Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Patsen
Moderator: moderatorteam
- maaiike17
- Actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 1
Patsen
Ik ben er even helemaal flauw van momenteel, dus misschien hebben jullie nog ideeën...
Voor de derde keer deze week moest er weer een hond van Dexter afgehaald worden, omdat zijn gedrag niet zo op prijs wordt gesteld door andere reuen. Hij is namelijk enorm aan het patsen momenteel. Bij iedere reu die hij tegenkomt maakt hij zich enorm groot met de staart recht omhoog met hooguit een stijve kwispel, kop zo hoog mogelijk en het liefst de kop nog proberen op de ander zijn rug te leggen. Als de andere hond hem niet hier al om op zijn flikker geeft, probeert hij er vaak ook nog even op te rijden.
Ik vind het heel lastig om hier mee om te gaan. Als ik hem namelijk roep als hij zich zo gedraagt, komt hij wel maar heel langzaam en vaak is dit nou net het teken voor de andere hond om er nog even boven op te duiken. Ook gaat de andere honden hem vaak blokkeren als hij richting mij probeert te lopen. Hij kent ook het commando doorlopen, maar ik heb het idee dat hij al van vrij grote afstand begint met stoer doen, want honden zoeken hem dan vaak alsnog op. Ik lijn hem nu dus maar aan bij iedere onbekende hond die ik aan zie komen, maar kennelijk begrijpen andere mensen niet dat het dan handig is om hun hond ook even bij zich te houden. Dan zijn we dus nog verder van huis, want dan slaat de vlam nog eerder in de pan.
Dexter is net 3 en hij is altijd al wel een redelijk haantje, maar de laatste tijd is het wel heel extreem. Hij probeert momenteel ook op heel veel teefjes te rijden. Dit kap ik dan wel meteen af, maar het zorgt ervoor dat het gewoon niet echt lekker lopen is op het moment. Zou dit aan de tijd van het jaar kunnen liggen of iets dergelijks? Ik weet dat er momenteel 1 teefje in de straat loops is, zou het daarom extremer zijn? Iemand nog tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
Voor de derde keer deze week moest er weer een hond van Dexter afgehaald worden, omdat zijn gedrag niet zo op prijs wordt gesteld door andere reuen. Hij is namelijk enorm aan het patsen momenteel. Bij iedere reu die hij tegenkomt maakt hij zich enorm groot met de staart recht omhoog met hooguit een stijve kwispel, kop zo hoog mogelijk en het liefst de kop nog proberen op de ander zijn rug te leggen. Als de andere hond hem niet hier al om op zijn flikker geeft, probeert hij er vaak ook nog even op te rijden.
Ik vind het heel lastig om hier mee om te gaan. Als ik hem namelijk roep als hij zich zo gedraagt, komt hij wel maar heel langzaam en vaak is dit nou net het teken voor de andere hond om er nog even boven op te duiken. Ook gaat de andere honden hem vaak blokkeren als hij richting mij probeert te lopen. Hij kent ook het commando doorlopen, maar ik heb het idee dat hij al van vrij grote afstand begint met stoer doen, want honden zoeken hem dan vaak alsnog op. Ik lijn hem nu dus maar aan bij iedere onbekende hond die ik aan zie komen, maar kennelijk begrijpen andere mensen niet dat het dan handig is om hun hond ook even bij zich te houden. Dan zijn we dus nog verder van huis, want dan slaat de vlam nog eerder in de pan.
Dexter is net 3 en hij is altijd al wel een redelijk haantje, maar de laatste tijd is het wel heel extreem. Hij probeert momenteel ook op heel veel teefjes te rijden. Dit kap ik dan wel meteen af, maar het zorgt ervoor dat het gewoon niet echt lekker lopen is op het moment. Zou dit aan de tijd van het jaar kunnen liggen of iets dergelijks? Ik weet dat er momenteel 1 teefje in de straat loops is, zou het daarom extremer zijn? Iemand nog tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Patsen
Ik zou vooral blijven aanlijnen, of dus nog eerder bij je roepen. En die andere hond die dan naar je toekomt zelf wegschreeuwen/zwaaien/wat maar nodig is.
