Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen naar grote honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Semmie_
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Jack Russel Terriër
Aantal honden: 2

Blaffen naar grote honden

Ongelezen bericht door Semmie_ »

Hallo allemaal,

Wij hebben thuis een kruising Jack Russel teefje van 3,5 jaar oud. Ik ga vaak met haar naar het strand of naar een ander losloopgebied hier in de buurt. Hier komen we natuurlijk ook andere honden tegen.
Eigenlijk gaat het altijd goed met andere honden, ze heeft nog nooit een serieuze aanvaring gehad. Kleine honden worden vrolijk begroet en als ze willen spelen vindt ze het heel erg leuk en als ze dit niet willen komt ze weer naar me toe.

Met grote honden is het een ander geval, met sommige kan ze leuk spelen, bij sommige gaat ze alleen even snuffelen. Alleen soms wil ze gaan blaffen naar deze honden. Bijvoorbeeld afgelopen vrijdag, ik liep op het strand en we kwamen een leuke labrador tegen. Deze wilde graag spelen met Sem en dit ging erg leuk. Maar op een gegeven moment begint Sem te blaffen, het leek alsof ze het niet meer leuk vond. De eigenaren van de labrador hebben deze bij hun geroepen en het was gelijk over. We kwamen ook een grote schnautzer tegen, deze kwam heel erg enthousiast op Sem afgerend, maar Sem begon gelijk te blaffen. Ik ben maar doorgelopen en de mensen met de schnautzer ook. Het blijft altijd bij blaffen, ze gaat niet snauwen of bijten. Ze doet dit eigenlijk alleen tegen grote honden, nooit tegen kleintjes.

Kan ik dit gedrag afleren, en zo ja hoe?
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Blaffen naar grote honden

Ongelezen bericht door Tineke »

Als ze het doet zoals jij aangeeft als ze het niet leuk meer vind of als de andere hond erg wild op haar afkomt zou ik dat gewoon eerder afremmen.
Een drukke hond die komt aangestormd blokkeren en spel wat niet meer leuk is zou ik dan wat eerder afkappen zodat ze het gevoel krijgt dat jij de zaken wel regelt voor haar.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Lemuria

Re: Blaffen naar grote honden

Ongelezen bericht door Lemuria »

Semmie_ schreef:Met grote honden is het een ander geval, met sommige kan ze leuk spelen, bij sommige gaat ze alleen even snuffelen. Alleen soms wil ze gaan blaffen naar deze honden. Bijvoorbeeld afgelopen vrijdag, ik liep op het strand en we kwamen een leuke labrador tegen. Deze wilde graag spelen met Sem en dit ging erg leuk. Maar op een gegeven moment begint Sem te blaffen, het leek alsof ze het niet meer leuk vond. De eigenaren van de labrador hebben deze bij hun geroepen en het was gelijk over. We kwamen ook een grote schnautzer tegen, deze kwam heel erg enthousiast op Sem afgerend, maar Sem begon gelijk te blaffen. Ik ben maar doorgelopen en de mensen met de schnautzer ook. Het blijft altijd bij blaffen, ze gaat niet snauwen of bijten. Ze doet dit eigenlijk alleen tegen grote honden, nooit tegen kleintjes.

Kan ik dit gedrag afleren, en zo ja hoe?
Sem houdt niet van drukte. Sem houdt niet van lang spelen met té enthousiaste honden. Dus loop je door. Leer je hond lezen, zie wanneer hij de eerste tekenen van irritatie begint te vertonen (dat start nog vóor het blaffen, waarschijnlijk met vermijdend/wegloopgedrag/kop afkeren/stokstijf stilstaan, ik noem maar wat). Roep haar dan bij je en loop door. Opgelost. Dan weet Sem dat jij ingrijpt als het haar teveel wordt en hoéft ze niet te blaffen; immers, dat ben je dan al voor.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”