Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

2 volwassen honden (Labrador en Beagle)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

kiwietje
geregistreerd lid

2 volwassen honden (Labrador en Beagle)

Ongelezen bericht door kiwietje »

Hallo iedereen,

Wij hebben een Labrador en een Beagle. Mijn vriend heeft deze honden in huis genomen samen met zijn vorige vriendin. Zij wou graag twee honden en ging er ook mee naar de hondenschool gaan. Eenmaal ze groter werden verloor ze echter de aandacht voor haar hondjes. Vooral mijn vriend nam de zorg op zich. Ze woonden toen in een huis met grote tuin er rondom. Toen ze uit elkaar gegaan zijn, zijn de honden bij mijn vriend gebleven. Zij wil ze ook niet meer in huis nemen. Nu wonen wij in een rijhuis met tuin, waar een kennel met hok staat en een stuk tuin afgesloten is voor hen. S'avonds slapen ze binnen in een kamer die aan de tuin gelegen is. Mijn vriend is zelfstandige en dus niet vaak thuis.
Ikzelf heb bij mijn ouders vroeger altijd kleine hondjes gekend. In het begin moest ik erg wennen aan twee grote honden die tegen me op kwamen springen en tijdens het wandelen me bijna vooruit sleurden. Ik zou zelf nooit twee dergelijke honden in huis nemen, het vraagt echt wel veel tijd en werk om dit goed te doen.
Nu, de honden zijn er en wil ik toch wat meer tijd en aandacht aan hen gaan geven. Ik ben meer thuis dan mijn vriend en dus hoop ik een oplossing te vinden om de wandelmomenten wat te verhogen, maar vooral aangenamer te maken. Momenteel lijkt het me onmogelijk om met de twee honden te kunnen wandelen, ik denk dat ze mij gewoon omver trekken en het zou ook niet veilig zijn. Ik woon op 10 minuten wandelen van een hondenloopweide. Het zou ideaal zijn als ik daar met hen naartoe kon wandelen zonder dat ik hulp moet inroepen van iemand anders. Ik hoop hier wat tips te krijgen om dit probleem te kunnen aanpakken.
Ik heb al wat opzoekwerk gedaan en informatie over Gentle leaders gevonden (we hebben hier 2 zulke leibanden van Halti liggen maar die gebruiken we niet). Ik denk ook niet dat we die zomaar kunnen aandoen en gaan wandelen. Het is de bedoeling dat je hen laat wennen eraan en een goed trainingsschema volgt.
Hen elk afzonderlijk meenemen om te gaan wandelen en trainen lijkt me ook moeilijk. Ik denk dat de beagle er alles zou aan doen om uit te breken om ons te kunnen volgen. Ik heb dit al geprobeerd en mijn vriend is dan thuis gebleven om de Beagle te kalmeren. Hij blaft ook wanneer iets hem niet aanstaat (dat zouden de buren niet fijn vinden als ik een half uur weg ben). Wanneer hij aan de lijn is, en ik stop telkens als hij trekt dan huilt hij en blaft hij tot we verder kunnen. Ik vrees dat hij zo zal aanleren om te blaffen tot we weer vertrekken. Als ik blijf stilstaan gaat hij gewoon door met huilen en blaffen, mensen komen naar buiten kijken wat aan de hand is. Eigenlijk begint het blaffen al wanneer hij ziet dat ik zijn leiband uithaal. Dan wordt hij helemaal wild en blaft en springt tegen de deur op. Ik blijf dan kalm herhalen dat hij moet zitten, hij zit dan 1sec en springt weer recht.
Een tweede probleem waarvoor ik hier een oplossing zoek is het feit dat ze mij niet zien als hun leider. Naar mijn vriend luisteren ze erg goed. Ze wachten om te eten tot hij het commando geeft, ze blijven mooi zitten tot hij hen zegt dat ze mogen vertrekken naar de kennel. Maar bij mij heeft dit allemaal geen nut. Na veel aandringen en wanneer ze weten dat ik een koekje heb zullen ze wel uiteindelijk gaan zitten.