Mijn teef kan ook niet zomaar met elke onbekende hond, dus ik lijn aan en hou afstand. Komt er een hond dan zorg ik dat ik er tussen blijf met mijn hond achter me. Op één keer na is het me alle keren gelukt de andere hond weg te houden, en ik ben geen grote sterke vent maar een vrij ielige dame. Maar ik maak me gewoon groot en roep boos weg.
En voor de rest gewoon de hondcontacten houden waar het wel goed mee gaat.
Je kan ook roepen dat ie schurft heeft of bijt ofzo als het baasje je kan horen, dan willen mensen over het algemeen best wel snel wel hun hond aanlijnen.
Mijn teef kan ook niet zomaar met elke onbekende hond, dus ik lijn aan en hou afstand. Komt er een hond dan zorg ik dat ik er tussen blijf met mijn hond achter me. Op één keer na is het me alle keren gelukt de andere hond weg te houden, en ik ben geen grote sterke vent maar een vrij ielige dame. Maar ik maak me gewoon groot en roep boos weg.
En voor de rest gewoon de hondcontacten houden waar het wel goed mee gaat.
Je kan ook roepen dat ie schurft heeft of bijt ofzo als het baasje je kan horen, dan willen mensen over het algemeen best wel snel wel hun hond aanlijnen.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik lijn Mika eigenlijk altijd aan wanneer we andere honden moeten passeren. Ze patst dan wel niet maar keft wel als een bezetene en dat kan ook reactie uitlokken.
Bij aanvallende honden heb ik hier de tip gekregen daar eens flink met mijn politielijn naar te zwaaien
Bij aanvallende honden heb ik hier de tip gekregen daar eens flink met mijn politielijn naar te zwaaien
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Loopse teven in de buurt kunnen zeker invloed hebben (geur)maaiike17 schreef:Ik ben er even helemaal flauw van momenteel, dus misschien hebben jullie nog ideeën...
Terugroepen zodra hij gaat fixeren of zijn staart omhoog steekt?
Niet afwachten hoe de andere hond gaat reageren.
Hij mag gewoon even niet.
Verder is het misschien een idee om hem te leren dat hij alleen naar een hond mag als jij daar toestemming voor geeft.
En die toestemming geef je alleen als jij weet dat het goed gaat tussen die andere hond en Dexter.
Als een andere hond hem blokt als hij bereid is naar je toe te komen kan je hem misschien beter wat dichterbij houden en een stuk opzij lopen zodat het "blokken" niet meer effectief is omdat die andere hond niet meer in de lijn tussen jou en Dexter staat.
Het zou leuk zijn als de andere baas even helpt door zijn hond ook even te roepen, maar dat zal niet vaak gebeuren denk ik.
- maaiike17
- Actief
Sorry, voor de late reactie! Jullie bedankt voor de tips! Inmiddels ben ik er achter dat er drie teefjes in de straat loops zijn. Ik geloof dat dat dus inderdaad de oorzaak van het gedrag is. Dat biedt wat hoop dat het waarschijnlijk weer over gaat!
Dexter mag inderdaad alleen naar andere honden toe als ik dat zeg, alleen andersom is dat vaak niet zo. Ik zal dus nog wat moeten oefenen op mijn 'wegjaagstem'. Als ik nu een andere hond tegen kom, lijn ik hem aan en laat hem een eindje naast het pad 'voorkomen'. Zo kan hij dus ook niet fixeren, want volgens mij is dat waar de andere honden zo op reageren. Met de politielijn slaan is niet nodig gelukkig. Het is ook niet zo dat andere honden van een afstandje al in de aanval gaan. Er gaat eerst een hoop gepats aan vooraf. Als ze wel op Dexter duiken en de baas is te ver weg, trek ik ze er gewoon weer af en vertel ik Dexter dat ie door moet lopen. Maar met het voor mij laten zitten gaat het tot nu toe goed!
Ik vind het wel bijzonder dat hij ineens zo heftig reageert op die loopse teefjes. Ik heb dit nog nooit eerder bij hem gemerkt. Hij slaapt bijna niet, staat de hele tijd met zijn hoofd uit het kattenluik (de tussendeur houden we nu dus maar even dicht) en als ik hem op zijn plaats stuur blijft hij de hele tijd piepen. Vanmiddag had ik vanwege het mooie weer de balkondeur open gelaten toen ik even weg moest. Normaal ligt hij dan gewoon rustig over het veld uit te kijken. Toen ik terug kwam hoorde ik van de buurman dat hij een uur lang had lopen gillen. Dat doen we dus ook maar even niet meer. Iemand nog tips om hier mee om te gaan of moet ik dit gewoon uitzitten?
