Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips voor angstig oppashondje gevraagd

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Tips voor angstig oppashondje gevraagd

Ongelezen bericht door nicolioo »

Wij hebben sinds deze week een al wat ouder jack russelreutje (gecastreerd) hier dagelijks over de vloer. Hondje is superlief en aanhankelijk maar zo ontzettend onder de indruk en bang van alles. Onze honden laten hem gewoon totaal met rust maar hij loopt met een laag staartje sluipend met de oortjes naar achteren door het huis.
Hij ligt meestal als ik Ergens zit oo schoot of naast me en hij is veel buiten met me in de tuin maar ook daar hetzelfde gedrag. Heel even op dag 2 wilde hij achter een balletje aanrennen maar toen hij daar aankwam vond hij hetbweer te spannend.

Hondje is hier omdat baasje werkt en alleen woont. Ze heeft dit hondje al 10 jaar vanaf pup en had ook altijd zijn vader, die is vorig jaar overleden en toen woonde ze nog samen met iemand en was hondje nooit alleen, nu naar eigen woning en hij jankt alles bij elkaar. Hier kan hij wel alleen zijn, zowel met de honden als even zonder de honden.

Ik zou het beestje zo graag een beetje willen helpen zich hier iets mee thuis te voelen aangezien het de bedoeling is dat hij hier van maandag t/m donderdag is.
Verder eet hij niets en heb ik hem ook niet zien drinken. Zodra zijn baasje er is eet hij wel en is hin weer helemaal vrolijk.

Wie doet weet er iets wat ik kan doen?
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Re: Tips voor angstig oppashondje gevraagd

Ongelezen bericht door mim »

Ik denk dat je het even de tijd moet geven. Een week is nog niet héél lang.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
nicolioo
Zeer actief

Dat denk ik eigenlijk ook maar zie het beestje graag wat blijer. Ik ben in ieder gevL blij dat hij wel graag bij mij is en niet weggedoken in een hoekje ligt. Alhoevel hij heeft bedacht dat onder een kast zitten ook fijn is.... Ik ken het gewoon zo ontzettend niet van onze eigen honden maar ben wel blij dat ze hem lekker zijn gang laten gaan en dat hij volledig geaccepteerd lijkt in hoe hij is.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

wellicht kan je wat houvast en tips vinden in het spaanse opvang hondjes topic? Op zich andere situaties maar toch vergelijk baar.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Volg het voorbeeld van je honden: laat hem zoveel mogelijk z'n gang gaan zolang hij binnen de regels blijft. Hij heeft tijd nodig om te wennen. Hij mist ook duidelijk z'n baasje. Maar maak er geen issue van. Hoe minder je er een issue van maakt, hoe meer hij ziet dat jij en je honden alles normaal vinden en hoe veiliger het voor hem gaat voelen. Maar het heeft gewoon tijd nodig
nicolioo
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Volg het voorbeeld van je honden: laat hem zoveel mogelijk z'n gang gaan zolang hij binnen de regels blijft. Hij heeft tijd nodig om te wennen. Hij mist ook duidelijk z'n baasje. Maar maak er geen issue van. Hoe minder je er een issue van maakt, hoe meer hij ziet dat jij en je honden alles normaal vinden en hoe veiliger het voor hem gaat voelen. Maar het heeft gewoon tijd nodig
Nou dan heb ik het toch goed ingeschat was er aleen onzeker over omdat ik wel echt goed voor andermans hond wil zorgen als die mij dat toevertrouwd.

Normaal mag er hier gee hond op de bank maar hij is het gewend en heeft dan echt even z'n rust omentje dus dat heb ik dan maar toegestaan . Kun je nog veel van leren van je eigen hondjes, wat doen ze het weer goed. Dat is we leuk van het af en toe opvangen van een hondje erbij , je leert je eigen honden nog wat beter kennen.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Tijd geven inderdaad. En verder: De hond niet zielig vinden. Misschien doe je dat ook niet, maar toch voor de zekerheid: Vaak reageren mensen op angstige dieren door zelf (te) voorzichtig te worden. Gewoon de normale dingen doen en de hond in jullie ritme laten meedraaien, dat werkt meestal het best. Natuurlijk moet je niet over grenzen gaan, maar meestal doen tijd en routine wonderen. :)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”