Zo dit is een beetje de situatie, ik hoop dat ik hier veel kan bijleren :)

Kiwietje
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: 2 volwassen honden (Labrador en Beagle)

Ongelezen bericht door Yeufke »

Even een gewetensvraagje.
Wil JIJ wel twee honden? Of één hond?
Heb je een voorkeur voor een van beide honden?
Wil je vriend twee honden?? Hangen de honden erg aan elkaar?
Misschien stiekem toch denken aan herplaatsen van de een van de twee??
En anders moet jij meer op de voorgrond komen en je vriend een stapje terug.
Inderdaad via een cursus of zo. Te proberen valt dat natuurlijk altijd.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik ga mee met Nanna. Ik vind het trouwens mooi dat je mee wilt zorgen voor de honden van je vriend, fijn dat je je zo in wilt zetten :ok: .

Er zijn heel veel dingen die je zou kunnen aanpassen, maar ik denk dat je daar het beste begeleiding bij kunt nemen. Misschien eerst eens met de beagle op cursus gaan. Ik zou even een oproepje doen hier waarbij je vraagt naar een goede hondenschool in je buurt (een goede trainer is namelijk wel erg belangrijk, eentje die er een beetje kaas van gegeten heeft ;) ).

Het zou ook fijn zijn als iemand eens bij je thuis komt om de situatie te bekijken en je zo op maat advies kan geven.

De vragen van Yeufke zou ik ook goed over nadenken trouwens.
kiwietje
geregistreerd lid

Ja daar staan we zeker voor open.

Ik heb al gemaild met een school in de buurt. We kunnen privélessen nemen om te starten. Er hangt wel een stevig prijskaartje aan vast, we zouden volgende maand willen starten. Het is alleen soms moeilijk om tijd te vinden waar we allebei samen kunnen gaan. En het heeft geen zin als er lange pauzes tussen de lessen zitten denk ik.

Ik hoopte vooral hier al wat tips te vinden om de wandelingen tot we naar de hondenschool kunnen toch al wat frequenter te laten worden.
kiwietje
geregistreerd lid

De honden zijn enorm gehecht aan elkaar, het is zelf mooi om te zien. De beagle is duidelijk de baas, en de labrador volgt hem overal. Ik heb er even over gedaan om te wennen aan het idee dat ik me zou ontfermen over de honden. Daar ben ik eerlijk over. Ik kan ook veel beter overweg met de labrador, maar dat is enkel omdat de beagle bij mij gewoon zijn zin doet. Ik vind het eigenlijk geen verstandige keuze van mijn vriend en zijn ex om twee honden in huis te nemen als je daar niet goed op voorbereid bent. De ene is een half jaar ouder dan de andere.
Mijn vriend is wel gehecht aan de honden, ik heb al gevraagd aan zijn ex om 1 van de twee honden bij haar te nemen. Ze woont in een huis met een grote tuin in een buurt waar veel groen is. Maar dat wil ze niet... ik begrijp niet hoe je zo hard kunt zijn voor honden waarvoor je zelf gekozen hebt. Het was een goede oplossing geweest omdat ze dan beide een betere opvoeding en meer aandacht zouden krijgen, en elk bij een baasje konden wonen die ze kennen.
Ze naar een asiel of zomaar naar een vreemde brengen wil mijn vriend absoluut niet. Dus na veel praten hebben we besloten om allebei een tandje bij te steken om het voor hen beter te maken. Ik ben iemand die niet half voor iets kan gaan, dus ik ben er keihard mee bezig om opzoekwerk te doen, heb voor een nieuw slaaphuisje voor hen gezorgd (vorige was kapot gebeten), nieuwe vloer gelegd in hun kamer, zodat alles weer proper kan gepoetst worden, en een goede hondenschool gezocht via vrienden die ook naar de hondenschool gaan. Nu is de volgende stap dus iets aan hun opvoeding doen.
Zamunda
Zeer actief

kiwietje schreef:Ja daar staan we zeker voor open.

