Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tanden poetsen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

tanden poetsen

Ongelezen bericht door maart »

Is een gewone tandenborstel genoeg om tanden te poetsen van een hond?
Welke producten (tandpasta's) bestaan er allemaal en welke daarvan zijn aan te raden?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: tanden poetsen

Ongelezen bericht door laeken »

Bas krijgt tegenwoordig haar eten zo dat haar tanden spier en spier wit zijn geworden. Ik gaf kvv met gedroogde stukjes kip of eend als tussendoortjes. Haar tanden waren vanuit het Spaanse asiel ronduit slecht. Bruin, veel aanslag en heel ranzig want ze stonk uit haar bekkie.

Daar heb ik de eerste 6 maanden niks mee gedaan. Ik dacht, wen maar eerst en dan gaan we wel een keer naar de DA ermee. Baalde er goed van want ik zag een roesje al hangen. Toen logeerde ze bij Cleva. Die zei, Marc, je moet wat doen aan die tanden want ze zijn zo goor en vol aanslag. Op dat moment ben ik mergbotten gaan voeren met vlees eraan. Elke week krijgt ze er 3. Wat ik gelezen heb is dat een hond aanslag krijgt omdat hij niet meer dan 15 minuten per dag knaagt en dat er bij meer dan 15 minuten per dag een enzym in de mond ontstaat die tandplak doet verdwijnen. Dat werd mij tenminste zo uitgelegd in de dierenwinkel.

Ook ben ik dentasticks gaan geven. Had er geen vertrouwen in overigens.

Wat schetst mijn verbazing. Met de week werd de aanslag minder. Nu op dit moment heeft Bas echt hagelwitte tanden zonder ook maar 1 bruinig of gelig vlekje. Haar kiezen zijn brand en brandschoon. Geen verkleuring meer, niks. Hagelwitte jonge hondenbek. Ik geloofde eerst niet dat ze niet minstens 8 -10 jaar oud was door die bruine stinkwaffel. Nu ze hagelwitte tanden heeft begin ik te geloven dat ze best eens 4 jaar kan zijn.

Dus ik zou om dat irritante poetsen te voorkomen eens kijken of je geen koeienknoken kan gaan voeren tussendoor. Misschien helpt dat. Bij mij is dat in elk geval zo effectief dat ze domweg 0 aanslag meer heeft en zo mee kan doen met een tandpasta-reclame. En we kwamen van best ver. Bruine aanslag op de voortanden, kiezen waren domweg weg onder de standsteen. En stinken.... :ugh:
Afbeelding
maart
Zeer actief

harde knoken wil ik niet gaan geven, hij eet dagelijks rauw (waaronder meerdere keren per week met kauwwerk) dus daaraan ligt het niet.
De tanden worden ook genoeg gebruikt in pakwerk, dus ze werken wel degelijk maar toch zit er een aanslag op (genetisch gevoelig gewoon?)
Elke avond ook een gedroogd stuk runderlip om te kauwen (zit hij uiteraard wel geen 15 minuten aan )
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Mijn dierenarts adviseerde me ooit om met een peutertandenborstel en water te poetsen. Goedkoop en smaakloos wat voorkomt dat ze erop willen gaan kauwen. Ik heb dat een tijd om de dag volgehouden maar ben er uiteindelijk weer mee gestopt. Het werkte wel heel erg goed!!

Ik combineer nu het poetsen met een krabbertje, eerst even poetsen en daarna krab Ik de aanslag er zo af met een haviksnavel tandenkrabber, werkt ook goed!
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Yara
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Yara »

Yara had ook last van aanslag op haar gebit. Ze is al bijna 10 dus dat is niet zo gek. Ik heb het geprobeerd weg te poetsen maar dat lukte niet. Ik geef haar nu 2 of 3 keer per week een groot kauwbot (runderhuid volgens mij) waar ze wel even een uurtje mee zoet is en haar tanden zijn nu weer helemaal stralend wit en alle aanslag is weg.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Kells schreef:Poetsen doe ik niet, dat is mij wat teveel werk met 3 honden. Botjes geven doe ik ook niet, want dat geeft aanleiding tot knok partijen. Ik vraag mij af wat het nut is van dentastix. Mijn moeder neemt weleens van die dingen mee. Dat is hier hap, slik weg! Ik ga af en toe met een tandsteenkrabber aan de slag.
In die dentastix zitten kiezelwieren volgens mij. Die kan je hier ook los kopen om over het voer te kiepen. Algen die heel scherp zijn als glassplinters en die dus ALS en MITS je hond op die dingen kauwt een kras aanbrengen in de tandplak. Als je dus regelmatig die dingen geeft en je hond slikt ze niet direct door dan lijkt het wel effectief moet ik zeggen.

