Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
twee 'vechtende' pubers, had ik anders moeten reageren
Moderator: moderatorteam
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
twee 'vechtende' pubers, had ik anders moeten reageren
Hoi allemaal,
Zouden jullie even jullie mening willen geven over de volgende situatie. Ik zou graag willen weten of ik anders had moeten reageren of eerder had moeten ingrijpen.
Vanmiddag aan het eind van de wandeling kwam ik met Skye (border collie, 1jr 1mnd, reu) twee mensen+honden tegen. Herder van 10 maanden, reu en een Amerikaanse Stafford van 10 maanden, teefje. We hebben een hele tijd staan praten en de honden hebben een hele tijd gespeeld. Ze waren vooral bezig met grote rondes rennen met zijn drieën achter degene aan die een stok vast had. Dan had de een de stok dan de ander. Soms lieten ze elkaar ook even met rust en lagen ze gewoon een beetje te kijken.
De herder reu van 10 maanden was best opdringerig druk en Skye corrigeerde de hond als hij het niet meer leuk vond en de herder nam dan meteen netjes wat afstand en dan speelde ze weer verder. Ik vroeg aan het baasje van de herder of het een dominante hond was omdat hij de hele tijd bij Skye en de stafford zijn hoofd op hun rug probeerde te leggen. Zij zei dat het speelsigheid was.
Eigenlijk ging het helemaal goed totdat het ineens niet meer goed ging. Het leek alsof ze de stok ineens kwijt waren en ze waren met zijn drieën aan het snuffelen en Skye en de herder vlogen elkaar aan. Het baasje van de stafford reageerde heel adequaat en trok ze uit elkaar. Ik was er zelf wel naartoe gelopen, maar had een iets afwachtende houding. We hebben ze uit elkaar gehaald de herder en Skye aangelijnd. Ze hebben nog gesnuffeld aan elkaar en het was eigenlijk meteen wel over. Toen zijn we alle drie een andere kant op gelopen.
Ik had wel het idee dat omdat wij er met zijn drieën op af stormde het erger werd. Dat als we het ze zelf uit hadden laten zoeken het wel vanzelf uitgedoofd was.
Er is dus niets ergs gebeurd en tussen de baasjes ook niets voorgevallen. Iedereen was en bleef aardig. Maar mijn vraag is, had ik eerder moeten ingrijpen? In mijn ogen was er niets aan de hand totdat het mis ging. De 10 maanden oude herder was erg druk en opdringerig, Skye vond het wel heel leuk om te spelen, maar gaf goed zijn grenzen aan. De herder bleef wel over de grenzen heen gaan en Skye had al wel een paar keer heftiger gecorrigeerd. Maar na iedere correctie ging het meteen weer goed. De herder was trouwens een heel stuk groter dan Skye dus wel mooi om te zien dat een kleinere hond een grote hond toch kan corrigeren.
Mijn idee hierover is dat het een dominante reu van 10 maanden was. Ik heb vaker gelezen dat het een teken van dominantie is als een hond stijf staat, oren naar achter doet en zijn kop op de rug van een andere hond legt. Skye is 3 maanden ouder en leek het gedrag goed te corrigeren, maar ik denk dat ze toch wat te dicht bij elkaar stonden en daarom het ineens er wat heftig aan toe ging en ze het even hun punt wilde maken en allebei niet toe wilde geven. Skye was eerst erg onderdanig en ging bij ieder grommetje van een andere hond op zijn rug liggen piepen, maar sinds hij 11 maanden is pikt hij ook niet alles meer.
Hoe zouden jullie reageren? Eerder al ingrijpen? Helemaal zelf uit laten zoeken? Ik ben benieuwd.
Zouden jullie even jullie mening willen geven over de volgende situatie. Ik zou graag willen weten of ik anders had moeten reageren of eerder had moeten ingrijpen.
