Het gaat nu echt ongelooflijk veel beter dan in het begin. Ze is een nieuwsgierig hondje dat zich na schrik goed herstelt. Dit is ook waarom ik het aangedurfd heb met haar hoewel ik geen ervaren hondenbaas ben.
Door de angst die ze in het begin liet zien (oren plat, met de staart tussen haar benen onder tafel) heb ik alles zo positief mogelijk begeleid omdat straffen bij een angstige hond zinloos is zo heb ik altijd geleerd.
Nu ze er wat langer is en echt vooruit gaat, doen zich een aantal situaties voor waarvan ik niet zeker weet of angst wel de motivator is en of ik niet anders moet reageren / ingrijpen. Of eigenlijk: Hoe ik haar gedrag moet interpreteren.
Ze is een kruising uit Turkije en ik denk dat er anatolische herder in zit die natuurlijk best argwanend kunnen zijn naar vreemden, dat maakt ook dat ik vragen heb over hoe ik haar het beste kan begeleiden (dat ik echt geen herders gewend ben).
Als mensen hier in huis zijn en ik verlaat de kamer even ligt ze ze duidelijk in de gaten te houden. Pas als ze wat meer bekend zijn loopt ze nog wel eens met me mee maar liever houdt ze de situatie onder controle (ten minste, dat is mijn interpretatie).
Moet ik hier iets mee?
Toen we bij mijn moeder op bezoek waren en Izzie en ik een half uurtje alleen in de tuin hadden gezeten begon ze te grommen toen mijn moeder de tuin in kwam. Ik zag er geen angst signalen in maar het kan zijn dat ik subtielere signalen mis. Is dit waaksheid? Is het territorium drift? Of is het een chagrijnig rotbeest? (diagnose van moeders
Ik heb “nee” gezegd en ben tussen mijn moeder en haar in gaan staan. Toen ze weer rustig bij me lag heb ik haar beloond.
Heeft ze het vertrouwen niet dat ik het wel voor haar oplos? Komt dit goed met tijd en meer vertrouwen opbouwen? Of moet ik actiever gaan sturen? En zo ja, hoe dan?
Ik merk dat ik best voorzichtig ben omdat het een onwijs gevoelig hondje is dat zich aan mij in elk geval direct heeft gehecht. Als er angst onder zit wil ik niet corrigeren en als ik het grommen “afkeur” slaat ze dan het waarschuwen een volgende keer niet helemaal over, met erger tot gevolg?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, het is echt mijn eigen onzekerheid over hoe ik het beste kan reageren in diverse situaties.