Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het voelt als falen...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lienze
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 1

Het voelt als falen...

Ongelezen bericht door lienze »

Wij hebben een schat van een Border,ze stoot 10x haar koppie tegen de trap ze geeft mijn vriendin kusjes voor het slapen gaan en als ze slaap dronken is dan komt ze even kijken en taait ze weer af.Geluidjes maken vind ze interessant dan gaat haar koppie links en rechts.Leuke hond niets aan de hand zou je zeggen.
Helaas is dat niet helemaal waar,buiten is ze een heel hard trekkende border en zit ik met mijn handen in het haar want ik kan haar niet aan.
Ik heb van alles geprobeert,clicker,blijven staan,andere riemen niets werkt,het is zo erg dat ik gistere ochtend in tranen op de bank zat en tegen mij vriendin zij ik kan het niet meer aan,ik kan haar buiten niet meer aan.
Het trekken van haar heeft geresulteerd dat mij knie dik en overbelast is,helaas kan mjjn vriendin niet met haar wandelen aangezien zij zwakke polsen heeft en het onverantwoord is om naar buiten te gaan met onze hond.
Begrijp me niet verkeerd wij gek met onze hond,maar ik heb mijn breekpunt bereikt.
We zaten eerst te denken aan een asiel helaas weten we dan niet waar ze terecht komt,en aangezien we zelf alles in de hand willen hebben met betrekkig tot controleren van de mensen ectr hebben we haar op marktplaats gezet.
Maar omdat er genoeg gekke op marktplaats zitten hebben we naam geboorte datum gestilireseerd ja of de nee weggelaten,en de advertentie heel zakelijk gehouden.
Het is veel werk om de goede van de slechte te houden en te scheiden,ondertussen dat ik daarmee bezig ben blijf ik
denken doe ik hier goed aan,doe ik hier goed aan om haar weg te doen..het voelt als falen..
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Het voelt als falen...

Ongelezen bericht door Tiny »

Kan je haar niet aan een heupgordel doen, geen getrek aan je armen. Hoop dat andere meer oplossingen weten het is wel heel triest als je je maatje hierdoor moet wegdoen :(:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
lienze
Vaste gebruiker

Ik ben rugpatient,ik ben opgegroeid met honden en heb zelf ook altijd honden gehad grote honden zij waren geen trekkers zoals onze hond nu.Ik heb geleerd om die klappe goed op te vangen door een goede houding aan te nemen als ze een keer trokken.
Een heup gordel is voor mij daarom geen optie.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Heb je al een gentle leader overwogen?
lienze
Vaste gebruiker

Ze valt alleen maar uit als een hond uit valt naar haar,maar dan heb ik haar al strak aan de tuig en dat gaat prima,ze trekt van huis naar gras van gras naar gras van gras naar huis.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

En je vriendin kan ook niet met een heupgordel lopen ?

Heb je alles wat je geprobeerd hebt, op eigen houtje geprobeerd, of opgedaan in een cursus en van daaruit er mee aan de gang gegaan
Niet lullig bedoeld, maar sommige mensen denken zelf een hoop te kunnen als ze wat lezen of zien over clicker training, afleiden, gedrag ombuigen etc
Maar feit in de realiteit is dat het op timing aankomt en je soms gecombineerd wat doen kunt om beter resultaat te krijgen.
En DAT kan een goede trainer op een afstandje PRECIES goed zien en daarop inspringen en je tips geven.

Als ik indertijd met mijn Sharpei reu zelf aan de slag was gegaan had ik nooit het patroon kunnen doorbreken wat me op cursus wel gelukt is met een "vreemd" iemand die vanaf een afstand (letterlijk en figuurlijk) naar jou en je hond kijkt.
Ik ben doorgaans alles behalve een volgzaam - luisterend mens die graag op groepjes, clubjes en cursussen rondloopt, ik krijg er namelijk wat jeuk van, maar in dit soort gevallen is het echt iets wat ik aan kan raden als "laatste" redmiddel.

