Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help border pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

robert_smetsers
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Help border pup

Ongelezen bericht door robert_smetsers »

Ik heb een groot probleem.
Mijn border collie pup heeft het drijven in zich zitten. We zijn al een keer wezen kijken bij de schapen en daar kon je zien dat hij het echt in zich heeft alleen op dit moment is hij nog veel te jong 13 weken. We moeten wachten tot hij 6 maanden is. Alleen zit ik nu wel met het probleem dat hij als hij een auto ziet dat hij daar achtereen wil gaan rennen. Hij is er niet bang van, ik moet hem echt kort houden en hij hangt dan echt in de lijn.
Ik heb gehoord als hij eenmaal op schapen drijven zit dat het dan wel overgaat.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat ik hier aan kan doen?
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Re: Help border pup

Ongelezen bericht door lunaquinty »

afleiden met iets leuks of lekkers?
Ria8653
Actief

Ongelezen bericht door Ria8653 »

Begin maar eens met een goede puppycursus zodat je pup leert zijn aandacht bij jou te houden. Als je hem NU veel werk vindt dan wacht maar tot hij nog wat maandjes ouder is bij hetzelfde gebrek aan training. Beter nu hulp zoeken dan over een paar maanden met de handen in het haar.
robert_smetsers
Vaste gebruiker

Hij zit al op een goede puppycursus. Waar ik met mijn andere hond ook ben geweest en daar was ik toen heel tevreden over en die luisterde heel goed en kon gewoon los mee wandelen en iedereen kon hem los mee nemen om te wandelen.
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

robert_smetsers schreef:Hij zit al op een goede puppycursus. Waar ik met mijn andere hond ook ben geweest en daar was ik toen heel tevreden over en die luisterde heel goed en kon gewoon los mee wandelen en iedereen kon hem los mee nemen om te wandelen.
De ene hond is de andere niet he. Misschien heeft je huidige hond gewoon iets meer training of een iets andere aanpak nodig.
Een border collie die drijven in zich heeft vind ik niet direct verassend. :wink:
Ik zou heel veel aandachtsoefeningen doen met hem en zorgen dat hij zeker geen succes kan hebben met zijn gedrag, door hem aan een lange lijn te houden tijdens het trainen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Pino2012
Actief

Ongelezen bericht door Pino2012 »

Ik zou op een veiligere afstand op auto's trainen en dan steeds iets dichterbij de auto's. Het punt dat hij erachteraan wil, moet je echter voor blijven.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Pino2012 schreef:Ik zou op een veiligere afstand op auto's trainen en dan steeds iets dichterbij de auto's. Het punt dat hij erachteraan wil, moet je echter voor blijven.
Dat is dus belangrijk :ok:
Als je een auto hoort of ziet weet je wat je pup gaat doen.
Dus voor hij in de "drijversmood" komt ga je al afleiden met spelletjes en/of oefeningetjes in aandacht voor jou.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Skye*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wij hebben ook een border collie die als pup overal achteraan vloog. Wat bij ons heeft geholpen is er voor te zorgen hem nooit de kans te geven ergens achteraan te gaan. Als er een auto langs reed draaide wij plotseling om en gingen we de andere kant op. Dat heeft heel veel discipline gekost en het zag er belachelijk uit, maar het werkte uiteindelijk wel.
We hebben met loslopen bij fietsers en hardlopers geoefend door hem eerst altijd aan te lijnen en af te laten liggen. Afleiden met een snoepje of balletje en als het echt uit de hand liep onze voet op de riem gezet. Uiteindelijk konden we de riem los laten hangen, toen een stapje verder door niet aan te lijnen, maar wel klaar staan om hem evt vast te pakken, toen zelf rechtop blijven staan, een stapje er vandaan enz.
Nu gaat hij nergens meer achteraan. Als hij 20 meter van me vandaan is en er komt een hardloper of fiets aan zeg ik van een afstand 'af' en blijft hij braaf liggen tot ik hem 'vrij' geef.

Hij drijft nu nooit als het niet mag. We doen dan niet aan schapendrijven, maar het drijven zit er nog wel in hoor. Als we bv even stil staan om met iemand te praten gaat hij rondjes om de groep lopen. Ook andere honden drijft hij wel eens.