Ik heb al gemaild met een school in de buurt. We kunnen privélessen nemen om te starten. Er hangt wel een stevig prijskaartje aan vast, we zouden volgende maand willen starten. Het is alleen soms moeilijk om tijd te vinden waar we allebei samen kunnen gaan. En het heeft geen zin als er lange pauzes tussen de lessen zitten denk ik.
Ik zou juist eerst lekker de honden apart meenemen met trainen, dat kan al moeilijk genoeg zijn. Later kun je trainen op o.a. gehoorzaamheid als de honden ook bij elkaar zijn.

kiwietje schreef: Ik hoopte vooral hier al wat tips te vinden om de wandelingen tot we naar de hondenschool kunnen toch al wat frequenter te laten worden.
Begrijpelijk, maar ook lastig om zo vanaf een schermpje te geven en voor jou wellicht te begrijpen. Het probleem is namelijk ook niet enkel het wandelen/trekken. Ik zal toch eens wat opties aandragen (sommige dingen zul je niet kennen, daar moet je dan wat meer over vragen/lezen; alles is ook op dit forum te vinden).

Aangezien de beagle het lastigst is met thuisblijven zou ik beginnen om hem alleen mee te nemen op wandeling, labrador kan dan thuis (bij vriend) blijven. Vóór je gaat wandelen zou ik dan eerst met hem of beide honden spelen/trainen/wat speuren in de tuin. Even de hersentjes aan het werk zetten.
Ik denk dat je het trekken even voor lief moet nemen omdat er naar mijn idee nu gewoon erg weinig met de honden gedaan wordt en ze daardoor heel hoog in hun energie zitten.
Gewoon lekker veel met hem gaan wandelen, spelen en vooral speuren. Zet een spoor uit dat hij uit kan werken, dan kan hij lekker zijn neus gebruiken, het kost hem veel energie en zal voldoening geven.

Verder gewoon wat gaan trainen met de honden thuis, gewoon de hersentjes aan het werk zetten. Stomme kunstjes aanleren mbv de clicker bijvoorbeeld. Of hersenwerk, worden ze vaak ook voldaan van. En vooral speuren met de beagle.
Kan de labrador apporteren? Zoja, lekker mee aan de slag gaan. Zonee, lekker gaan aanleren.

Wat voor voer geef je, brokken? Laat ze hun eten dan lekker opspeuren in de tuin bijv., of verstop het op plekjes in huis dat ze daarna kunnen zoeken. Geef een deel van hun eten in kongs en maak dat lekker moeilijk.

Zoals je leest, er is niet maar één ding wat je kunt doen om je probleem op te lossen. Je zult op meerdere vlakken aan de slag moeten en er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Ik zou ook proberen om dingen te bedenken die voor jou leuk zijn. Ik kan me voorstellen dat je het regelmatig ontzettend frustrerend vindt en dan kan het wel schelen om ook iets te doen waarbij je gewoon lol kan hebben met de honden. Al is het met een gek dansje brokjes in het rond strooien. Of je koopt een piepspeeltje en gaat zelf heel blij daarmee door het huis paraderen. Klinkt stom, maar het kan denk ik helpen om de druk er vanaf te halen. Het gaat dan even niet om gehoorzamen en opvoeden, maar gewoon om spelen.
Afbeelding
kiwietje
geregistreerd lid

Zamunda,

Bedankt voor je tips! Ik zal er zeker verder over opzoeken, vooral met de clickers. Die kongs had ik al gezien en lijkt mij inderdaad wel iets voor de Beagle, tijdens wandelingen kan ik hem niet afleiden met lekkers, dan is hij teveel bezig met sporen op de grond volgen en wil hij liefst gewoon zo snel mogelijk verderwandelen.

Dat de beagle vooral energie teveel heeft had ik ook al gedacht, maar het kan dus geen kwaad hem nu een paar keer mee uit wandelen te nemen zonder dat ik hem aanleer om niet te trekken. Gewoon even achter hem aanlopen terwijl hij trekt aan de lijn dan? Zoveel mogelijk, zodat hij wat rust kan vinden? Is het niet zielig voor de labrador wanneer hij dan regelmatig achterblijft en de beagle lekker mag gaan wandelen? Ik zal dan wel aan mijn vriend vragen om ondertussen wat spelletjes met hem te spelen en hem aandacht te geven.