Ik begrijp dat je er nu doorheen zit en dan even geen uitweg ziet en vrij rigoreus tot een besluit komt van weg doen
Maar ik denk serieus dat het helemaal niet nodig is en je met wat frisse zin een hele hoop bereiken kunt met een (leergierige) bordercolli

Dit is echt niet onhaalbaar en ik denk dat je even rustig moet gaan zitten met je vriendin...
Ik denk dat je spijt krijgt als je haar wegdoet en dat je met dat faal-gevoel blijft zitten.
Je hebt namelijk niet gefaald, je bent vast gelopen, maar vast lopen met je hond is niet onomkeerbaar
Succes, wat je ook besluit te gaan doen
lienze
Vaste gebruiker

Daar hebben we het over gehad een gentle leader maar het is een extreem middel.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joyce83 »

Ik weet niet in welke regio je zit in Limburg in Echt wordt een aparte cursus wandelen zonder trekken gegeven. Daar zijn ze dan alleen maar met dit onderwerp bezig.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

lienze schreef:Wij hebben een schat van een Border,ze stoot 10x haar koppie tegen de trap ze geeft mijn vriendin kusjes voor het slapen gaan en als ze slaap dronken is dan komt ze even kijken en taait ze weer af.Geluidjes maken vind ze interessant dan gaat haar koppie links en rechts.Leuke hond niets aan de hand zou je zeggen.
Helaas is dat niet helemaal waar,buiten is ze een heel hard trekkende border en zit ik met mijn handen in het haar want ik kan haar niet aan.
Ik heb van alles geprobeert,clicker,blijven staan,andere riemen niets werkt,het is zo erg dat ik gistere ochtend in tranen op de bank zat en tegen mij vriendin zij ik kan het niet meer aan,ik kan haar buiten niet meer aan.
Het trekken van haar heeft geresulteerd dat mij knie dik en overbelast is,helaas kan mjjn vriendin niet met haar wandelen aangezien zij zwakke polsen heeft en het onverantwoord is om naar buiten te gaan met onze hond.
Begrijp me niet verkeerd wij gek met onze hond,maar ik heb mijn breekpunt bereikt.
We zaten eerst te denken aan een asiel helaas weten we dan niet waar ze terecht komt,en aangezien we zelf alles in de hand willen hebben met betrekkig tot controleren van de mensen ectr hebben we haar op marktplaats gezet.
Maar omdat er genoeg gekke op marktplaats zitten hebben we naam geboorte datum gestilireseerd ja of de nee weggelaten,en de advertentie heel zakelijk gehouden.
Het is veel werk om de goede van de slechte te houden en te scheiden,ondertussen dat ik daarmee bezig ben blijf ik
denken doe ik hier goed aan,doe ik hier goed aan om haar weg te doen..het voelt als falen..
Als ik het goed begrijp gaat het om het trekken, maar ook om gebrek aan aandacht voor de baas. Maar het klinkt mij ook een beetje als een dier wat wellicht wat te weinig uitdaging heeft.

Kan je border ook 'volgen'? Of zijn jullie ermee bezig geweest om dat aan te leren?

Ik lees dat je vanalles geprobeerd hebt, heb je daar ook begeleiding bij gehad? Zoja, wat zei diegene?
Hebben jullie cursussen gedaan met je hond? Zoja, hoe ging dat?

Wat ondernemen jullie zoal met de hond? Komt ze wel aan haar trekken mentaal en fysiek?
Fiets je ook met haar? Doe je een hondensport met haar?

Wil je nog aan de slag met (de juiste) begeleiding of is het nu echt op?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Een gentle leader of halti is mits goed gebruikt helemaal geen extreem middel :wink: ik heb het bij een van mijn overleden herders gebruikt die met tussenpoos van een half jaar 2 nieuwe kruisbanden kreeg. In de revalidatieperiode gebruikte ik dat om de voorwaartse stuwing (trekken) tegen te gaan en dat werkte prima.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Heb je al een U-Lead geprobeerd dit is een goed hulpmiddel tegen trekken.
Afbeelding
lienze
Vaste gebruiker

Ik ben ook geen cursus persoon sterker nog in mijn famillie is niemand naar een cursus geweest (veel duitse herders)ik heb clicker 2 maanden geprobeert ze haalt haar neus er voorop stil staan en haar niet aan kijken werkt niet.
Dit is niet een probleem van een dag of een maand dit speelt al langer.
Wij zijn er constant over in gesprek met elkaar,en ik heb met niemand nog afgesproken omdat we haar niet zo maar willen opgeven.
lienze
Vaste gebruiker

