Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Koelmat welke

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Spaiky
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse stafford x Amerikaanse Bulldog
Aantal honden: 1

Koelmat welke

Ongelezen bericht door Spaiky »

Nu het mooie weer weer in aantocht is ben ik opzoek naar een koelmat.
Er zijn alleen best veel verschillende.
Ik heb vorig jaar een koelband gekocht die je in water moet leggen, deze werkt alleen naar mijn idee niet.

We gaan dit jaar met de caravan op vakantie dus de tempratuur kan hoog oplopen.

Ik heb 2 verschillende soorten matten gezien, 1 die je in water moet leggen en 1 die zelf activerend is.
Nou kon ik over die laatste nog weinig informatie vinden.

Heeft iemand hier ervaring met deze mat?

Het schijnt dat de mat zelf word geactiveerd als de hond erop gaat liggen, de mat is altijd 5-10 graden koeler dan de omgevingstempratuur.
De mat werkt voor ongeveer 4 uur.
De hond moet er dan dus af neem ik aan, en een dag(?) later is deze weer te gebruiken?

De mat lijkt mij ideaal omdat je dus geen bad water of koelkast nodig hebt

Is hier iemand die mij kan vertellen of deze mat goed werkt en of die beter is dan de water gekoelde?
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Koelmat welke

Ongelezen bericht door duitse herder »

Voor Noah had ik een koelmat die je in het water moest leggen. Alleen wilde Noah er totaal niet op gaan liggen, zonde van de aanschaf dus. Zelfs in de bench ging ze zo liggen dat ze er net niet op hoefde te liggen.
Perry en Noah

Afbeelding
Spaiky
Vaste gebruiker

duitse herder schreef:Voor Noah had ik een koelmat die je in het water moest leggen. Alleen wilde Noah er totaal niet op gaan liggen, zonde van de aanschaf dus. Zelfs in de bench ging ze zo liggen dat ze er net niet op hoefde te liggen.
Inderdaad dat hoor ik van meer en ik denk dat mijn hond ook niet op een nat ding wil gaan liggen.
Daarom leek me deze ideaal, het is niet nat.
Heb 2 verschillende merken al gezien Scruffs en Fresk.
Is dus op gel basis en activeerd zelf.
Zo duur zijn ze niet dus ga het zoiezo wel proberen, maar had gedacht dat hier vast wel mensen zijn die deze al hebben.
Afbeelding
Parmida
nieuw lid
Mijn ras(sen): beauceron

Ongelezen bericht door Parmida »

duitse herder schreef:Voor Noah had ik een koelmat die je in het water moest leggen. Alleen wilde Noah er totaal niet op gaan liggen, zonde van de aanschaf dus. Zelfs in de bench ging ze zo liggen dat ze er net niet op hoefde te liggen.
Hier hebben ze weinig keus, de mat ligt in de autobench en bedekt de gehele lig/zit plaats.
Ik leg er wel een grote badhanddoek op, zo liggen ze niet op de mat zelf.
Spaiky
Vaste gebruiker

Cleva schreef:Koel is lekker als het warm is maar als ik op een stoel met een gekoelde rugleuning zou gaan zitten suffen dan heb ik de volgende dag echt zwaar rugpijn.
Ik krijg al een stijve nek als ik op een echt warme dag een uurtje auto rijdt met het raam open.
Ik vind een hond op een koelelement laten liggen echt een heel slecht idee. Dat werkt hetzelfde als tocht.

Je kunt veel beter een goedkoop klein aircootje kopen. Dan heb je er zelf ook nog iets aan en het verlaagt de omgevingstemperatuur in plaats van maar één kant van je lijf.
Hmm, ,ik denk dat het wel mee valt maar ik snap je punt.
De deken is niet ijskoud en hij ligt niet een uur lang precies het zelfde.
Een airco werkt helaas niet echt in een tent, tenzij de mand precies er voor ligt misschien maar direckt voor een arico is ook niet gezond.
Afbeelding
Spaiky
Vaste gebruiker

Cleva schreef:10 graden kouder dan de omgeving is echt koud.
Dat is op kamertemperatuur 10 graden.

Maar goed, anders ga je er lekker zelf een kwartier op liggen en dan weet je genoeg, toch?

Als het 35 graden is in de tent, is de mat dus 25 graden, dat is niet koud.
En een hond heeft een vacht en ligt er dus niet bloot op.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is dat ze er wat stijf van worden, maar over verhitting is een stukje erger lijkt mij.