Ik zal beginnen met in de tuin wat brokjes te verstoppen, en apporteren kan de labrador al, hij doet dat zeer graag.
kiwietje
geregistreerd lid

Het is inderdaad frustrerend. En daarom wil ik er ook iets aan doen, zodat het voor de honden leuker wordt en wij ons niet schuldig/gefrustreerd moeten voelen. Nu zijn ze eigenlijk het slachtoffer van het feit dat ze vroeger geen goede opleiding kregen, maar daar kunnen de honden zelf natuurlijk niks aan doen.
Zamunda
Zeer actief

kiwietje schreef:Zamunda,

Bedankt voor je tips! Ik zal er zeker verder over opzoeken, vooral met de clickers. Die kongs had ik al gezien en lijkt mij inderdaad wel iets voor de Beagle, tijdens wandelingen kan ik hem niet afleiden met lekkers, dan is hij teveel bezig met sporen op de grond volgen en wil hij liefst gewoon zo snel mogelijk verderwandelen.

Dat de beagle vooral energie teveel heeft had ik ook al gedacht, maar het kan dus geen kwaad hem nu een paar keer mee uit wandelen te nemen zonder dat ik hem aanleer om niet te trekken. Gewoon even achter hem aanlopen terwijl hij trekt aan de lijn dan? Zoveel mogelijk, zodat hij wat rust kan vinden? Is het niet zielig voor de labrador wanneer hij dan regelmatig achterblijft en de beagle lekker mag gaan wandelen? Ik zal dan wel aan mijn vriend vragen om ondertussen wat spelletjes met hem te spelen en hem aandacht te geven.

Ik zal beginnen met in de tuin wat brokjes te verstoppen, en apporteren kan de labrador al, hij doet dat zeer graag.
Leuk dat je wat met de tips gaat doen :ok: .

Het trekken, ja ik zou dat in jouw geval nu laten voor wat het is. Ik denk dat het nu gewoon niet te doen is om er constructief iets mee te doen, dus dan leidt het alleen maar tot frustratie. Ik zal je een voorbeeld geven van mijn eigen hond: toen zij bij ons kwam als herplaatser was zat ze zo vol onrust dat een gewoon drafje of stap er niet inzat. Ze kon eigenlijk alleen maar rennen tijdens het wandelen. Dus als ik zelf zou blijven wandelen zou zij dus steeds trekken. Maar omdat zij zoveel onrust had was dat nou niet bepaald de ideale omstandigheid om te gaan trainen op 'niet trekken'. Dus heb ik gekozen om te voorkomen: ik ben in haar tempo mee gaan rennen waardoor er geen sprake was van trekken :idea: . Na een paar weken kwam er meer rust in haar koppie en zakte haar tempo vanzelf, zodat we ook stukjes konden wandelen en later aan het 'niet trekken' konden werken.

Om de kans op succes van een training zo groot mogelijk te maken is het van belang om ervoor te zorgen dat de omstandigheden zo ideaal mogelijk zijn. Zodra het in de ideale omstandigheden goed gaat kun je de moeilijkheidsgraad opvoeren.

Over het afleiden met lekkers, of dat op dit moment te doen is is een tweede, maar ik zou dat lekkers in ieder geval in héél lekkere dingen zoeken. Leverworst, kaas, gehaktbal, slagroom... dat soort dingen :pop: .
Zamunda
Zeer actief

Oh en nog iets. Je beagle heeft een bepaalde behoefte aan speuren/zijn neus gebruiken. Zolang aan die behoefte niet voldaan is is het héél moeilijk om hem daarvan af te leiden. Door zelf te zorgen voor sporen en hem daar lekker mee bezig te laten kun je hem tegemoet komen in die behoefte. Dan wordt het ook makkelijker om op andere momenten zijn aandacht te vragen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zamunda schreef:Oh en nog iets. Je beagle heeft een bepaalde behoefte aan speuren/zijn neus gebruiken. Zolang aan die behoefte niet voldaan is is het héél moeilijk om hem daarvan af te leiden. Door zelf te zorgen voor sporen en hem daar lekker mee bezig te laten kun je hem tegemoet komen in die behoefte. Dan wordt het ook makkelijker om op andere momenten zijn aandacht te vragen.