Herplaatsen is een extreem middel dat beseffen wij maar al te goed,daarom heb me ook aangemeld op dit forum in de hoop op goede nuttige advies
Tiny
Zeer actief

Heavy schreef:Hoe oud is ze? Heb je al een anti trek tuig geprobeerd? Ik begrijp je gevoel maar dit is af te leren en als je dat niet lukt kan je daar hulpmiddelen bij gebruiken. Ik ben ook niet groot en sterk maar kan met de u lead ( anti trek tuig ) wel een Duitse Herder uitlaten ook als die uitvalt of trekt en ook als het glad is buiten :wink:
Anti trektuig is ook een goed idee :ok: Als ik niet zo stabiel ben trek ik die bij Akira ook aan. Extreem trekken kan je best ombuigen hoor, mij Husky trok ook als een gek en nu doet ze het alleen na het poepen maar dat weet ik dus kan ik mij schrap zetten :mrgreen:, met veel oefenen en zorgen dat ze vooral oog voor mij had tijdens het wandelen is nu een "kijk eens" genoeg om haar op mij te laten focussen.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Als alleen het trekken een probleem is zou ik nog eens verder kijken hoor. Een gentle leader is een verrekt handig middel. En helemaal niet extreem. (weet dat wel extremere dingen)
En hulp zoeken. Dit is echt wel op te lossen.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

eens met de vorige Schrijvers. De situatie is zeker niet uitzichtloos want er valt nog een hoop te proberen met cursussen en meer uitdaging voor je hond zodat ze beter haar energie kwijt kan. Maar daar zul je zelf ook weer een hoop nieuwe energie in moeten steken en ik snap dat dat niet meevalt nu je op dit punt bent. Ik hoop dat je haar nog een kans wilt geven!
Afbeelding
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Dat falen moet je uit je hoofd zetten.
Als jullie, om wat voor reden dan ook, de hond niet meer willen/kunnen houden, dan kan je beter een ander baasje zoeken.
Voor de hond. Zet dat schuldgevoel maar opzij.
lienze
Vaste gebruiker

Wij hebben haar niet als pup wij hebben haar in huis gehaald toen ze 8 maanden was.
Poepte plaste in huis af gaan kon ze niet zit was lastig blijf deed ze al helemaal niet.
Dus wij hebben haar alles moeten leren en veel af moeten leren waar wij nog steeds mee bezig zijn is de riem daar is ze bang voor kammen is ze ook bang voor en trekken aan de lijn.
Ze is de eerste maand niet los geweest dit om te voorkomen dat ze we liep wij compenseerde dit met lange wandelingen.
Spelen doet ze genoeg iedere dag ander half uur en 3 x uitlaten a 30 min tot een uur.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

lienze schreef:Ik ben ook geen cursus persoon sterker nog in mijn famillie is niemand naar een cursus geweest (veel duitse herders)ik heb clicker 2 maanden geprobeert ze haalt haar neus er voorop stil staan en haar niet aan kijken werkt niet.
Dit is niet een probleem van een dag of een maand dit speelt al langer.
Wij zijn er constant over in gesprek met elkaar,en ik heb met niemand nog afgesproken omdat we haar niet zo maar willen opgeven.
In dit geval zou ik over de gewoonte van niet naar cursus gaan heen stappen en echt externe hulp inschakelen. En dan niet zozeer naar cursus gaan, maar prive-lessen nemen, zodat je gericht aan dit probleem kunt werken. Hulp vragen aan iemand die er voor opgeleid is, is geen teken van zwakte, maar juist van kracht
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nog een aantal ideeën om mee te werken: hersenwerk en impuls-beheersing
lienze
Vaste gebruiker

Ze is nu 1 jaar en een maand ze loopt alleen los op de aangegeven plekken.
Ja we verstoppen haar speeltjes/bot in huis dat vind ze leuk we doen geregeld oefeningen met haar
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Hoe oud is ze?
Ik zou echt een halti overwegen.
Ik ben ook niet zo groot en sterk maar kon met een halti mijn beresterke Duitse herder met gemak houden. Ik ben daar mee begonnen op advies van de hondenschool.
Ik heb de halti niet zo lang nodig gehad, ongeveer een maand of 5 en uiteindelijk viel het kwartje bij Max dat het allemaal veel leuker was zonder te trekken.