Vanmiddag aan het eind van de wandeling kwam ik met Skye (border collie, 1jr 1mnd, reu) twee mensen+honden tegen. Herder van 10 maanden, reu en een Amerikaanse Stafford van 10 maanden, teefje. We hebben een hele tijd staan praten en de honden hebben een hele tijd gespeeld. Ze waren vooral bezig met grote rondes rennen met zijn drieën achter degene aan die een stok vast had. Dan had de een de stok dan de ander. Soms lieten ze elkaar ook even met rust en lagen ze gewoon een beetje te kijken.
De herder reu van 10 maanden was best opdringerig druk en Skye corrigeerde de hond als hij het niet meer leuk vond en de herder nam dan meteen netjes wat afstand en dan speelde ze weer verder. Ik vroeg aan het baasje van de herder of het een dominante hond was omdat hij de hele tijd bij Skye en de stafford zijn hoofd op hun rug probeerde te leggen. Zij zei dat het speelsigheid was.
Eigenlijk ging het helemaal goed totdat het ineens niet meer goed ging. Het leek alsof ze de stok ineens kwijt waren en ze waren met zijn drieën aan het snuffelen en Skye en de herder vlogen elkaar aan. Het baasje van de stafford reageerde heel adequaat en trok ze uit elkaar. Ik was er zelf wel naartoe gelopen, maar had een iets afwachtende houding. We hebben ze uit elkaar gehaald de herder en Skye aangelijnd. Ze hebben nog gesnuffeld aan elkaar en het was eigenlijk meteen wel over. Toen zijn we alle drie een andere kant op gelopen.
Ik had wel het idee dat omdat wij er met zijn drieën op af stormde het erger werd. Dat als we het ze zelf uit hadden laten zoeken het wel vanzelf uitgedoofd was.
Er is dus niets ergs gebeurd en tussen de baasjes ook niets voorgevallen. Iedereen was en bleef aardig. Maar mijn vraag is, had ik eerder moeten ingrijpen? In mijn ogen was er niets aan de hand totdat het mis ging. De 10 maanden oude herder was erg druk en opdringerig, Skye vond het wel heel leuk om te spelen, maar gaf goed zijn grenzen aan. De herder bleef wel over de grenzen heen gaan en Skye had al wel een paar keer heftiger gecorrigeerd. Maar na iedere correctie ging het meteen weer goed. De herder was trouwens een heel stuk groter dan Skye dus wel mooi om te zien dat een kleinere hond een grote hond toch kan corrigeren.
Mijn idee hierover is dat het een dominante reu van 10 maanden was. Ik heb vaker gelezen dat het een teken van dominantie is als een hond stijf staat, oren naar achter doet en zijn kop op de rug van een andere hond legt. Skye is 3 maanden ouder en leek het gedrag goed te corrigeren, maar ik denk dat ze toch wat te dicht bij elkaar stonden en daarom het ineens er wat heftig aan toe ging en ze het even hun punt wilde maken en allebei niet toe wilde geven. Skye was eerst erg onderdanig en ging bij ieder grommetje van een andere hond op zijn rug liggen piepen, maar sinds hij 11 maanden is pikt hij ook niet alles meer.
Hoe zouden jullie reageren? Eerder al ingrijpen? Helemaal zelf uit laten zoeken? Ik ben benieuwd.
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Re: twee 'vechtende' pubers, had ik anders moeten reageren
ik had, toen je vroeg aan de andere eigenaar, het spel afgebroken en Skye meegenomen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- *Skye*
- Zeer actief
Bedoel je toen ik vroeg of de hond dominant was? Want is het een teken van dominant gedrag? En jij zou dan weg gaan zodra je merkt dat een hond dominant is?
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Of de hond dominant is of niet maakt toch niets uit? Spelen moet leuk blijven en als Skye steeds moet corrigeren is het niet leuk en moet je weggaan.
Waarschijnlijk heb je ook nog een hoop signalen gemist.
Waarschijnlijk heb je ook nog een hoop signalen gemist.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik zou mijn hond helemaal geen contact hebben laten maken met een herder en een stafford.