:ok: Misschien kun je je aanmelden voor de hersenwerk pagina op facebook.
kiwietje
geregistreerd lid

Hihi als ik het zo hoor zal ik mijn lente-plannen om te beginnen lopen beter nu al starten. Dan maar gaan lopen met de Beagle :) klinkt eigenlijk heel logisch als ik het zo lees, dat ik daar zelf nog niet opgekomen ben.

Om nog even terug te komen op het wandelen met de ene hond en de andere thuis laten. Zal de Beagle als leider van de roedel dan niet denken dat HIJ degene is die altijd alleen mee mag, en dan nog opstandiger reageren als ik dan in de toekomst eens alleen met de labrador op stap ga? Zowiso gaan we ook wel eens met beide honden op stap, wanneer we samen thuis zijn. Want ergens vind ik het ook wel zielig dat de labrador een paar wandelingen mist omdat de beagle anders de boel op stelten zet.

Een facebookpagina! Dat zal ik zeker ook eens opzoeken.

Ik ben echt blij met de tips die ik hier krijg! Nu kan ik eindelijk echt dingen DOEN samen met hen, zo kan de band tussen ons ook opbouwen en leren ze mij ook beter kennen. Je leest zoveel op internet over het africhten en leiden van je hond, je zou bijna vergeten dat het ook gewoon leuk mag zijn voor allebei, ik denk dat ik me teveel op het gehoorzamen aan het richten was bij mijn opzoekwerk.

Ik zal beginnen met er een missie van te maken om de beagle uitgeput te krijgen (ik denk wel dat hij in het begin zal winnen van mij haha)
dagmar88
Zeer actief

kiwietje schreef: og even terug te komen op het wandelen met de ene hond en de andere thuis laten. Zal de Beagle als leider van de roedel dan niet denken dat HIJ degene is die altijd alleen mee mag, en dan nog opstandiger reageren als ik dan in de toekomst eens alleen met de labrador op stap ga? Zowiso gaan we ook wel eens met beide honden op stap, wanneer we samen thuis zijn. Want ergens vind ik het ook wel zielig dat de labrador een paar wandelingen mist omdat de beagle anders de boel op stelten zet.

:wink: Nee hoor, ze hebben gewoon echt meer geestelijke en lichamelijke uitdaging nodig. Als je dat kunt geven wordt jullie band alleen maar beter. 1 op 1 met de honden weg gaan helpt daar juist bij.

Zou je met ze (apart) durven fietsen? Dan kunnen ze vóór je gaat wandelen even knallen en zijn ze dus vooraf al wat energie kwijt.
Naast de fiets zijn ze door het tempo volgzaam, komen in een soort kadans. Wanneer je ze in die mindset meeneemt begin je al veel meer ontspannen.
:mrgreen: Was met mijn druktemakertje echt een uitkomst.
kiwietje
geregistreerd lid

Ik woon in België, en fietsen met de hond mag hier niet... en ik vrees ook als de beagle een andere hond of kat ziet, die ik nog niet had opgemerkt, trekt hij me gewoon omver.
De hondenloopweide in de buurt kan misschien wel een oplossing vormen om eens goed te kunnen rennen? Maar dan weet ik wel niet hoe hij op andere honden zal reageren.
dagmar88
Zeer actief

http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 76&LANG=nl

Misschien eens vragen hoe andere Belgen dat doen?
Aan de springer en de riem word je niet zomaar van je fiets getrokken.
Die van mij was ook fel op katten en trekt veel harder dan een labrador. Maar ze hebben maar heel kort de tijd om te reageren en hebben op deze manier niet de keuze hun eigen plan te trekken.
Zamunda
Zeer actief

