is of ze goed een aantal uren alleen kunnen zijn of niet. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden want stel je treft een hond die daar wat meer moeite mee heeft of langer de tijd nodig heeft. Dat de uitlaatservice eigenlijk meer voor volwassen honden is, is een goed punt, daar had ik nog niet zo over na gedacht. De conclusie is dus dat er sowieso in de eerste tijd na onze opgenomen vakantie er een oppas zijn, anders is onze situatie nu gewoon niet geschikt voor een pup. Ik zag nu op internet dat er ook een hondencreche in de buurt zit met een speciale groep voor puppy's. Dat zou dus eventueel ook nog een optie kunnen zijn of is het niet goed voor de ontwikkeling van een puppy om regelmatig in een andere omgeving te zijn?

Ik ben het trouwens helemaal met de reactie eens dat je na het werk voldoende tijd en aandacht moet hebben voor de hond en daarnaast niet allerlei andere activiteiten waarbij je beiden veel weg bent. Maar dat gaat wel goed komen, die tijd hebben we en we kiezen echt bewust voor een puppy/hond en de tijd en aandacht die je daar in moet investeren.
~ Whoever said diamonds are a girls best friend...never owned a dog ~
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

doe eigenlijk niks aparts, maar goed, ze hoeven hier ook niet los in huis

als pup wel als ik thuis ben, maar als ik weg ben zijn ze of mee (in de auto) of thuis in de bench
vanaf dag 1 gewoon normaal doen, even boodschappen, even wat anders doen, nooit problemen mee gehad qua alleen blijven op die wijze
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Niet samen met je partner tegelijk je vakantie dagen op nemen, maar na elkaar, daar heeft je pup langer profijt van ;)
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Roos87 schreef:Dank jullie wel voor de reacties, ik kan er uit op maken dat het vooral ook per hond heel verschillend is of ze goed een aantal uren alleen kunnen zijn of niet. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden want stel je treft een hond die daar wat meer moeite mee heeft of langer de tijd nodig heeft.
Ja, volgens mij is dat inderdaad zo en is het dus lastig te voorspellen. Het kan héél erg meevallen, en héél erg tegenvallen. :mrgreen:

Ik ben alleenstaand, dus dan is het ook soms best lastig te regelen. Bij mijn huidige hond ben ik de eerste twee dagen thuis geweest, maar wel 'normale' dingen gedaan zoals even douchen of iets in de groenbak in de tuin gooien, zonder er verder aandacht aan te besteden dat de pup op die momenten alleen was. Mila zat niet in een bench, want die sloopte niet en deed in huis geen gekke dingen.
Op dag drie moest ik onverwacht even een paar uur weg en kon geen oppas regelen of mijn pup meenemen, dus op hoop van zegen gewoon gegaan. Niets aan de hand, ik bleek zo'n pup te hebben die daar helemaal geen problemen mee had. Ze lag nog op dezelfde plek te slapen als toen ik wegging. :D

Dus hoe het gaat, hangt heel erg van de pup af. Je kunt van tevoren natuurlijk maar beter van een wat lastiger scenario uitgaan, dan kan het alleen maar meevallen. Hoewel ik moet zeggen dat alle collies die ik heb gehad, heel prima alleen konden blijven, ook als pup. Dus raskeuze speelt ook nog mee, van sommige rassen is bekend dat ze vaak moeite hebben met alleen thuis blijven.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik liet de pups gelijk alleen, alleen de laatste drie honden zijn hier geboren dus die zijn nooit alleen geweest die hadden hun moeder en oma om hen heen als ik even weg was.

Maar ik ging gelijk boodschappen halen hoor. Of een paar uurtjes weg, drie of hooguit vier een keer per week.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Hier ook gewoon even de was doen, boodschappen enz.. De laatste is hier geboren enheeft nooit moeite gehad met thuis blijven.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

crutz schreef:doe eigenlijk niks aparts, maar goed, ze hoeven hier ook niet los in huis