Dexter mag inderdaad alleen naar andere honden toe als ik dat zeg, alleen andersom is dat vaak niet zo. Ik zal dus nog wat moeten oefenen op mijn 'wegjaagstem'. Als ik nu een andere hond tegen kom, lijn ik hem aan en laat hem een eindje naast het pad 'voorkomen'. Zo kan hij dus ook niet fixeren, want volgens mij is dat waar de andere honden zo op reageren. Met de politielijn slaan is niet nodig gelukkig. Het is ook niet zo dat andere honden van een afstandje al in de aanval gaan. Er gaat eerst een hoop gepats aan vooraf. Als ze wel op Dexter duiken en de baas is te ver weg, trek ik ze er gewoon weer af en vertel ik Dexter dat ie door moet lopen. Maar met het voor mij laten zitten gaat het tot nu toe goed!
Ik vind het wel bijzonder dat hij ineens zo heftig reageert op die loopse teefjes. Ik heb dit nog nooit eerder bij hem gemerkt. Hij slaapt bijna niet, staat de hele tijd met zijn hoofd uit het kattenluik (de tussendeur houden we nu dus maar even dicht) en als ik hem op zijn plaats stuur blijft hij de hele tijd piepen. Vanmiddag had ik vanwege het mooie weer de balkondeur open gelaten toen ik even weg moest. Normaal ligt hij dan gewoon rustig over het veld uit te kijken. Toen ik terug kwam hoorde ik van de buurman dat hij een uur lang had lopen gillen. Dat doen we dus ook maar even niet meer. Iemand nog tips om hier mee om te gaan of moet ik dit gewoon uitzitten?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Uit logeren sturen naar een plek waar geen loopse teven zijn of het uitzitten.
Iets anders kan ik voor dit moment niet verzinnen.
Sterkte.
Als het echt alleen die loopse teven zijn is het over als de loopsheden voorbij zijn.
Iets anders kan ik voor dit moment niet verzinnen.
Sterkte.
Als het echt alleen die loopse teven zijn is het over als de loopsheden voorbij zijn.
- maaiike17
- Actief
Dat dacht ik al! Ach, we zullen het wel overleven
. Hij is nu eindelijk in slaap gevallen en dan moeten we zo weer naar buiten
. Zolang hij 's nachts zich maar stil houdt (of zachtjes piept
), ben ik allang blij!
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Probeer anders Puur geslachtsdrift? Ik heb er meerdere goede dingen over gehoord.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Otto kan dat ook heel goed. Met andere reuen wil hij sowieso graag even laten weten wie het baasje is, maar als er loopse teven in de buurt zitten (dan wil hij ook alleen maar de routes lopen waar die loopse teven lopen), dan wordt het een echte Macho. Dan piest hij, of hij poept, als hij een andere hond ziet aankomen en dan scratcht hij flink met zijn achterpoten over de grond.
Ik maak er vaak een eind aan. Nu is het wel goed hoor. Als de andere hond nadert (en ik ken die niet) vraag ik vaak even of het een mannetje of een vrouwtje is. De laatste keer van de week bleek het dus de loopse teef herself te zijn. Oo, nou, dan lopen we toch maar even door. Hij is een klein beetje hitsig
Ik maak er vaak een eind aan. Nu is het wel goed hoor. Als de andere hond nadert (en ik ken die niet) vraag ik vaak even of het een mannetje of een vrouwtje is. De laatste keer van de week bleek het dus de loopse teef herself te zijn. Oo, nou, dan lopen we toch maar even door. Hij is een klein beetje hitsig

Groetjes,
Sandra
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik vind het eigenlijk vrij normaal reuen gedrag, en gezien zijn leeftijd is hij waarschijnlijk gewoon volwassen geworden.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dat denk ik ook... en dan moet je hem gewoon maar bij andere reuen weghouden. Net als zoveel honden slecht met geslachtsgenoten overweg kunnen.Apple schreef:Ik vind het eigenlijk vrij normaal reuen gedrag, en gezien zijn leeftijd is hij waarschijnlijk gewoon volwassen geworden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Misschien is het logisch gedrag bij reuen maar normaal en gewenst vind ik het ook niet. Als de hond niet wenselijk kan doen dan moet je op plekken lopen met weinig honden.