Met een hele grote boog er om heen dus.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat hele dominantiegedoe zou me niets uitmaken. Het is geen vaste roedel dus er valt niets te domineren, daarom zou ik het inderdaad snel afkappen. Op die leeftijd is het vaak typisch macho-gedrag, zeker reuen voelen zich ineens heel wat en willen dat even bevestigen tegenover andere reuen. Stelt niet veel voor, maar ik zie ook niet in waarom je dat zou laten gaan. Heeft niemand iets aan.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Ik vind stilstaan en staan kletsen met een aantal jonge honden niet zo handig, dat is vragen om ellende. Ze hebben alle tijd om te fixeren en elkaar uit te dagen. Jullie staan te kletsen en missen daardoor een hoop signalen. Dat zie ik hier in het park ook, dan komen mensen met honden, gaan staan kletsen met elkaar en zien niet wat er gebeurt. Ik ga daar altijd met een grote boog omheen 

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Als de ene hond al een tijdje z'n grenzen aangeeft en de ander blijft terugkomen én er opnieuw overheen gaan, dan zou ik het zeker afkappen. De regels van het spel zijn dan niet voor alle partijen duidelijk, dus dan maar geen spel. Nu vroeg je er eigenlijk om dat een van beide te ver zou gaan: de herder in het testen van de grenzen, jouw hond in het corrigeren (ik heb je al vaak genoeg gewaarschuwd en nou flikker je op!) en dat de andere hond daar verkeerd op zou kunnen reageren => gevecht
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Je vond de hond al opdringerig waardoor je vroeg of de hond dominant is.*Skye* schreef:Bedoel je toen ik vroeg of de hond dominant was? Want is het een teken van dominant gedrag? En jij zou dan weg gaan zodra je merkt dat een hond dominant is?
Ik ga weg als ik spel niet leuk meer vind, ik probeer altijd zo goed mogelijk ervoor te zorgen dat mijn honden niet zo veel zelf op hoeven te lossen.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- runninggirl
- Zeer actief
Ik ben het eens met wat al is gezegd. Als jouw hond (of een andere hond) al meerdere malen laat merken dat ie het niet leuk vindt, waarbij snauwen of anders nodig is, dan vooral niet stil blijven staan en het spel door laten gaan.
- Gimmick
- Zeer actief
Dit dus....Wolfsblut schreef:Ik zou mijn hond helemaal geen contact hebben laten maken met een herder en een stafford.
ik vind het vragen om problemen...
helemaal met 3 honden in dezelfde leeftijdscategorie...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- *Skye*
- Zeer actief
Dankjewel allemaal voor de reacties. Jullie zitten allemaal op één lijn dus voor mij is het duidelijk. Skye gaf duidelijk en netjes aan dat hij er niet van gediend was en de herder reageerde daar niet goed op want hij bleef terugkomen. Ik dacht dat Skye het niet erg vond omdat hij wel na een correctie meteen weer ging spelen. Eigenlijk wel logisch dat het uiteindelijk een keer uit de hand moet lopen als het zo op en neer blijft gaan.
We stonden trouwens wel te kijken naar de honden en hadden het over het gedrag van honden. Dus we lieten ze niet helemaal aan hun lot over.
En ik had in de eerste instantie helemaal niet door dat het alledrie jonge honden waren. Je zag uiteindelijk wel duidelijk in het gedrag dat Skye de oudste was, maar hij is natuurlijk ook nog niet zo volwassen dat hij helemaal weet hoe het 'hoort'.
Ik las ook nog iemand iets zeggen over machogedrag en dat was het ook echt wel nu ik er zo op terugkijk.
Maar het is me duidelijk. Ik snap hem. Als het nodig is dat er gecorrigeerd moet worden loop ik de volgende keer door. Of het nu Skye is die corrigeerd of Skye is doe gecorrigeerd moet worden, het is niet leuk dus ga ik door. Ik was er vanuit gegaan dat ze het zelf wel op zouden lossen en dat was duidelijk verkeerd gedacht van mij.
Dankjewel! Weer iets geleerd
We stonden trouwens wel te kijken naar de honden en hadden het over het gedrag van honden. Dus we lieten ze niet helemaal aan hun lot over.
