Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De kat uit de boom kijken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Romy&Gijs
Actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 2

De kat uit de boom kijken

Ongelezen bericht door Romy&Gijs »

Hoi allemaal,
Graag wil ik even jullie mening/advies. Ik wist niet of mijn vraag in opvoeding of gedrag hoorde, ik hoop dat hij hier goed staat.

Ik zit een beetje met het volgende; mijn chihuahua pup van nu bijna 5 maanden oud is erg terughoudend maar alles wat onbekend is voor hem. Eerst vond ik dit niet zo heel erg, veel mensen hangen gelijk over hem heen omdat hij zo klein is wil iedereen aan hem zitten, ik kan me voorstellen dat hij daar niets van moet hebben en ik vraag mensen dit ook vaak niet te doen. Sommige mensen vraag ik hem dan rustig een snoepje van mij te geven, om het een leuke ervaring te laten zijn. Maar Gijs vertikt echt om dit snoepje aan te nemen van een vreemde.

Dit is bij mensen, maar hij heeft het ook bij hondjes. Groot klein, pup of oud, als hij het niet kent gaat hij dicht bij mij staan en wil hij echt niet even kennis maken. Ik zit met hem op puppy cursus en daar zie je allemaal enthousiaste pups, die alles en iedereen leuk en gezellig vinden en Gijs bleef heel afwachtend bij mij. Nu heb ik een paar lessen gehad, en nu wil hij af en toe wel spelen, maar pas als hij het zelf wil, komt er een hondje op hem af wil hij het liefst ín mij kruipen.

Ik wil er bij zeggen dat ik vanaf het begin af aan Gijs alles zelf heb laten ontdekken, dat betekend dat ik hem dus nooit heb opgepakt met vreemde situaties. Hij is bij bekende honden wel heel speels en vrolijk.

Mijn vraag aan jullie was dus, wat zouden jullie hiermee doen? Ik vind het namelijk ergens ook wel iets hebben dat hij zo volgzaam is, ik hoef als hij los loopt niet bang te zijn dat hij weg zal rennen achter een ander hondje aan oid. Maar nieuwe hondenvriendjes leren kennen is ook wel heel belangrijk denk ik zo?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, het is een langer verhaal geworden dan ik had verwacht, dus bij deze alvast bedankt voor het lezen, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes
Afbeelding
Neeltje

Re: De kat uit de boom kijken

Ongelezen bericht door Neeltje »

Gewoon geduld hebben. Ik heb hier ook zo'n kat uit de boom kijker, tenzij ze de persoon kent, moet ze toch eerst de nieuwe persoon/hond voorzichtig inspecteren, maar na een paar minuutjes is alles goed en wil ze alleen nog maar spelen. Niet forceren, dan kun je het alleen maar erger maken.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Niets aan doen, hij is heel verstandig bezig. Loop desnoods wat in de rondte, zodat hij meer ziet, maar laat het hem vooral zelf uitzoeken. Hij gaat vanzelf de wereld verkennen, en steeds een stukje verder bij je vandaan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Rustig zelf laten beslissen of hij het aandurft of niet.
En die snoepjes laten geven door andere mensen zou voor mij niet hoeven.
Als hij van jou iets aanneemt lijkt me dat ruim voldoende.

Niet elke hond is gesteld op veel belangstelling en dat hoeft ook niet.
Zolang hij zich netjes gedraagt en niet gaat blaffen of zich genoodzaakt voelt om te gaan grommen is het toch prima?

Oh en nooit gaan vergelijken met andere pups :mrgreen:
Elke hond heeft zijn eigen karakter en daar heb je het mee te doen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Romy&Gijs
Actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Romy&Gijs »

Sorry voor mijn late reactie, maar bedankt voor jullie adviezen.
Van de week was hij los en kwam er een hondje op hem af gerend om te spelen, nou hij ging er als een haas vandoor waardoor het andere hondje alleen maar achter hem aan bleef rennen. Hij houd mij gelukkig altijd wel goed in de gaten, dus kwam wel weer gewoon terug toen het andere hondje ook weer bij de baas was. Maar dat zijn toch momenten waarop ik me dan even geen raad weet, niet meer los laten? Aanlijnen als er een andere hond aankomt? Want loslopen vind hij nu wel geweldig, sprintjes trekken, lekker snuffen. Maar zodra hij een andere hond ziet, en ook gewoon andere mensen die aan het wandelen zijn zonder hond gaat hij stilstaan en staan kijken.

Ik loop dan meestal gewoon door maar hij blijft dan achter, als ik hem een aantal keer roep komt hij heel voorzichtig en met een grote boog om het onbekende heen weer richting mij, maar deze keer was dus de eerste keer dat er een hondje achter hem aan ging en hij wist echt niet wat hij ermee moest.

Iemand tips wat ik met zulke situaties aanmoet? Fijn hoor dat ik ergens om advies kan vragen!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”