kiwietje schreef:Om nog even terug te komen op het wandelen met de ene hond en de andere thuis laten. Zal de Beagle als leider van de roedel dan niet denken dat HIJ degene is die altijd alleen mee mag, en dan nog opstandiger reageren als ik dan in de toekomst eens alleen met de labrador op stap ga?
De vraag is of het überhaupt zal gaan lukken om de beagle (stil) achter te gaan kunnen laten. Beagles zijn meutehonden en kunnen daarom niet altijd goed alleen zijn. Bij vriend achterblijven zal misschien wel gaan lukken, maar daartoe zal de beagle stabieler moeten worden én zal vriend een dusdanig goede relatie met de beagle (hoe heten je honden nou :boos: ) moeten hebben dat de beagle je vriend ook echt als meerwaarde ziet. Daarnaast zal er ook getraind moeten worden op rust denk ik, dus dat de beagle rust kan vinden als iedereen er is en later als niet iedereen er is. Maar dat is toekomstmuziek ;) .

kiwietje schreef:Zowiso gaan we ook wel eens met beide honden op stap, wanneer we samen thuis zijn.
Het lijkt me heel belangrijk dat jullie daar een dagelijkse gewoonte van gaan maken voorlopig. Minimaal een half uur elke dag even samen wandelen. En laat ook dan dat trekken gewoon even voor wat het is: maak het leuk :cheer: ! Verstop eens wat lekkers onderweg, doe een spelletje of een apportje.

kiwietje schreef:Ik ben echt blij met de tips die ik hier krijg! Nu kan ik eindelijk echt dingen DOEN samen met hen, zo kan de band tussen ons ook opbouwen en leren ze mij ook beter kennen. Je leest zoveel op internet over het africhten en leiden van je hond, je zou bijna vergeten dat het ook gewoon leuk mag zijn voor allebei, ik denk dat ik me teveel op het gehoorzamen aan het richten was bij mijn opzoekwerk.
:ok:
Ik hoop echt dat jullie het plezier gaan vinden samen, als dat er niet is dan is er eigenlijk geen basis waar je op kunt bouwen.

kiwietje schreef:Ik zal beginnen met er een missie van te maken om de beagle uitgeput te krijgen (ik denk wel dat hij in het begin zal winnen van mij haha)
Of uitgeput je gaat lukken weet ik niet (hilde heeft een beagle die volgens mij nooit uitgeput raakt), maar voldaan is meer dan genoeg :ok: .
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

kiwietje schreef:Zamunda,

als je vriend thuis is kan hij ook gewoon met de hond gaan wandelen natuurlijk! Ja het is zielig als er eentje steeds uit mag en de ander niet!
Ze zitten de hele dag in een kennel en jij vind het gek dat ze je niet als leider zien? :scratch:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
kiwietje
geregistreerd lid

Nee hoor ik vind het niet gek dat ze me niet als leider zien, de vraag was gewoon hoe ik het beste aanpak.
Hun namen zijn: Labrador = Balou en Beagle = Rocky. Ik gebruikte hun rasnaam omdat het misschien duidelijker was om zo hun karakter te kennen.
Ik weet dat de fout bij ons zit, dat is ook de reden waarom ik er iets wil aan gaan doen! Het is een hele tijd verkeerd gelopen, en daar wil ik verandering in brengen. Ik heb echter geen ervaring met zulke honden, enkel de kleine hondjes bij mijn ouders vroeger, maar die waren goed getraind door mijn ouders en wandelen was een wereld van verschil. Ik heb de beslissing niet genomen om ze op deze manier op te voeden, ik neem nu de beslissing om het anders te gaan doen. Ik zie heel graag honden en wil niet liever dan dat zowel wij als de honden gelukkig samen kunnen leven.

Ik vind jullie tips heel erg handig en zal daar zeker iets mee gaan doen. Ik ben daarnet brokjes gaan verstoppen in de tuin en heb Balou laten apporteren tot hij het beu was.