En ik had in de eerste instantie helemaal niet door dat het alledrie jonge honden waren. Je zag uiteindelijk wel duidelijk in het gedrag dat Skye de oudste was, maar hij is natuurlijk ook nog niet zo volwassen dat hij helemaal weet hoe het 'hoort'.
Ik las ook nog iemand iets zeggen over machogedrag en dat was het ook echt wel nu ik er zo op terugkijk.
Maar het is me duidelijk. Ik snap hem. Als het nodig is dat er gecorrigeerd moet worden loop ik de volgende keer door. Of het nu Skye is die corrigeerd of Skye is doe gecorrigeerd moet worden, het is niet leuk dus ga ik door. Ik was er vanuit gegaan dat ze het zelf wel op zouden lossen en dat was duidelijk verkeerd gedacht van mij.
Dankjewel! Weer iets geleerd
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Daar ben ik het wel mee eens.Lizzie. schreef:Ik vind stilstaan en staan kletsen met een aantal jonge honden niet zo handig, dat is vragen om ellende. Ze hebben alle tijd om te fixeren en elkaar uit te dagen. Jullie staan te kletsen en missen daardoor een hoop signalen. Dat zie ik hier in het park ook, dan komen mensen met honden, gaan staan kletsen met elkaar en zien niet wat er gebeurt. Ik ga daar altijd met een grote boog omheen
Ik sta nooit in een groepje te praten terwijl de honden met elkaar spelen.
Ik loop liever door met of zonder anderen.
Tijdens het lopen kunnen ze ook spelen en de spanningen lopen dan doorgaans niet zo hoog op vergeleken met stilstaande bazen en spelende honden.
Zelfs als je naar de honden kijkt (en staat te praten) mis je soms een heleboel signalen.
- *Skye*
- Zeer actief
Waarschijnlijk heb ik inderdaad veel signalen gemist, maar ik heb ze ook gewoon verkeerd geïnterpreteerd. Ik dacht dat het wel goed zou komen en nu is er ook niets erg gebeurd, maar ik had die correcties gewoon serieuzerelatie moeten nemen.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ging het niet om de stok?
Als de herder al zo'n aanwezige energie heeft, dan is de stap naar 'ontploffen' niet zo groot, neem daarbij een andere hond die op zo'n moment niet terug deinst, en je hebt een ruzietje.
Ik zou de volgende keer ook eerder afkappen.
Als de herder al zo'n aanwezige energie heeft, dan is de stap naar 'ontploffen' niet zo groot, neem daarbij een andere hond die op zo'n moment niet terug deinst, en je hebt een ruzietje.
- Hanneke2
- Zeer actief
Met stokken of ballen in het spel loop je denk ik sneller een risico met een vreemde hond.Apple schreef:Ging het niet om de stok?
Ik vind verder 1 keertje netjes corrigeren door een snauw of lipje optrekken niet zo'n punt, jonge honden moeten toch ergens leren wat fatsoenlijk gedrag is. Maar als een hond maar door blijft proberen is de lol er af en dan is het klaar met spelen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- *Skye*
- Zeer actief
Het zal denk ik wel door de stok komen, maar ze waren de hele tijd al met de stok aan het spelen en dat ging tot dan toe prima.
Ik denk ook dat het er zeker mee te maken heeft dat ze allemaal ongeveer dezelfde leeftijd hadden. Je kon toch wel merken dat Skye iets verder is, maar hij is natuurlijk ook nog helemaal niet volwassen. Ik vond het wel heel knap van Skye hoe hij aan de herder duidelijk maakte wat zijn grenzen waren. De herder trok zich dan wel terug, maar een minuut later was het weer zo ver. De volgende keer zal ik niet bij de eerste correctie weglopen, maar als ik merk dat Skye moet blijven corrigeren en die hond zich er niets van aan blijft trekken stel ik de grens en loop gewoon door.