Daarom zoek ik iemand die er ervaring mee heeft die weet wel of het echt werkt.
Afbeelding
Spaiky
Vaste gebruiker

Cleva schreef:
Spaiky schreef:
Cleva schreef:10 graden kouder dan de omgeving is echt koud.
Dat is op kamertemperatuur 10 graden.

Maar goed, anders ga je er lekker zelf een kwartier op liggen en dan weet je genoeg, toch?

Als het 35 graden is in de tent, is de mat dus 25 graden, dat is niet koud.
Nee, maar het verschil is wel groot.

Maar goed, het zal mij verder jeuken wat je doet. Zolang het niet over mijn eigen hond gaat zal het me worst zijn.
Bedankt voor je posts, zal er wel op letten :E:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Uuuhhhmm als je het over een staffordachtige type hebt zou ik nog eens goed tussen zijn benen kijken.... gezien hoe bloot dat is? Dus liggen ze met hun huid op de koelmat in principe....

Overigens heb ik hier voor Kay een koeljasje. Kay raakt snel oververhit. Hij draagt het alleen op warme trainings/workshop/wedstrijddagen. Op vakantie blijf ik op heetst van de dag niet in de tent...... Zoeken we iets koelers op en zorgen we dat we in de schaduw zijn en water in de buurt hebben (hier is een curverbak vullen met water dan al de oplossing!) En geef ik verfrissende dingen. Ja krijgen ze eventueel zelfs ijs (als ik met caravan weg ben, wordt het moeilijk om zelf hondenijsje te maken, dus krijgen ze onder mom van vakantie een bekertje vanille ijs.) Een stuk meloen, snoepje happen in een afwasteil etc etc....

Nou ja weet zo niet precies wat voor mat je bedoelt.
Afbeelding
Spaiky
Vaste gebruiker

Tara schreef:Ik heb er eentje gehad, die kocht ik voor mijn teef die hoogdrachtig in een hittegolf moest doorbrengen.
Ze heeft er nooit op willen liggen, en ik heb hem verkocht aan Malinois die er heel tevreden over is.
Voor mij voldoet het niet, ik heb wel een koelvest gekocht om de hond op warme jacht/wedstrijddagen een beetje fris te kunnen houden. Ik denk dat je daar misschien meer aan zou hebben eigenlijk.
Ook voor mijn oudje is het denk ik wel fijn, ik krijg de indruk dat hij wat meer moeite heeft met de warmte de laatste tijd, eens zien hoe hij zich houdt als morgen zijn jas geplukt wordt. Maar als het niet voldoende is vind ik het wel fijn dat ik een koelvest achter de hand heb. :wink:
En was dat een mat op gel basis?
Zo'n koelvest moet toch ook in water?
Heb juist gelezen dat dat gaat broeien, maar misschien is dat meer met lang harige honden?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Ik heb een koeljas van hurtta. Basisprincipe is dat je hem voldoende uitwringt zodat het geen water meer afstaat. Broeien begint pas als iets vochtig is. Daarbij is de bovenkant van deze jas reflecterend voor het zonlicht
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Tara schreef:
gyanty schreef:Ik heb een koeljas van hurtta. Basisprincipe is dat je hem voldoende uitwringt zodat het geen water meer afstaat. Broeien begint pas als iets vochtig is. Daarbij is de bovenkant van deze jas reflecterend voor het zonlicht
Ik vind het een fijn ding. Niet dat ik hem nou zoveel gebruik, maar ik vind het wel heel fijn dat ik hem heb en dat ik hem kan gebruiken indien nodig.
Straks heb ik weer wedstrijden en als dat zo augustus/september is, kan het zomaar nog heel warm zijn.
Als die honden dan nog een hele dag moeten wil je dat ze tijdens het wachten ook weer niet al te flauw worden. :wink:
Ik heb hem tot nu toe ook alleen voor trainings/worksshop/wedstrijddagen. Laat ik nu niet zo veel meer met Kay dit soort dingen doen, maar het feit dat ik hem heb en kan gebruiken. Kay is 1 keer bij het schapendrijven oververhit geraakt dus ik pas sowieso met hem en werken erg goed op.
Op vakantie neem ik hem ook mee. Is een keer heel goed geweest, want heb toen een hond uit een auto gered en dus deze deken op gedaan. Ko hij gelijkmatig afkoelen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”