Als mijn vriend bij Balou moet blijven is dit omdat zijn dochter in haar bedje ligt te slapen, en we niet allebei het huis kunnen verlaten. Als dat wel kan gaan we uiteraard samen wandelen.
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

Waar woon je ergens in België, misschien dat er mensen in de buurt wonen, en samen met je aan de wandel kunnen.
Zo is tips even veel gemakkelijker dan via een schermpje :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

kiwietje schreef: Ik weet dat de fout bij ons zit, dat is ook de reden waarom ik er iets wil aan gaan doen! Het is een hele tijd verkeerd gelopen, en daar wil ik verandering in brengen. Ik heb echter geen ervaring met zulke honden, enkel de kleine hondjes bij mijn ouders vroeger, maar die waren goed getraind door mijn ouders en wandelen was een wereld van verschil. Ik heb de beslissing niet genomen om ze op deze manier op te voeden, ik neem nu de beslissing om het anders te gaan doen. Ik zie heel graag honden en wil niet liever dan dat zowel wij als de honden gelukkig samen kunnen leven.
:ok: Petje af hoor, dat inzien is voor veel mensen de moeilijkste stap.
kiwietje
geregistreerd lid

De vader van mijn vriend gaat soms mee wandelen met me. Ik heb wel vrienden die daarvoor open zouden staan, alleen vind ik het wat vervelend dat ze dan zo trekken, en aangenaam is het natuurlijk niet. Balou trekt veel harder wanneer hij Rocky ziet trekken. Ik heb ook een vriendin die haar eigen politiehond aan het opleiden is. Zij had me ook al enkele tips gegeven, maar dan vooral voor het werken met de hond. Blijkbaar is het daar nu wat te vroeg voor.

Zowiso gaan we binnenkort naar de hondenschool, waar we ook wel tips zullen krijgen. Maar als ik het zo lees, is het beter om nu eerst te focussen op afleiding, aandacht, band opbouwen, speurwerkspelletjes, apporteren, ... dit zijn dingen die we perfect kunnen doen zonder hulp. Dan zijn ze hopelijk minder gefrustreerd wanneer we aan de hondenschool beginnen en kunnen we er veel meer uithalen. Of ben ik mis?
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

Nee hoor, ik denk dat je het bij het rechte eind hebt. Zolang ze jou niet leuk vinden en respecteren, probeer dan maar eens iets van ze gedaan te krijgen. Dan wordt de hondenschool ook alleen maar frustrerend, dus ga vooral veel ondernemen.

Ik bedoelde eigenlijk meer dat er misschien mensen van hier, die wat meer ervaring hebben, misschien bij jou in de buurt wonen. Deze zouden met je samen kunnen gaan wandelen. Kun je meteen ontdekken hoe ze op andere honden reageren. Dan kun je misschien uiteindelijk gewoon in een groep naar de hondenschool gaan.
Afbeelding
Pino2012
Actief

Ongelezen bericht door Pino2012 »

kiwietje schreef:De vader van mijn vriend gaat soms mee wandelen met me. Ik heb wel vrienden die daarvoor open zouden staan, alleen vind ik het wat vervelend dat ze dan zo trekken, en aangenaam is het natuurlijk niet. Balou trekt veel harder wanneer hij Rocky ziet trekken. Ik heb ook een vriendin die haar eigen politiehond aan het opleiden is. Zij had me ook al enkele tips gegeven, maar dan vooral voor het werken met de hond. Blijkbaar is het daar nu wat te vroeg voor.

Zowiso gaan we binnenkort naar de hondenschool, waar we ook wel tips zullen krijgen. Maar als ik het zo lees, is het beter om nu eerst te focussen op afleiding, aandacht, band opbouwen, speurwerkspelletjes, apporteren, ... dit zijn dingen die we perfect kunnen doen zonder hulp. Dan zijn ze hopelijk minder gefrustreerd wanneer we aan de hondenschool beginnen en kunnen we er veel meer uithalen. Of ben ik mis?