Ik denk ook dat het er zeker mee te maken heeft dat ze allemaal ongeveer dezelfde leeftijd hadden. Je kon toch wel merken dat Skye iets verder is, maar hij is natuurlijk ook nog helemaal niet volwassen. Ik vond het wel heel knap van Skye hoe hij aan de herder duidelijk maakte wat zijn grenzen waren. De herder trok zich dan wel terug, maar een minuut later was het weer zo ver. De volgende keer zal ik niet bij de eerste correctie weglopen, maar als ik merk dat Skye moet blijven corrigeren en die hond zich er niets van aan blijft trekken stel ik de grens en loop gewoon door.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
Dat hoeft niets te zeggen dat het al een hele tijd goed ging*Skye* schreef:Het zal denk ik wel door de stok komen, maar ze waren de hele tijd al met de stok aan het spelen en dat ging tot dan toe prima.
Raika (border collie teef van 13 maanden) vind het geweldig als Kita (groenendaeler teef van 19 maanden) achter haar kont zit, maar als de bal op de grond ligt en ze zijn beide aan het zoeken en Raika heeft hem 1 tel sneller als Kita en Kita komt toch nog kijken, krijgt Kita een knauw, terwijl ze elkaar al kennen sinds Raika 9 weken is en Raika hier ook blijft tijdens de vakantie van haar baasje
Raika deed het de laatste keer ook bij Jänta (dogo canario teef van 5.5jaar) en Jänta was helemaal verbouwereerd dat dat klein ding dat durfde
(trouwens normaal gaat Jänta niet achter Raika's bal, maar Kita had Jänta haar bal in het veld laten liggen en ik had Jänta er op uit gestuurd om die terug te gaan halen en Raika's baasje was nog met Raika's bal aan het gooien en die belande wel eens dicht bij Jänta)
ik had trouwens zelf eerder in gegrepen, maar dat is denk ik eerder omdat ik al redelijk snel iets niet leuk of eerlijk vind naar een hond toe
zo is Mirza (Kita haar nichtje) de 1ste 10 minuten los een bitch 1ste klasse tegen Kita en achteraf kunnen ze enorm leuk spelen, maar die 1ste 10 minuten zijn voor Kita gewoon niet leuk, dus gaan we (spijtig genoeg) niet meer samen wandelen, Mirza's baasje vind dat ze het zelf maar moeten "uitvechten", maar IK wil dat niet, als ik zo iets al had gewillen, had ik wel een hond mee gepakt die er iets tegen doet (Guapa of Jänta), Kita laat zich gewoon constant tegen de grond vallen en gaat lopen wat echt niet leuk is voor haar.
- gyanty
- Zeer actief
Je moet twee dingen uitelkaar halen. Kop opleggen is een dominantie handeling. Een dominantie handeling is niet gelijk aan een dominante hond. Een onzekere hond kan met een lage en onzekere houding een dominante handeling uitvoeren. In spel zal je ook dominante handelingen terug zien, in spel is dat veroorloofd. Je kunt zien op de manier waarop dat gaat. Een herder heeft staande oren, dus speloren zijn goed te zien. Mijn honden kunnen in spel ook dominante handelingen uitvoeren zonder daar verder iets mee te bedoelen, behalve uitdagen tot spel. Bij Kay zag ik dat ook al heel vroeg. Die deed het met poot opleggen, maar ook kopopleggen. Maar wel met zo'n uitdrukking dat het voor de andere hond duidelijk was dat het spel was (en dan nog kan het ook tijdens spel niet altijd door de tegenpartij gewaardeerd worden).
Spel: de oren staan iets achterwaarts en opzij. De staart heeft een lage (voor de normale stand van het individu) brede kwispel die wat sneller of langzamer kan gaan, bij vreemde honden zie je vaak ook wel het helikopterkwispeltje). Als het menens is zie je de staart ver omhoog gaan en het een hele korte stijve kwispel worden, verstijven de honden geheel met een hoge kophouding. De oren gaan naar voren eventueel gaat de bek open (bijtintentie)
Je gaf aan dat jou hond onderdanig gedrag vertoonde. Piepen is geen onderdanig gedrag, maar pijn of paniek (voor pijn die eventueel kan komen). Op de rug liggen is ook niet meteen onderdanig. Een hond toont pas onderdanigheid als hij doodstil op zijn rug gaat liggen. Dus totaal ook niet beweegt. Een hond die zich druk op de rug gooit en nog met poten spartelt en zijn kop alle kanten opgooit is niet met overgave bezig, dat kan zoveel meer zijn.