Bas krijgt die van de middelmaat hond en kauwt er wel echt op. Niet lang en veel meer ze bijt er in elk geval een keer of 6 flink in om er een stukje af te krijgen. Dat bijten doet ze met haar kiezen. Nu ligt ze echter weer op een mergpijp te knagen. Sinds gisteren heeft ze in totaal zeker 4 uren liggen kauwen. Dus dat haar tanden weer witter dan wit zijn ligt wel echt aan het knagen. Ik ga nl echt die tanden niet poetsen en Bas zal het vreselijk vinden ook. Knagen vindt ze juist heerlijk al krijgt ze er wel een gore bruine baard van :engel:
Afbeelding
maart
Zeer actief

Kells schreef:Poetsen doe ik niet, dat is mij wat teveel werk met 3 honden. Botjes geven doe ik ook niet, want dat geeft aanleiding tot knok partijen. Ik vraag mij af wat het nut is van dentastix. Mijn moeder neemt weleens van die dingen mee. Dat is hier hap, slik weg! Ik ga af en toe met een tandsteenkrabber aan de slag.
ik vind die een beetje een dikmaker.
Ik geef ze wel eens, maar ik steek ze eerst een aantal uur in de diepvriezer, dan zijn ze helemaal hard en bijten ze er op want anders is het inderdaad ook in 2 seconden weg
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Vuile penslap?
Ik hoef ook geen tanden te poetsen... dus ook geen ervaring ermee met tandpastas en borstels.
die kauwkongs dan met die rare vormen? Als je daar eten in doet en bevriest?
Kauwt hij ook wel op t botwerk? Logee hier slikt een karkas bijna in 3 happen weg dus bij hem zal t minder effect hebben dan bijv bij Xavi die hem wegkauwt....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

pens krijgen ze hier wekelijks, maar dat wordt meestal gewoon ingeslikt.
Echt kauwen doet hij niet, wel eens op zo een beentje of geitenribben maar dus duidelijk niet genoeg effect. Hij is in elk geval nooit een kwartier aan zijn eten bezig.

Kong zal hij niet naar omkijken, zo geïnteresseerd in eten is hij niet :roll: :lol1:

Ik ga dit weekend eens proberen met een tandenborstel en inderdaad mss gewoon water, dat zal wie weet wel effect voldoende hebben.
Ik heb mooi vergelijkingsmateriaal in elk geval, zijn ene kant is proper en zijn andere niet :mrgreen:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ik gebruik een elektrische tandenborstel die kopjes zijn rond en klein. En gebruik speciale honden tandpasta en ze hebben hier een mooi schoon gebit ;)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pens vastspijkeren... dan heeft ie wat te scheuren ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

En dan wekelijks bhij de DA om spijkers uit te halen :p. (Of gelijk bij de koeien een magneet in zijn maag schieten :idea: )
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik vind het nog al eens moeilijk om een keus te maken uit wat hij nou wel of niet mag eten aan botwerk. Je ziet bij veel winkels ook door de bomen het bos niet meer. Ik weet echt niet wat ik van die vleesknoken moet vinden. Of ze zijn gekookt, gerookt of wat dan ook, of ze stinken echt naar bederf.

Mag je een rauwe schenkel geven met b.v. een stuk vlees er nog aan (die je ook wel voor de soep gebruikt)

Hier kluift hij aan bullepezen, kippenvoeten (is 5 min. per voet) luchtpijpen (ook niet echt intensief kluifwerk eigenlijk), van die gepofte varkenssnuiten, af en toe van die rawhide dingen (die heeft hij niet graag)
Afbeelding
maart
Zeer actief

zo'n beige buffelhuid bot eten ze hier ook wel eens.
Harde dragende botten wil ik niet geven, zeker niet nu er van 1 van zijn kiezen een heel stuk weg is wil ik geen (te) harde dingen gaan geven :oeps:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”