Als ze trekken, niet verder lopen. Gewoon niet doen. Wachten tot ze gaan zitten en dan pas verder lopen. Zodra ze trekken, meteen weer stilstaan. Dit kun je ook al binnen oefenen of in de tuin. Met twee grote honden lopen die je van hot naar her slepen, is ook gewoon niet leuk.
kiwietje
geregistreerd lid

probleem daarbij is dat Rocky blijft blaffen en huilen tot we verdergaan... Ik dacht ik vertrek weer als hij stil is, maar toen bleef ik daar maar staan en kwamen de mensen naar buiten kijken wat er aan de hand was. Het is fout, maar ik ben dan uit schaamte doorgelopen, want die mensen waren niet zo blij dat daar een hond tekeer ging voor hun deur... Als ik vertrek wanneer hij blaft, leer ik hem aan om te blaffen als hij weer wil vertrekken.

Ik dacht ook om het even te oefenen in de tuin, maar momenteel komen ze volledig gek als ik hun leiband aandoe, ze willen zo snel mogelijk naar buiten, en zijn alleen daarop gefocused. Ze weten heel erg goed waar de uitgang is. Ik vrees dat dit ook niet veel zin zou hebben.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien gaat het beter als je ze in de tuin aan de leiband doet en dan gewoon daar - in de tuin dus - met ze oefent op lopen zonder trekken?
Weinig prikkels en daardoor mogelijk wat meer op jou gericht.
Dat wil niet zeggen dat het dan buiten ook goed gaat, maar het kan voor jou een eerste stap zijn om wat gemakkelijker contact met ze te maken.
En misschien helpt het ook tegen het gestuiter als ze de leiband aan krijgen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Wat goed dat je er mee aan de slag wilt. Vooral de beagle zal niet de makkelijkste zijn, maar met genoeg geduld zal dat uiteindelijk wel gaan.
Afbeelding
kiwietje
geregistreerd lid

Inderdaad de Beagle is degene die gewoon zijn eigen zin doet. Hij breekt ook soms uit, wat ook typisch is voor Beagles. Maar dan zit hij gewoon in het ander deel van de tuin, dus gelukkig kan hij niet de straat op ofzo.

Ik heb gisteren en vanmorgen hun maaltijd interessant gemaakt door brokjes te verstoppen in de tuin, ik heb ook zoals aangeraden de facebookpagina opgezocht voor hersenwerk. Hun kamertje had ik vol gezet met allerlei hersenwerk. Potjes op zn kop met lekkers onder, doos vol snippers met lekkers tussen, oude broek waar brokjes in verstopt zaten, een fles met brokjes in, ... Rocky leefde zich helemaal uit! Balou was meer op mij gericht, hij wou knuffelen en apporteren. Maar we hebben alle drie een leuke tijd gehad en ik heb eindelijk het gevoel dat we leuke dingen samen kunnen doen!
dagmar88
Zeer actief

kiwietje schreef:Maar we hebben alle drie een leuke tijd gehad en ik heb eindelijk het gevoel dat we leuke dingen samen kunnen doen!

Wat fijn!
Zamunda
Zeer actief

kiwietje schreef:Inderdaad de Beagle is degene die gewoon zijn eigen zin doet. Hij breekt ook soms uit, wat ook typisch is voor Beagles. Maar dan zit hij gewoon in het ander deel van de tuin, dus gelukkig kan hij niet de straat op ofzo.

Ik heb gisteren en vanmorgen hun maaltijd interessant gemaakt door brokjes te verstoppen in de tuin, ik heb ook zoals aangeraden de facebookpagina opgezocht voor hersenwerk. Hun kamertje had ik vol gezet met allerlei hersenwerk. Potjes op zn kop met lekkers onder, doos vol snippers met lekkers tussen, oude broek waar brokjes in verstopt zaten, een fles met brokjes in, ... Rocky leefde zich helemaal uit! Balou was meer op mij gericht, hij wou knuffelen en apporteren. Maar we hebben alle drie een leuke tijd gehad en ik heb eindelijk het gevoel dat we leuke dingen samen kunnen doen!
Leuk dat je er zelf ook van genoten hebt en dat je direct aan de slag gegaan bent :ok: . Zo te lezen vonden de honden het ook erg leuk.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”