Maar goed dit is een leuk verhaaltje. Als je hond 2 a 3 x moet corrigeren, is het spel niet leuk. Het is wachten tot het dan eens misgaat. Deze twee jonge reuen had ik niet zo ver laten gaan. Bij twee reuen moet je gewoon oppassen, zeker in de leeftijd waar Skye nu ziet. Deze drie rassen blinken allemaal dan ook niet uit in socialiteit met soortgenoten en het wordt een optelsom zoals je ziet.
Conclusie: de herder was niet dominant, het spel was niet leuk en ja je had anders kunnen reageren, maar zoals het nu uiteindelijk opgelost is na het missen van signalen (het kan niet altijd goed gaan) ook prima. Geen gedoe en gewoon ieder zijn eigen weg vervolgen. (al had ik ze daarna ook niet meer laten snuffelen)
Edit: toevoeging: een dominante hond vecht niet! Een dominante hond heeft zelden dominante handelingen nodig. Al mijn dominante honden dwongen sowieso respect af bij andere honden en hebben nooit daar iets voor hoeven doen. Geef mij maar een dominante, of eigenlijk een zelfverzekerde hond (dominant is geen juiste term in deze context namelijk)
Spel: de oren staan iets achterwaarts en opzij. De staart heeft een lage (voor de normale stand van het individu) brede kwispel die wat sneller of langzamer kan gaan, bij vreemde honden zie je vaak ook wel het helikopterkwispeltje). Als het menens is zie je de staart ver omhoog gaan en het een hele korte stijve kwispel worden, verstijven de honden geheel met een hoge kophouding. De oren gaan naar voren eventueel gaat de bek open (bijtintentie)
Je gaf aan dat jou hond onderdanig gedrag vertoonde. Piepen is geen onderdanig gedrag, maar pijn of paniek (voor pijn die eventueel kan komen). Op de rug liggen is ook niet meteen onderdanig. Een hond toont pas onderdanigheid als hij doodstil op zijn rug gaat liggen. Dus totaal ook niet beweegt. Een hond die zich druk op de rug gooit en nog met poten spartelt en zijn kop alle kanten opgooit is niet met overgave bezig, dat kan zoveel meer zijn.
Maar goed dit is een leuk verhaaltje. Als je hond 2 a 3 x moet corrigeren, is het spel niet leuk. Het is wachten tot het dan eens misgaat. Deze twee jonge reuen had ik niet zo ver laten gaan. Bij twee reuen moet je gewoon oppassen, zeker in de leeftijd waar Skye nu ziet. Deze drie rassen blinken allemaal dan ook niet uit in socialiteit met soortgenoten en het wordt een optelsom zoals je ziet.
Conclusie: de herder was niet dominant, het spel was niet leuk en ja je had anders kunnen reageren, maar zoals het nu uiteindelijk opgelost is na het missen van signalen (het kan niet altijd goed gaan) ook prima. Geen gedoe en gewoon ieder zijn eigen weg vervolgen. (al had ik ze daarna ook niet meer laten snuffelen)
Edit: toevoeging: een dominante hond vecht niet! Een dominante hond heeft zelden dominante handelingen nodig. Al mijn dominante honden dwongen sowieso respect af bij andere honden en hebben nooit daar iets voor hoeven doen. Geef mij maar een dominante, of eigenlijk een zelfverzekerde hond (dominant is geen juiste term in deze context namelijk)
Laatst gewijzigd door gyanty op 06 feb 2015 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Inderdaad, een hoop bluf ook en kijken of ze het kunnen maken. Hoewel ik wel verschil zie in 'speels' kijken hoe ver je kan gaan en een serieuze uitdaging tot krachtmeting.Maeve schreef:Dat hele dominantiegedoe zou me niets uitmaken. Het is geen vaste roedel dus er valt niets te domineren, daarom zou ik het inderdaad snel afkappen. Op die leeftijd is het vaak typisch macho-gedrag, zeker reuen voelen zich ineens heel wat en willen dat even bevestigen tegenover andere reuen. Stelt niet veel voor, maar ik zie ook niet in waarom je dat zou laten gaan. Heeft niemand iets aan.
