Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pupje alleen laten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jupilie
geregistreerd lid

Pupje alleen laten

Ongelezen bericht door Jupilie »

Hoi,

We hebben sinds zaterdag een Berner Sennen pupje, Lily, van 8 weken oud.
Een prachtige meid, heel lief, speels (bijtgraag hihi) en aanhankelijk.
Dat laatste misschien iets té. Ze slaapt nog heel veel maar wil niet slapen tenzij mijn man of ikzelf bij haar in de kamer blijven.

Ik probeer nu op te bouwen, of af en toe een kauwspeeltje geven om er dan 'stiekem' vandoor te gaan (we hebben nog een andere hond die ook wat aandacht wil ;) )

Op zich is het nu al veer beter, ze is hier ocharme 3 dagen, maar volgende week zal ik toch weer aan het werk moeten en dus langer weg zijn dan zelfs enkel maar een dutje.

Bedankt voor de tips.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Pupje alleen laten

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Oppas regelen. Ik weet niet hoe lang je dan weg bent, maar het is wel heel snel om in een week haar én zindelijk genoeg te maken om voor langere tijd alleen te blijven en haar te leren alleen te zijn.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Dat gaat dus niet lukken en is voor niemand leuk, dus ik zou oppas regelen voor je pup.
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yeufke »

Dan zal je franse bulldog het maar van je over moeten nemen. :idea: Opgelost. :19:

Kan me er gewoon niks bij voorstellen om een pup zo snel alleen te laten.
De basis is zooo belangrijk. Maar goed. Ieder op z'n eigen manier.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Inderdaad, oppas regelen! Wij hebben net drie dagen een pup, en die is al ongeveer 4 maanden oud. Wij hebben het zo geregeld dat ze de komende weken niet alleen hoeft te zijn, zodat we dat rustig kunnen opbouwen. En als mijn vriend weer aan het werk gaat dan heb ik ook oppas voor de uurtjes dat ik ook tegelijkertijd weg zou moeten zijn.
Er zijn honden die heel moeilijk wennen aan alleen zijn, ik heb zelf op eentje gepast die was al een jaar oud en kon nog maar 1.5 uur alleen zijn. Dus zorg gewoon voor een goede oppas zodat je pup alle mogelijkheid krijgt om goed te leren alleen te zijn.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

is meenemen een optie?
Hier ook een pup, die gaat mee naar het werk en verblijft in de auto terwijl ik werk. (behalve vandaag, vandaag is ze thuis)
Sigrid,Sandy en Diva
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sandy Shi tzu kruising, Diva Nova Scotia Duck Tolling Retriever, Nala Bulgaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sigrid,Sandy en Diva »

Toen Sandy kwam op zaterdag moest ik die maandag weer naar school en mijn moeder werken maar mijn moeder had toen een schoonheidssalon in huis dus werkte boven en kon elke keer na 1 of 2 uur haar even uit de bech laten en even uitlaten.
Toen Diva kwam op donderdag was het zomervakantie en had ik nog 2 weken vakantie na die twee weken is het het zelfde gegaan als bij Sandy.

Kan je pupje niet mee ?
Of heb je niemand die kan oppassen ?
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Regel een oppas inderdaad. Wat je nu van plan bent levert je 99,9% zeker een hond op met flinke verlatingsangst. Dat zul jij zelf niet direct merken als je weg bent, maar je buren gaan geheid klagen. Echt, na een week je pup al alleen laten...zou je een mensenbaby ook al na een week alleen in z'n wieg laten liggen en gaan werken?
maart
Zeer actief

het is geen mens he :roll: een baby kan niets, een pup kan ongeveer alles.
Geen denken aan dat ik trouwens mijn pup aan een oppas overlaat, 99,9% zeker doen die vanalles wat ik absoluut niet wil met mijn pup.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Er zullen pups zijn die daar prima tegen kunnen. Maar die vormen eerder uitzondering dan regel. Het diertje is net bij z'n nestgenootjes vandaan in een volledig vreemde omgeving. En dan verwacht je dat die in 1 week tijd van altijd gezelschap om zich heen naar goed alleen thuisblijven kan gaan? Bij een roedeldier?
Daarbij: je vindt blijkbaar dat een dier zich aan jouw tempo, jouw schema's moet houden. Dat is gewoon niet reëel. Als je niet de tijd hebt om het alleen blijven rustig op te bouwen omdat je weer aan het werk moet, zul je een andere oplossing moeten bedenken. Zoals meenemen naar je werk, oppas regelen. Of niet aan een pup beginnen... Zelfs bij een herplaatser die in z'n vorige huis prima alleen kon blijven, kun je niet verwachten dat die direct goed alleen kan blijven bij jou in huis. Soms gaat dat wel goed, soms ook totaal niet.