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Al mijn reuen heb ik geleerd dat loopse teefjes heel normaal zijn en geen reden is tot idioot gedrag. Op een bepaalde leeftijd zullen ze dit idiote gedrag gaan proberen en dan moet je als baas zijnde er meteen boven op zitten. Geen gejank gepiep of de hele tijd tevenplasje likken. Gewoon doorlopen en normaal doen. Dit kost je een half jaartje en het heerschap heeft het door. Ook train ik gewoon als er loopse teefjes zijn moet hij maar leren. Succes
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Precies, ik zeg ook, normaal reuen gedrag. Niet iets wat je om die reden dan maar moet laten gaan.Valerie schreef:Misschien is het logisch gedrag bij reuen maar normaal en gewenst vind ik het ook niet. Als de hond niet wenselijk kan doen dan moet je op plekken lopen met weinig honden.
Maar het is op een zeker moment wel te verwachten bij een reu, en daar zal je op moeten anticiperen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Jullie zeggen hetzelfde denk ik... tenminste ik vind t ook typisch reuengedrag maar wil t niet maar zoek t ook niet op...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Tja het is nu wel bar en boos overal, dus uit logeren sturen zou ook nog moeilijk worden. Kay is 6 en heeft ineens ook weer meer last van loopse teven. Gewoon een teken om de touwtjes weer even in handen te nemen. Nu is hij in de regel niet meer de patser, al kan hij er ook wel wat van. Maar er duiken de laatste tijd wel weer veel (jonge) reuen boven op hem. Daarnaast gaan meer mensen langer wandelen, waardoor je meer honden tegenkomt. De druk wordt wat hoger. En helaas niet iedereen heeft zijn hond onder controle. Jammer is nu dus dat wij Kay eigenlijk normaal inzetten als bliksemafleider voor Norah. Maar tja nu reuen allemaal een beetje de controle kwijt zijn, dus ook Kay maar even bij ons houden. Ik heb geen zin in gedoe. Overigens als ik enigszin de mogelijkheid heb, wijk ik of uit of zorg ik dat tegenpartij in ieder geval zijn best gaat doen om hun hond bij zich te houden. Lukt ook niet altijd, soms kom je per ongeluk in een situatie. Kan je beter maar verder je mond houden en zoveel mogelijk blokken. Ik ben goed geworden in blokken en mijn honden afschermen.

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Eens.Tara schreef:Ik vind het helemaal geen normaal reuengedrag, ik begrijp echt die "ja, dat doen reuen nou eenmaal"-houding niet.Apple schreef:Ik vind het eigenlijk vrij normaal reuen gedrag, en gezien zijn leeftijd is hij waarschijnlijk gewoon volwassen geworden.
Voor een behoorlijk deel ben je er namelijk zelf bij of je reu zo wordt of niet.
Mijn reuen hebben dat gedrag echt nooit vertoond hoor, daar zorgde ik wel voor.
In het geval van TS zou ik zeggen: eerder aanlijnen en ook gewoon mensen verzoeken hun hond even bij zich te houden.
Mijn eigen reu kon bij dergelijk gedrag trouwens even een uitbrander krijgen hoor, doe lekker normaal met je aanstellerij.
Als je niet leuk kunt doen dan negeer je het maar gewoon.
Dit zouden veel reuen best willen, maar jij bepaalt nog altijd of hij de kans krijgt.
Bij je roepen voor hij begint te fixeren dus. Als hij op jou gericht is, kan de spanning richting andere hond ook niet opbouwen. En als hij dan al volgend langs de andere hond is gelopen krijgt hij een koekje, mocht hij dan eens gestoord worden tijdens dat volgwerk zal hij na verloop van tijd dat steeds beter negeren, hij moet namelijk een koekje verdienen!
Je moet ze eigenlijk niet de kans geven. Als ik stil blijf staan en Nilo uitgebreid laat kennismaken met passerende reuen is het wachten tot het moment dat één van beide begint te patsen. Bij ontmoetingen is het dus ff snuffen en dan weer doorlopen.