Heel veel succes. De aanhouder wint. Ik heb eens gelezen dat doodsoorzaak nummer 1 bij border collies is dat ze worden aan gereden door auto's omdat ze ze proberen op te drijven, dus ik heb het wel heel serieus genomen.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

O, zo herkenbaar.
Mijn reu, nu bijna 10 jaar oud, deed het ook toen we hem kregen met 8 weken.
En ik wist niet wat ik in handen had, dus ik heb niet genoeg gedaan om het te voorkomen.
Het heeft helaas enkele weken geduurd voor ik wist dat dit drijfgedrag op auto's etc was.
Er zijn heel veel zaken fout gegaan om het hem af te leren (o.a. GT's die er geen raad mee wisten etc).
Na heel lang sukkelen ben ik zelf aan de slag gegaan. Maar nu, op bijna 10 jarige leeftijd, is het er nog niet helemaal uit. Ik heb ogen en oren van voren, opzij en achteren. Bij Jace ben ik altijd alert. Ik moet er niet aan denken dat hij los zou komen, want dan rent hij zeker onder een auto.

Ik kan nu gewoon met 3 honden gaan wandelen, maar met Jace ben ik altijd alert en hij zal nooit los lopen op plekken waar ik het niet vertrouw.
Jace komt vanaf 1 jaar bij de schapen, we gingen elke week naar schapendrijfles.
Sinds enkele jaren hebben wij zelf schapen, maar door het schapendrijven is dit gedrag zeker niet minder geworden.
Jouw pup is sowieso veel te jong om naar de schapen te gaan, daar zal hij toch ongeveer 1 jaar voor moeten zijn.
Mijn Meagan loopt los vanaf 8 weken, ze kan zelfs los op de stoep meelopen, al vanaf 8 weken (maar ik neem nooit risico's hiermee, dus in de wijk lopen ze meiden altijd aan de riem).

Ik ben met Jace richting drukke wegen gegaan en daar begonnen, heel ver weg van het verkeer om steeds zijn aandacht te vragen, belonen, belonen, vreugdedansjes etc als het goed ging.
Zorg dat je in huis 1 heel favoriet speeltje hebt, dat ergens hoog ligt en dat je hond nooit zelf kan pakken.
Dat super speeltje is alleen voor buiten, daar leid je je hond mee af als je buiten bent.
Stop het in je zak als het even niet nodig is. En thuis wee wegleggen voor de volgende keer.
Je moet iets zoeken waar jij je hond mee kan afleiden en wat bij hem werkt.
Het heeft mij uren, uren, uren, zweet en tranen gekost om gewoon met Jace te kunnen wandelen langs wegen.

Toen Jace 2½ was, kwam Meagan bij ons.
Na al die worstelingen met Jace, wilde ik nu alleen maar genieten.
Meagan heeft 1 jaar pup mogen zijn, ik heb haar alleen maar positief opgevoed, ik heb wat gedanst, gezongen en beloond. Ik heb me vooral gericht op rust, zindelijk worden, en hier komen en genieten. Puppycursus gedaan en enkele vervolgcursussen.
Meagan was de moeilijkste pup uit het nest en nu echt super makkelijk.
Nu nog heb ik bijna altijd kleine beloningssnoepjes bij me en nog maak ik feestjes van de goede dingen die mijn honden doen.

Hebben ze bij je hondenschool ervaring met borders?
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
*Skye*
Zeer actief

Dat van een speciaal buitenspeeltje is wel een hele goede tip. Wij hebben Wubba Kong speeltjes en die zijn alleen voor buiten. Hij is er helemaal gek van.

Er schiet me nu ineens te binnen dat wij sprongen vooruit hebben gemaakt toen wij een week een volwassen stabiele herder te logeren hadden. Ik ging expres langs een drukke weg lopen. Skye aan de kant van de berm, logeerhond tussen Skye en de weg en lopen maar. Dat heeft bij hem wel geholpen om het kwartje te laten vallen dat hij niet hoeft te reageren op alle auto's.
robert_smetsers
Vaste gebruiker

Odi schreef:Hebben ze bij je hondenschool ervaring met borders?
Ja dat hebben ze zeker mijn puppy trainster heeft zelf een border collie en verschillende andere trainers hebben borders bij ons.
Eentje geeft er behendigheid en de andere geeft volgens mij GG. Dus ze hebben echt wel ervaringen met Borders bij de club.
Ik had ook gehoord dat het doodsoorzaak nummer 1 bij borders is vandaar ook de oproep.
Het is en blijft nog altijd een super ras die ook heel aanhankelijk kunnen zijn en allemansvriendje kunnen zijn.
*Skye*
Zeer actief

robert_smetsers schreef:
Ja dat hebben ze zeker mijn puppy trainster heeft zelf een border collie en verschillende andere trainers hebben borders bij ons.
Eentje geeft er behendigheid en de andere geeft volgens mij GG. Dus ze hebben echt wel ervaringen met Borders bij de club.
Ik had ook gehoord dat het doodsoorzaak nummer 1 bij borders is vandaar ook de oproep.
Het is en blijft nog altijd een super ras die ook heel aanhankelijk kunnen zijn en allemansvriendje kunnen zijn.
Is dit nou het enige wat je de moeite waard vind om op te reageren van alles wat iedereen schrijft?
Odi
Zeer actief

Dan hebben ze bij je hondenschool toch wel zeker handige tips voor jou om je te helpen.
En met jou en je hond op pad te gaan om het gedrag te bekijken en je te helpen om het er uit te krijgen.