Tsja, ik heb een hond die het eerste jaar van z'n leven echt heel slecht alleen kon zijn en in de eerste tien maanden gewoon niet langer dan een paar minuten. Tegenwoordig kan hij best een uurtje alleen blijven. Hij is nu ruim 14 maanden. Van andere honden hoor ik wel dat ze als pup best alleen konden blijven en met een jaar oud opeens gingen lopen blaffen en janken als de baas weg was. Die baasjes hebben het alleen blijven ook weer van begin af aan moeten opbouwen. Kortom, je kunt niet vooraf weten hoe snel je hond het alleen blijven leert. Alleen blijven is voor een roedeldier hoe je het ook wendt of keert een vrij onnatuurlijk iets...
Lemuria

maart schreef:het is geen mens he :roll: een baby kan niets, een pup kan ongeveer alles.
Geen denken aan dat ik trouwens mijn pup aan een oppas overlaat, 99,9% zeker doen die vanalles wat ik absoluut niet wil met mijn pup.
Een pup kan wel alles? Z'n plas en poep uren in houden? Alleen blijven op een leeftijd van 9 weekjes terwijl honden roedeldieren zijn en ts aangeeft dat pupje "aanhankelijk, misschien té" is? Nee, dit is GEEN pup die je alleen laat. Ik garandeer huil-concerten en sloopwerk. Het is inderdaad geen mens, maar wel een levend wezen. Liever een oppas die misschien wat teveel snoepjes toestopt dan uren alleen laten in zo'n cruciale fase.
maart
Zeer actief

puplief hier kan prima inderdaad haar plas uren ophouden :U:
's nachts slaapt die 7 uur aan een stuk bijvoorbeeld.

Ik zal wel steeds die 0.01% honden hebben :wink:
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Dat ligt toch heel erg aan de pup? Pim sliep direct de nachten door en was binnen een week zindelijk, bij Saar heeft dat bijna 3 maanden geduurd. Hoe lang en hoe veel dagen moet je werken TS? Tussen fulltime werken en thuis zijn zit natuurlijk ook nog een heleboel. :)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

maart schreef:puplief hier kan prima inderdaad haar plas uren ophouden :U:

Omdat de pup snachts als hij slaapt wel zn plas op kan houden, dan moet de pup dat overdag ook kunnen.
Waarom snap ik deze redenering niet, lijkt mij dag en nacht verschil hoor :U:
Afbeelding
maart
Zeer actief

Lizzie. schreef:

Omdat de pup snachts als hij slaapt wel zn plas op kan houden, dan moet de pup dat overdag ook kunnen.
niet zo moeilijk te snappen toch :U:

ik ga overdag ook niet elk uur met mijn pup naar buiten hoor :U: en overdag slaapt die ook het meeste van de tijd, daarvoor is het een pup :U:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

maart schreef:
Lizzie. schreef:

ik ga overdag ook niet elk uur met mijn pup naar buiten hoor :U: en overdag slaapt die ook het meeste van de tijd, daarvoor is het een pup :U:
Ik zie wel verschil tussen 's nachts droog blijven en overdag zindelijk zijn en de plas kunnen ophouden als dat nodig is.

Hoe zorg jij dan dat je pup zindelijk wordt maart?
Zoals je het omschrijft lijkt het voor mij bijna onvermijdelijk dat de pup binnen plast.
Of heb je hem overdag in de kennel?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef:
maart schreef:
Lizzie. schreef:

Ik zie wel verschil tussen 's nachts droog blijven en overdag zindelijk zijn en de plas kunnen ophouden als dat nodig is.

Zoals je het omschrijft lijkt het voor mij bijna onvermijdelijk dat de pup binnen plast.
Volgens mij schrijft ze dat de pup meegaat naar t werk.