En ik ben het met de rest eens dat ik het al afgekapt had als ze correcties genegeerd werden. Nu sta ik sowieso niet stil als de honden spelen, maar blijf lopen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Daarom gepats is klaar... reuen onderling is 9 vd 10x sowieso al niet handig dus dat voorkom ik altijd al.
uit laten knokken doe ik niet aan want ik wil geen geknok. Als er iemand knokt ben ik dat en niet mn hond
uit laten knokken doe ik niet aan want ik wil geen geknok. Als er iemand knokt ben ik dat en niet mn hond

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
S@ndr@
- Zeer actief
Hier sluit ik me ook bij aan, blijven lopen en in beweging blijven, anders vinden er altijd wel een paar de tijd om rottigheid te verzinnen en idd, kijken hoe t zit met de spanning en de evt, opwinding, loopt die te hoog op, of vlak daarvoor- als t aan t gebeuren is- is t tijd de anders kant op te gaan of anderzijds in te grijpen.ranetje schreef:Daar ben ik het wel mee eens.Lizzie. schreef:Ik vind stilstaan en staan kletsen met een aantal jonge honden niet zo handig, dat is vragen om ellende. Ze hebben alle tijd om te fixeren en elkaar uit te dagen. Jullie staan te kletsen en missen daardoor een hoop signalen. Dat zie ik hier in het park ook, dan komen mensen met honden, gaan staan kletsen met elkaar en zien niet wat er gebeurt. Ik ga daar altijd met een grote boog omheen
Tijdens het lopen kunnen ze ook spelen en de spanningen lopen dan doorgaans niet zo hoog op vergeleken met stilstaande bazen en spelende honden.
Zelfs als je naar de honden kijkt (en staat te praten) mis je soms een heleboel signalen.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Hangt er vanaf of de honden elkaar kennen vind ik. Ik sta wel eens te praten met wat mensen en de hondjes gaan prima met elkaar. Met vreemden doe ik dat niet zo snel. Helemaal niet als de honden hun kop op mijn honden willen leggen, dat vinden ze niet leuk.S@ndr@ schreef:Hier sluit ik me ook bij aan, blijven lopen en in beweging blijven, anders vinden er altijd wel een paar de tijd om rottigheid te verzinnen en idd, kijken hoe t zit met de spanning en de evt, opwinding, loopt die te hoog op, of vlak daarvoor- als t aan t gebeuren is- is t tijd de anders kant op te gaan of anderzijds in te grijpen.ranetje schreef:Daar ben ik het wel mee eens.Lizzie. schreef:Ik vind stilstaan en staan kletsen met een aantal jonge honden niet zo handig, dat is vragen om ellende. Ze hebben alle tijd om te fixeren en elkaar uit te dagen. Jullie staan te kletsen en missen daardoor een hoop signalen. Dat zie ik hier in het park ook, dan komen mensen met honden, gaan staan kletsen met elkaar en zien niet wat er gebeurt. Ik ga daar altijd met een grote boog omheen
-
blondie
- Zeer actief
Overal en altijd even opletten en zien wat er gebeurt is mijn mening. Ik stond net even te praten op de markt. Vrij grote witte herder passeert. Duikt naar Jol die in handen van mijn vriend was. Aki ik in mijn handen had hield ik korter. De andere dame geeft de hond meer lijn en zo belandt hij bij Aki. Ik wil tikken prima, maar eigenlijk vond ik het helemaal niet prima, want ik wil op die plekken geen interactie en al helemaal niet aan de lijn.malinois schreef:Daarom gepats is klaar... reuen onderling is 9 vd 10x sowieso al niet handig dus dat voorkom ik altijd al.