Ik zou willen dat ik 10 jaar geleden heel goede tips had gekregen, dan was Jace waarschijnlijk veel makkelijker buiten geweest.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Bij mijn hondenschool kwamen ze, ontzetten lief bedoeld, met een printje wat ze hadden opgezocht op het bordercollie forum...
ranetje
Zeer actief

*Skye* schreef:
robert_smetsers schreef:
Is dit nou het enige wat je de moeite waard vind om op te reageren van alles wat iedereen schrijft?
Dit was een vraag
Daar kan hij dus antwoord op geven :8):

De rest heeft hij opgeslagen als tips :wink:
Niet zo moeilijk doen. :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
*Skye*
Zeer actief

ranetje schreef:
*Skye* schreef:
robert_smetsers schreef:
Dit was een vraag

Ik stel nu ook een vraag. Daar kan nu dus ook antwoord op gegeven worden... :wink: Ik ben wel benieuwd wat hij vind van de tips. Of hij er iets mee kan, of niet. Allebei prima. Maar daar ben ik naar benieuwd.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Onze kelpies deden het ook van pup af aan en drijven ook schapen als ze de kans krijgen.
Ik merk inderdaad dat je het voor moet zijn, zodra je ziet dat ze de auto zien ben je eigenlijk al laat. Bij het wandelen heb ik altijd iets lekkers bij en op het moment dat er een auto langskomt vraag ik aandacht door ze erop te attenderen dat ik iets lekkers heb (toen ze nog jong waren), later een volg vragen of een "let op" (mij aankijken = lekkers). Yazoo doet het eigenlijk nooit, Siuwkje (nu een halfjaar oud) nog wel maar dan zie ik het op tijd aan haar en dan is ze er nog wel uit te halen. Als ze het toch nog doet dan krijgt ze gewoon een boze foei of nee, ze weet inmiddels namelijk heel goed dat het niet mag.
Maar het is ook een stukje gewenning, het is al vele malen minder dan toen ze bij ons kwam.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

*Skye* schreef:
ranetje schreef:
*Skye* schreef:Is dit nou het enige wat je de moeite waard vind om op te reageren van alles wat iedereen schrijft?
Dit was een vraag

Ik stel nu ook een vraag. Daar kan nu dus ook antwoord op gegeven worden... :wink: Ik ben wel benieuwd wat hij vind van de tips. Of hij er iets mee kan, of niet. Allebei prima. Maar daar ben ik naar benieuwd.
Je meent het :8):
Klinkt meer als een narrige opmerking/kritiek :lol1:

Of hij wat kan met de adviezen is iets waar ik ook best benieuwd naar ben. :ok:
Afbeelding
Odi
Zeer actief

Ik weet in elk geval dat het een vreselijk probleem is en als je er nu op jonge leeftijd niets aan doet, je hond altijd naar auto's zal blijven loeren.
Toen ik mijn 2e border kreeg heb ik daar vanaf het eerste moment aan gewerkt (maar Meagan liep al vanaf 8 weken overal los, behalve langs wegen).
Afbeelding
Ayronna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayronna »

Ik zou er ook niet van uit gaan dat het met wat lesjes schapendrijven wel op houdt. Ik zou proberen er nú wat aan te doen, nog voor hij bij de schapen komt. Wij hebben het drijven vanaf het begin niet toe gestaan, en hoewel het er niet helemaal uit is (Flynn is en blijft een werklijn Border..) is er wel goed mee om te gaan. Heel veel succes met de training!
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

1: dit gaat nooit (vanzelf )over. Dat zegt niet dat het beheersbaar kan worden. Mijn eerste border doet het ook vanaf de dag dat hij auto's zag. Zeker het eerste jaar, maar ook nog wel tot 2e jaar hebben we veel ups en downs in de training gehad. Dacht je heel wat maanden dat het lekker ging, kon je daarna weer enkele maanden flink bijspijkeren. Daarna nooit meer ernstige terugvallen gehad, maar het zit nog wel degelijk in de hond. Hij gaat los mee naast het paard of fiets over wegen tot 80 km/u. Hij is superbraaf, maar soms moet ik nog wel even herinneren (zie je hem even staren of langzamer gaan lopen of juist versnellen)

2. Schapendrijven gaat het probleem niet oplossen. Je leert hoogstens enkele handvaten, waardoor het gedrag beter beheersbaar wordt.