Zo deed ik dat ook toen ik nog fulltime werkte. Pup mee en als anderen rook pauze hebben zelf pupsel even uitlaten. Iedere 2 uur ongeveer en dat uitbouwen.
Moet je auto wel in de schaduw kunnen staan ;) maar weet dat hij bij maart zelfs binnen staat.

Ga echt geen weken thuis blijven om een pup te leren alleen te zijn. Maar ook ik zal dan wel die 0,01% hebben waar dat mee kan.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Het zal dan wel aan het soort honden liggen denk ik? Heb een dober als pup, Hippo als (stafford)pup en Oscar als (mechel)pup gehad en nooit problemen met even alleen laten. De eerste dag was ik er heel de dag bij, maar de 2e dag moesten ze echt al even een uur alleen zijn ivm boodschappen, sporten, lang uitlaten van de andere hond enz. Nooit geen probleem geweest en zeker geen honden met verlatingsangst.
En als ik boven de was stond te vouwen, douchen enz enz, dan is de pup toch ook even alleen beneden?
maart
Zeer actief

ranetje schreef: Ik zie wel verschil tussen 's nachts droog blijven en overdag zindelijk zijn en de plas kunnen ophouden als dat nodig is.

eigenlijk is zindelijk worden hier echt nog nooit een probleem geweest... binnen of kennel is hetzelfde, ze zijn in allebei zindelijk.
uiteraard gebeurt er wel eens een accident hoor, vandaag had ik ze niet mee naar het werk en tja, dan lag er wel 1 hoopje maar een drama is dat nu niet.
Ze is nu 2,5 weken hier en heeft nog geen 1 keer binnen geplast/gepoept anders, eer aan de fokker ook wel die ze ook al goed zindelijk had, dat wel :wink:

ik weet niet wat ik speciaal doe, misschien net dat niet ontzettend veel uitlaten (als ik de raad hoor van vele, is dat écht elk uur (tot meer zelfs) naar buiten want ze moeten plassen/poepen.
ik heb die ervaring dus echt niet, ze kunnen het hier gerust een paar uur ophouden, ook 's nachts en naar mijn denken lijkt een blaas 's nachts niet anders te zijn dan overdag. (en ik beperk ook niet in water trouwens, 's avonds en 's nachts kan ze ook drinken)

En ja, 's nachts is ze ook wel eens periodes wakker, want ik ben zo slim geweest om haar als 'slaapknuffel' een pluche ontzettend vet coole struisvogel te geven... met pieper in zo bleek :oeps: :schrik: en daar gaat ze 's nachts wel een paar keer mee aan de haal :Q:

Met het mooie weer het ganse weekend ook voornamelijk buiten geleefd, dan gaat die toch echt niet elk uur gaan plassen, ook niet spontaan.
Misschien dat mensen die dat wel doen, hun pup dan wel zo maken, dat die zo gewoon zijn van heel veel keer te plassen en die het bijgevolg dan ook niet kunnen ophouden.
En inderdaad, het type/formaat hond kan/zal ook wel een rol spelen vermoedelijk.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

maart schreef:
Met het mooie weer het ganse weekend ook voornamelijk buiten geleefd, dan gaat die toch echt niet elk uur gaan plassen, ook niet spontaan.
Misschien dat mensen die dat wel doen, hun pup dan wel zo maken, dat die zo gewoon zijn van heel veel keer te plassen en die het bijgevolg dan ook niet kunnen ophouden.
.
Dit vind ik wel een interessante opmerking eigenlijk. Bij Jente (9 wk) meen ik dit wel te zien. Hoe vaak ik haar ook buiten zet, of dit nu elk uur is of zelfs elk half uur, ze weet er altijd wel een klein plasje uit te persen. Heb ook al eens gedacht dat ik haar juist aan het conditioneren ben om steeds een klein beetje te plassen. Inderdaad plast ze niet elk half uur wanneer ik een hele middag met haar in de tuin zit. Denk dat ik met deze pup maar eens een andere zindelijkheidstraining ga volgen als de gebruikelijke.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

maart schreef:
ranetje schreef: Ik zie wel verschil tussen 's nachts droog blijven en overdag zindelijk zijn en de plas kunnen ophouden als dat nodig is.