als pup wel als ik thuis ben, maar als ik weg ben zijn ze of mee (in de auto) of thuis in de bench
vanaf dag 1 gewoon normaal doen, even boodschappen, even wat anders doen, nooit problemen mee gehad qua alleen blijven op die wijze
Hier ook zo. Ik plan geen daagjes weg en dat soort dingen. Maar er zal gewerkt moeten worden en een boodschap gedaan moeten worden.
We werken allebei onregelmatig en het komt eigenlijk dan wel aardig uit altijd.
Pup gaat wel in een bench als hij alleen is. Wel zo veilig. Degene die geen nachtdienst/slaapdienst heeft neemt de pup mee naar boven om naast bed in een bench te slapen.
De laatste pups zijn hier ook op een gegeven moment naar buiten gegaan, kennel. Waarvan er 1 nu terug is in huis.
Zij heeft nooit geleerd om alleen in huis te zijn. Maar het mooie is dat ze totaal niets sloopt. (ja, de bank met haar nagels, haha, maar dat tel ik niet mee, dat gebeurt)
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Wij stonden op de wachtlijst voor een Tamaskan-pup, maar waren toch ook wat huiverig voor het scenario dat het een pup zou worden die uiteindelijk heel moeilijk een paar uurtjes alleen kan zijn en dat is nu met onze leefstijl niet handig. Een gok nemen daarin vind ik niet eerlijk voor de pup. Die pup gaat er echt nog wel een keer komen, maar voor nu hebben we gekozen voor een herplaatser waarvan bekend was dat ze makkelijk alleen thuis kan zijn. En dat ging vanaf dag 1 ook goed. Ze heeft wel het wolfhondenkarakter waar ik zo van houd, maar met het gemak van goed even weg kunnen zonder hond. En als er over een paar jaartjes een pup bij komt, heeft die de steun en gezelschap van Amy.
Dus als je niet persé een pup hoeft, is een volwassen hond waarvan je weet dat hij goed alleen kan zijn misschien ook een optie.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik heb gelukkig een hele gemakkelijke pup, voordat ik weg moet lekker op pad, daarna haar prakkie en ze valt gewoon in slaap, ze is nu ruim drie maanden en ik kan 2 uurtjes weg, langer heb ik niet uitgeprobeerd want dan neem ik haar gewoon mee
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Goed plannen. Werkloosheid kan een keer uitkomen. Zo dicht mogelijk bij je werk wonen. Tijdelijk fors minder werken of thuis. Meer dan 1 hond hebben met een flink leeftijdverschil, zodat er altijd een alleenblijfveteraan is om het voorbeeld te geven.

En als aan deze voorwaarden kan worden voldaan is het een kwestie van gedudl en doen. Pup vrij moe maken en een paar minuten weg. Neutraal thuiskomen zonder opwinding of enthousiasme, weggaan en terugkomen moet normaal worden. Volhouden en tijd verlengen en op een gegeven moment heb je een hond van een jaar of wat die goed alleen thuisblijft.

L
Laatst gewijzigd door langehond1 op 18 feb 2015 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik heb toen de beslissing genomen was dat er een pup zou komen, met mijn baas de afspraak gemaakt dat ik 3 weken vrij zou nemen. Daarna halve dagen vrij en thuis werken. De periode ervoor heb ik nauwelijks vrij genomen en dus veel vakantiedagen kunnen meenemen naar het volgende jaar.

Toen puplief er was heb ik hem de eerste week niet alleen gelaten (als boodschappen moest doen ging hij even naar mijn moeder, hij ging mee uit eten toen ik geen andere oplossing had). De tweede week ben ik begonnen met hem even alleen. Het ging probleemloos, de enige die er moeite mee had was ik! Meneer heeft welgeteld een kef gegeven, en dat was omdat ik voor de deur met de buurvrouw stond te praten.

Nog altijd zijn het probleemloze thuisblijvers....
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Wij hebben het aangekeken hoe de pup erop reageerde. Gelukkig sliepen ze vanaf het begin 's nachts al door en was overdag even alleen zijn ook geen enkel probleem. Iets langer dus ook niet, al is dat wel opgebouwd.
Wat ik wel belangrijk vind is dat een jonge hond 's ochtends even de tijd heeft om moe gemaakt te worden voor je weer gaat, zodat hij tevreden in slaap valt zegmaar.
Mijn honden krijgen altijd een koekje als ik ga, of een kauwstaafje. Ze kijken me 's ochtends haast de deur uit en Siuwkje vliegt naar haar bench (die kan nog niet los in huis).
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Mijn vriend werkt thuis, dus helemaal alleen in huis is Xavi niet vaak.
Wel hebben we dit langzaam opgebouwd. Eerst heb ik 2 weken vrij genomen, mijn vriend moest toen net een week op zakenreis dus dat kwam ook goed uit :mrgreen: :roll:
Eerst eens de pup beneden en zelf naar boven gaan om de was op te vouwen oid. Als dat lukt, eens een rondje om het huis (hier het huizenblok dan :mrgreen: ). Dan eens 15 min een boodschapje doen. En zo langzaamaan verder. Xavi had er gelukkig nooit moeite mee, die gaat gewoon slapen. Toen hij klein was maakten we hem van te voren wel goed moe, zodat hij zijn slaap dan ook echt nodig had. Of het aan dit opbouwen ligt of dat het ook gewoon zo in hem zit weet ik niet, tis geen pieper dus dat helpt vast mee. Maar ja, dat weet je van te voren niet.
Afbeelding
Afbeelding
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale

Ongelezen bericht door Drazic »

Hier ook met de pups geen moeite gehad, Bros lag in de kamer in een puppieren en de andere twee in de keuken.
Bros kan heel goed alleen zijn en dat terwijl mijn andere (Boris) wel verlatingsangst had.
Op het moment dat wij thuis kwamen en Bros uit de ren was gesprongen is hij samen met de andere de keuken ingegaan.

Bruno is vanaf dag 1 in een bench gegaan en die is zelfs nog stil als je hem zou vergeten bij thuis komst.
Mijn vader had de ochtend ronde gedaan met Bruno en is daarna gaan werken, mijn moeder komt een uur later uit bed.
En die is in de keuken brood aan het klaar maken en koffie aan het zetten, loopt naar de kamer en wacht tot mijn vader met Bruno terug komt.
Na ongeveer een drie kwartier denkt ze goh wat blijven ze lang weg en belt mijn vader 'waar blijven jullie?' mijn vader zegt ik ben aan het werk en Bruno zit in de bench. :engel:
Die wacht dus gewoon stilletjes tot er open gedaan wordt.
Huu6
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Labrador/Stabyhoun

Ongelezen bericht door Huu6 »

Roos87 schreef:Hallo allemaal,
3x per week 5 uur alleen zijn is redelijk te doen voor de gemiddelde hond, voor een pup is dit echter best wel lang.
Je haalt de hond op als hij 8wk is en neemt dan vakantie; super. De eerste weken is de pup je echt nodig en kun je hem niet zomaar alleen thuis laten. Daarna komt de periode dat het normale leven (werk) weer begint en de pup dus perioden alleen moet zijn.
Ik adviseer een bench, en bij een pup zou ik zelfs een dekentje over de bench doen, lekker donker, dan voelt hij zich veilig in zijn eigen holletje. Oefen dit in de eerste weken, en doe dit in kleine stapjes; dus zorg eerst dat hij in de bench (met natuurlijk een comfortabel kleed; ik adviseer kringloop, in het begin willen ze kleden graag kouwen) wil liggen met deurtje open. Daarna oefenen met het deurtje dicht, terwijl jij nog in dezelfde ruimte bent, daarna af en toe de ruimte verlaten en weer terugkomen waarbij je hem zoveel mogelijk negeert. Hij moet de bench normaal en prettig gaan vinden (nooit voor straf in de bench!).
Bouw dit op vanaf dag 1.
Af en toe zal hij best eens piepen, maar probeer 'aaaaah gossieeee'-gedoe altijd te vermijden, dit werkt averechts. Zorg dat de hond kalm is als hij in de bench moet, in ieder geval voordat het deurtje dicht gaat. Als je hem hyper in de bench stopt en je vertrekt zal hij onrustig zijn tot je terugkomt en de bench niet meer leuk vinden; neem de tijd, laat hem tot rust komen voordat je vertrekt.
Bij pups lijkt me een uitlaatservice trouwens een goed idee! Als de pup eenmaal een half jaar ofzo is kan hij gerust zijn behoefte een aantal uurtjes ophouden, maar voor pups is dit lastig.
Alleen thuis in huiskamer/bijkeuken zou ik pas in een later stadium doen, maar dit is mijn persoonlijk ervaring.
HUUB *15-05-2014
Afbeelding
iesje73
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Siberische Husky
Contacteer:

Ongelezen bericht door iesje73 »

Onze pup blijft nu ook 3 a 4 uur alleen in de bench. (2x per week meestal)
Bench staat in de woonkamer en ligt handdoek overheen.
Echt leuk vind ze het niet, maar als we weggaan geven we ze meestal de
Kong met snoepjes erin dat ze lekker bezig is en een oor of ander kluifje.
Ze is aan het wisselen nu dus knagen is belangrijk.
Nukka is bijna 4 maanden nu.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Onze eerste pup samen moesten we het alleen zijn echt opbouwen. Ik had 4 weken vrij, maar gespreid over 8 of 9 weken opgenomen. Daarnaast waren mijn ouders oppas, voor de momenten dat ik wel moest werken en vl niet thuis was.
Ik nam met de video en/of opnamerecorder op hoe het ging.

De eerste 10 minuten alleen heeft me wel 2 volle weken gekost. Daarna verder opgebouwd.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”