Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weet iemand wat dit gedrag betekend?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Weet iemand wat dit gedrag betekend?

Ongelezen bericht door Sulluna »

Hallo allemaal,

Vorige week hebben Manu en Sultan hun eerste "vechtpartijtje" gehad. Het stelde niet veel voor, dus met nadruk op "tje". Ze wilden allebei hetzelfde bot ( keuze uit een volle mand, maar dat terzijde) en een grom van beide kanten werd even "matten". Het duurde denk 5 seconde en daarna liepen ze weg. Prima, kan gebeuren. Nikki en ik hebben er dan ook niet veel aandacht aan besteed. Maar, bijna direct daarna deden ze iets vreemds. Ik ben toch wel erg benieuwd wat dat gedrag inhoud.
Manu lag nog en Sultan ging ( na het weg lopen) weer naar Manu toe en ging met zijn achterwerk richting Manu staan. Hij tilde zijn achterpoot op en manu begon zijn geslachtsdeel te likken :hmmm: En dat bleef even door gaan en daarna stond Manu ook op en was het direct weer helemaal "koek en ei" en lagen ze weer heel snel naast elkaar te slapen en te spelen.

Maar, wij hebben dit eerder gezien.. Dat wanneer er even spanning of een correctie is, dat Sultan dan zijn achterwerk en geslachtsdeel aan manu "aanbied". Ik ben toch wel benieuwd wat dit gedrag inhoud? Is dit dominantie of onderwerping? Is dit een soort goed maken of juist niet? Het zorgt er wel voor, dat de spanning weer weg is elke keer.

Sowieso, weet ik niet echt wie de "baas" is van die 2. Ze corrigeren elkaar als dat nodig is en dat wordt eigenlijk altijd van beide kanten geaccepteerd. Wij zijn ontzettend vaak bij elkaar, ook in kleine ruimtes, en dit was het eerste akkefietje. Dus met 2 reuen, geen klagen :)

Wie oh wie kan mij uitleggen wat dit gedrag betekend?
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: Weet iemand wat dit gedrag betekend?

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik ken dat gedrag van mijn teven, na bepaalde spanning (hoeft niet eens onmin te zijn) gaat daarna de neus in andermans kont en moet er even gesnuffeld en soms verzorgd worden. Ik verzin er altijd bij dat ze even checken hoe ze er nu voor staan, 'hoe voelt u zich nou mevrouw?' "Nou hier, ruik maar' :F:
Sulluna
Zeer actief

Ja, ik ben toch erg benieuwd wat het is :D Want het is altijd Sultan die naar Manu gaat, nooit andersom.. Vind het zo apart, ik kon ook nergens vinden wat dit voor hondentaal is zeg maar
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Sulluna schreef:Ja, ik ben toch erg benieuwd wat het is :D Want het is altijd Sultan die naar Manu gaat, nooit andersom.. Vind het zo apart, ik kon ook nergens vinden wat dit voor hondentaal is zeg maar
Hier is het meestal Gollum die naar Mika toe gaat. En Gol is eigenlijk ook de enige die dat mag zo uitgebreid. Geen idee of het met dominantie te maken heeft o.i.d, hier is iig Mika degene die de meeste spanning ervaart. Misschien scheiden ze dan een bepaalde geur af die uitgebreid 'gelezen' moet worden?
Hier trouwens ook geen duidelijke baas, al is Gol wat stabieler.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Ik heb soortgelijk gedrag ook gezien bij het vaste groepje op het losloopveld.
Een jonge reu en een oude reu, waar de oude reu van elke hond direct respect krijgt (al heel lang zo) en de jonge reu nu wat meer grenzen gaat opzoeken bij andere reuen.
Overigens niet gezien dat de jonge reu grenzen opzoekt bij deze oude reu (maar ik ben er ook niet altijd uiteraard en ik pak ook niet alle hondentaal op), maar wel bij sommige andere reuen.

Bij de jonge reu gaat het gedrag naar de oude reu wel samen met veel spanning. Zeer onderdanige houding, bek likken en dan gaat hij op zijn rug liggen zodat de oude reu inderdaad bij de geslachtsdelen kan... Ook wel eens gewoon staan en achterpoot op tillen.
Maar was niet zo fijn, want er was veel spanning. De oude reu ging ook wel eens te ver door (vanuit mensen standpunt) en wilde nóg verdere onderwerping.

Ondertussen is de fase weer voorbij, voor nu, en doen ze weer normaal tegen elkaar.
Overigens zocht de jonge reu de oudere reu echt op om dit gedrag te vertonen.
Laatst gewijzigd door Kirra op 03 jun 2015 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik heb nog gegoogled op "penis likken hond" maar ik werd er niet wijzer van op gebied van hondengedrag :LOL:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Het is trouwens wel zo dat Manu niet zelf gaat snuffelen. Het is Sultan die dichtbij Manu gaat staan en dan zijn ene poot optilt en zijn gereedschap in Manu zijn gezicht legt zeg maar.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Sulluna schreef:Ja, ik ben toch erg benieuwd wat het is :D Want het is altijd Sultan die naar Manu gaat, nooit andersom.. Vind het zo apart, ik kon ook nergens vinden wat dit voor hondentaal is zeg maar
Bij de twee reuen op het veld zag ik het als onderwerping.
De jonge reu voelde de neiging om aan te geven dat de oudere toch de baas is.
Dat ging ook wel wat verder, met op de rug liggen, maar ook wel met wat jij omschreef.
Omdat gaan staan met de poot opzij en op de rug liggen beide voorkwamen om te laten besnuffelen (en alles wat er verder bij hoort :mrgreen: ) in dezelfde context, zou ik dus zeggen dat het beide onderwerping kán betekenen. Daar waren ook nog wel meer signalen van onderdanigheid bij.
Zal vast ook niet altijd zijn, misschien zonder verdere signalen van onderdanigheid ook wel een manier om het "goed te maken".
Of in andere woorden: de spanning weg te halen, zonder echte onderwerping.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Manu schreef:Ik heb nog gegoogled op "penis likken hond" maar ik werd er niet wijzer van op gebied van hondengedrag :LOL:

:schrik: :LOL: :LOL:
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Manu schreef:Ik heb nog gegoogled op "penis likken hond" maar ik werd er niet wijzer van op gebied van hondengedrag :LOL:
:LOL: :LOL: :goeie:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

M@scha schreef:

:schrik: :LOL: :LOL:
hahaha dan heb je lef :D :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”