eigenlijk is zindelijk worden hier echt nog nooit een probleem geweest... binnen of kennel is hetzelfde, ze zijn in allebei zindelijk.
uiteraard gebeurt er wel eens een accident hoor, vandaag had ik ze niet mee naar het werk en tja, dan lag er wel 1 hoopje maar een drama is dat nu niet.
Ze is nu 2,5 weken hier en heeft nog geen 1 keer binnen geplast/gepoept anders, eer aan de fokker ook wel die ze ook al goed zindelijk had, dat wel :wink:

ik weet niet wat ik speciaal doe, misschien net dat niet ontzettend veel uitlaten (als ik de raad hoor van vele, is dat écht elk uur (tot meer zelfs) naar buiten want ze moeten plassen/poepen.
ik heb die ervaring dus echt niet, ze kunnen het hier gerust een paar uur ophouden, ook 's nachts en naar mijn denken lijkt een blaas 's nachts niet anders te zijn dan overdag. (en ik beperk ook niet in water trouwens, 's avonds en 's nachts kan ze ook drinken)

En ja, 's nachts is ze ook wel eens periodes wakker, want ik ben zo slim geweest om haar als 'slaapknuffel' een pluche ontzettend vet coole struisvogel te geven... met pieper in zo bleek :oeps: :schrik: en daar gaat ze 's nachts wel een paar keer mee aan de haal :Q:

En inderdaad, het type/formaat hond kan/zal ook wel een rol spelen vermoedelijk.
:mrgreen:

Misschien ligt het inderdaad (ook) aan grootte en mogelijk ook aan hoe de fokker er mee om is gegaan.
Ik heb de meeste van mijn honden (zowel klein als groot) vaak buiten gezet en op één na waren ze heel snel zindelijk en konden het daarna ook best lang(er) ophouden.
Bijna geen een pup had bij de fokker al iets geleerd over buiten plassen, dus dat was al wel een achterstand vergeleken met jouw pup denk ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lemuria

Och ja, het is mijn pup ook niet. Misschien ben ik daarin wel te "betuttelend" geweest met Izzy, maar ik heb er in ieder geval geen pup met verlatingsangst of sloopneigingen aan overgehouden :ok: Ieder moet het maar op z'n eigen manier doen hè. Maar als ik lees dat de pup van TS (te) aanhankelijk is en ik daarbij zie wat voor honden Maart heeft (zelfstandige types), tja...nogal een verschil.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Lemuria schreef:Och ja, het is mijn pup ook niet. Misschien ben ik daarin wel te "betuttelend" geweest met Izzy, maar ik heb er in ieder geval geen pup met verlatingsangst of sloopneigingen aan overgehouden :ok: Ieder moet het maar op z'n eigen manier doen hè. Maar als ik lees dat de pup van TS (te) aanhankelijk is en ik daarbij zie wat voor honden Maart heeft (zelfstandige types), tja...nogal een verschil.
Ook zelfstandige honden kunnen baasgericht zijn ;)

Vt laatste nest een dame (tijdelijk) teruggehad omdat alleen blijven (enkele minuten zelfs) bij de eigenaar niet ging. Methode "niet zeuren gewoon er even doorheen" gaf binnen 12 uur resultaat dat de pup gewoon even apart kon voor boodschapje, werk en de nacht. Na een kleine 2 weken is ze teruggegaan en kon toen daar ook prima alleen blijven (sommigen waarschuwden dat als het bij mij goed ging dat geen garantie was voor bij de eigenaar, ik zag dat niet zo, alleen kunnen blijven is alleen kunnen blijven ;) )
Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Ik zou zeker niet het pupje meenemen en in de auto laten. Tenzij de auto idd binnnen kan staan of een installatie heeft waardoor het koel blijft in de auto. Ook een auto die in de schaduw staat, wordt nu echt veel te heet. Dodelijk zelfs.
Nu weet ik wel dat jullie dit weten, maar ts misschien niet.