Ik vind het eigenlijk maar vreemd om je hond te herplaatsen alleen omdat hij aan de riem trekt.
Ga een leuke hondenclub opzoeken en ga met haar trainen om het trekken af te leren. Met hulp want op eigen houtje lukt het dus niet.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
lienze
Vaste gebruiker

Cursus 1 op 1 is een goeie
Fietsen met een hond kan ik niet,bij een verkeerde beweging is mijn rug verder van huis.
Wat is impuls beheersing?
Sorry dat ik zo traag reageer ik ben geen snelle typer
lienze
Vaste gebruiker

Alleen maar trekt?het is niet maar trekken,het goed trekken ze is bang voor de tuig riem als die om gaat ik nergeer dat maar als ik een gente leader of een halti om doe kans ik heel erg groot dat zij in paniek raakt.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

lienze schreef: Wat is impuls beheersing?
Hier kan je er wat meer over lezen:
http://www.doggo.nl/artikelen/opvoeding ... genaar.php
Afbeelding
lienze
Vaste gebruiker

Ja ze is al loops geweest en volgens mij gaat ze het weer worden gezien haar overgeven en diarree dat ze nu heeft.
Ik zit hier niet alleen mijn vriendin zit naast me mee te lezen ja we hebben veel om na te denken en ja bet doet ons heel veel pijn en ja wij begrijpen dat sommige mensen niet begrijpen waarom wij haar op marktplaats hebben gezet,daarom heb ik me ook aangemeld op dit forum niet zonder rede.ik hoop dat sommige ook dat begrijpen
Tiny
Zeer actief

alm@ schreef:
lienze schreef: Wat is impuls beheersing?
Hier kan je er wat meer over lezen:
http://www.doggo.nl/artikelen/opvoeding ... genaar.php
Leuk en leerzaam om te lezen :ok:
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Jullie hebben haar nu dus 5 maanden en al best veel bereikt toch? Het is wel duidelijk dat je dit punt niet zelf op kunt lossen, dus echt: schakel goede begeleiding in (eentje met véél ervaring met Borders zou mijn voorkeur hebben).

Maar misschien is ze gewoon een maatje te groot voor jullie, dat kan natuurlijk ook. Persoonlijk zou ik haar dan liever herplaatsen via Tineke en alm@ (hier op het forum) dan zelf via MP.
Laatst gewijzigd door Zamunda op 05 mar 2015 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik vind het jammer dat je vooral in onmogelijkheden denkt i.p.v. oplossingen. Het zou jammer zijn als ze weer herplaatst moet worden, want zo te lezen is ze als herplaatser bij jullie gekomen.
Kijk eens wat jullie nu al met haar bereikt hebben. Waarom zou dit dan niet meer mogelijk zijn? Zoals gezegd denk ik dat je hier hulp bij nodig hebt. Mogelijk dat die het gebruik van een gentle leader ook kan helpen introduceren zodat het geen panieksituatie wordt.
Fietsen kan je ook doen met een springer. Dan wordt je echt niet zo snel van je fiets getrokken en kan je de hond toch energie laten kwijt raken. Want voor jullie zijn die wandelingen blijkbaar lang genoeg, maar misschien is het voor dit energieke hondje toch nog te weinig.
Verder kan je haar ook in huis nog meer hersengym laten doen. In dit topic staan een aantal spelletjes die je zelf makkelijk kan maken en een uitdaging voor de hond vormen.
En ik denk dat je heel hard aan de slag moet met het trainen voor aandacht voor jou. Jij moet voor haar het leukste en interessantste worden. Met goede timing kan je dan het getrek proberen te gaan voorkomen. Jij bent tenslotte leuker dan die grasspriet.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Mijn hondje trekt ook. Maar alleen als hij echt energie teveel heeft. Ik denk, als er niet genoeg gedaan wordt met de hond (training, sport, geestelijk moe maken, veel rennen), de hond ook eerder neiging heeft te trekken.

Omdat je er zo'n last van hebt zou ik ook een antitrektuigje proberen. Wel goed kijken hoe het gebruikt moet worden.

Als het niet helpt dan inderdaad wat privé lessen nemen. Veel fijner dan je hond weg doen, toch?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”