De jongedame gniffelt nog dat "die van haar" ook ruim acht maanden is. Prima. Ik zie Aki ineens de nek over die hond van haar leggen, en dat vond ik niet zo'n straf plan. Die haal ik er met een nee af.
Ik hou niet van bepaalde situaties waarin je verzeilt raakt omdat anderen het zo leuk vinden om te laten interacten of omdat ze de hond niet houden. Markt en andere honden prima, maar leer ze in godesnaam dat niet iedere hond naartoe gestoven moet worden of dat er contact gemaakt moet worden.
Datzelfde vind ik in losloopgebieden. Socialiseren en kennismaken ok, maar wees berekend op gedrag van andere honden en je eigen hond. Niet leuk gedrag, of gedrag dat doorslaat, doorlopen en jezelf leuker maken. Niemand heeft er wat aan als de honden hoe jong ook gaan groeien in bepaald gedrag.
De herdereigenaar had als ik jou zo lees eerder moeten ingrijpen, kleine time out. Ik doe dat met de jongeling hier wel. Spelen leuk, feller gedrag minder leuk dus afleiden en doorlopen. Najagen no go, daar moet ik wel fel op zitten want ook op strand komen er leuke honden voorbij die best angstig zijn als er op de grote bek gereageerd wordt
En idem met spel, op een bepaald moment bij jonge honden die vreemd zijn met elkaar zie je spel veranderen in wedijveren. Dat is het moment in mijn opinie dat je moet ingrijpen. Ze hebben niets met elkaar te maken buiten die keer dat ze elkaar tegen komen.
Ik ben dan meer van "je moet ze niet wijzer maken dan ze zijn".
- Astrid96
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Stafford kruising
Door de combinatie van de rassen? Of in het algemeen?Wolfsblut schreef:Ik zou mijn hond helemaal geen contact hebben laten maken met een herder en een stafford.
- *Skye*
- Zeer actief
Dankjewel allemaal voor het meedenken. In het kort komt het er gewoon op neer dat ik gewoon beter naar mijn gevoel moet luisteren en ervoor moet zorgen dat ik doorloop voordat het mis gaat. Het is ook wel logisch dat twee jonge onbekende reuen beter niet de kans kunnen krijgen om te gaan vechten. Skye is nog niet volwassen genoeg om de situatie onder controle te krijgen en eigenlijk moet ik hem ook helemaal niet in een situatie als dit brengen.
In hetzelfde bos komt er altijd een groep bij elkaar van ongeveer 5 tot 10 honden, iedere dag rond 9.15u komen die op een bepaalde plek bij elkaar en de samenstelling wisselt. Het gaat daar eigenlijk altijd goed. Het zijn honden van allerlei verschillende leeftijden en energieniveaus en dat vind allemaal zijn eigen pad wel. Ik merk dat daar een hele andere sfeer tussen de honden hangt. Dat gaat gewoon altijd goed. Bij de situatie waarvoor ik dit topic opende merkte je gewoon dat de honden en de baasjes allemaal op hun hoede waren. En dat moet ik dus gewoon niet willen.
In hetzelfde bos komt er altijd een groep bij elkaar van ongeveer 5 tot 10 honden, iedere dag rond 9.15u komen die op een bepaalde plek bij elkaar en de samenstelling wisselt. Het gaat daar eigenlijk altijd goed. Het zijn honden van allerlei verschillende leeftijden en energieniveaus en dat vind allemaal zijn eigen pad wel. Ik merk dat daar een hele andere sfeer tussen de honden hangt. Dat gaat gewoon altijd goed. Bij de situatie waarvoor ik dit topic opende merkte je gewoon dat de honden en de baasjes allemaal op hun hoede waren. En dat moet ik dus gewoon niet willen.
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Ik zou lekker wel doorlopen, de volgende keer kan het ook goed mis gaan*Skye* schreef:Het zal denk ik wel door de stok komen, maar ze waren de hele tijd al met de stok aan het spelen en dat ging tot dan toe prima.