Ik zou mooi een leuke oppas regelen, of puppendagopvang oid.
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Aiko moest als pup erg vaak plassen, die deed het gerust elk uur binnen :roll: Hij was ook vrij laat zindelijk. Nanuq sliep wel meteen door en moest veel minder vaak naar buiten.
Ik heb te vaak nare gevolgen gezien van dat cold turkey urenlang alleen laten, dat zou ik nooit doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Die heb ik dan ook altijd... hier altijd ook direct nachtzindelijk en kunne gerust vanaf dag 1 een paar uur alleen zijn zonder concerten
Hier overigens 1 oppas voor langere dagen en die behandeld ze op de manier van mij. Overigens kunnen ze in en uitlopen als iemand thuis is en dat was een verademing qua zindelijk maken...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

maart schreef:[ik weet niet wat ik speciaal doe, misschien net dat niet ontzettend veel uitlaten (als ik de raad hoor van vele, is dat écht elk uur (tot meer zelfs) naar buiten want ze moeten plassen/poepen.
Mijn stafford haalde ik met net geen 7 weken, daar kon ik echt elk halfuur mee naar buiten als hij wakker was, dat was anders net een vergiet. 2 weken erna hield hij het pas een uur of 2 op. In de bench hield hij het toen wel al 3,5u vol, maar dan lag hij te pitten. Ik heb liever dat ik buiten voor niks loop dan dat hij binnen plast.

Mijn dober was hetzelfde, daar moest ik tig keer mee buiten staan anders deed hij het binnen, gaf ook niks aan. Mechel Oscar was super makkelijk, hield het gelijk al een paar uur vol, gaf het zelf aan. Die ga ik dan ook niet elke keer buiten zetten :wink: . Dat begon met om de 2-3u als hij los liep in huis.

Overigens zijn al onze honden super zindelijk, ook in de kennel, pas geleden had onze uitlaatster zich vergist en ze niet uitgelaten, zaten ze ipv 6u ineens 9,5u zonder uitlaten :80: . maar uiteraard niks in huis of de kennel gedaan.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Oké nu kan ik er een punt op mijn lijstje bij schrijven: waarom een Mechel pup? :F: Ga door, ga door. Ik verzamel puntjes voor mijn vriend :engel:
Lemuria

crutz schreef: Ook zelfstandige honden kunnen baasgericht zijn ;)
Ja ik weet het, ik heb Huskies gehad :mrgreen: Het gaat me ook niet om het baasgerichte, maar het zichzelf weten te vermaken als de baas er even niet is. Mecheltjes kunnen dat vrij makkelijk, die hobbelen wat rond en amuseren zich wel door alles te onderzoeken. In ieder geval de 4 exemplaren die mijn oom had. Maar een aanhánkelijke hond is weer een ander verhaal. Die gaat heelhoogstwaarschijnlijk 't baasje zoeken, want die wil bij baas zijn. En als baas dan uren weg is, kan zo'n pupje echt vierkant hard over de zeik raken als dat niet opgebouwd wordt. Da's m'n hele punt in dit verhaal, ik zie dit namelijk gewoon niét goed gaan. Maar ik heb m'n zegje gedaan, wat TS er mee doet, moet-ie zelf weten natuurlijk ;)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik snap trouwens wel dat maart er zo 'makkelijk' mee is. Tenminste, ik kan Winni meenemen in de auto en de ligt heerlijk te slapen en dan hoef ik alleen maar even uit te laten tussendoor, geen centje pijn. Thuis is het toch anders, hoewel ik wel vrij snel gewoon normaal boodschappen ben gaan doen. Vandaag voor het eerst 2,5 uur alleen geweest, moest haar wakker maken toen ik thuis kwam. :LOL: Maar voor langere tijden regel ik wel een oppas, omdat ze nog niet los kan lopen als wij er niet zijn en in de bench gaat krijsen als ze wakker is en er komt niemand. In de kennel krijgt ze het voor elkaar om met haar pootje vast te komen tussen de deur aan de scharnierkant??? Maar daar zal ze ook vast wel alleen kunnen zijn, want dan kan ze rond wandelen. Alleen denk ik niet dat ze dan zindelijk is haha, daar plast ze nog iets te vaak voor.

Maar Tay kon ik de eerste weken absoluut niet alleen laten. Die kon niet in de kennel, niet in een bench en als hij los liep en ging slapen was hij wakker als ik 1 cm bewoog. In de auto ging het wel weer snel beter.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”