Drijven van alles is waar veel border collies problemen mee hebben. Mijn eerste drijft dus auto's. Mijn tweede alle dieren (andere honden, onze katten) maar ook wild. Het is prima onder controle te krijgen. Voor mij ligt succes nog altijd in aandachtscommando. Opbouw van moeilijkheid en tijd er voor nemen. De border genoeg uitlaat geven en streven naar gehoorzaamheid. En uiteindelijk ook begrenzen. Kay kan met name in de overgang van zomer naar winter wel eens beetje terugvallen en in het donker dan aanstalten maken. Een klaar (ik ben niet van het daddldooeeeen)-commando is voor hem genoeg. Uiteindelijk heb ik met de ultieme beloning een ingang gevonden om het gedrag te doorbreken. Dat is een combinatie van de bal en de vijver. Dat was leuker dan auto's. Uiteindelijk is de bal voor beide honden hier de ultieme beloning (wel specifieke ballen, niet zo maar ballen en geen ballen die ze binnen krijgen)

Kijk eens bij De Scheperij of bij Mike van der Most (van de Scheperij) die geeft workshops ongewenst drijfgedrag onder controle krijgen. Ja niet alleen op zijn eigen locatie, maar vaak ook wel elders in het land.

Tja en in border heb je nogal verschil. Een border uit pure werklijnen is soms iets anders dan een hond die uit andere lijnen of minder fanatieke lijnen komt. Ervaring met borders gaat dus verder dan een border hebben ;). Het is een lang traject wat je in gaat. Het kan goedkomen, maar ken ook gevallen waar het niet oplost, ondanks dat die honden in drukkere omgeving dan bij mij opgroeien ( we wonen te midden van bossen en lopen zelden lang wegen.....). Ik ben echt wel een moedeloos geworden (eerste vakantie toen hij maand of 10 was en we een stuk over fietspad naar duinen moesten lopen en de eerste dogtrail, waar we na een uur of 8 lopen op het eind nog een stuk langs de weg moesten lopen en hij dus vreselijk was.....)
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb geen tips voor je. ik moet wel gniffelen om je topictitel, want dat is precies wat ik zou roepen als ik een bordercollie pup zou krijgen: HELP! :-)

succes!!
Afbeelding
Odi
Zeer actief

M@scha schreef:ik heb geen tips voor je. ik moet wel gniffelen om je topictitel, want dat is precies wat ik zou roepen als ik een bordercollie pup zou krijgen: HELP! :-)

succes!!
En bij mij mag er direct weer eentje komen.
Kan eigenlijk niet wachten, maar 3 honden vind ik voorlopig even genoeg, dus nog een paar jaar geduld hebben.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

M@scha schreef:ik heb geen tips voor je. ik moet wel gniffelen om je topictitel, want dat is precies wat ik zou roepen als ik een bordercollie pup zou krijgen: HELP! :-)

succes!!

Drijfhonden hebben gewoon KARAKTER :pffff:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

AnneBP schreef:

succes!!

ieder het zijne :engel: ik persoonlijk heb liever 5 gruwelijk vervelende terriërs dan één BC.

maar goed dat er meerdere smaken zijn in hondenland. :mrgreen:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

M@scha schreef:
AnneBP schreef:

succes!!

ieder het zijne :engel: ik persoonlijk heb liever 5 gruwelijk vervelende terriërs dan één BC.

Als pup vind ik ze dan nog wel heel goed te behappen. Van 6 maanden tot 2,5 jaar kan je ze maar beter achter het behang plakken. Daarna zijn ze wel weer leuk haha. Maar terriërs zijn ook leuk! :schrik:
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

robert_smetsers schreef:
Ik zou er een lange lijn aangooien en op tijd aflijden
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

M@scha schreef:
AnneBP schreef:

succes!!

Haha ik ook hoor. Het bijt elkaar :lol1: en geen combinatie zo slecht als staff en border samen.
Ken een "leuk" kruisinkje van die twee, holy shit :Q:
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik zou uren op een bankje zitten aan de weg en net zolang wachten totdat hij helemaal niet reageerd en dan belonen
gyanty
Zeer actief

Cindy52 schreef:Ik zou uren op een bankje zitten aan de weg en net zolang wachten totdat hij helemaal niet reageerd en dan belonen
Dat zal je tegen vallen. Doe je niks dan blijven ze in het gedrag. Been there done that..... Die vasthoudendheid, die passie, tja die doordring je niet zo maar....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”